Jump to content

350 jyrkällä nokalla ja edelbrockin säätäminen


Jojeli

Recommended Posts

Auto pitäisi saada lauantaina katsastukseen, mutta tyhjäkäyntiä ei saa kuntoon sitten millään. Nokkana on comp camsin magnum 292h, kaasarina edelbrockin 600 remanufactured.

 

Jakajan alipaineletku irti:

 

moottori pyörii tyhjäkäyntiä mutta seosmittarin mukaan seos on hyvin rikkaalla ja vaikka seosruuvit ruuvaa pohjaan, ei seos näkyvästi laihene, tällöin vain alkaa seosten vaeltelu, eli seokset laskevat välillä hitaasti laihalle ja sieltä nousevat itsekseen nopeasti ylös ??? Aluksi seokset vaeltelivat holtittomasti tyhjäkäynnillä mutta tasaantuivat kovemmilla kierroksilla ja kaasarimanuaalissa neuvottiin kokeilemaan eriasteisia jousia pääsuuttimiin (kuulemma jyrkillä nokilla vähäinen imusarjan alipaine sotkee noiden toiminnan), löysillä jousilla tilanne ei muuttunut miksikään, mutta jäykillä jousilla vaeltelu lakkasi, eli nyt on koko ajan tosi rikkaalla.

 

Jakajan alipaineletku kiinni:

 

toiminta suunnilleen samanlaista, mutta kun kaasua erehtyy vähän polkaisemaan, niin tyhjäkäynti ei laskekaan esiasetettuun arvoon vaan jää jonnekin 1500 kiekan paikkeille. Voiko pelkkä sytkäennakon muuttuminen (alipaineen seurauksena) vaikuttaa noin paljon kiekkoihin?

 

Perusennakkoa on n. 14 astetta mitä noin jyrkälle nokalle suositellaan ja auto ei yksi kaasariin/pakoputkiin, eikä käy jälkikäyntiä vaan käynnistyy virta-avainta hipaisemalla, joten en usko sytkäennakon olevan pielessä.

 

Summa: miksi tyhjäkäyntiseos on niin rikkaalla + mitä sille voisi tehdä kun seosruuvit on käännetty niin laihalle kuin menee, mutta silti käy rikkaalla?

 

noita ohjeita olen lueskellut kovasti mutta en keksi syytä seoksiin. Ryyppyläpät on lukittu auki, eihän edelbrockissa ole erikseen jotain rikastinpiiriä joka syöttäisi myös lisää bensaa, vaan pelkät läpät?

 

http://personal.inet.fi/cool/jenkit/club/techdata/kaasarijuttu.htm

Link to comment
Share on other sites

kaasarimanuaalissa neuvottiin kokeilemaan eriasteisia jousia pääsuuttimiin (kuulemma jyrkillä nokilla vähäinen imusarjan alipaine sotkee noiden toiminnan), löysillä jousilla tilanne ei muuttunut miksikään, mutta jäykillä jousilla vaeltelu lakkasi, eli nyt on koko ajan tosi rikkaalla.

 

Ei kai tuo vaan ole liian jyrkkä nokka 350:seen. Mulla sama nokka 455:ssa tosin rhoadsin vuotavilla nostajilla. Alipaineet tyhjäkäynnillä 14in. Kaasariin (carter afb) vaihdoin muistaakseni pinkin värisen jousen ja suht hyvin toimii.

 

Katoitko että kaasarin kohot on säädetty oikein? ;) Onko bensanpaine sopiva (~6psi)

Link to comment
Share on other sites

Itellä oli ennen compin 280H magnum nokka 355 kaasarikoneessa ja tuon sai juuri ja juuri säädettyä käymään alle 1000 tyhjäkäyntiä niin että se meni vielä päästöistäkin leimalla läpi. Auto siis vuodelta -85. Tuossa mulla oman hankaluutensa tuotti tietysti vielä se että kaasarinan oli Q-jetin alkuperäinen tietokoneen säätämä malli ja tietokone oletti koneen olevan aivan jotain muuta kuin tuollainen. Ja tuo tietokone sääteli myös ennakot pieleen yllättäen :)

 

Nykyisellä XR270HR nokalla ja demonin kaasarilla tuon saa käymään nättiä 750 tyhjäkäyntiä ja pysyy vakio turbiinillakin jopa vaihdepäällä vielä käynnissä.

Link to comment
Share on other sites

Jouduin tuossa irroittamaan imusarjan kun taka tiivisteen välistä vuosi öljyä. Samalla tuli Carterin AFB 625 tarkistettua sisuskaluja myöten ja sitä mukaa tyhjäkäynti säätö tarvetta ilmeni kun pulttasin osat takaisin kiinni. Perusennakko oli noin 14 asteen kohdalla ja kone kävi tyhjäkäyntiä huonosti perusasetuksilla (tyhjäkäynti seosruuvit noin 1.5 kiekkaa auki) Alipaineet oli aika tarkkaan 14". Nokkana on Cranen powermax 272.

 

Tuosta sitten lähdin punomaan tyhjäkäynti seoksia. Ensimmäinen toimenpide oli että ruuvasin tyhjäkäynti seos ruuveja aukipäin ja huomasin että kiekat ja alipaine nousee. Tässä vaiheessa otin vanhan "käsi diagnostiikan" käyttöön, eli hivutin kättä ensiökurkkujen päälle ja huomasin että koneen käynti paranee pienestä kuristuksesta, eli seos oli vieläkin liian laiha. Taas ruuveja auki käynti paranee, tätä toistin niin kauan kunnes "käsikuristus" alkoi huonontamaan tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti nopeutta pienensin tietty kohtuu tasolle aina välillä. Sitten tuosta pientä kokeilua suunta ja toiseen parhaan mahdollisen käynnin aikaan saamiseksi. Lopputuloksena aika tasainen tyhjäkäynti, 16-17" alipaineet ja miedon tuoksuiset pakokaasut :) Käytin pakokaasutestissä ja tulos oli ihan hyvä (käsittääkseni) ihan noilla säädöillä -> HC 224 ja CO 3.2. Eihän tuo motin käynti ole supertasaista vaan hieman nytkähtelee mutta kaipa nuo on ihan hyvät, ainakin paremmat mitä koskaan olen tuolla aikaisemmin saannut. Yllättävän paljon joutui seos ruuveja aukaisemaan parhaan tuloksen saamiseksi, olisko 2.5 kiekan kieppeillä...

 

Niin, jos joku ei tiedä tuota "käsi kuristusta" niin siinä saa aika helpolla selville onko liian laihalla vai liian rikkaalla, luonnollisesti jos tyhjäkäynti kasvaa niin on laihalla, jos taas huononee niin rikkaalla :)

Link to comment
Share on other sites

viittaisi että kaasuläppä on jo niin raollaan että ohittaa jo tyhjäkäyntipiirin. tarkistaa voi että kun kone käy tyhjäkäyntiä niin kaasari vex ja katsoo missä asennossa läppä on. toisioläppä jos on raollaan niin oireilee samoin. jos läppä on ohittanut tyhjäkäyntikanavan niin ensiöläppiin voi porata pienet reiät avittamaan. kannattaa myös mitata alipaine tyhjäkäynnillä ja näkee jo siitä aika paljon koneesta. tuolla nokalla voi olla jo aika alhainen n.6-8 in/hg joka vaikeuttaa säätämistä aika paljon. voi kokeilla lisätä tyhjäkäyntiennakkoa alipaine säädin irroitettuna jonnekkin 20asteen kohdalle. ja mitata nouseeko alipaine. jos näin käy niin siirrä alipainekellon letku imusarjaan jossa täysi alipaine. pitäisi saada tyhjäkäynnillä alipaine nousemaan 11-12 in/hg niin pitäisi toimia ihan oikein. siinäpä jotain kokeiltavaa.

 

Tuo vaikuttaa loogiselta, että kaasuläppä on liikaa raollaan, jolloin tyhjäkäyntiseosruuvien säätely ei enää pahemmin vaikuta käyntiin. Pitää tänään käydä ostamassa alipainemittari + mittailla alipaineita ja tarkastaa ettei imusarjassa/kaasarissa ole vuotoja.

Link to comment
Share on other sites

Eli auto jäi katsastuksessa vain päästöistä kiinni: hc oli 1600 kun sallittu on 1000. Sain eilisillä säädöillä kyllä autoa paremmaksi:

 

alipaineet olivat aluksi tyhjäkäynnillä 0-4 hg:tä, säädin ennakon 12" -> 20" ja alipaineet nousivat jo 7-8 Hg:n tuntumaan, siltikin enemmän saisi olla, mutta juurikaan tuota enempää ei ennakkoa uskalla vääntää.

 

Sitten etsin imuvuotoja teippaamalla ilmanputsarin pohjalevyyn kumiletkun ilmastointiteipillä, lukitsemalla kaasuläpät auki ja puhaltelin röökisavua letkuun.Ainoa paikka josta näin savua nousevan oli ilmanputsarin pohjan ja kaasarin välinen liitos, mutta tuo liitos varmasti vuotikin kun ilmanputsarin pohjaa ei saanut ruuvattua kiinni letkupatentin vuoksi.

 

Vaihdoin pääsuuttimiin 3 Hg:n jouset ja käynti parani, mutta ongelma näyttää olevan edelleen liian vähäinen ilmansaanti, jolloin kone käy rikkaalla vaikka tyhjäkäyntiseosruuvit ovat pohjassa (tai lähinnä seokset heittelehtivät), myöskään tyhjäkäyntiä ei pysty nostamaan edes 700r/min nopeuteen, koska silloin jo ensiöpiiri tulee peliin, eli tällä hetkellä kone käy vaihde päällä tyhjäkäyntiä 350-400r/min, mutta käy kuitenkin.

 

Eli tuolla kaasarilla vaadittaisiin lisää ilmaa, joka vaatisi ensiöläppien poraamisen , mutta en viitsi pilata uutta kaasaria, joten asennellaan takaisin alkuperäinen holley ja katsotaan toimisiko se paremmin.

 

BTW; edelleen jos jakajan alipaineletkun liittää suoraan imusarjalähtöön, kaasua polkaistaessa "tyhjäkäynti" jää jonnekin 1200-1500 kiekkaan eikä laske paitsi kun laittaa vaihteen päälle. Alipaineletku ported-lähtöön kytkettynä samaa ongelmaa ei esiinny. Outoa.... :o

Link to comment
Share on other sites

Sitten etsin imuvuotoja teippaamalla ilmanputsarin pohjalevyyn kumiletkun ilmastointiteipillä, lukitsemalla kaasuläpät auki ja puhaltelin röökisavua letkuun.

 

Ot: Kerrankin tupakasta on kunnon hyötyä. ;D

Link to comment
Share on other sites

Alipaine-ennakko kannattaa tuolla nokalla / perusennakolla jättää suosiolla pois käytöstä .

Menee muuten kok. ennakko 50 pahemmalle puolelle

 

Varmista seosruuvien vaikutus seokseen :

- ns. nollasarjan kaasareissa ( yleiskäyttöön ) avaaminen rikastaa

- ns. moottorikohtaisissa avaaminen laihentaa seosta !

 

Noin yleisesti ottaen kaasarikone pitäis saada hallintaan helpohkosti :)

 

Nämä TPI vehkeet pitkine imukanavineen ovat jo luku sinäänsä :-\

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alipaine-ennakko kannattaa tuolla nokalla / perusennakolla jättää suosiolla pois käytöstä .

Menee muuten kok. ennakko 50 pahemmalle puolelle

 

Höpön höpön! Tutkipa ennakkoasiaa hiukan asiaa tarkemmin, niin ymmärrät villakoiran ytimen.

Link to comment
Share on other sites

juu ei alipaineennakko kokonaisennakkoa lisää kun autoa kuormitetaan

 

 

Senhän hyvin tiedän . Ongelmat kait ei tässä tapauksessa täyskaasulla ilmenekään ?

 

Sekin kumma on nähty (kuultu) , että väsyneillä keskipako-jousilla ja alipaine-ennakko kytkettynä - kevyellä kuormalla / paikallaan kaasua annettaessa on sytty mennyt niin aikaiselle , että alakerrasta on jo kuulunut selvä sivuääni . Ts. alkanut potkia jo vastaan .

 

 

Jojelin tapauksessa pitäis varmaan tarkistaa keskipako-ennakko ja / kokonaisennakko ( ilman alipaine-ennakkoa ) ettei menis yli 40 asteen .

 

Se tyhjäkäynnin feidaus johtuu nimenomaan alipaine-ennakosta ( kun suoraan imusarjaan ) .

 

Ja tapio , eipä taida olla liian kallis / ylivoimainen kokeilu jättää yks alipaineletku irti ?

Link to comment
Share on other sites

Aloin eilen asentelemaan Holleyn 750 tuplapumppua paikoilleen ja uskoisin sillä saavani ainakin tuon tyhjäkäyntiseoksen kuntoon. jakajaan on hommattu jousi/painosarja sekä säädettävä alipainekello, mutten ole niitä vielä ehtinyt asentaa, eli eiköhän ne ennakotkin saada kohdalleen.

Link to comment
Share on other sites

Aloin eilen asentelemaan Holleyn 750 tuplapumppua paikoilleen ja uskoisin sillä saavani ainakin tuon tyhjäkäyntiseoksen kuntoon. jakajaan on hommattu jousi/painosarja sekä säädettävä alipainekello, mutten ole niitä vielä ehtinyt asentaa, eli eiköhän ne ennakotkin saada kohdalleen.

 

Voi olla jopa , että tuo 600cfm kaasari on vähän liian pieni. Isossa/virtaavassa koneessa liian pieni kaasari voi aiheuttaa sen, että joutuu esim. pääsuuttimia pienentämään rajusti, koska virtaus on "ylisuuri" kaasarin kokoon nähden. Esimerkkinä oma 750cfm Holley, joka toimi perussuuttimilla omas 406cid koneessa oikein hyvin. Sama kaasari 509cid koneeseen, ja joutui pääsuuttimia pienentämään (vaikka isompi, vääntävämpi ja tehokkaampi kone).

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...