Jump to content

saastelaitteiden poisto


HRA33

Recommended Posts

Eli katti ja ilmapumppu joutaa pois tarpeettomina. Miten tuon ilmapumpun voi poistaa ilman että tietokone sekoaa? Sinnehän menee joitain sähköjohtojakin. Entä liittykö tuon EGR:n toiminta jotenkin ilmapumppuun? Mitä siis käytännössä voi poistaa ilman pelkoa tietokoneen riemastumisesta?

Link to post
Share on other sites

Onko teillä kaikilla jotka ilmapumpun poistanut niin tietokonetta käpälöity? Voi kai sen niinkin testata että irrottaa ilmapumpun sähköjohtojen liittimet ja ajaa pienen lenkin ja kattoo mitä tapahtuu.

Link to post
Share on other sites

Itse poistin katin, egr:n ja ilmapumpun (camaron 305 kaasarikone) ja toimii hyvin ilman sen kummempia operaatioita. Muistat vain tukkia kaikki ilmapumpun poiston jälkeen konehuoneeseen jäävät letkunpäät.

Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Mitä sen egr:n toiminnan lopettamiseksi pitäs tehä? Tukkia joku rööri? Voiko sen tatin jättää imusarjaan hämäämään katastusmiestä?

Link to post
Share on other sites
Pontiac-Pete

EGR:n poisto heikentää suorituskykyä ja nostaa kulutusta. Näin kerrotaan ainakin Thirdgen.orgin artikkelissa. Miksi se pitäisi siis poistaa jos se toimii?

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Guest terppao82

itte oon kans riipiny tuosta kaasari 305.sesta kaikki egr heepelit pois enkä oo huamannu moottorin käyttäytymisessä mitään eroa entiseen ja tulipahan konehuoneeseenkin kivasti lisätilaa

Link to post
Share on other sites

Millais se tehoa heikentäis jos kierrättää ainoastaan pakokaasuja ja nostais muka kulutusta, ite en o huomannu mitään eroa, ennemmin olis niinku kulutus vähentyny...!!!?

 

 

Link to post
Share on other sites

Tehon tippuminen perustuu siihen, että pakokaasun kierrätys jäähdyttää moottoria, mikä taas vaikuttaa, ettei nakuta niin herkästi.

 

Most people like to disable the EGR because they claim that hurts performance. In actuality, disabling the EGR can hurt performance. Here is why. As we already know, at certain throttle positions and RPMs, the ECM will command EGR operation. This is to cool combustion chamber temps under load. Well, with cooler combustion chamber temps, we can further fuel economy by advancing the timing. We know that to much timing will cause "pinging". But when we keep the combustion temps down, the timing can be advanced without the "pinging" effect. At highway speeds, the ECM commands EGR operation and will advance timing accordingly. With a blocked of EGR, the computer thinks it is flowing when it is not and will advance timing. Now that the combustion chamber temps are much hotter, the advanced timing is no longer a good idea and detonation occurs. Since detonation can severely damage an engine, knock sensors are used. When the knock sensor detects detonation, it will retard timing. It takes more to stop detonation that it does to cause it and this is where it hurts performance. For example, at highway speeds, your total advance may be, lets say 30° BTDC. If the computer advances it one more degree to 31° and it detects detonation, it can't just go back to 30° to stop it, it must retard timing to like 25° to try and stop it, and if it still occurs it will further retard timing. If the EGR was working properly, the temps would have stayed cool enough to operate at 31° with no problems.

..sanottiin tuolla: http://www.thirdgen.org/newdesign/tech/egrdiagnose.shtml

 

Link to post
Share on other sites

Voihan tuo tapahtua, mutta käytännössä vain 95 bensalla, osakaasulla ja vakio nokalla. Jos nokassa on hiukan enemmän overlappiä tai ajelee 98:lla niin EGR:ää tuskin tarvitsee. Ja tietty osakaasun ajoitusta voi käpälöidä...

 

'01 ja '02 f-bodeissa ei enää ollut EGR:ää tehtaaltakaan kun homma hoidettiin nokalla ja sytkällä ja C5 vetessä sitä ei ole tainnut olla missään vaiheessa vaikka kone on '98-> sama kuin f-bodyssä.

 

Link to post
Share on other sites
  • 10 years later...

Tarvitseeko LT1 94 softaan tehdä muutoksia, jos poistaa ilmapumpun? (Ketuttaa, kun putket tiellä.)

 

Softa löytyy, mitä muutetaan?

Link to post
Share on other sites

Otat tuner cat.lla pois päältä ilmapumpun vikakoodi ilmoituksen ja mahdollisesti muut siihen liittyvät koodit.

 

Ei vaikuta seoksiin?

Link to post
Share on other sites

Kait se ilmapumppu on siksi että sillä pumpataan ilmaa (happea) katalysaattoriin jossa se toimii toisena katalyyttina. Eli toisin sanoin tehostaa katalysaattorin toimintaa.

Link to post
Share on other sites

ja nelosen sähköpumppu käy vain käynnistyksen jälkee jonku 20 sekunttia ainaki lämpysellä muuten se ei tee mitää ei siis käy koko aikaa ku ajetaan

Link to post
Share on other sites

ja nelosen sähköpumppu käy vain käynnistyksen jälkee jonku 20 sekunttia ainaki lämpysellä muuten se ei tee mitää ei siis käy koko aikaa ku ajetaan

 

juu,käy lämpimänä vaan aika ajoin

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Elikkä ketjua luettua niin tarvitsee ohjelmallisesti poistaa ilmapumpun tiedot, mutta mulla ei ole vielä siihen ohjelmaa jolla ruksailla rasteja päälle ja pois...

 

Näistä puhutaan mitäs muita hyviä vaihtoehtoja olemassa

1. http://www.tunercat.com/cables/lt1kit.html

2. http://www.tunercat.com/cables/lt1prokit.html

3. ...

4. ...

 

Oliko näillä AIR:lla ja EGR:llä jokin yhteys toisiinsa jotenkin olen ymmärtänyt asian niin mutta OBDII:ssa on enemmän metkuja tehty tehtaalla autooilijoiden kiusaksi...? SES valo välkkyy jos poistelee laitteita käytöstä...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...