Jump to content

5.0TBI ei käy


crashbird
 Share

Recommended Posts

..Cobra..

 

Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • F350

    7

  • TransNAM

    10

  • crashbird

    7

  • Chevy Nova

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..

Mul on kans ihan ite asennettu. Vats kyllä jätetty rauhaan ja ei ole Cobra (koska haiskahtaa joltain v..tun hevosmiesten Fjordilta).

Sorry OT :)

Link to comment
Share on other sites

Sytkä säädetään EST-liitin irroitettuna. 1-nap liitin on vänkärin puolen rintapellissä lämppärin kotelon lähellä. Tuota johtoa pitkin säätää boxi ennakkoa.

Dampperin merkit kannattaa aina tarkistaa että pitää paikkansa. Dampperin ulkokehällä on vanhimmiten taipumus siirtyä itsekseen.

YKK-n etsiminen onnistuu suunnilleen vaikka ruuvimeisselillä 1. pytyn tulpanreiästä.

 

 

VATS johto ja liitin löytyy rattiputken alta. Yleensä littana oranssi johto jossa 2 valkoista johtoa sisällä. VATS estää bensansaannin mutta silloin ei kyllä kävis ollenkaan.

 

 

Lambdan liitin löytyy jarrutehostajan alta/vierestä.

 

 

Jakajasta ei tosiaan saisi tulla mitään kipinää ellei se pyöri.

 

 

Paine on helpoin mitata suodattimelta sopivalla T-kappaleella. Mulla olis Kokkolassa TBI-hin tarkoitettu mittarisarja. Virallinen on n.15psi/1bar.

 

 

89 menee päästöistä kaasarillakin kunhan ei ole merkattu vähäpäästöiseksi. Jakaja tarvii vaihtaa mekaanisesti säätyväksi ja bensan paine kaasarille max 5psi.

 

 

Nakutusanturin boxi pitäisi olla imusarjan päällä. Musta littana n. 7x7cm ja anturi oikealla lohkon alarajassa startin vieressä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nyt on ideat loppu, 53 vikaa en saa millään kuitattua pois, hyvistä ohjeista huolimatta. Onko Tampereen lähellä suositusta korjaamosta kuka sähköistä, vatsista, jne selvillä. Tai jotain kuka saisi korvausta vastaan saisi Camaron käymään.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä mä koitinkin nykiä koneen maapiuhaa. Ei jäänyt käteen, ja noita antureita oon irroitellut ainakin

-tps mitattu ja ohmit arvojen mukaiset

-map antaa vikakoodin sen ollessa irti ja vika häviää kun se se kiinni takaisin.

-lämpöanturi imusarjassa

-koko jakaja vaihdettu.

Näistä ei vaikuta käyntiin mikään

-nakutus anturia ja lambdaa en ole tutkinut. Missä nakutus anturi on? Lambdan en ole tutkinut kun en ole viitsinyt tunkata vielä autoo ylös, mut on sekin tehtävä jossain vaiheessa.

 

Ruiskun suuttimet mielestäni antaa hyvän suihkun eikä jää pisaroita tai vuotamaan.

Sytkäennakko on nyt samalla kohtaa kun ennen jakajan vaihtoa, mut ehkä väärin säädetty kun tuolla pumppaus hommalla käynti on hankalaa, enkä irrottanut mitään johtoa sitä lampulla katsoessa ja kääntäessä. Mut silloin kun käyttää sillai pumppaamalla käy siististi ei paututa putkeen tai kaasariin.

 

Mistä bensanpaineen saa mitattua oikein? Kun en löytänyt mitään kohtaa mistä mittaan, niin otin vaan putken irti ja mittari siihen, että näin maksimi paineen ja sitä oli sen mitä mittari näytti. Muistaakseni 7bar.

 

Virtalukon pohjaa en ole tutkinut.

 

Mikä aiheuttaa nyt uudella jakajalla sen että sammuessaan jää kierrosluku mittari päälle, siis jihan kuin jakaja antais kipinää siihen kärjen kohdalle mihin sammui. Vanha jakaja ei tehnyt niin. Loppuu naputus kyllä kun virran kääntää pois.

 

Saako tuollaista leimasta läpi kaasarilla ja hei jakajalla?

 

Vats ja Tbi vieras, niin en osaa auttaa.

Mutta muutaman huomion tein ketjua lukiessani.

-Tbi bensanpaineen tulisi olla 9-13 psi eli 0.6-0.8 bar.

-Molempien kansien takapäissä maa-johdot.

-Jos ei vähäpäästöinen, niin saa kaasarilla päästöistä läpi katalysaattorin kanssa.

Jos viritetty ja hc600 raja, niin ei salli rajumpia virityksiä.

Hc1000 menee jo hevimpänä päästöihin.

 

Jos Tampereen seudulta ei löydy tätä kautta apua, niin älä epäröi kysyä:

 

https://www.overdrive.fi/

 

http://finnshark.com/forum/

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuo on vähäpäästöiseksi merkattu, bensan painetta en saa mitattua kun ei ole tbi:hin sopivaa liitintä, regu kun on tbi:n rungossa, ja mittaus tarvis tehdä suuttimien tilalle tulevalla "motikalla". Pahin ongelma tietty että se on kimppa-auto eikä kaveri myy osuuttaan. Toimiin vois saada vaihtamalla imusarjan ja jonkun jälkiasennus ruiskun ja jakajan. Voi tulla vaan liian kalliiksi nykyisellä omistuspohjalla, mutta eikös sillä pääsis tuosta vatsista eroon ja sais leimattuakin. Auton muut sähkölaitteet tuntuis pelaavan. Vikakoodi 53 on vian aiheuttaja, mutta sen vikaa ja aiheuttajaa en löydä. Yuotuben ohjeilla tein avainta vastaavan vastuksen vats liittimeen ratiputken kohdalle, mutta sekään ei poistanut startin maadoitusongelmaa mikä kait menee vatsin kautta.

 

Vats ja Tbi vieras, niin en osaa auttaa.

Mutta muutaman huomion tein ketjua lukiessani.

-Tbi bensanpaineen tulisi olla 9-13 psi eli 0.6-0.8 bar.

-Molempien kansien takapäissä maa-johdot.

-Jos ei vähäpäästöinen, niin saa kaasarilla päästöistä läpi katalysaattorin kanssa.

Jos viritetty ja hc600 raja, niin ei salli rajumpia virityksiä.

Hc1000 menee jo hevimpänä päästöihin.

 

Jos Tampereen seudulta ei löydy tätä kautta apua, niin älä epäröi kysyä:

 

https://www.overdrive.fi/

 

http://finnshark.com/forum/

Link to comment
Share on other sites

Muutama perus juttu:

Miksi ECM on vaihdettu?

Onko siellä varmasti oikea ECM ja softa?

VATS valo pitäisi syttyä, kun kääntää virrat päälle, onko siellä polttimoa lainkaan?

Mulla VATS estää starttauksen ei bensan saantia, siis -89 TPI.

Onko avaimessa oleva vastus kulunut ja ei anna kontaktia?

Toimiiko laturin piuhat irroitettuna?

Link to comment
Share on other sites

Muutama perus juttu:

Miksi ECM on vaihdettu?

Onko siellä varmasti oikea ECM ja softa?

VATS valo pitäisi syttyä, kun kääntää virrat päälle, onko siellä polttimoa lainkaan?

Mulla VATS estää starttauksen ei bensan saantia, siis -89 TPI.

Onko avaimessa oleva vastus kulunut ja ei anna kontaktia?

Toimiiko laturin piuhat irroitettuna?

ECM vaihdettu siinä toivossa että vika olis ollut siellä, ei ollut, eikä vanhallakaan toiminta muutu.

Starttauksen estää tässäkin vats, vastus ei ollut kulunut, mutta edellinen omistaja oli katkaissut rattiputken vierestä toisen johdon ja laittanut apikon joka ei mennyt mihinkään. Nyt liittimeen laitettu avainta vastaava vastus, ei tulosta.

Sekurity valon sain jollain konstilla kerran palaan mut en muista millä, polttimo siis on.

Ei toimi laturin johdot irroitettuna, yhtään paremmin.

Starttaus siis saatu toimiin maadoittamalla startin releen maa, käsittääkseni oikeasti vats tekee tuon jos toimis oikein.

Link to comment
Share on other sites

VATSin ongelmista pääsee lopullisesti eroon kun sen ohjelmoi ECM-stä pois käytöstä ja ohittaa starttireleen.

Uuden (ohjelmoidun) "lastun" pystyy kerholaisistakin muutama tekemään. Samalla vaivalla voi muutella muutakin esim. egr.

 

 

Joka tapauksessa tuosta ajonesto-ongelmasta kannattaa aloittaa. Sekoilevana voi tehdä mitä tahansa...

 

 

Bensanpaine on TBIssä helpoin mitata suodattimelta. Putki irti, T-kappale väliin ja mittari siihen. Sopiva mittarisarja ei maailmalla montaa kymppiä maksa.

https://www.ebay.com/itm/Neilsen-Fuel-Pressure-Test-Kit-Test-Gauge-Banjo-Bolt-Gm-TBI-Shrader-3382/162604584732?epid=1955692982&hash=item25dbfd0f1c:g:pyoAAOSwl5dZd1ob

https://www.ebay.com/itm/Actron-Professional-Fuel-Pressure-Tester-Kit-CP7838/190513309545?epid=1572365593&hash=item2c5b7a6769:g:QSwAAMXQCtlRQTxT

Nämä tuli yhtäkkiä vastaan...

Link to comment
Share on other sites

VATSin ongelmista pääsee lopullisesti eroon kun sen ohjelmoi ECM-stä pois käytöstä ja ohittaa starttireleen.

Uuden (ohjelmoidun) "lastun" pystyy kerholaisistakin muutama tekemään. Samalla vaivalla voi muutella muutakin esim. egr.

 

 

Joka tapauksessa tuosta ajonesto-ongelmasta kannattaa aloittaa. Sekoilevana voi tehdä mitä tahansa...

 

 

Bensanpaine on TBIssä helpoin mitata suodattimelta. Putki irti, T-kappale väliin ja mittari siihen. Sopiva mittarisarja ei maailmalla montaa kymppiä maksa.

https://www.ebay.com/itm/Neilsen-Fuel-Pressure-Test-Kit-Test-Gauge-Banjo-Bolt-Gm-TBI-Shrader-3382/162604584732?epid=1955692982&hash=item25dbfd0f1c:g:pyoAAOSwl5dZd1ob

https://www.ebay.com/itm/Actron-Professional-Fuel-Pressure-Tester-Kit-CP7838/190513309545?epid=1572365593&hash=item2c5b7a6769:g:QSwAAMXQCtlRQTxT

Nämä tuli yhtäkkiä vastaan...

Löytyykö kerholaista kellä boksin ohjelmointiin tarvittavat laitteet, minullakin on HP-tuners mutta se ei sovi tuohon vanhaan obd liittimeen, silläkin käsittääkseni vois muuten homman tehdä, Auto on nyt Valkeakoskella.

Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta. Tankkia tuskin oli irroitettu ennen kun tarkistin pumpulta linjaan menevän letkun bensatankin sisältä, sieltä ei löytynyt ongelmaa, tankin pannat sen näköiset että väärää pumppua sinne tuskin on vaihdettu, ja painetta tulee.

Pitää odotella jos joku kellä laitteet tuon "lastutuksen" tekoon on ottais yhteyttä, kun itse en vielä ole löytänyt ketään kuka homman tekis. Sillä sais varmuudella tuon vatsin pois, egr:ää oon tutkinut mutta sekin tuntuu pelaavan eikä aiheuta imuvuotoa, samalla kumminkin senkin sais poistaa mahdollisena vian aiheuttajana jos ohjelmalla onnistuu.

Tänään siirrän auton tallista ulos, kun muut projektit vaatii tilaa, eli kiireet loppui Camaron osalta.

Link to comment
Share on other sites

Löytyykö kerholaista kellä boksin ohjelmointiin tarvittavat laitteet, minullakin on HP-tuners mutta se ei sovi tuohon vanhaan obd liittimeen, silläkin käsittääkseni vois muuten homman tehdä, Auto on nyt Valkeakoskella.

Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta. Tankkia tuskin oli irroitettu ennen kun tarkistin pumpulta linjaan menevän letkun bensatankin sisältä, sieltä ei löytynyt ongelmaa, tankin pannat sen näköiset että väärää pumppua sinne tuskin on vaihdettu, ja painetta tulee.

Pitää odotella jos joku kellä laitteet tuon "lastutuksen" tekoon on ottais yhteyttä, kun itse en vielä ole löytänyt ketään kuka homman tekis. Sillä sais varmuudella tuon vatsin pois, egr:ää oon tutkinut mutta sekin tuntuu pelaavan eikä aiheuta imuvuotoa, samalla kumminkin senkin sais poistaa mahdollisena vian aiheuttajana jos ohjelmalla onnistuu.

Tänään siirrän auton tallista ulos, kun muut projektit vaatii tilaa, eli kiireet loppui Camaron osalta.

3 geniä ei saa ohjelmoitua suoraan liittimestä. Pitää polttaa prommille muutokset ja vaihtaa prommi ECM:ään. JoukoY noita tekee:

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=69337.0

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta.

Pumpun paine = suuttimille menevä paine. Ellei ole matkalta linja niin pahasti tukossa ettei tavara mene suuttimille asti jolloin pumpulta mitattuna paine on liian iso.

Paineensäädin on vasta suuttimien jälkeen paluupuolella alentamassa "liikaa painetta" takaisin tankkiin.

Itse asiassa bensakoneen jatkuvakiertoisessa järjestelmässä "paineensäädin" on oikeammin paineenrajoitin tai ylipaineventtiili.

Link to comment
Share on other sites

Pumpun paine = suuttimille menevä paine. Ellei ole matkalta linja niin pahasti tukossa ettei tavara mene suuttimille asti jolloin pumpulta mitattuna paine on liian iso.

Paineensäädin on vasta suuttimien jälkeen paluupuolella alentamassa "liikaa painetta" takaisin tankkiin.

Itse asiassa bensakoneen jatkuvakiertoisessa järjestelmässä "paineensäädin" on oikeammin paineenrajoitin tai ylipaineventtiili.

Ai suuttimien jälkeen paineen alennus? Jos niin toimii, niin pumpulta tuleva paine on ilmeisesti tosi paljon liian kova. Pitää tuotakin tutkia. Tbi rungossa olevia linjoja en sen kummemmin tutkinut, mut luulin että paine alennetaan ennen suuttimia sopivaksi kun se paineen säädin oli niin lähellä tuloputkea. Olisko uusia suuttimia Suomessa kellään ja johtoja niille? Ne vähän suli kun käyttelin huikkapensalla, ja suuttimet vois vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, nyt en pääse niiden suihkua katsomaan kun ei kone käy.

Vielä kun keksis syyn miksi auto ei starttaa muuta kun maadoittamalla startin rele.

Uuden promin kyllä tilasin jos se auttais tuohon vatsin poistoon kokoneisuudessaan, silloin kait startinrele saa maadoituksen oikeaa reittiä eikä ylimäärästä hyppylankaa tarvisi.

Link to comment
Share on other sites

Pumppu antaa aina "kaikkensa" suuttimille. Ylimääräinen tavara päästetään jousta vasten paluulinjaa pitkin takaisin tankkiin mikä alentaa painetta.

Paine nousee - jousi puristuu - paluu aukeaa.

 

Voi verrata vaikka sormen pitämistä puutarhaletkun päässä - mitä enempi puristat sen enempi painetta letkussa max. tulopaineeseen asti. Paine on sama koko letkussa.

Jos paine on liian korkea on joko pumppu väärä / liian tehokas tai jotain häikkää säätimessä tai paluulinjassa.

 

Kokemuksesta tiedän että max paine mitä TBI-n suuttimet pitää on vajaa 2bar.

EDIT:

Kuvassa Crossfire (2 läppistä) mutta muuten sama kun TBI.

Uuden promin kyllä tilasin jos se auttais tuohon vatsin poistoon kokoneisuudessaan, silloin kait startinrele saa maadoituksen oikeaa reittiä eikä ylimäärästä hyppylankaa tarvisi.

Prommin ohjelmointi ei vaikuta startin releeseen vaan se pitää ohittaa itse. VATS-moduuli saa "tiedon" avaimesta jolloin antaa ECM-lle ja startille käynnistysluvan.

Vaikka ECM ei enää lupaa kaipaisikaan niin startti kaipaa silti.

VATS on siis erillinen palikka joka käskyttää muita.

TBIfuelflow.png.2d0ad035f6a41520ed9435ad42e4bbd9.png

Link to comment
Share on other sites

EDIT:

Kuvassa Crossfire (2 läppistä) mutta muuten sama kun TBI.Prommin ohjelmointi ei vaikuta startin releeseen vaan se pitää ohittaa itse. VATS-moduuli saa "tiedon" avaimesta jolloin antaa ECM-lle ja startille käynnistysluvan.

Vaikka ECM ei enää lupaa kaipaisikaan niin startti kaipaa silti.

VATS on siis erillinen palikka joka käskyttää muita.

 

Jos tuo vats ei toimi eikä ecm siis saa käynnistys lupaa, niin eikö se häiritse myös suuttimien toimintaa?

Startinreleen maadoitus ei ole ongelma.

Käskyttääkö vats muuta? Lähinnä mietin että, kun saan promin millä vats toiminta estetty, niin jääkö joku muukin toimimattomaksi?

Pitää tuo paluulinja testata, että on auki. Ventiili/paineensäädin kyllä tuntui liikkuvan ok.

Link to comment
Share on other sites

Eipä tuon ikäisessä autossa paljoa muuta ole ohjattavaa kun kone...

Eli VATS vaikuttaa vain moottoriin (ECM+startti) ja mittariston merkkivaloon.

Jos tuo vats ei toimi eikä ecm siis saa käynnistys lupaa, niin eikö se häiritse myös suuttimien toimintaa?

ECM estää moottorin käynnistymisen juurikin sillä että jättää suuttimet avaamatta = ei anna bensaa.

Ideana on se että startata voi vaikka johdoista ja manuaalin vaikka työntää käyntiin jos estettäis pelkkä startti.

Kipinää ECM ei voi estää koska kipinäpuoli on itsenäinen. Siksi kone voi silti käynnistyä "huikalla".

 

 

Lisäsin vielä kuvan VATSin sähköistä. Kuvassa 88 mutta kaikki 3gen on jokseenkin samanlaisia.

Kuvassa näkyy mihin kaikkeen VATS on kytketty.

Startin rele kannattaa poistaa kokonaan koska ei ole startin rele vaan startin ESTOrele. Yksi rikki menevä kohta vähemmän... Keltainen ja vihr/valk yhteen.

 

 

PS. Olethan tarkistanut että sulakkeet on VARMASTI ehjiä? VATS ja ECM/Ign.

schematic_1988_64e690c292c5aeb346fc6b8a4f58f0e71c850911.thumb.jpg.ae393591a65b4adb0061369535dca31b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sulakkeet olen katsonut jo usammakin kerran ja ne on ehjiä. Mutta tätä autoa kun on jo kolme edellistä omistajaa yrittänyt korjata, on sulakerasia irroitettu ja joitan johtoja katkottu. Nyt siis roikkuu johtojen varassa jalkatilassa. Siellä on muutama katkottu johto mihin tulee virta mutta en ole löytänyt mihin ne kuuluu, yhdet on ainakin sisävalokatkaisija kuskin ovesta, yksi muistaakseni vihreän johon tulee virta, mutta en tiedä mihin kuuluu. "Ajastin" on ainakin irtonainesa lattialla, siis sellainen musta pötkylä missä 2 johtoa joista toinen varmaan maa, tuota testasin jollain lampulla ja se katkaisee maan hetken päästä kun on kytkenyt virran. Vaikea tietysti kun ei tiedä edes ensimmäisen omistajan vika diaknoosia, miksi oli päätynyt korjaamoon.

Edelliset on vaihtanut startin, poistanut cobran hälyn, mittaristosta on hävinnyt lasi, jne.

 

Sähköt kun ei ole alaani niin siksi tuolla jo aikaisemmin koitin etsiä ammattilaista apuun. Koitan vielä kun saan promin jos se auttaa, mutta jos ei, eikä ammattilaista löydy niin eiköhän tuo päädy purkuun tai romuun minun osalta. Terve kori ja ilmeisesti vähän ajettu.

Link to comment
Share on other sites

Huvikseenko ne sinne ECM-lle on vetäneet piuhan...?

En ole tosin koskaan kokeillut miten toimii mutta joku tarkoitus luulis olevan...

https://www.thirdgen.org/vats_passkey_system/

Mulla on ohituskytkin tehty startille, kun avain oli kulunut. Virrat päälle ja ohituskytkimestä startti, niin lähtee käytiin. Toki valo jää palamaan mittaristoon.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyt camaro taas käy. Käsittääkseni ekaa kertaa pääsi siirtään koneen voimin n.5 vuoteen. Vatsissa se vika oli, eli ei auttanut vastukset avainta korvaan, eikä ollut bensapuolellakaan vika. Toki käynti ei vielä ole ihan kohdallaan kun on letkuja irti jne. kai ne kumminkin saa korjattua jo helpommin kun saa edes käymään ja siirrettyä.

 

Nyt olis tarve taakse perän sivuttais tuelle mistä joku on keksinyt vetää autoa, pakoputkikin näyttää vuotavan perän ylityksestä, eli jos löytyy nuo niin kiinnostaa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nyt camaro taas käy. Käsittääkseni ekaa kertaa pääsi siirtään koneen voimin n.5 vuoteen. Vatsissa se vika oli, eli ei auttanut vastukset avainta korvaan, eikä ollut bensapuolellakaan vika. Toki käynti ei vielä ole ihan kohdallaan kun on letkuja irti jne. kai ne kumminkin saa korjattua jo helpommin kun saa edes käymään ja siirrettyä.

 

Nyt olis tarve taakse perän sivuttais tuelle mistä joku on keksinyt vetää autoa, pakoputkikin näyttää vuotavan perän ylityksestä, eli jos löytyy nuo niin kiinnostaa.

Jos tarkoitat tuolla sivuttaistuella panhard tankoa, mulla olis ylimääräisenä alkuperäinen ja siihen hyvällä tuurilla saatais löytyä uretaanipuslatkin tallin syövereistä
Link to comment
Share on other sites

Jos tarkoitat tuolla sivuttaistuella panhard tankoa, mulla olis ylimääräisenä alkuperäinen ja siihen hyvällä tuurilla saatais löytyä uretaanipuslatkin tallin syövereistä

Juu sitä tarkoitan. Laita vaikka yv:nä hinta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...