Jump to content

viallinen öljynpaineanturi lohkossa?


Ilku

Recommended Posts

Mihin tuo viallinen öljynpainepaineanturi vaikuttaa?

Siis se kummallisen mallinen "pyöreä möltti" öljynsuodattimen yläpuolella kuskin puolella.

Muistaakseni sinne meni kaksi johtoa.

 

Minkälaisia oireita autossa voi olla, jos se takertelee? Auto ei lähde käyntiin ja ei nosta öljynpainetta?

Mihin tämä oikeasti vaikuttaa? Mitä se ohjaa?

Link to comment
Share on other sites

FUEL PUMP BACK UP SWITCH

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/Fuel_pump_back_up_switch_loc_zps0c1f31d0.jpg

 

The fuel pump back up switch (left hand side sensor) is used for the protection of the motor if the oil pressure falls below 5 psi. This is mandatory to use and bypassing it is not a wise idea. It also serves as a fuel pump switch in case you have a bad relay, once oil pressure is sensed, it will allow the fuel pump to run. The sensor on the right is for the oil pressure warning light or gauge.

 

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/FP_BU_switch_types_1_and_2_zpse2c7214b.jpg

There is two types of fuel pump back up switches. The one on the left is the early style with a 1/8" NPT that uses a two terminal connector. Some vehicles such as Cadillac 4.1L V8 has a three prong, which the center prong is for a warning light. The sensor on the right is for the later TPI engines, if equipped and can be either 1/8" or 1/4" NPT and can be either of the two or three pin.

 

 

http://www.chevythunder.com/fuel%20injection%20elect.%20pg%20B.htm

Link to comment
Share on other sites

Mihin tuo viallinen öljynpainepaineanturi vaikuttaa?

Siis se kummallisen mallinen "pyöreä möltti" öljynsuodattimen yläpuolella kuskin puolella.

Muistaakseni sinne meni kaksi johtoa.

 

Minkälaisia oireita autossa voi olla, jos se takertelee? Auto ei lähde käyntiin ja ei nosta öljynpainetta?

Mihin tämä oikeasti vaikuttaa? Mitä se ohjaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Anturi

Link to comment
Share on other sites

Lukemani mukaan bensapumpun virran pitäisi katketa, jos painee menee alle 5psi.

Eli ei pätkiä vaan katketa.

3 johtoinen anturi antaa signaalin myös mittarille toisin kuin 2 johtoinen.

Eli 2 johtoisen tapauksessa ei siis voi tulkita öljynpainemittaria seuraamalla mahdollista anturi vikaa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lukemani mukaan bensapumpun virran pitäisi katketa, jos painee menee alle 5psi.

Eli ei pätkiä vaan katketa.

3 johtoinen anturi antaa signaalin myös mittarille toisin kuin 2 johtoinen.

Eli 2 johtoisen tapauksessa ei siis voi tulkita öljynpainemittaria seuraamalla mahdollista anturi vikaa.

 

No joo... ajattelin vain, että onko tuolla anturilla mitään tekemistä bensapumpun kanssa?

 

Tänään tutkin lisää tuota kopperoa ja jostain syystä tuo bensanpaine vaan putoaa kohti ahtoja mentäessä...

Testasin bensanpaineen säätimen ja se toimii oikein. Olisko nyt sitten tuo bensapumppu vaan luovuttanut??!

Link to comment
Share on other sites

No joo... ajattelin vain, että onko tuolla anturilla mitään tekemistä bensapumpun kanssa?

 

Tänään tutkin lisää tuota kopperoa ja jostain syystä tuo bensanpaine vaan putoaa kohti ahtoja mentäessä...

Testasin bensanpaineen säätimen ja se toimii oikein. Olisko nyt sitten tuo bensapumppu vaan luovuttanut??!

Toi anturi katkasee bensapumpulta virran jos öljynpaineet putoo alle 5psi,

eli sun ahtimen täytys puhaltaa väärään suuntaan, niin et öljynpaineetki laskis, että tua sen tekis ;D

Toki jos sulla toi anturi on rikki, niin sehän voi vaikka kenkkuilla isoillakin öljynpaineilla.

 

Koita ohittaa anturi, jos vika pysyy niin se ei oo tossa anturissa. ::)

Link to comment
Share on other sites

Sahko bensa pumpulle menee kahta kautta auton ollessa kaynnissa eli bensapunpun releen kautta ja oljyn paineen anturin kautta. Jos sun oljyn paineen anturissa olis vikaa auto ei lahde kayntiin, auto pitais lahtee kayntiin vaikka bensa pumpun releen ottaa pois koska pumppu saa OP koskettimen kautta sahkon.

Link to comment
Share on other sites

Sahko bensa pumpulle menee kahta kautta auton ollessa kaynnissa eli bensapunpun releen kautta ja oljyn paineen anturin kautta. Jos sun oljyn paineen anturissa olis vikaa auto ei lahde kayntiin, auto pitais lahtee kayntiin vaikka bensa pumpun releen ottaa pois koska pumppu saa OP koskettimen kautta sahkon.

 

Just tämän takia asiaa kysyinkin, koska auto on temppuillut käynnistyksen kanssa. Eli ei ole lähtenyt käyntiin. Oli useampi päivä, kun se ei käynnistynyt. Nyt se on taas käynnistynyt.

 

Mittasin bensapumpun releeltä sähköjä ja jännite seilasi.

Kannattaisiko tuo lohkossa oleva anturi vaihtaa nyt kumminkin?

Link to comment
Share on other sites

Just tämän takia asiaa kysyinkin, koska auto on temppuillut käynnistyksen kanssa. Eli ei ole lähtenyt käyntiin. Oli useampi päivä, kun se ei käynnistynyt. Nyt se on taas käynnistynyt.

 

Mittasin bensapumpun releeltä sähköjä ja jännite seilasi.

Kannattaisiko tuo lohkossa oleva anturi vaihtaa nyt kumminkin?

Kannattaa ja tarkista liitokset! Jos sulle ei ole vedetty paksumpaa syottojohtoa bensapumpulle, veda se nyt samalla.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ja tarkista liitokset! Jos sulle ei ole vedetty paksumpaa syottojohtoa bensapumpulle, veda se nyt samalla.

 

On paksummat johdot releeltä asti pumpulle ja ne on tehty tinaamalla. Kait tina kestää muuten bensaa?

Link to comment
Share on other sites

Mihin tuo viallinen öljynpainepaineanturi vaikuttaa?

Siis se kummallisen mallinen "pyöreä möltti" öljynsuodattimen yläpuolella kuskin puolella.

Muistaakseni sinne meni kaksi johtoa.

 

Minkälaisia oireita autossa voi olla, jos se takertelee? Auto ei lähde käyntiin ja ei nosta öljynpainetta?

Mihin tämä oikeasti vaikuttaa? Mitä se ohjaa?

 

Mun mielestä toi on öljyn lämpötila-anturi?

 

Siis tossa kuvassa möllöttää oikealla alanurkassa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/QrX.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä toi on öljyn lämpötila-anturi?

 

Siis tossa kuvassa möllöttää oikealla alanurkassa:

 

 

Eiköhän tuo kuitenkin ole "fuel pump back up switch" eli sammuttaa auton, jos öljynpaine laskee riittävän alas?

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo kuitenkin ole "fuel pump back up switch" eli sammuttaa auton, jos öljynpaine laskee riittävän alas?

 

Ei mun mielestä. Lohkon päädyssä on tämmöinen yhdistelmämötikkä, josta mun tietääkseni toinen hoitaa öljynpainemittarille infon ja toinen katkaisee bensapumpun sähkön, jos painetta ei ole tarpeeksi:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/QRM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei mun mielestä. Lohkon päädyssä on tämmöinen yhdistelmämötikkä, josta mun tietääkseni toinen hoitaa öljynpainemittarille infon ja toinen katkaisee bensapumpun sähkön, jos painetta ei ole tarpeeksi:

 

 

Aivan oikein.  m/

Link to comment
Share on other sites

-85 tpi:ssä ainakin toi öljynpainekytkin on bensapumpun releen kärjen rinnalla->jos pensapumpan relee menee särki,niin katiska pysyy käynnissä öljynpainekytkimen varassa(oletuksena että öljynpainekytkin toimii ja koneessa on öljynpainetta...)....ja startatessa joutuu sahaamaan niinkauan kunnes nostaa öljynpaineet kytkimen kytkeytymispisteen rajalle->pesapumppa saa sähköä.

Niin ja orkkiskuosissa öljynpainekytkin pysäyttää pensapumpun ainoastaan mikäli pensapumpun rele on rikki.Ei muutoin.

 

edit: -88 kamaron shop manuaalista lunttasin,edellämainittu pätee myös -88 malliin.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Noita öljynpaineantureita on erimallisia eri vuosimalleissa.

 

1-wire sensor to the left of the distributor behind cyl #7 it´s the oil sending sensor.

 

If the sensor at the oil filter has 2-wires It´s the fuel pump switch (switched by oil pressure.)

 

If it´s a 3-wire then it a dual sensor for the fuel pump switch and oil pressure gauge.

 

The 1991 and later models combine the oil sending sensor, and the fuel pump / oil pressure switch into one, and is located at the oil filter.

 

Tuossa omassa -89 mallissa on 3-johtoinen anturi öljynsuodattimen yläpuolella ja virranjakajan luona ei ole mitään anturia.

Minulta jäi paineanturin töpseli irti ja paineet mittarissa pomppasi tappiin.

Auto myös käynnistyi ongelmitta, eikä ses palanut.

Alkoi ihmetyttämään että sallisiko ecm autolla ajon ilman pisaraakaan öljyä ja edes varoitusvalo ei syttyisi jos anturin plugi olisi irti.

Ja paineiden näyttäessä asteikon max. :o

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...