Jump to content

Talviautoilu


Guest enke

Recommended Posts

Onko miten kokemusta talvikäytöstä porukoilla tulinnusta?

Miten tuo kulutus,lämpimyys ja käynistyshommelit pakkaskeleillä?

Mikälainen ajella talvikelillä?

Pitääkö lasit sulana kovilla pakkasilla ym.

 

Ja tietysti renkaat on avainasemassa,meneekö kitkoilla(kuiteskin suht kevyt)!?

Link to comment
Share on other sites

Onko miten kokemusta talvikäytöstä porukoilla tulinnusta?

Miten tuo kulutus,lämpimyys ja käynistyshommelit pakkaskeleillä?

Mikälainen ajella talvikelillä?

Pitääkö lasit sulana kovilla pakkasilla ym.

 

Ja tietysti renkaat on avainasemassa,meneekö kitkoilla(kuiteskin suht kevyt)!?

Ei mitään tietoa mitä korimallia sulla on, mutta 3-korista en käyttäisi, enkä käytä.

3-korisesta linnusta pitäs ainaki ottaa keulan alta tuuliohjain pois ettei kerää

kaikkia lumia syylärin eteen, kun taas kesällä se on käytännössä pakollinen varuste.

 

Ps. En laittais kitkoja muihinkaan autoihin, mutta 3-kopassa ainaki vakio 5.7 koneella

erittäin liukas perä, kun on edes märkä tie...

Link to comment
Share on other sites

sulla ilmeisesti 89  ::)

 

91 Firebirdin aikoinaan omistaneena :

 

- kulutus riippuu ajotavasta,käytännössä 13-16 l

- tarkenee  8)

- lähtee käyntii (mulla oli lohkolämmitin)

- normi takaveto (mukava)  :D

- yksin ajellessa,hyvin pysyy ikkunat auki

- oli nastat

 

- luukkulamppujen raot kannattaa "avata" jos on satanu ja jäätynyt lumet pellille  ;)

- tuo edellä mainittu tuuliohjain toimii kolana (jos ajelee auraamattomia teitä) ja voi yllättää        moottorilämpöjen nousuna

     

Link to comment
Share on other sites

- tuo edellä mainittu tuuliohjain toimii kolana (jos ajelee auraamattomia teitä) ja voi yllättää        moottorilämpöjen nousuna   

 

Alumiinimoottorilla ei tarvi tuuliohjainta, pelkästään jo sen takia kannattaa vaihtaa alumotti kolmoseen...

Link to comment
Share on other sites

Yhden talven ajellut -89 305tbi Firebirdin kanssa eikä mitään ongelmia ollut. Lukkoperällä varustettu niin eteni hyvin, pari 40kg hiekkasäkkiä takapainona ja hyvät nastagummit. Lämpöä riitti ja käynnistyi hyvin vaikka ei ollut edes lohkolämppäriä. Ja mulla oli työmatkaa suuntaan n.40km maantiellä, ei sillä matkalla ainakaan vienyt Chevyn mainitsemaa 13-16 litraa satasella, meni alle 12 eikä mulla ole ihan kevyt kaasujalka...  ;D

Ei ollut ongelmia että tuuliohjain olis kerännyt lunta, no täällä etelässä mitään lunta olekaan  :) Voisin edelleen harkita työmatka-autoks 3gen äffää, nyt Vanin kans mennään, se on kylmä ku ryssän helvetti  :-\

Link to comment
Share on other sites

Alumiinimoottorilla ei tarvi tuuliohjainta, pelkästään jo sen takia kannattaa vaihtaa alumotti kolmoseen...

Ne tuuliohjaimet on vielä onneks halvempia ja ittekkin sellasen vääntää jostain helpommalla ku sen koneen sinne ;D

Link to comment
Share on other sites

joo -89 305 mulla on. Näkys olevan lohkolämmitinkin jo valmiina,en ole tosin kokeillut toimiiko. Tuo akkuhan on aika pieni rimpula,kun eihä tuohon oikein isoa saa sopimaan.Voipi -30 pakkanen kesyttää tuommosen pikku patterin aikalailla.

 

Caprisella ajelin aikanaan ympärivuoden,ihan hyvillä muistoilla muuten,mutta pakkasella piti ajaa iäisyys ennenkuin isorauta lämpesi normaaliksi.Keulalla hihnalla pyörivä nelilapanen tuulettajan rupeli huolehti turhankin tunnollisesti jäähdytyksen.

 

Ei ainakaan nuo KUmhon 275 M+S renkailla ajamisesta mitään tulisi,kun ei meinaa saada pihalla liikkeelle vaikka lukkokin on  :)

Link to comment
Share on other sites

Hyvä talviauto, kannattaa olla vaan kunnon nastarenkaat alla, niin on mukava ajella. Itsellä oli 305 kaasarikoneinen -85 TA ja ajelin silla vuodet ympäri viitisen vuotta.  Lähtee käyntiin ihan hirmu pakkasillakin jos vaan raskii käynnistää. Todella lämmin, ja yllättävän hyvä menemään paksussakin lumessa. Talveksi vaihdoin 92C termostaatin, niin lämpöä riitti reilusti jopa yli 35:n pakkasellakin. Kulutus oli siellä kympin hujakoilla, maantiellä alle. Takakontin lisäpaino rauhoittaa käytöstä, kuten sekin jottei päästä tankkia alle puolenvälin.

Link to comment
Share on other sites

20. vuosi menossa camaroo. Kesät,talvet kitkoilla pääasiassa, nastat ei pysy. Lämmin auto ja hyvin pysyy hanskassa. Auto  toimii kun sillä ajetaan  ja ennakoidaan remontit. Kulutus on mitä on  mut säästän alkoholissa ja tupakassa.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa vielä ainakin tämän talven saada tallissa olla,ehkä jatkossa.Kyllä se varmaan nastakummit kaipaa,jos näillä korkeuksilla meinaa enemmälti ajella( Kajaani).

 

Olishan se varmasti taas opettelua ajaminen,kun näissä nykyautoissa tuppaa olemaan vetoakselit väärässä päässä autoa. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Oot sää Chevy milloin käynyt viimeksi Kajaanissa ?  ???

 

Kyllä siellä viimeksi oli hyvä olla nastat autossa alla  ::)

 

-80 luvun alussa  ;D

 

pakkaskeli,lumiset tiet ja lunta,silloin on kitkat parhaimmillaan

Link to comment
Share on other sites

-80 luvun alussa  ;D

 

pakkaskeli,lumiset tiet ja lunta,silloin on kitkat parhaimmillaan

Heh heh, joo  ;D

 

Kyllä siellä on nyt jäiset tiet ihan niin kuin täälläkin päin eli minusta nastarenkaat saa olla olla.  Tai voihan niitä kitkoja kokeilla  ;)

Link to comment
Share on other sites

Heh heh, joo  ;D

 

Kyllä siellä on nyt jäiset tiet ihan niin kuin täälläkin päin eli minusta nastarenkaat saa olla olla.  Tai voihan niitä kitkoja kokeilla  ;)

 

vois kitkoilla kokeilla,muttei pääse pihasta tielle,ei meinaa Kumhossa pidot riittää,eikä vaimokaan suostu työntämään \m/

Link to comment
Share on other sites

Oot sää Chevy milloin käynyt viimeksi Kajaanissa ?  ???

 

Kyllä siellä viimeksi oli hyvä olla nastat autossa alla  ::)

 

Mikä tekee Kajaanista niin erikoisen paikan ettei kitkoilla pärjäis? Onko siellä lumi ja jää jotenkin liukkaampaa kuin muualla?

 

Link to comment
Share on other sites

Päätiet sulat ja sivutiet jäiset ja uraiset.Hiekkaa pitää etsiä suurennuslasin kanssa sivuteiltä.Ei toimi kitkakummit täällä. Aikoinaan ajelin Caprisella kitkoilla ja ,kun se painaa pari tonnia hyvin toimii ,mutta ei toimi kevyemmissä niin hyvin. MUTTA sehän on myös mielipidekysymys m/

Link to comment
Share on other sites

Mikä tekee Kajaanista niin erikoisen paikan ettei kitkoilla pärjäis? Onko siellä lumi ja jää jotenkin liukkaampaa kuin muualla?

Sanoisinko niin päin, että osassa paikkoja on tiet siinä kunnossa, että voi ajaa kitkalla ja sitten on sitä jäätä ja korkeita nousuja ja laskuja eri tien pätkillä johtuen vaihtelevasta maastosta.

 

Voisin vaikka Z-molle näyttää ihan paikan päällä yhden tienpätkän ja jos sen mäen nousee kitkoilla, niin tarjoan pullakahvit  m/

Link to comment
Share on other sites

Päätiet sulat ja sivutiet jäiset ja uraiset.Hiekkaa pitää etsiä suurennuslasin kanssa sivuteiltä.Ei toimi kitkakummit täällä. Aikoinaan ajelin Caprisella kitkoilla ja ,kun se painaa pari tonnia hyvin toimii ,mutta ei toimi kevyemmissä niin hyvin. MUTTA sehän on myös mielipidekysymys m/

 

tuohan riippuu ajotavasta,ajaako kelin mukaan vai ajeleeko vatasen lailla ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...