Jump to content

Nokista

Hanezki

Recommended Posts

Kirjoitettu

Suunnitteilla olisi vaihtaa nokka ponuun. Ponu on lähes vakio niin minkälaista nokkaa kannattaisi ajatella laittaa? Itse ajattelin, että semmonen voisi olla hyvä millä saisi alavääntöä vielä lisää. Olisiko tämän linkin http://www.cranecams.com/88-89.pdf 2010 tai 2011 hyvä vaihtoehto? Ja auto siis 5.7 tpi ja ei ole vähäpäästöinen.

Kirjoitettu

Olisiko tämän linkin http://www.cranecams.com/88-89.pdf 2010 tai 2011 hyvä vaihtoehto? Ja auto siis 5.7 tpi ja ei ole vähäpäästöinen.

Cranen 2010 ja 2011 näyttäs olevan kumpikin jopa miedompia mitä 5.7 tpi:n vakionokka. Kyllä mä Cranen nokista miettisin enemmänkin 2032:sta. On kuitenkin suunniteltu 5.7 tpi:lle.

Compilta vois löytyä kanssa aika hyvä, 262HR-12, varsinkin jos tarkoitus pitää kone muuten vakiona.

http://www.compcams.com/catalog/082_083.html

Kirjoitettu

Cranen 2010 ja 2011 näyttäs olevan kumpikin jopa miedompia mitä 5.7 tpi:n vakionokka. Kyllä mä Cranen nokista miettisin enemmänkin 2032:sta. On kuitenkin suunniteltu 5.7 tpi:lle.

Compilta vois löytyä kanssa aika hyvä, 262HR-12, varsinkin jos tarkoitus pitää kone muuten vakiona.

http://www.compcams.com/catalog/082_083.html

2032 ei kyllä voimaa tehä yhtään.. ei maksa vaivaa vaihtaa..se 260-270hp koneesta kansien ja putkiston kanssa.. vääntöä oli n.500nm.

kyllähän se potkii vähän paremmin mutta jos kansiin ei koske niin aivan turhaa. toimivuus kyllä hyvä ja päästöt hyvät yms.

Kirjoitettu

2032 ei kyllä voimaa tehä yhtään.. ei maksa vaivaa vaihtaa..se 260-270hp koneesta kansien ja putkiston kanssa.. vääntöä oli n.500nm.

kyllähän se potkii vähän paremmin mutta jos kansiin ei koske niin aivan turhaa. toimivuus kyllä hyvä ja päästöt hyvät yms.

Jos meininki onkin saada vääntöä ja pitää mylly muuten vakiona...

Kirjoitettu

Jos meininki onkin saada vääntöä ja pitää mylly muuten vakiona...

aivan.. niinhän me kaikki

Kirjoitettu

aivan.. niinhän me kaikki

Onneks ei oo kyse sun tai mun autosta.  ;D

Kirjoitettu

Onneks ei oo kyse sun tai mun autosta.  ;D

jep.. toi on vaan vähän sellanen juttu, että jos autossa vakio pata vielä ja toimii ongelmitta niin kannattas ajaa vaan,koska jos sitä ei ole ikinä avattu niin tota nokkaa kun lähtee vaihtaa niin ihan pieni läpikäynti kannattas melkein samalla. kannet käydä ainakin läpi (ohjurin kumit yms), pakosarjat vaihtaa ellei kohtuu kunnossa, jakopää, alakerran laakerit yms. jos nokan vaihtoon ainut syy on hauskuus niin ei kannata. jos nokka huonona ja muuten pata terve niin ok. mutta mutta nokan laakerit ja muutkin alkaa olee oikeesti varmaan aika valmiit niin olishan se ihan hyvä käydä läpi budjetilla ja sit vaihtaa se keppi samalla. mutta joo tää oli offtopikkia.

2032 toimii mainiosti tyhjäkäynniltä 5000 kierrokseen ja pystyy ajelee vaikka talvella ilman käynti ongelmia. vakio koneeseen muuten tulee sillä varmaankin se 15hp lisää  m/

Kirjoitettu

jep autossa on vakio pata ja toimii ainakin vielä ongelmitta.. kansiremontti on tehty viimekesänä ja kannet käyny koneistamolla ja samalla uusittu myös ohjurin kumit.. pakosarjat on vielä alkuperäiset, mutta suunnitelmissa oli laittaa jossain välissä peltisarjat. jakopäälle ja alakerran laakereille ei ole vielä tarttenut tehdä mitään. ja lähinnä sitä alavääntöä olisin hakenut lisää vain nokan vaihdolla.

Kirjoitettu

käyhän nuo, mutta miksi vaihtaisit 23lbs/hr suuttimet?? tpi koneen vakio suuttimet (21lbs/hr muistaakseni) riittää noin 300hv .

aina kun tulee uudet suuttimet, ne on hyvä käyttää ensin testi penkissä. ennemminkin käyttäisin nuo sun vakio suuttimet tarkastuksessa ja jos kunnossa ajelisin niillä. suuttimien  puhdistus/tarkistus on noin 20e kpl, ainakin täällä itäsuomessa.

Kirjoitettu

ennemminkin käyttäisin nuo sun vakio suuttimet tarkastuksessa ja jos kunnossa ajelisin niillä. suuttimien  puhdistus/tarkistus on noin 20e kpl, ainakin täällä itäsuomessa.

Miksi maksaa 160 egee siitä, että toteaa 25v vanhat suuttimet huonoiksi? Racetronixsilta saa reilulla kahdellasadalla uudet disc-tyyppiset suuttimet jotka on satavarmasti paremmat ihan suoraan paketista. Ja jos hifistelellä haluaa, niin sieltä saa myös flow matched sarjan. Nokasta sen verran että tuo 2032 on minusta todella hyvä vakiopataan, tulee selvästi lisää alavääntöä ja toimii loistavasti alkuperäisellä ECU:lla. Mutta en pitäisi huonona vaihtoehtona LT4 hot cam:iakaan, sillä jää "varmuusvaraa" yläkierrosalueelle,  jos innostuu jatkossa rakentelemaan lisää. Vääntö nyt tulee varmaan 500 kierrosta ylempänä kuin tuolla 2032:lla. Päästöthän tässä ei ollut ongelma. Nokkaketju kannattaa vaihtaa kunnolliseen tuplaketjuun.
Kirjoitettu

Mä laitoin ton 252 FXI HR 13, mahtava vääntö tuli käyttöautoon.Asteita eio ku pari enemmän ku vakiossa,mut venttilin nousua sitäkin enemmän.

Kirjoitettu

Aihetta sivuten, olisko vinkkejä tai ideoita, millaista nokkaa kannattaisi laittaa 1988 305 TPI -koneeseen (automaatti jatkeena), kun tarkoituksena olisi muotoilla vakioimusarjaa, portata (tai teettää jossain porttaukset) vakiokansille? Bensapuoli toistaiseksi vakiona (suuttimet, paineet), peltipakosarjoilloa ja vakiota vähän isommalla putkella, ei kattia, ei vähäpäästöisyysvaatimusta. Kesäiseen päivittäiseen käyttöön ja pieneen kikkailuun, ei mitään ratatouhuja kuitenkaan. Itse kun en ihan ole noita nokanvalintaperusteita sisäistänyt.

Kirjoitettu

Aihetta sivuten, olisko vinkkejä tai ideoita, millaista nokkaa kannattaisi laittaa 1988 305 TPI -koneeseen (automaatti jatkeena), kun tarkoituksena olisi muotoilla vakioimusarjaa, portata (tai teettää jossain porttaukset) vakiokansille? Bensapuoli toistaiseksi vakiona (suuttimet, paineet), peltipakosarjoilloa ja vakiota vähän isommalla putkella, ei kattia, ei vähäpäästöisyysvaatimusta. Kesäiseen päivittäiseen käyttöön ja pieneen kikkailuun, ei mitään ratatouhuja kuitenkaan. Itse kun en ihan ole noita nokanvalintaperusteita sisäistänyt.

LT4 hotcam + 1.6 vipat, venttiilinohjureita joutuu lyhentämään ja hommaamaan uudet jouset, mutta jos kannet on koneistuksessa niin siinähän se menee samalla. Puristussuhdetta pitää sitten tuolle nokalle jo nostaa.
Kirjoitettu

Suunnitteilla olisi vaihtaa nokka ponuun. Ponu on lähes vakio niin minkälaista nokkaa kannattaisi ajatella laittaa? Itse ajattelin, että semmonen voisi olla hyvä millä saisi alavääntöä vielä lisää. Olisiko tämän linkin http://www.cranecams.com/88-89.pdf 2010 tai 2011 hyvä vaihtoehto? Ja auto siis 5.7 tpi ja ei ole vähäpäästöinen.

ZZ4 nokka muistaakseni oli just suunniteltu parantamaan TPI.n alavaantoa, en tieda saako sita nokkaa enaan ::) mulla oli toi nokka joskus aikoinaan ja se alkoi toimimaan heti tyhjakaynnista ylospain 4400 rpm.n asti m/

Kirjoitettu

ZZ4 nokka muistaakseni oli just suunniteltu parantamaan TPI.n alavaantoa, en tieda saako sita nokkaa enaan ::) mulla oli toi nokka joskus aikoinaan ja se alkoi toimimaan heti tyhjakaynnista ylospain 4400 rpm.n asti m/

ZZ4

Duration @ 0.050" Lift: 208/221

Lift: .474"/.510"

Lobe Separation: 112

Stock cam :

duration @ .050", 202/207

Lift .413/.428 lift,

114.5 LSA.

Kirjoitettu

käyhän nuo, mutta miksi vaihtaisit 23lbs/hr suuttimet?? tpi koneen vakio suuttimet (21lbs/hr muistaakseni) riittää noin 300hv .

aina kun tulee uudet suuttimet, ne on hyvä käyttää ensin testi penkissä. ennemminkin käyttäisin nuo sun vakio suuttimet tarkastuksessa ja jos kunnossa ajelisin niillä. suuttimien  puhdistus/tarkistus on noin 20e kpl, ainakin täällä itäsuomessa.

siksi vaihdan, kun alkuperäiset suuttimet alkoi viimekesänä vuotamaan ja laitoin väliaikasesti 19lbs käytetyt suuttimet. niin aattelin nyt laittaa nuo accelin suuttimet kiinni.. ei siitä varmaan haittaakkaan ole vaikka ne on 23lbs?

Kirjoitettu

siksi vaihdan, kun alkuperäiset suuttimet alkoi viimekesänä vuotamaan ja laitoin väliaikasesti 19lbs käytetyt suuttimet. niin aattelin nyt laittaa nuo accelin suuttimet kiinni.. ei siitä varmaan haittaakkaan ole vaikka ne on 23lbs?

ei toimi oikein jos suutinten kokoa ei muuteta ECU:ole, mitkä sulla oli alkuperäiset?
Kirjoitettu

en nyt muista varmaks että oliko 21,22,23? mutta summitilta aattelin suuttimet tilata, kun otan muutakin tavaraa samalla. niin mitkäköhän sieltä olis sit sopivat? olisko suoraa linkkiä vaikka jollakin heittää tähän.

Kirjoitettu

suutin ja nokka asiat ok. kiitokset kaikille neuvoista *clap*

Kirjoitettu

Miksi vaihtaa nokkakeppiä laisinkaan, jos tahtoo vaan 'vähän enemmän'? Vaihtaa 1.6:1 rullakeinut, niin tulee vähän lisää nostoa ja noista 'ilmaisista' tai melkein ilmaisista bolt on -virityksistä yksittäisenä muutoksena ainut, mikä tuntui jopa hieman kannikassa. Siis tossa mun muovikiulussa.

Mun autosta konetehoa 308 hp / 547 Nm seuraavilla 'bolt on' -muutoksilla:

-2.5" tuplaputkisto ilman katteja, vakiovaimentajat

-siamisoidut vakiorunnerit ja plenum

-air foil läppärungossa

-TPiS:n BigMouth imukansi

-egr poistettu

-ilmapumpun suolistus

-pitkät peltisatsit

-1.6 rullakeinut

-ilmanputsarin kannen avaus + K&N filsu

-180 F termari

-säätö Harisella

Siis vakionokka, vakiokannet (113), vakiosuuttimet ja oli tuossa vaiheessa parhaimmillaan käyttökiesiksi. Veti ihan nikottelematta millä tahansa vaihteella alta 1 500 rpm ylöspäin, kun vaan painoi kaasua (ei tietty kutosella kiihtyvyys päätä huimannut). 2 500 - 4 800 rpm koko alueella +450 Nm, vartilla meni 13.6 s / 168 km/h ja maililla 230 km/h.

Sit mä aloin virittämään sitä ;D ja sen jälkeen se ei ole milloinkaan enää ollut noin nöyrä ja hyvin toimiva käyttis. Tehoakaan ei ole tullut juuri mitään lisää, vaikka on portattu kansia, vaihdettu nokkakeppiä, runnereita ja tilavuutta lisätty. Ehkä sit ens kesänä ois jo vähän löylyäkin saunakiulussa :W

• 1 month later...
Kirjoitettu

LT4 hotcam + 1.6 vipat, venttiilinohjureita joutuu lyhentämään ja hommaamaan uudet jouset, mutta jos kannet on koneistuksessa niin siinähän se menee samalla. Puristussuhdetta pitää sitten tuolle nokalle jo nostaa.

Oisko mitään tolkkua laittaa LT1-nokkaa vakiokeinuvivuilla, vai mahtuuko vakiotkaan (1.5 suhde) toimimaan alkuperäistä tpi-nokkaa edes vähän isommilla nostoilla?

Lähinnä kun tuli muka ihan puun takaa taloudellisesti niukemmat ajat, koittaisin itse tehdä mitä vaan voin, joutuu käytännössä jättämään koneistuskäynnit väliin ja tyytymään omiin taitoihin. Tai vastaavasti, jos sellaisen LT1-nokan (kun sellaisen halvalla sain) joka tapauksessa ujuttaa sisään, onko siitä noilla vakiokeinuilla mitään iloa, vai jopa haittaa?

Ja jos niitä ohjureita joutuu lopulta lyhentämään (jos siis päädyn 1-6-suhteiset keinut vaihtamaan), onko niitä kukaan tehnyt ns. kotikonstein, eli onnistuuko muuten kuin juuri nimenomaan sitä varten suunnitelluilla välineillä (vissiin joku sellainen porakoneella käytettävä ohjuria päältäpäin jyrsivä holkki)? Ei nyt ehkä ihan hiomakoneella, mutta ei juuri sitä ihmeellisemmillä, ajattelin jos tohtisi koittaa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...