Jump to content

Uusi auto, ja vehkeet vähän vielä hakusessa.


Naama

Recommended Posts

Nonnih.. Tuli ostettua tommonen -89 305+350 ruisku camaro, johon on tehty toi turbiinilukko ja rajottimen ohitin. Nämä kun kytkee päälle, niin aina välillä vilkkuu varotusvalo jossa lukee "huolla moottori nopeasti" tjsp. Onko tämä ihan normaalia?

 

Toinen kysymys... En noista automaateista niin paljoa tiedä, niin kysäsempä ennenku rupeen rikkomaan mitään. Voiko automaatilla tehä semmosen liikkeellelähdön, että vaihde on aluksi vapaalla ja kierroksia jonkun verran, ja site heittää yht äkkiä vaikka ykköselle? Eli nakin poltosta olisi kyse ;) Kun aika laiskasti tuo kaasusta nakkia polttaa, vaikka kyllä silleenki saa viivaa piirrettyä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • gmc63

    6

  • Naama

    6

  • Senior

    4

  • 88IROC

    4

Voiko automaatilla tehä semmosen liikkeellelähdön, että vaihde on aluksi vapaalla ja kierroksia jonkun verran, ja site heittää yht äkkiä vaikka ykköselle? Eli nakin poltosta olisi kyse ;) Kun aika laiskasti tuo kaasusta nakkia polttaa, vaikka kyllä silleenki saa viivaa piirrettyä.

 

Ei tarvi olla edes vapaalla. Jalka jarrulle, kierroksia ja sit jarru ylös (näin siis jos ei ole tehoa pyörittää nakkejä ihan laittamalla tallan vaan pohjaan...

Link to comment
Share on other sites

Ei kannata tehdä tuollaista lähtöä, saa helposti lootan rikki. Tee mieluummin niin, että pidät jarrua pohjassa ja laitat kaasun pohjaan. Sitten kun savua on tarpeeksi, päästät jarrun irti ja pidät kaasun edelleen pohjassa. Pitäisi raitaa jäädä 8)

Link to comment
Share on other sites

Ok, hyvä tietää. Vaikka sutii se ilmankin... Tosin ei niin hyvin.

 

Entäs sitten "...johon on tehty toi turbiinilukko ja rajottimen ohitin. Nämä kun kytkee päälle, niin aina välillä vilkkuu varotusvalo jossa lukee "huolla moottori nopeasti" tjsp. Onko tämä ihan normaalia?"

Link to comment
Share on other sites

kolme varmaa konstia särkeä tai vahingoittaa turbiinia:

pitämällä laatikkoa "jännityksessä" painamalla molempia pedaaleita samaan aikaan pyörien sutimatta.

pakittaa tai ajaa eteenpäin ja laittaa D tai R päälle kun on parkkipaikalla autoa vekslaamassa.

auton sutiessa esim mustalla jäällä ja kuivan kohdan koittaessa sutiminen loppuu äkisti. vrt.bussin lähtiessä liukkaalta pysäkiltä ja ajoura kuiva ja pitävä.

järjetön työkaverini tekee kaikkia näitä työpaikkani automaatti transiteille.en voi käsittää miksi;ehkä omistus suhteesta johtuen.

Link to comment
Share on other sites

Kysytään nyt tässä samassa vielä, että mikä tuo ns. OD vaihde on? Eli se D mikä on ympyröity. Kokeilemalla olen tajunnut, että siinä on jonkin näkönen ylivaihde vielä lisänä. Sopiiko tätä käyttää liikkeelle lähtiessä? Itse en ainakaan huomaa mitään eroa liikkeelle lähdössä D ja OD välillä.

 

Tiedän... Alottelijan kysymys, mutta auto on ollut mulla vasta viikon, ja edellisessä tomaatissa oli pelkkä D :D

Link to comment
Share on other sites

D:llä vaihtaa hieman nopeammin, ja od:tä tulisi käyttää vain maantienopeuksissa. Liikkeelle voi toki lähteä molemmilla

tuota vaihtoeroa en ole huomannut vaikka olen jo 11 vuotta ajellut punulla eihän siellä mitään eri ohjelmaa ole d asennossa ainoastaan estin että ei mene 4:nen päälle näin olen antanut itseni asian ymmärtää.
Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

tuota vaihtoeroa en ole huomannut vaikka olen jo 11 vuotta ajellut punulla eihän siellä mitään eri ohjelmaa ole d asennossa ainoastaan estin että ei mene 4:nen päälle näin olen antanut itseni asian ymmärtää.

 

Mutta T/A:ssa on sellainen nappi jolla vaihtaa nopeammin,ottaa helpommin pienempää ym ym...Noissa 94-

 

Sinne saa kaks vaihto ohjelmaa.

Link to comment
Share on other sites

ite en kyl käytä jarrua ja kaasua yht aikaa jos haluu lähteä rivakasti niin ku valo vaihtuu jalka pois jarrulta ja kaasu pohjaan ;)

Tuolla tyylillä stripillä kaveri on jo aikoja sitte poistunut paikalta,vasen jarruttaa ,aina,oikea kaasuttaa.mopo305
Link to comment
Share on other sites

tuota vaihtoeroa en ole huomannut vaikka olen jo 11 vuotta ajellut punulla eihän siellä mitään eri ohjelmaa ole d asennossa ainoastaan estin että ei mene 4:nen päälle näin olen antanut itseni asian ymmärtää.

Käsittääkseni tuo ero johtuu siitä että od:lla saman öljynpaineen pitää ohjata enemmän venttiileitä kuin d-asennossa. Eli d-asennossa kukin venttiili saa suuremman paineen...

Voi olla että oon ihan hakoteillä, mutta ainakin perseeseen tuntuu että vaihtais d-llä nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Mikäs juttu se sitten on, että OD:llä ajaessa vois rikkoa jotai mukamas?

 

Jotai legendaa?

 

 

Eihän se laatikko varmaan tykkää jos ajellaan ylivaihteella liian alhasia nopeuksia, ylämäkiä kovalla kuormalla tai vastaavaa.

 

Jostain joskus kuullu, että koko toi vouhotus TH-700:sen laatikon huonoudesta ja siitä että OD:llä ajo hajottaa laatikon, on lähtenyt siitä, kun vaneilla vedettiin isoja kuormia OD:t laulaen, ja taishan ne sit levitäkki... En tiiä. Mutuhuhupuhetta kaikki.

Link to comment
Share on other sites

Mikäs juttu se sitten on, että OD:llä ajaessa vois rikkoa jotai mukamas?

 

Jotai legendaa?

 

 

Pasteija puhetta, terveisin 4 vuotta od vaihteella ajellu kesät talvet kaupunki ja motari ajot.

Link to comment
Share on other sites

Sen olen huomannut, että moottori jarruttaa voimakkaammin, kun löysää kaasun D:llä kuin OD:llä. Siis ihan kaupunkiajossakin, ilmeisesti OD (nelonen) on päällä jo aika pienissäkin nopeuksissa.

Link to comment
Share on other sites

Sen olen huomannut, että moottori jarruttaa voimakkaammin, kun löysää kaasun D:llä kuin OD:llä. Siis ihan kaupunkiajossakin, ilmeisesti OD (nelonen) on päällä jo aika pienissäkin nopeuksissa.

 

mulla menee ainakin tossa 60-70 paikkeilla päälle.

 

Eikös loota ole kuitenkin heikoimmillaan OD:lla eli esim. talla pohjaan kiihdytyksiä ei sais tehdä OD päällä.

 

esim tämä kertoo miten voima kulkee milläkin vaihteella lootassa:

 

http://static.howstuffworks.com/flash/automatic-transmission-gears-diagram.swf

 

 

"when overdrive is engaged, a shaft that is attached to the housing of the torque converter (which is bolted to the flywheel of the engine) is connected by clutch to the planet carrier. The small sun gear freewheels, and the larger sun gear is held by the overdrive band. Nothing is connected to the turbine; the only input comes from the converter housing."

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...