molopaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Ja taas on onkelmia. Eli vaihdoin tänään moottoriini (V6) sytytystulppia (oli muuten yllättävän helppoa) ja yksi saatanan tulppa pilasi päivän. Se ei nimittäin lähde irti. Tulppahylsy menee sen päälle ihan normaalisti, mutta kun väännät sitä auki, niin se vain pyörii ja pyörii. Perkele........ Eli onkohan siitä nyt sitten mennyt kierteet? Onko tulpankanta niin muljahtanut, että hylsy pyörii tasaisesti ympäri? Ja sitten kikkakutosia kehiin. Onko niitä olemassa? Korkanneiden kierteiden takia on tullut harmaita hiuksia ennenkin, mutta ei ikinä sytytystulppien kanssa. Tekisi mieli kyllä etsiä käsiin se mekaanikko, joka on viimeksi vaihtanut tulpat ja korkata häneltä parista paikasta kierteet! Ja toine pikku dilemma: Vaihdoin vaihteistoöljyt tuossa pari viikkoa sitten (T5) ja nyt se perkele on alkanut vuotaa ilmeisesti nopeusmittarivaijerin juuresta. Hauska homma tässä on se, että en ole koskenutkaan ko. paikkaan ja auto on seissyt pukeilla vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen. Laitoin öljyä sisään hieman enemmän, kuin tuli ulos. Kenties tämä vaikuttaa asiaan? onkohan öljyn viskosisteetti eri? On tämä remonteeraaminen sitten hauskaa ja hermoja löysentävää hommaa.......
Samppa383 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Se saattaa olla että on lohkosta kierteet menny, uskoisin meinaa että lohko antaa ennemmi perix ko et tulpan kulmat olis pyöreät. ( kokemusta on) Toi laatikon vuoto saattaa johtua kuivuneesta stefasta/tiivisteistä, jos auto on seissy talven. Itel ainaki laatikko vuotaa keväisin aina muutaman päivän kunnes tiivisteet pehmenee ja öljy alkaa pysyä sisällä.. Tää on mun käsitys asiasta.
molopaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 No, jospa tuo stefa edes sitten lakkaisi vuotamasta niin hyvä tulis. No, jos ne kierteet on menny lohkosta, niin edessä on iso purkamis homma, jos haluaa tulpan vaihtaa. Kuka helevetin peelo voi kiristää tulppia niin kovaa, että kierteet menee? Olen itsekkin kiristänyt mp:essäni tulppia suhteellisen kireällä ilman korkkaamista ja siinä oli vielä alumiini kansi. Tuossa on rautakansi ja joku molopää (en siis minä) silti korkasi kierteet. Voe helevata.
Samppa383 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2004 Hyvällä tuurilla kierteet voi saada tehtyä esmes ottamalla pakosarjan edestä. Niihinhä saa semmosia holkki mallisia kierteitä mitkä ei pitäis olla kauheen paha pistää.. Kyl mä uskoisin et se laatikko lakkaa kyl vuotamasta ko jokusen päivää ajaa.
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Tarkotako niitä helicoil kierteen korjaus hommeleita? Niitä voisi kyllä kokeilla. Ongelmanahan on se, että miten saa tuon tulpan pois. Pitäis saada vetoa siihen samalla, kun kiertää auki ja paikka on ahtaampi kuin nunnan haarojen väli. Pitäisi purkaa vähintää pakosarja/pakoputki, kaasari, ilmanputsai, saastehimmeleitä ja näin edes päin. Ei oikein houkuttele. Taidanpa ajella tuolla tulpalla jonkun aikaa ja sitten kun teen moottorirempan/vaihdon niin silloin viimeistään vaihdan. Minun tuurilla tulppa lakkaa toimimasta siinä vapun tienoilla tai kesällä keskellä parasta ajoaikaa.........
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Olisiko tämönen kikka paha: Laitan tulppahylsyn täyteen epoksia ja törkkään paikoilleen. Annan kuivua pari tuntia ja sitten kierrään ja vedän samalla? Pelottaa vaan, että se kyllä jämähtää kiinni kunnolla, mutta tulppa ei hievahda ja sitten sitä kusessa ollaan. Ja mitenkähän sen epoksin saa pois sieltä hylsystä. Ei viittiis hyvää avainta turhaan pilata.
Samppa383 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Ei siit sit pääse millään papukaijapihdeil nyppäämään? Ei ol itel oikee kokemusta tost kutosen padasta.
GTA-57 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 laita auto käyntiin ja anna hanaa..jos se lentäis sieltä vaikka ihan itte pois
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 laita auto käyntiin ja anna hanaa..jos se lentäis sieltä vaikka ihan itte pois Muuten hyvä, mutta tulppa tai siis kierteet ovat varmaan olleet tuossa kunnossa ties kuinka kauan ja hanaa on pari kertaa annettukkin. Tietääpähän ainakin mikä kolahti, jos joskus täyskiihdytyksessä kuuluu pamahdus ja konepeltiin tulee mukava lommo. Jospa se osuisi keskelle muodostaen symmetrisen kuprun...ilmainen skuuppi.
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Niin ja ne tulpan kannat ovat semmoisessa kolossa, että eivät mahdu mitkään pihdit sinne. Tulpan päästä saa jonkunmoisen otteen, mutta tilaa on niin vähän ja tulpan pää aika v-mäinen kohta josta ottaa ote.
GTA-57 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 lohdutukseksi voin sanoa sulla on kyl tilaa tehdä siel v6 kone huoneessa vaikka mitä...meil v8:ssa ei ees näy koko perkeleen tulppia johdot vain katoaa johonkin epämääräiseen putki/johto viidakkoon........ja eipä kauheen ilmava ole tää mun uus käyttö mobiilikaan..
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Jenkkikonehuoneet (ainakin tohon 80-luvulle asti) ovat kuin avoimia laitumia verrattuina uusiin autoihin. Eihän niissä mahdu edes pieraisemaan konehuoneeseen.
hannux Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Ahdastahan sitä on monessa konehuoneessa. Esimerkiksi tila-auto Pontiac Trans Sport; kun siihen vaihtaa vaikka serpentiinihihnan, saa todella olla kekseliäs ja pienikätinen. Viimeksi vaihdettiin akku, piti purkaa tukia ensin pois edestä. Tulppien vaihto on kyllä yllättävän paljon vaativa homma, pitää ehdottomasti noudattaa momentteja. 30Nm on yllättävän pieni voima kädessä. Joskus tuntuu pulteissa että ne ei oo ollenkaan kiinni kun momenttiavaimella vääntää oikeihin arvoihin. Kuulostaa kyllä kannen irroitus olevan pian edessä. Näissä meidän autoissa oon kyllä vakaasti sitä mieltä, että hyviin käsityökaluihinn kannattaa satsata.
molopaa Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Oikea momentti tulpille tuohon V6 moottoriin (manuaalin mukaan) vain 16 nm. Aika vähän. Ja tuosta ahtaudesta: Porukoiden entisessä Oldsmobile Cutlass mallissa piti avata moottorin kiinnikkeet ja kallistaa moottoria (oli nokalla poikittain), että sai vaihdettua taaemmat tulpat.
Crisis Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 16nm on aika vähä. Automaattiaskin pohjakopassa tais olla 20nm ja laatikko on alumiinia ja tiivisteenä korkki. kertoo vähä. Mä käännä tulpat silleen et sit ku avain tokkää, eli ottaa vastaan niin pieni nykäsy ja se o siinä. Ei todellakaan väännetä.
GTA-57 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 kyl miekin sitä mieltä rehellisesti oon et nyt sulla on se hetki jolloin oisi aika tehdä se "kevyt" kansi remppa, ku kerran hyvät perusteet siihen on ja jos kerta toinen irti niin samallahan se toinenkin lähtee...kait se sun autokin on jo sen verran ajettu et ei se hukkaan mee jos vähän hioo ventiilejä tivimäksi ja vaihtaa kumet samalla...ja jos on talli niin pikku homma ja joka jätkä osaa tehdä sen itte....
Salkki Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Niin ja sitten vähän putkee ja pari TO4:sta ja...
GTA-57 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 joka myynissä olevassa autossa on yleensä joku ikävä vika minkä takia omistaja haluaa siitä eroon, sulle muuten selvis juuri omasi vika....
gmc63 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 6. Maaliskuuta, 2004 Ei se aina oo niin munkin eka f-body oli paras AUTO mikä mulla oli :)Tää uus on taas juuri sellainen kuin sanoit eli iso homma edessä :'( :'(
molopaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kilometrejä on kertynyt jo 200k , joten kevyt kansiremppa olisi kyllä paikallaan muutenkin. Harmi vaan, kun saan kortin noin 2 viikon päästä ja ei välttämättä ehdi saada kasattua autoa siihen mennessä. Riippuu koneistamon jonosta ja osien odottelusta. Ja kortti kädessä + auto ei ajokunnossa = ei jumalauta Pitää se jossain vaiheessa tehdä, se on selvä, mutta saa luvan kestää nyt vähän aikaa.
molopaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Niin siis pitäähän se ventiilien hionta teettää koneistamolla? Vai pystyykö sen mukamas tekemään itse?
Crisis Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Mä just eilen hion yhden kannen venttiiliseetit. Se on pieni homma. Ainut mit tarvit on purkki hiontatahnaa (läppäys tahna) ja pienen pätkän kumiletkua ja sen homman saat tehtyä illassa. Trust me. Mä hion niitä ensimmäisen kerran eläessäni eilen ja hyvää jälkeä tuli. Kannattaa vaan sijoittaa puhdistusaineisiin vähä rahaa. Saat palotiloista karstat pois. Halvin sellainen taitaa olla uuninputsausaine. Tiivisteidenpoistoaine ei myöskään ole hirveen kallista ja silläkin lähti. Tarvit myös venttiilijousenpuistimen. Työkalut ja aineet varmasti maksaa vähemmän kun koneistamolla se kansiremppa, plus että sulle jää viellä todella hyödyllistä tavaraa hyllyyn. Se tulpanjenga on varmaan ainut mikä kannattaa teettää koneistamolla. (hyvinkäällä maksaa tommonen remppa kansifirmassa noin 200e, mä en ainakaan lähtis viemään.)
molopaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Eli pitääpä ehdottomasti tehdä itse tuo homma, paitsi se kierre tietysti. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille.
molopaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Niin ja jos kerta pitää kannet irrottaa muutenkin, niin kai ne on pakko portata myös itse. Ei mitään radikaalia, vähän vain kiilottelua ja kulmien pyöristämistä...... Ja ehkä jyrkemmän kertoimen omaavat keinut........pakosarjatkin sais kesällä (tulevat tuotantoon vasta nyt kesällä vaikka V6 mottia ei enää valmisteta tässä muodossa, järkeviä nuo osavalmistajat), samallahan voisi vaihtaa imusarjankin.......perkele. Moottori irti vaan ja täys remppa/viritys.
Salkki Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2004 ei se helicoil oo paha vääntää sinne kanteen jos vaan tunnet jonkun jolta kyseiset vermeet löytyy
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään