Kolmio Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kuulin viikonloppuna yhdeltä rengasmieheltä itselleni aivan uutta tietoa, että jos vanne- tai rengaskokoa menee kovin muuttamaan siitä mitä rekisteriotteessa lukee, se on muutoskatsastuksen paikka. En ollut tullut ajatelleeksikaan tällaista mahdollisuutta. Toki ymmärrän, että jos ruvetaan tunkemaan 15-tuumaisten tilalle 19-tuumaisia nakkeineen niin sitten se on pakko olla jotenkin luvanvaraista. Sivulla http://www.katsastus.fi/rengasmuutos/ lukee tiivistetysti "Auto tulee muutoskatsastaa, jos: vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm ja/tai, renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm". Eli yhden tuumakoon muutoksen voi vielä tehdä, mutta kahden ei. Pari tuumaa taas olisi omaan järkeeni tuntunut vielä heittämällä menevältä muutokselta, kunhan renkaan halkaisija pysyy kohtuullisena ja mahtuu pyörimään koteloissaan. Itseäni tapaus koskettaa siten, että edellinen omistaja on vaihtanut originaalit 16-tuumaiset vanteet 14-tuumaisiksi vanhemmiksi erikoisvanteiksi. Samalla takarenkaiden leveys on kasvanut 40 mm siitä mitä rekkarissa lukee... Eli tässä olisi kaksin puolin pitänyt käydä tekemässä muutoskatsastus jo vuosia sitten, ennen kuin olen auton itselleni edes hankkinut. Hauskaa tilanteessa on, että nykyiset vanteet ovat olleet alla ainakin neljä vuotta, eikä yksikään katsastusmies ole koko asiaan kiinnittänyt huomiota. Ehkei tähän kukaan takerru ensikään vuonna, mutta mulla on kyllä meininkinä vaihtaa vanteet vähän isompiin jahka nykyiset kumit ovat kuluneet tarpeeksi - viimeistään kesällä 2016. Onko jollekulle foorumilaisista katsastusmies alkanut itkeä vääränlaisista vanteista tai renkaista? Toisin sanoen onko tähän asiaan puuttuminen miten yleistä. Ei sen puoleen, eipä tuo muutoskatsastus varmaan monenkaan kympin keikka olisi, vaikka sen hoitaisikin kiltisti kuntoon...
Z-mo Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 45€ maksaa muutoskatsastus. Kannattaa niputtaa samaan maksuun niin monta muutoskohdetta kuin mahdollista, niin menee tuolla yhdellä maksulla... Mulla on Camaron rek.otteessa 3 eri vanne/rengaskokoa. Kyllä katsurit nuo aikahyvin taitaa katsoa kun on selkeästi isompaa vannetta ja leveämpää kumia mitä orkkisritsoissa.
Kolmio Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoittaja Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 45€ maksaa muutoskatsastus. Kannattaa niputtaa samaan maksuun niin monta muutoskohdetta kuin mahdollista, niin menee tuolla yhdellä maksulla... Taidanpa hoitaa muutoskatsastuksen niin ei tartte jännittää katsastussetää tai jopa poliisia. Vaikka luulisi poliisien kiinnittävän enemmänkin huomiota kovin isoihin vanteisiin, mulla kun suunta on ollut vain pienenemään päin... Äkkiseltään vaan en nyt keksi mitähän muuta tuolle samalle muutoskatsastuskeikalle sitten pitäisi tai voisi ottaa ohjelmaan!
Z-mo Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Äkkiseltään vaan en nyt keksi mitähän muuta tuolle samalle muutoskatsastuskeikalle sitten pitäisi tai voisi ottaa ohjelmaan! Alustan madallus, erinäisiä alustan osia, moottorin vaihto yms, mitä näitä nyt näihin pitää tehdä.
Kolmio Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoittaja Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Alustan madallus, erinäisiä alustan osia, moottorin vaihto yms, mitä näitä nyt näihin pitää tehdä. Niinpä tietysti, mutta sepäs hankaluus onkin: tähän kotteroon ei ole tehty mitään sellaista muuta spessua, josta erikseen olisi rekkariin tullut maininta. Edellinen omistaja oli heivannut katalysaattorin pois ja sen laitatin hiljan uusiksi, mutta eihän sekään tästä tee vähäpäästöistä, joten se on "Ei vähäpäästöinen" myös tulevaisuudessa. Toki autoon on vuosia sitten vaihdettu mm. alkuperäisestä poikkeavat puskurit ja spoileri: tuskinpa tuollaisiakaan rekisteriotteeseen tarttee tai kannattaa lähteä kailottamaan. Autohan on vm. 1989 Firebird. Jos tai siis kun nyt lähiaikoina hoidan muutoskatsastuksen näille isoimmillaan 245/60/R14-kumeille, niin ei kai sitten vuoden tai parin päästä tartte taas odotella jostain ihmeen syystä muutoskatsastus-vaadetta kun alle tulevat todennäköisesti kokoa 205/65/R15 oleva renkaat? Tiedän ettei kauheasti kannattaisi lueskella netin keskustelupalstoja tai ainakin tehdä se tiheän suodattimen läpi: jollain konstilla jotkut väittävät mulla foorumeilla olevan muutoskatsastuksen paikka, vaikka vanne olisi kasvanut vain tuumalla ja samalla renkaiden leveydet ovat muuttuneet - vissiin tosi paljon. Mun tapauksessahan vannekoko kasvaa vain juuri tuon tuuman ja renkaiden leveys kapenee, halkaisija myös pienenee muutaman millin. Ja itse asiassa sitten, kun nämä 15-tuumaiset ovat alla, ne kaiketi menisivät jopa nykyisten 205/55/R16-merkintojen raja-arvojen kanssa yksiin. Toisaalta yksiselitteisintä olisi laittaa ne isommat vanteet alle jo nyt, mutta sitten mulle jäisi vaivoiksi ne vielä hyvillä kulutuspinnoilla olevat järkäleet... Mieluiten ajaisin ne loppuun.
The Retro Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 "Auto tulee muutoskatsastaa, jos: vanteen nimellishalkaisija poikkeaa ALKUPERÄISESTÄ yli 26 mm ja/tai, renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm" eli miksi pitäisi muutoskatsastaa pienempi rengastus jos alkuperäinen koko on 16" :o :o
Z-mo Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2014 "Auto tulee muutoskatsastaa, jos: vanteen nimellishalkaisija poikkeaa ALKUPERÄISESTÄ yli 26 mm ja/tai, renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm" eli miksi pitäisi muutoskatsastaa pienempi rengastus jos alkuperäinen koko on 16" :o :o Juurikin sen takia, kun tuumalla saa vanteen kokoa muuttaa. Nyt jos otteessa on 16", niin muutos on 2 tuumaa. En lähtis kyllä tuota leimalla mitenkään mainostamaan, jos inssi tuon haluaa rekkarille merkata niin kyllä se siitä sitten kertoo. Jos auton otteessa on nyt 205/55/R16, niin joku on tainnu ne siihen joskus jo muutoskatsastaa. Tommosta rengaskokoa ei nimittäin tehtaalta ole ikinä saanut. Rengaskoko on tuon ikäisessä autossa ollut joko 215/65/R15 tai 245/50/R16.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään