Jump to content

Startti nakuttaa kuin suomikonepistooli!

Recommended Posts

Kirjoitettu

Niinhän siinä kävi, että kun elohopea meni miinuksen puolelle niin Pontiac lakkasi toimimasta. Tänään piti jo pyörällä vispata töihin.

Auto ei siis lähde käyntiin, tarkemmin sanottuna se ei edes yritä. Virta-avainta väännettäessä alkaa moottoritilasta kuulua vain jumalaton nakutus. Aivan kuin joku solenoidi tai vastaava "ampuisi" sarjatulta tai mahdollisesti joku hammasratas pomppisi kokoajan yli.

Nämä ongelmat alkoivat siis vasta tänä aamuna kun ilma oli muutaman asteen pakkasen puolella. Muuten auto on lähtenyt koko kesän ajan käyntiin kuin unelma . Itseasiassa tämä on ollut parhaiten käynnistyvä auto mitä olen tähän mennessä omistanut - tähän aamuun saakka.

Osaako kukaan neuvoa mikä tässä startissa tai käynnistyksessä nyt voisi mättää? Laitanko uutta käynnistysmoottoria tilaukseen vai voiko vika olla jossain muualla?

Kirjoitettu

AKKU sökö toi naputus viittais et ei oo tarpeeksi virtaa tai sit joku piuha lyö maihin startti?kato noi ekaks ;)

Kirjoitettu

Tarkista ensiksi akun varaus. Minulla on kerran käynyt niin, että startti nakutteli omiaan kun yritti käynnistää. Soitin autosähkärille, joka kehoitti tarkistamaan akun kunnon kun "noissa amerikkalaisissa on semmonen startti, että se alkaa nakuttaan, jos ei virrat riitä".

Akku oli käytännössä vainaa, joten ostin paikallisesta varaosahelvetistä uuden. Lähti laakista käyntiin.

Kirjoitettu

AKKU sökö toi naputus viittais et ei oo tarpeeksi virtaa tai sit joku piuha lyö maihin startti?

Tuo akku pitäisi olla uusi (viime talvena ostettu) ja vielä jokin testivoittaja. Noita johtoja voi tietysti tarkastella, mutta jotenkin vain tuntuu että tämä pikkupakkanen olisi ollut liikaa tuolle nykyiselle startille. Arvailuahan tämä kyllä on.

Kirjoitettu

Tuo akku pitäisi olla uusi (viime talvena ostettu) ja vielä jokin testivoittaja. Noita johtoja voi tietysti tarkastella, mutta jotenkin vain tuntuu että tämä pikkupakkanen olisi ollut liikaa tuolle nykyiselle startille. Arvailuahan tämä kyllä on.

Mä uskon et se on maavika mut se kyl on voinu pilata uudenkin akun :'( :'(
Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Katoppa mihinkä osoittaa mittaristossa se jännitemittari.

Jos on liki 10v eli siinä punarajalla niin konekivääriltähän se startti silloin kuulostaa -Lataa akku.

Sit akun napojen putsaus.Jos vieläkin nakuttaa putsaa startin päästä navat.Sekä putsaa myös maa johto moottorista.

Vika ei kuitenkaan ole mikään paha.

Samat neuvot kuin muillakin,mutta laitoinpahan kuitenkin.

Kirjoitettu

Nostin tuon akun nyt sisälle lämpiämään. Laturia minulla ei tietenkään ole, mutta jospa tuo akku sen verran sulaisi, että sillä saisi auton käyntiin.

Pitänee hieman tarkistella noita maadoituksia, jos niistä sitten jokin vika löytyisi. Tässä vaiheessa tieten vielä turha ruveta mitään uusia osia tilaamaan.

Kirjoitettu

osta vaikka biltema laturi >:(

Joo,se ei paljoa maksa,mulla teki sellasta että jos oli kaapeleissa huono kontakti niin jos käänti avaimesta kaikki virrat hävis vähäks aikaa,putsasin kaikki liitokset niin taas pelitti.Tuntuvat hapettuvan aika nopeesti ,2 kertaa 2 vuoden aikana joutunu putsaamaan vaikka vaseliinia laitettu liitoskohtiin.Vaikken noista sähköistä mitään ymmärräkkään niin kaikkee kannattaa kokeilla.

Kirjoitettu

Työpaikalla kävin lataamassa akkua. Vaikuttaisi hieman siltä, että vika oli tälläkertaa akussa. Ladatun/lämpimän akun kun laittoi paikoilleen, niin heti lähti Pontiac käyntiin ilman mitään ongelmia.

Nyt pitäisi vain selvittää syy miksi uusi akku (auton myyjä ainakin minulle vakuutti että akku on uusi) on mennyt alle vuodessa noin huonoon kuntoon. Eräs asia mihin olen kiinnittänyt huomiota jo kesällä, on kojetaulun jännitemittari. Se näyttää aina alle 13 volttia. Tästä minulle on herännyt epäilys, että antaako laturi tarpeeksi jännitettä akun lataamiseen? Eikös tuo auton jännite saisi olla hieman enemmän kuin 12V auton ollessa käynnissä?

Kirjoitettu

Nyt pitäisi vain selvittää syy miksi uusi akku (auton myyjä ainakin minulle vakuutti että akku on uusi) on mennyt alle vuodessa noin huonoon kuntoon.

Monestihan sitä autonmyyjä saattaa niin sanoa myyntitilanteessa, vaikka todellisuudessa olisikin vanhempi ::)

Kirjoitettu

Laturi ei anna virtaskaa,lataus jännitehän pitäis olla 14 voltin paikkeilla.mopo305

Kirjoitettu

minä en kyllä luottais pelkästään auton mittariin,jos ei aimmin ole ollut ongelmia käynnistyksen kans...kipin kapin kärkkäiselle ;) ostaan yleismittaria tai pyytään kaveria mittaan omallaan,virrat akulta auton käydessä.vähintään yli kolmentoista voltin pitäis työntää akulle valot ja muut sähkölaitteet päällä.

Kirjoitettu

Mulla näyttää kans 14 volttia auton oma mittari,kun laturi meni paskaks tippu mittari johonkin 8 volttiin.

Kirjoitettu

kun rassaatte kenkiä ja JOS laitatte vaseliinia niin laittakaa se vasta kengän päälle jos se on navan ja kengän välis se huonontaa kontaktia! vaikka vaseline kerää pölyä ym skeidaa silti se suojaa ite kenkää (niinku sisäisesti/altaan) vaikka voi huonolta näyttää kliinissä kromin kyllästämaäs ponun pannuhuonees ::)

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Menneellä viikolla mittasin jännitteen suoraan akun navoilta. Kun auto ei ollut käynnissä oli jännite noin 12 volttia, kun auton käynnisti nousi jännite hieman reiluun 14 volttiin. Vaikuttaisi siis siltä, että auton laturi toimii normaalisti.

Virran kulutusta testasin 5 watin lasiputkilampun avulla jonka laitoin miinusjohdon ja akun navan väliin. Virtojen ollessa katkaistuna (ei avainta virtalukussa) lamppu paloi sillätavalla puolihimmeästi - ei kuitenkaan läheskään täydellä kirkkaudella. Virtaa siis kului koko ajan ja tämä vahvisti mielestäni sen että akku ei pysy latingissa koska auto kuluttaa koko ajan liikaa virtaa.

Pääepäilty tähän virrankulutukseen minulla oli cd-soitin joka on kytketty siten että siinä on aina virrat päällä. Se ei siis koskaan täysin sammu. Nykäisin cd-soittimen piuhat irti ja tein saman lamppu testin uudelleen. Lamppu paloi kyllä edelleen, mutta vieläkin himmeämpänä. Virran kulutus siis väheni huomattavasti kun koko cd-soittimen rykäisi irti.

Nyt soitin on minulla irti ja olen seuraillut auton käynnistyvyyttä aamuisin. Vaikuttaisi siltä, että syy akun jatkuvaan tyhjenemiseen olisi ollut tuo väärin kytketty cd-soitin. Pitää nyt vielä jonkin aikaa odotella pakkasia ja katsoa miten tuo akku toimii sitten. Jos vika tosiaan on tuossa soittimen kytkennässä, niin pitää se jossain vaiheessa kytkeä uudelleen ja tälläkertaa oikein eli virta-avaimen taakse.

Kirjoitettu

Soittimen näyttö voi haukata yllättävän paljon virtaa. Mittasin kerran yhdestä yksilöstä, ja siinä ei näkynyt sammutettuna muuta kuin kello, mutta siltikin se pystyi imaisemaan täyden akun tyhjiin reilussa viikossa. Etupaneeli irroitettuna ei sitten vienyt enää paljon mitään.

Yleismittarilla kannattaa mitata myös toi virta, näkee suoraan viekö liikaa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...