Jump to content

Puunausketju


CamKin

Recommended Posts

Milläs aineilla Camaron ja Pontiacin harrastajat puunailette autojanne?

 

Itse en ole vielä Camaroa puunannut kuin märkävahoilla suoraan pesun jälkeen silläkin saa nopeasti hyvän jäljen. Olen käyttänyt kahta eri merkkiä, jotka olen todennut hyviksi:

 

- TurtleWax - WAX IT WET (hyvä),

- Sonax - Nano Pro Pikavaha (parempi).

 

Alkaa kohta pinta vaatia myllytyksen ja kovavahauksen, kun on pieniä naarmuja. Olisko se parempi jättää ammattilaisen tehtäväksi vai oletteko myllyttäneet itse? Joskus aikanaan, kun yhden käyttiksen itse myllytin, niin tein joissakin kohti liian rajusti myllytyksen, niin että lakkapinta lähti paikoin pois.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Itse näitä hommia kun työkseni teen niin , myllytys kannattaa tehdä aina kunnolla ja esim 2-steppinä , varsinkin jos auto on musta niin koneen jättämät pyörrejäljet ( hologrammit) on karseampaa katseltaa , kuin naarmut maalipinnassa. Hyvän vahaus tuloksenkin saa kun tekee hyvän rasvanpoiston ja sen jälkeen kovavahan puhtaaseen pintaan. Moni kovavaha vaatii toimiakseen ja suojaakseen kunnolla hyvät pohjat , eli ei vanhan vahan päälle. Itse käyttänyt finishkaren 1000p sealenttia , ehkä maailman paras ja kestävin kovavaha...ja pysyy ja hylkii aivan piru hyvin , kunhan ne pohjat on kunnossa! Www.pesukinnas.com sieltä löytyy iltalukemista hetkeksi aikaa näistä aiheista.  m/

Link to comment
Share on other sites

Ja tosiaan jos itse myllytät niin varo kohtia joissa on muovia , fbodeissa lokarit , keula ja suurinosa autosta :D ne palaa helposti puhki huolimattomalla käytöllä! Ja älä kiirehdi ja muistat tehdä kunnollisen viimeistelyn eli hologrammin poistot , ettei se auto näytä aivan karsealta sitten auringon valossa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä!  m/ Täytyy miettiä vielä sitä myllytyksen tarpeellisuutta, josko tekisi vahauksen perinteisesti käsin ei koneellisesti kunnon pohjatyöllä. Hikeä se ottaa pintaan, mutta myös palkitsee.

Link to comment
Share on other sites

Savella pohjat, myllytys (farecla), kliineri, hologrammien poisto, vaha, sealeri. Meguiar's. Ylläpito Megun vahanhoitoaineella pesujen yhteydessä. Nyt tosin kokeilussa uusi tuote itselleni, teflon-sealeri (täytyy tarkistaa valmistaja, joku ankkalinnan tuote).

Link to comment
Share on other sites

Zaino m/ Mitä enempi kerroksia, sitä parempi kiilto, lopputulos on näyttelyluokkaa. Ja on helpoin vedettävä, mitä vahoja olen kokeillut. Tosin ei saa tietääkseni tällä hetkellä Suomesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Viime viikonloppuna tuli puunattua Camaro ja eilen CTS:ssä samanlaisilla aineilla kyllä on käsin pesu sienellä, kuivaus, cleaner waxilla esivahaus/puhdistus ja päälle waxilla vielä loppusilaus, niin raskasta puuhaa käy ihan kuntoilusta. Tuotteina käyttelin ihan perustavaraa on pärjännyt noissa testeissäkin ihan kohtuullisesti:

 

Pesu

http://www.meguiars.fi/ultimate-wash-wax-pesuainevaha

 

Esikäsittely

Cleaner Wax

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607133/Sonax-Xtreme-3-CleanerWax-500ml

 

Loppusilaus

Brilliant Wax

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=4755#.VYKBZxIw_IU

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Turtlen nano vahoja ei vissiin enää saa mistään, oli naan pirun hyvä vaha. Mitähän sitä nyt käyttäis?

Jos meinasit sitä extreme nano tech vahaa,niin viimekesänä yritin epätoivoisesti löytää,ei ollut kaupoissa/netissä.Kaveri ylisti maasta taivaaseen Meguairsin NXT tech wax 2.0,ostin purkin kokeeksi,en vielä ole kerinnyt testaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos meinasit sitä extreme nano tech vahaa,niin viimekesänä yritin epätoivoisesti löytää,ei ollut kaupoissa/netissä.Kaveri ylisti maasta taivaaseen Meguairsin NXT tech wax 2.0,ostin purkin kokeeksi,en vielä ole kerinnyt testaamaan.

Tuota extremeä just tsrkoitin. Oli helppo hinkata pois ja tuli kunnon kiilto. Autoglym on niin pirun työläs.
Link to comment
Share on other sites

Itse ihan tollo oon mitä auton vahaukseen tulee, kaikenlaisii brändejä ja tuotteita oon vuosien saatossa koittanut,

mitä ny itse oon hyväks todennut, niin viime vahauksessa hyvä oli autoglymin super resin polish, melkeinpä parempaa tulosta saa mitä tietyillä meguiarsin vahoilla,

tosin oon vuosien mittaan huomannu että tiettyyn autoon toimii tietyt vahat paremmin, mutta se nyt on melkein hiuksen halkomista, ei ny mistään isoista eroista oo kyse,

tosin sen eron huomaa herkemmin tummissa auton väreissa.

 

Pitäis melkein nähä miltä se maali pinta näyttää, mutta jos siihen jotain mie suosittelisin niin testaa autoglymin super resin polishii, pitäis ihan hieno maali pinta sillä tulla,

voi käyttää koneella tai ilman, tosin vaivattovampaa on jos koneella kiillottaa, mutta kyllä käsinkin kiillottamalla ihan hyvä tulee, itse harvoin konetta käytän kun on sitten oma

maailmansa että mitä kiillotus laikkoja käyttäs ja niin eespäin. Kulmat ja reunat kannattaa kiillottaa varovasti jos konetta käyttää, niissä on yleensä maali ohuinta.

 

meguiars/simoniz/mothers/autoglym spray vahat/spray detailerit on kiva käyttää auton putsaukseen puhtaitten mikrokuitu liinojen kera, tosin jos auto on oikeesti likainen niin kannattaa se pestä ensin.

Ihan pientä enemmän tai vähemmän pinta pölyista pintaa itse putsailisin vain noilla spray vahoilla, jos kurainen auto oon, niin voi naarmuttaa pian noi spray vahat jos ei oo tottunut niitä käyttään.

 

Tähän vuoden aikaan meguiars ultimate "wash and wax anywhere" on hyvä, mutta jos mahis on vesi letkuu/paine pesurii käyttää, niin ainakin sillä huuhtelee auton ensin, ennekuin alkaa spray tuotteita käyttämään.

 

Enimmäkseen käytän pienen pinta pölyn poistoon meguiars ultimate quik detailerii, nyt oon monesti testaillut simoniz quickshine detailerii, tuoksuu tosi hyvältä niinkuin meguairs tuotteet,

mutta putelin hinta melkein puolet halvempi ja pinta ihan yhtä ok tulee mitä meguiars quik detailer spray.

 

Jos maali pinta pesun jälkeen tuntuu vähän niinkuin epätasaiselta, kun sormilla maali pintaa sivelee, niin  esmerkiks meguiars clay bar kittii sitten ensin hankkimaan, tosin jos hyvä polish aine on, niin sillä lähtee pienet epätasaisuudet myös,

esim, meguiars ultimate polish,

itse oon clay bar kitillä käsitellyt maali pinnan vain kerran, eikä sitä mun mielestä tartte joka kulmaa olla hankaamassa, sieltä vaan missä maali pinta ei tunnu siloiselta niinkuin peili, yleensä ala helmat,

etu ja takapuskuri ja vähän konepelti, voi tuntua epätasailta pesun jälkeen, jos epä puhtauksia on maaliin iskostunut. Monesti johki piki/pihka aineen aiheuttamaan karheuteen maali pinnassa,

lähtee melkein ilman clay bar savi mokkulaa sprayn kera, mutta se vähän riippuu miten on ennen vahattu auto.

 

Ja pitää sitten huoli että suihkii sitä spray detailerii sitten aina tarvittaessa sihen savi mokkulaan/maali pintaan, parempi suihkia liian paljon mitä liian vähän, muuten se savi naarmuttaa heti maalipinnan jos se pääsee kuivaks, eikä tartte paljoa sitä

savea painaa, ihan kevyesti vain.

 

Juutuubista kantsii katella ensin pari pätkää että miten sitä käytetään, on tosin tuotteen pakkauksessa ohje myös. Nykyisellään tuntus noi clay bar savi mokkulat

vähän obsolete jutulta, kun esmerkiks Mothers tarjoo erilaista synteettistä pesu sienen tapaista clay bar versioo, eikä oon vissiin niin karmea kokemus maali pinnalle mitä perinteiset clay baarit.

 

Mitä itse tiettyinä vuoden aikoina oon vahaillut, joskus riittää ihan meguiars ultimate polish, kiillotukseen, mutta kun ihmeen hyvin toimi toi autoglymin super resin polish, niin sillä mie sitä suosittelisin ekaks.

Jos ei sillä saa hyvää pintaa niin

keksitään sitten jotain muuta, toinen vaihto ehto vois olla combona ultimate compound ja sitten ultimate polish, ja siihen sitten valinta vapaa vaha päälle, mutta itse en sitä comboo vielä oo koittanut

niin en voi höpistä vielä, että miten se toimi. Ja vahat/polish tuotteet, valinta riippuu siitä miten matta tai naarmuinen maali pinta on, jos ois vaikka jokus uusi maali pinta, niin sellainen ei ainakaan mitään

compoundii tartte.

 

Yks hyvä niksi on juutuubista katella pätkii että miten tietyt vahat toimii, tosin mulla ainakin joskus hermot menee kun ne käyttää uusille pinnoille tuotteita, kyllähän ne piru toimii kun pinta on uusi  ::)

 

Yks hyvä tuote testi esmerkisks autoglymin super resin polishista ois tuossa,

 

Autoglymillä on sitten myös uusi/päivitetty versio tuosta super resin tuotteesta, ultra deep shine, mutta itse en sitä oo vielä testannut, niin en tiiä miten sen toimii, tai eroaa tuosta super resin polish vahasta,

tosin kyllähän toi super resin polish, sen ne myös päivitti useampi vuosi sitten, kuulemma.

 

Onhan noita oikeesti tujuja vahoja sitten olemassa esmerkiks 3M, on fast cut ja vaikka mitä, mutta niitä en oo vielä käyttänyt, puhukoot niistä ammattilaiset ja sellaiset jotka niitä tuotteita on

käyttänyt, varmasti hyviä on, mutta luulisin että on vahvoja vahoja, mitä itse en toistaseks oo käyttänyt etten vahingossa polta lakka/maali pintaa puhki  ;D

Link to comment
Share on other sites

Turtlen nano vahoja ei vissiin enää saa mistään, oli naan pirun hyvä vaha. Mitähän sitä nyt käyttäis?

 

Jos maali pinta on hyvä, että ei tarvii olla mikään naarmun poisto vaha olla, eli siis että maali pintaan haluaa vaan suojaa ja kiiltoa ja että vesi valuu pois niinkuin hanhen selästä,

niin toi on yks parhaista mitä oon koittanut, meguiars ultimate liquid wax, (G18216)

 

Link to comment
Share on other sites

ylläpito pesuun Meguiars Ultimate Wash&Wax vahashampoo  m/

Toi löytyy jo hyllystä. Käyttistä vahailemassa, ostin ton Meguiars nxt tech 2 vahan, kun videoiden perusteella sen hinkkauksessa ei tuu hiki.
Link to comment
Share on other sites

Vedin auton Meguiars nxt tech2 vahalla ja on kyllä hyvä. Vahan levittämiseen käsin meni tunti ja sen killoittamiseen puoli tuntia. Lähtee kevyesti pois ja tulee kunnon kiilto. Voi suositella.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...