Jump to content

TBI käyntiongelma, meinaa sammua lämpimänä 1000-1500 rpm tietämissä


jaria72
 Share

Recommended Posts

Pientä ongelmaa on ollut viimeaikoina havaittavissa, liekö helteeseen kyllästynyt autokin... Auto 305 TBI -89 automaattilaatikolla.

 

Tyhjäkäynnillä vaihde P/N asennossa n. 700 rpm mutta tuntuu ihan vähän kierrokset humppaavan +/- 50 rpm. Tämä ei ole varsinaisesti haitannut mitenkään toimintaa.

 

Varsinainen ongelma on että normaaliajossa, erityisesti alle 70 km/h nopeuksissa, koneen käydessä 1000-1500 rpm tietämissä tuntuu kuin kone ei saisi bensaa. Välillä tuntuu kuin veto tippuisi pois päältä, tai kuten ulkomaanelävien foorumilla kuvailtiin ongelmaa: kuin luistonesto katkaisisi polttoaineensyötön. Tai voisi kuvailla myöskin niin että kaasua pumpattaisiin kokoajan pikkuisen. Moottorijarrutuksella, jalka pois kaasulta, ei "aaltoilua" esiinny, kun pistetään nilkka suoraksi niin vetää hyvin pätkimättä jonnekin reilun 4000 rpm tietämille (missä ikinä automaatti sitten haluaakin vaihtaa isompaa pykälää...).

 

Tulpat, johdot, virranjakajankansi, lambda-anturi vaihdettu viime syksynä. Bensasuodatin ja IAC vaihdettu 2 v sitten. Imuvuotoja etsiskelin mutta mitään katkennutta tai muuten selvästi viallista letkua ei löytynyt, nyt en testaillut millään sparyllä tms. muuttuisiko käynti (viime vuonna tuli testailtua eikä vuotoja ollut). SES ei syty, eikä vikakoodeja ole muistissa. Ongelmaa ei esiinny open loopissa, johtunee ainakin osittain korkeammista kierroksista. Kylmänä käynnistyy ehkäpä 5 sec, max 10 sec sahaamisella ja lämpöisenä laakista. Kulutus on ollut 15 l/100 km luokkaa, lähes kokonaan ns. kaupunkiajoa. Kaikki saastelaitteet tms. ovat tallessa ja muutenkin auto on täysin alkuperäistä vastaava eli ei mitään virityksiä.

 

ThirdGen foorumilla löysin samankaltaisen ongelmakuvauksen ja MAP anturin vaihto auttoi.

 

http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/627183-got-5-0-tbi.html

 

"I was getting the same symptoms with my '82 Trans Am that has Crossfire TBI. It would hesitate/surge around 1500 RPM under light throttle and was fine above 2000 RPM. Under WOT it would pull to 5500 RPM with no issues.

 

I had a GM TECH 1 scanner hooked up to the ALDL port and the MAP sensor didn't show any abnormalities but I decided to change it out since it was 29 years old. The hesitation/surge around 1500 RPM is GONE! The old MAP sensor was "working" but I think it wasn't as sensitive as it should be anymore. With the new MAP the throttle response also seems more crisp."

 

 

Kysymys kuuluukin: onko jollakulla ollut samaa ongelmaa ja millä ihmeellä vika korjaantui?! Vai enempiä arpomatta vaihdanko/vaihdatanko ensiksi MAP & lämpöanturi(t) & jatketaan tarvittaessa ihmettelyä... Rockauton ostoskori alkaa olemaan kohta kasassa  ;D

 

Link to comment
Share on other sites

Onko tbi:ssä venttiiliä polttoainekiskossa?

Voin lainata sulle painemittaria bensan saantiongelman varmistamiseksi.

 

Ehjä tpi map löytyy myös jos se käy tbi moottoriin.

Link to comment
Share on other sites

Öljynpaineanturin vaihtoa huollossa suosittelivatkin viimeksi, tämä asia pääsikin tuossa unohtumaan. Hapettuneista liittimistä taisi olla puhetta silloin. Öljynpainemittari joskus seilaa ihan aivan hämärästi puolivälin ja yli maksimiarvon välillä tyhjäkäynnillä mutta ajon aikana näyttää melko vakaasti jonkin verran yli puolivälin painetta mittarissa. Tuo seilaaminen tyhjäkäynnillä olisi ainakin joidenkin lähteiden mukaan TBI koneella ihan normaalia... hmm?

 

TBI:ssä ei ole harmillisesti venttiiliä bensaputkissa vakiona, pitäisi hankkia "lisävarusteena".

 

MAP:n sopivuudesta ei ole ihan varmaa tietoa, Rockauton varaosalistan mukaan kaksi TPI:n MAP:ia sopisi myös TBI:n mutta taasen TBI:n varaosalista lupaa liki 10 vaihtoehtoa (joista siis kaksi myös TPI:n listalla). Voishan tuota kokeilla kun on helppo vaihtaa, pistän viestiä!

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt on tilaus jätetty RockAutoon ja eiköhän parin viikon kuluttua olla viisaampia. Jos vielä malttaisi vaihtaa osa kerrallaan ja testata vaikuttiko... Ainakin MAP, lämpöanturi ja öljynpaineanturi vaihtuvat.

 

Bensapumppu tuli tilattua nyt ihan varmuuden vuoksi kun se ei mitenkään järisyttävän kallis ole, vaihto on kyllä (käsittääkseni) sen verran kivulias operaatio että vaihdetaan vasta kun on pakko.

Link to comment
Share on other sites

Osat tulivat perjantai-iltana ja nyt on MAP & CTS vaihdettu. Käynti parani merkittävästi, arvio perustuu tosin vain 15 km testilenkkiin eli tilanne voi vielä muuttua...

 

Tietty innokkaana vaihdoin molemmat osat samantien, nopeaa ja helppoa vaihtaa - jäänee arvoitukseksi kumpi oli (ehkä) rikki  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tilannepäivitys: ongelma ei ole poistunut, kuitenkin lieventynyt selvästi. MAP & CTS vaihto tiputti kulutusta havaittavasti, yli litran per 100 km. Öljynpainemittari vaihdettu, ei vaikutusta.

 

Kokeilin sellaista, että vaikuttaakoo jarrun painaminen kun ajetaan nykimisalueella (nopeus/kierrokset). Tulokset eivät olleet yksiselitteisiä eli joissain tilanteissa jarrun ja kaasun painaminen samanaikaisesti nosti kierroksia ja nykiminen poistui mutta ei läheskään aina. Turbiinilukko taisi reagoida tilanteeseen kuten pitääkin(??).

 

LinnaCruisingissa tuli käytyä, huomionarvoista oli se että kävelyvauhtia jyrkkää mäkeä noustessa kierrokset humppas kunnolla - kävi mielessä että tähänkö tämä kohta jää. Bensasuodatin on vaihtolistalla ja uusi pumppukin on valmiina, tosin pumppua ei ihan heti tee mieli vaihdattaa.

 

Eiköhän se joskus kuntoon tule... ja ideoita otetaan vastaan edellen  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jotenkin tilanteeseen on jo tottunut... Pientä nykimistä on edelleen havaittavissa, lievempänä kuin alkuvaiheessa.

 

Sen verran tuli testattua lisää tänä kesänä, että ajelin vähäsen ilman bensatankin korkkia ja äkkiseltään tuntui olevan positiivinen vaikutus. Mutta ei sekään poistanut ongelmaa kokonaan & bensa haisi auton vieressä reippaasti.

 

Tehtiin noin 1500 km kesälomareissu ja auto toimi ihan ok lukuunottamatta sitä nykimistä. Kulutuskin oli matka-ajossa 10,1l/100km (Vantaa-Joensuu) ajettaessa rajoitusten mukaan eli +10 km/h, motarilla 130 lasissa :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lainataas tätä, kun omat ideat alkaa loppua...

 

Elikkäs lämpimänä auto rupeaa pätkimään alle 2000 kierroksilla ja jos olet D- päällä risteyksessä, niin n. 2-3 sekunnin jälkeen pakko kikkailla kaasulla, että auto pysyy käynnissä. Tästä kun lähdett kiihdyttämään, tunnet että jokin laittaa vastaan/jarruttaa taitaa hieman täristääkkin. Nyt sammuu myös heti jos laitat R- päälle lämpimänä. Tyhjäkäynnillä kuulet myös, että "trötää" putkessa. Välillä enempi välillä vähempi.

 

Sytytys katsottu olevan n. 6-7 ast. ja IAC/TPS  säädetty http://www.handen.us/caprice/iac.html ohjeiden mukaan, apuna käytin WINALDL:lää, jotta näki asettaa IAC:n lukeman lähelle 20-25. Sain asetettua 28. Huvittavinta on, että kun EST piuha on irti auto tuntuu käyvän ilman röpöttämistä. Tämän huomasin myös IAC:n säädössä, kun otin varoiksi EST-piuhan irti, ettei ennakko muutu tyhjäkäynnin säädön aikana.

 

Tämän jälkeen kävin ajelemassa ja sama juttu jatkuu. Lambda näyttää pääsääntöisesti 0.650-0.800 lukemia, mutta kun nykiminen alkaa lukemat painuu reippaasti alle 0.350, jopa 0.050. Pysähtyessä kiinnitin huomiota, että IAC lukema putoaa nollaan vaikka laittaisi N:lle. Olisikohan syksyllä vaihdettu IAC (Standart) rikki, vai viittaako imusarjan kansien välisen tiivisteen rikkoutumiseen? Tai kansipahvi mennyt? Lämmöt ei heittele, hieman nestettä katoaa jonnekkin, mutta voi johtua alemmasta vesiletkusta, kun näyttäisi olevan sieltä hieman kostea.

 

Ja vikakoodeja ei anna, muutakuin EGR, ennenkuin vaihtoi solenoidin/ tulpattuna.

 

Tällä hetkellä vaihdetut osat/tehdyt toimen piteet:

Elo- syyskuu 2015

- TBI:n tiivisteet, myös imusarjan.

- Suuttimien viuhkat OK

- IAC & TPS

- Alipaine letkut alipainepallolta imusarjalle & imusarjasta tehostimelle.

- PCV ja sen letku

- Polttoainesuodatin, ilmansuodatin

- Laatikoon öljyt & suodatin

- Tulpat (johdot vaihdettu Acel 300+ kesällä)

- EGR venttili

 

Kesä 2016

- Jakajaan kiinanosien tilalle ACDelco osat (kansi, pyörijä, pick-up, moduuli)

- EGR:n alipaineletkut

- EGR solenoidi

- ECM lämpötila anturi

- MAP

- ECM:n liittimet putsattu. Ei hapettumia/kylmiä juotoksia boksin sisällä

- ECS moduuli (käytetty, mutta toimia OEM)

- Lambda Bocsh LSH-25 (kävi hieman paremmin)

- Putken liitokset lambdan ympäriltä katsottu/ varmistettu tiiviiksi

 

Toivottavasti jollekkintulisi ahaa elämys. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan, ettei tarvitsisi laittaa autoa jo nyt seisontaan.

Link to comment
Share on other sites

En tarkkaan tiedä mitä eroa on TPI ja TBI sytytysosien kanssa mutta kun katsoo lambdan käytöstä mielestäni ennakko romahtaa ja seos menee todella rikkaalle. Jos kyseessä olisi TPI vaihtaisin ICM ja picupcoilin(jakajan sisällä). Se että auto toimii paremmin EST johto irti kertoisi vian olevan juurikin ennakossa.

Puolan kuntokin kannattaa tarkastaa.

Link to comment
Share on other sites

Tätä itsekkin epäillin ja siksi vaihdoin jakajan osat AC Delcoihin. Eripuolia kokeiltu, kun epäilytti ensin MSD, mutta ei vaikutusta, kun kokeilee ehjällä OEM puolalla taikka Standartin puolalla.

Nakutus tunnistinta en ole vaihtanut. Meinasin kyllä, mutta tuntui olevan aikast piukassa. CRC:tä jos ruiskisi pari päivää niin varmaan rupeaisi irtoomaan.

Link to comment
Share on other sites

Alipainevuotoja? Varsinkin mapille.

 

 

Vuotavat suuttimet / bensapaine pielessä?

 

 

Nakuanturin saa testattua kun ottaa johdon irti.

 

 

Periaatteessa lähes kaikki vaikuttaa myös sytkäennakkoon. Eli sytkän sekoilu voi johtua muustakin.

 

 

Jakaja oikeassa asennossa? Eli 1. puristustahdin YKK pyörijä osoittaa kohti 1 pyttyä. Muissa asennoissa voi tulla ongelmia.

 

 

TARKISTA EHDOTTOMASTI ajoitusmerkkien paikkansapitävyys! Yleensä vanhemmiten dampperin ulkokehä on liikkunut kumin päällä jolloin merkit pielessä ja sen myötä sytkä kun säätää.

 

 

Nämä tuli alkuun mieleen...

 

 

Näyttääkö Winaldl kaikki anturit järkeviä lukemia?

 

 

IAC ei vaikua ajamiseen. Vain tyhjäkäyntiin.

 

 

Viimeisenä boxivika...

Link to comment
Share on other sites

Alipainevuotoja? Varsinkin mapille.

 

 

Vuotavat suuttimet / bensapaine pielessä?

 

 

Nakuanturin saa testattua kun ottaa johdon irti.

 

 

Periaatteessa lähes kaikki vaikuttaa myös sytkäennakkoon. Eli sytkän sekoilu voi johtua muustakin.

 

 

Jakaja oikeassa asennossa? Eli 1. puristustahdin YKK pyörijä osoittaa kohti 1 pyttyä. Muissa asennoissa voi tulla ongelmia.

 

 

TARKISTA EHDOTTOMASTI ajoitusmerkkien paikkansapitävyys! Yleensä vanhemmiten dampperin ulkokehä on liikkunut kumin päällä jolloin merkit pielessä ja sen myötä sytkä kun säätää.

 

 

Nämä tuli alkuun mieleen...

 

 

Näyttääkö Winaldl kaikki anturit järkeviä lukemia?

 

 

IAC ei vaikua ajamiseen. Vain tyhjäkäyntiin.

 

 

Viimeisenä boxivika...

 

Tarttee Etrasta käyr huomen hakemas sopivan kokosta letkua MAPille. Vaikuttais kyll ehjält, mutt vaihdetaan varoiksi.

 

Suuttimet näyttäis ruiskivan normaalisti. Bensanpaineet 12, BLM pienillä kierroksilla 108 ja +2000 saadaan vaihtelevasti 114-130. Jos laittaa 14-15, menee BLM taulukon mukaan kauttaaltaan 108.

 

Jakajan asento oikea. Varmistan tuon dampperin vielä.

 

WinALDL lukemat näyttävät muuten ihan järkeviltä, mutta tosiaan IAC menee nollille tyhjäkäynnillä ja BLM on 108 sekä INT 114-116 arvoissa tyhjäkäynnillä.

Tulpat oli viimeksi vaihdettaessa vaaleat, melkein valkoiset.

Link to comment
Share on other sites

Tarttee Etrasta käyr huomen hakemas sopivan kokosta letkua MAPille. Vaikuttais kyll ehjält, mutt vaihdetaan varoiksi.

 

Suuttimet näyttäis ruiskivan normaalisti. Bensanpaineet 12, BLM pienillä kierroksilla 108 ja +2000 saadaan vaihtelevasti 114-130. Jos laittaa 14-15, menee BLM taulukon mukaan kauttaaltaan 108.

 

Jakajan asento oikea. Varmistan tuon dampperin vielä.

 

WinALDL lukemat näyttävät muuten ihan järkeviltä, mutta tosiaan IAC menee nollille tyhjäkäynnillä ja BLM on 108 sekä INT 114-116 arvoissa tyhjäkäynnillä.

Tulpat oli viimeksi vaihdettaessa vaaleat, melkein valkoiset.

 

 

Muistaakseni oli BLM ja INT molemmissa n. 30 pykälää säätövaraa (tai 20 jos arvo jämppää 108). 128 on "0"-kohta. Sikäli se että varsinkin pienemmillä kierroksilla enimmäkseen yrittää laihentaa vois viitata liikaan bensansaantiin. Suuttimen kuvio ei välttämättä kerro tuotosta. Riittää että toinen vähän takertelee ja antaa liikaa.

Toki kummalakaan arvolla ei ole mitään merkitystä jos lambda huono/pakopuolella vuoto/sytkä pahasti pielessä tai katkoo.

Link to comment
Share on other sites

Eli ainoa tapa varmistaa suuttimet olisi lähettää ne Finn Injectorille tarkastukseen, taikka saada jostain varmasti toimivat 305 suuttimet lainaksi.

Lambda on vaihdettu alle kk sitten. Toki voihan kyseessä olla toimimaton yksilö, mutta tuntuu aika epätodennäköiseltä.

 

Mittasin alipainetesterillä vielä tuon MAP-, EGR- alipaineletkun ja ehjät näytti olevan mittarin mukaan.

Dampperikin näyttäisi näyttävän oikein, mitä konetta pyöritin ja katselin koska kynä liikahtaa ykköspytyssä.

Tulppa näytti ok väriseltä. (laitan kuvan vielä)

ykkAspytyn_tulppa.jpg.a08c4797825282bafb79f1eceae4d45b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onko Suomessa jotain firmaa/henkilöä joka tarkastaisi/korjaisi tämän ikäisiä ECM:miä? Harinen/Hestec tekee ilmeisesti vain muutoksia LSx ECM:miin.

 

ECM:n numero on 1228746

Saman numeroinenhan pitää hankkia jos täytyy vaihtaa, mutta mitä ovat nämä muut numerot?

TBI_ECM2.thumb.jpg.bddc3005fd283357df4b9c1007085823.jpg

Link to comment
Share on other sites

ECM:n numero on 1228746

Saman numeroinenhan pitää hankkia jos täytyy vaihtaa, mutta mitä ovat nämä muut numerot?

Ei tarvi muita numeroita boxin hommaamiseen. Lienevät jotain sarjanumeroita jne.

Vanhasta otetaan eprom ("lastu") uuteen niin säilyy ohjelma oikeana. Piiri on helposti irrotettavalla kannalla peltiluukun alla.

Ja se ANTT on softan koodi. Eri koneissa/vuosmalleissa/kokoonpanoissa eri softat.

 

 

Jos haluaa oikein varmistella niin kaivaa netistä tuon softan ja polttaa uudelle piirille. Periaatteessa muistipiirikin voi väsyä vanhimmiten jolloin ohjelmaan tulee virheitä ja voi tehdä mitä tahansa.

Sinänsä virheistä pitäis syttyä ses kun ohjelmalle on tarkistus-summa mutta kaikki on mahdollista...

 

 

http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?306-1228746-ECM-Information-61

Link to comment
Share on other sites

Dodih nykiminen saatu (toistaiseksi) pois. Vaadittiin, että ihmettelet tien varressa alkuyöstä mikä vois olla/tarkastat bensanpaineita, ni sitten osuu silmään kipinöintiä kuutos sylinterin suunnalta. Löytys sopivan mittanen jämäpätkä  Accel 300+ sarjasta ja nyt tuntuis pelaavan. Vielä tarttee varoiksi tarkistaa nuo IAC:n & TPS:n säädöt uudelleen/seos suhdanteet.

Moneen otteeseen johtoja katseltu päivän valossa ja pimeällä auto käyttäen, eikä mitään huomannu. Kahdesta kohtaa kuori murtunu lämpöeristeen alta.

 

Tämän kerhon hyvä puoli on kyllä, että kun kysyy saa myös apua  m/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nostellaas...

 

Nyt tehny muutaman kerran taas, että meinaa pinta-/ tasakaasusta sammua, ei väliä ajatko 20, 40, 80km/h. Tzekattu jakaja, tulpanjohdot, ok. Bensaa tuntuis saavan. Saa pysymään käymässä, jos onnistuu pumppailee kaasua. Vikakoodit kattosin niin ilmottaa VSS (vaijerillinen mittari tässä autossa).

  Voiko tuo mittariston takana oleva keltanen mötikkä aiheuttaa jtn häiriötä  ???  Maadoituspaikkoja putsailtu konetilasta keväällä/kesällä. Öljynpainemittarin lukemista en tiiä, kun viisari oli jostain syyst murtunut tyvestä  :o

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...