Jump to content

9 bolt perän kysymys


Recommended Posts

Posted

Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

 

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

 

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?

Posted

Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

 

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

 

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?

 

Molemmat puolet vaativat lähes poikkeuksetta eri kokoiset shimmit.

 

Tässä linkissä englannin kieliset ohjeet:

http://www.geocities.ws/luckyducky_96701/9-BoltPosiConeRepair30Nov04.pdf

 

Ja omasta topicistani:

 

Kun murikka on irti, merkitse miten päin puoliskot ovat kiinni toisissaan. Sen voi asentaa myös 180 astetta väärinpäin Jolloin hammaskosketus voi muuttua.

Samoin merkitse muistiin molempien puoliskojen "shimmi prikat" murikan päädyistä kun otat casen ulos, jotta ne tulee myös kasatessa oikeille paikoilleen.

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/Murikka_zpsdc4cee79.jpg~original

 

Murikka atomeiksi.

Isoa ratasta ei tarvitse irroittaa casesta.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_011_zpsc8281f4e.jpg~original

 

Vanhat kartiot ovat kuluneet kyljistä jolloin kartio pohjaa kuorenpohjaan eikä enää pidä. Tuosta kapeammasta päästä on aikaisemmin sorvattu 2mm pois lukon elvyttämiseksi.

Tällä kertaa päädyin uusiin kartioihin sillä uskon sen olevan pidempi aikaisempi ratkaisu ja näin ollen boorit eivät lyhene entisestään kartion sisällä.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_008_zps012eea73.jpg~original

 

Kasaus alkaa.

Toiseen puoliskoon upotetaan kartio, jonka päälle laitetaan shimmit jotta kartion pohjan ja kiinnitys pinnan etäisyydeksi tulee 29.34-29,51mm.

Itse shimmasin tuohon toleranssi alarajaan siinä toivossa että lukko purisi aavistuksen kovempaa ja kulutusvaraakin jäisi hiukan enemmän.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_016_zps4152e827.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_023_zps75034695.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_024_zpsc65a40e1.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/shimmi_zpsada1f71b.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/mittaus_zpsa946eb0a.jpg~original

 

Sopivat shimmit löysin moparin 8 3/4 perään tarkoitetusta setistä.

Mutta shhh, ei kerrota sitä ponulle ettei ala hylkimään moparin osia ;D

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_016_zps2b7e636d.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10417113_507571606009799_2001345884_n_zps34a6e148.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_020_zps550a5b78.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_021_zps9f41bfbe.jpg~original

 

lukon toiselle puoliskolle sama shimmaus ja sama toleranssi.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_012_zps0cfcc6dc.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/shimmi_zpsada1f71b.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/mitta_zps9967afda.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10476424_507583442675282_616087608_n_zps452e34a5.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/1085253_507583446008615_1962233663_n_zps69ebfacb.jpg~original

 

Murikan toinen puolisko tuohon päälle ja nippuun 29 Ft-Lbs momenttiin . Muista katsoa merkit että kuoret tulee oikein päin kiinni.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10443731_507583769341916_1585158949_n_zps8fda864a.jpg~original

 

Tuossa aikaisemmassa vaiheessa ennen lopullista momenttia asensin vetarit paikoilleen, jotta kartioiden ja poskirattaiden boorit sattuisivat linjaan.

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/vetarit_zps0f57f24c.jpg~original

 

Momentit:

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_015_zpsccb34483.jpg~original

 

Asennus vaiheessa meni vahingossa bearing capin ja ring gear boltsien momentit sekaisin ja lopputuloksena 1 pultti meni poikki.

Onneksi sain jämän kaivettua ulos ja laitoin tilalle arp:n pultit.

 

Bearin cap:it piti hioa tasaisiksi koska uuden banjonkannen tukipultit tukevat niitä.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_009_zpsd94cb6b8.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_010_zpsf13b8219.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_014_zps81a004e3.jpg~original

 

Ja lukko vaikuttaa toimivan taas m/

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140619_014_zpsf7223d42.jpg~original

Posted

minä kiitän ja kumarran! Hieno selitys  m/

 

Olen ruuvannut ja laittanut kaikki kasaan mutta en ole kokeillut vielä..

  • 3 years later...
Posted

Taas yksi lukko työllä ja muistiin itselleni ja muille kirjoitan, että alla olevan linkin mukaan saattaisi mopar 8 3/4 shimmisarjan lisäksi sopia myös gm10-bolt & ford 8.8 pinionin shimmisarjat.

Omaan matkaan tarttui tänään Yukon ygask21104 shimmit, mitkä ovat halkaisijaltaan täydelliset.

Sis. 4x0.3mm, 2x0.4mm. & 2x0.5mm. paksuudet.

Shimmien ulkohalkaisijan tulee olla max. 65mm ja sisä min. 35mm.

Tietenkin jos vanhat kartiot on kovin kuluneet ja ne meinataan vielä elvyttää sorvaamalla reilummin tai toistamiseen, niin tarvitaan mukaan myös reilummin paksumpia prikkoja.

 

http://mpikas.blogspot.fi/2008/03/rebuilding-9-bolt-775-borg-warner-cone.html

  • 3 years later...
Posted

Tämä homma voi kohta tulla ajankohtaiseksi, niin voisko Fenix päivittää photobucket:in kuvat taas näkyviksi?

Posted
1 tunti sitten, F350 kirjoitti:

Tämä homma voi kohta tulla ajankohtaiseksi, niin voisko Fenix päivittää photobucket:in kuvat taas näkyviksi?

Kuvat ovat maksumuurin takana ja en suostu maksamaan niistä lunnaita kuukausittain. 

Voin yrittää tämän viikon aikana tehdä uudet ohjeet. 

Posted

Kun kitkakartion kyljet kuluvat, kartiot painuvat case pohjaan ja kitka katoaa.

Tällöin lukon saa vielä elvytettyä sorvaamalla kartion suiposta päästä materiaalia pois.

 

Kun lukko lakkaa pitämästä, kannattaa se huoltaa piakkoin.

Sillä samalla erkanevat toisistaan lukon sisällä olevat sivu- ja hämähäkkirattaat.

Kun niiden hammaskosketus on pielessä ja alkavat syömään toisiaan.

Kuvassa punaiset on kitkakartiot ja vihreät em. rattaat.

Casessa on myös tarkastusluukku mistä saattaa nähdä kartion etäisyyden pohjasta, mutta siihen ei kannata liikaa luottaa.

Screenshot_20210908_171626.jpg

clearancecone.jpg

Posted (edited)

Kun purat perää, älä sekoita kuvassa keltaisella merkattuja kiinnityspantoja keskenään.

Ne täytyy asentaa samaan kohtaan samoinpäin takaisin.

Sama koskee pantojen alla olevia shimmejä. 

IMG_20210908_162051.jpg

Edited by Fenix
Posted

Ennen casen avaamista merkitse myös casen puolikkaat, jotta nekin tulee samoinpäin kasaan myöhemmin.

Kuvassa punaiset merkit.

images (2).jpeg

Posted (edited)

Kun kitkakartiot kuluvat ja ne painuvat syvemmälle kohti casen pohjaa...

kartion selkäpuolelle täytyy laittaa shimmejä.

Casen kiinnityspinnan ja kartion välinen etäisyys tulee olla 29.34-29.51mm.  (kuvan vihreällä merkattujen tasojen väli). 

Samat mitat casen molemmille puoliskoille.

 

IMG_20210908_162204.jpg

Edited by Fenix
Posted (edited)

Kiinnityspantojen momentti 61nm.

Casen puoliskojen kiinnityspulttien momentti 39nm.

 

Itse käytin kasatessa ennen casen kiristystä vetareita ohjureina, jotta boorit asettuvat linjaan ja vetareiden asennus myöhemmin käy sujuvammin.

Vetareita purkaessa saatoit huomata että ne istuvat tiukasti kiinni booreilla.

Liukuvasaralla lähtee ja sorkkaraudankin sai johonkin sopivaan kohtaan tuettua.

 

http://www.geocities.ws/luckyducky_96701/9-BoltPosiConeRepair30Nov04.pdf

 

https://www.thirdgen.org/forums/faq-board/239666-everything-i-know-about.html

 

http://9bolt.com/

Edited by Fenix
Posted

Omasta topicista lainaus;

 

 

Tänään aukaisin tasauspyörästön lukon "kiristystä" varten ja aika lohduton näky.

Spider gearista yksi akseli poikki, sekä muutkin spiderin rattaat sorvanneet omia akseleitaan.

Myös toisessa side gearissa kulumaa.

Viimeksi kasasin uusilla kartioilla ja etäisyydeksi jäi carrierin pohjaan millejä.

Nyt makasivat pohjassa eli kulumaa niin kartioissa kuin carrierin puoliskojen pohjissakin.

Tuota on jo useampaan otteeseen elvytetty sorvaamalla ja vaihtamalla kartiot, niin taitaa olla aika todeta että kilometrit tuli täyteen.

 

Tuon jälkeen ostin uuden lukon ja ensitöikseni purin sen. 

Tarkistin että kiinnityspinnan ja kartion välinen etäisyys on varmasti ilmoitettu 29.34-29.51mm. 

IMAG0239_1.thumb.jpg.cc37b941bd46e6f9d09dc40c5257f2af.jpg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...