Jump to content

ponu kässäri


nokkonen
 Share

Recommended Posts

elikkä -83 ponu jossa levyt takana kässäri ei taho pelitää huonostikaan ,mitähän tuolle keksis? oisko satulat vaihto kunossa ja saako tähän niitä?vai tekiskö tästä sellasen puuhalappu auton  \m/

Link to comment
Share on other sites

Painin vuosi sitten saman ongelman kimpussa.

Kyseessä alumiinisatula 9- pulttisen borg warnerin perästä.

Kopioin viestin projekti topicistani.

 

Aloin metsästämään kadonutta käsijarrua.

Parin heikkokuntoisen vaijerin lisäksi purin satulan muttereiksi ja putsasi sekä rasvasin liikkuvat osat.

Molempien satuloiden käsijarrumännät olivat saman mittaiset eli niissä ei ollut kulumaa.

Sen sijaan jousen ollessa lepoasennossa on jonkun verran tyhjää ennen kuin liipaisin alkoi työntämään mäntää.

Hitsasin niihin 3mm lisää pituutta jolloin tyhjää ei ollut, mutta ei myöskään esijännitystä.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/satula_zps5c26436c.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140402_006_zps4d9ca08d.jpg

 

Satuloissa oli pieni kuusiokoloruuvi (kuvan osa 11) jonka tehtävä on säätää käsijarrua. Osa oli totaalisen jumissa.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/jarru_zps3ea66e3d.jpg

 

Vielä en päässyt kokeilemaan auttoiko em. kun jarrusatulat jäivät kuivumaan kolmannen maalauskerroksen jälkeen.

Luultavasti poraan vielä ruuvin pois ja teen uuden kierteen tilalle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisenä kuitenkin tarkistaisin jarruvaijerit ja etenkin niiden yhtymäkohdan ettei ole venymää yms.

Löytyy auton pohjasta kardaanin päältä.

Siinä liitoksessa on myös vaijereiden kiritysruuvi.

Link to comment
Share on other sites

Sattupa sopivasti. Oma pomppas syksyllä leimalta kuskin kässärin toimimattomuudesta enkä sitten jaksanu enää sillon alkaa hieromaan kuntoon jus ennen talvikautta. Aluksi kumpikaan ei ottanu mutta rynkyttämisen jälkeen oikea puoli alkoi ottamaan. Eli kiitos kuvista minunkin puolesta.  m/

Link to comment
Share on other sites

Takalevyjarruja on kahenlaisia 3g autoissa. Fenixin kuvaamat PBR:n alusatuloilla olevat jarrut tuli -89 ja oli käytössä 4geneissäkin vuoteen -97. -98 tuli ns. LS-jarrut.

82-88 3g autoissa oli todellakin surullisen kuuluisat Delco Morainen rautasatulalliset levyjarrut. Niissä oli ongelmia jo uutena, niin sitä voi kuvitella kuinka hyviä ne on 30v vanhoina...

 

GM:llä oli takaisinkutsukampanja aikoinaan tuohon känkän toimimattomuuteen. Käsijarruvaijerin kiristäminen ei siihen auta, koko käsijarru design on vaan susi syntyessään. GM:ltä saa nähtävästi vielä tuota sarjaa millä känkän saa (ehkä) elvytettyä taas hetkeks. 

 

http://www.gmpartsdirect.com

 

Laittaa tuonne osanumeron 18019028.

 

Takajarrujen päivittäminen vähintään noihin PBR-jarruihin on ehkä fiksuinta mitä noille Delco Moraine jarruille voi tehdä...

Link to comment
Share on other sites

Takalevyjarruja on kahenlaisia 3g autoissa. Fenixin kuvaamat PBR:n alusatuloilla olevat jarrut tuli -89 ja oli käytössä 4geneissäkin vuoteen -97. -98 tuli ns. LS-jarrut.

82-88 3g autoissa oli todellakin surullisen kuuluisat Delco Morainen rautasatulalliset levyjarrut. Niissä oli ongelmia jo uutena, niin sitä voi kuvitella kuinka hyviä ne on 30v vanhoina...

 

GM:llä oli takaisinkutsukampanja aikoinaan tuohon känkän toimimattomuuteen. Käsijarruvaijerin kiristäminen ei siihen auta, koko käsijarru design on vaan susi syntyessään. GM:ltä saa nähtävästi vielä tuota sarjaa millä känkän saa (ehkä) elvytettyä taas hetkeks. 

 

http://www.gmpartsdirect.com

 

Laittaa tuonne osanumeron 18019028.

 

Takajarrujen päivittäminen vähintään noihin PBR-jarruihin on ehkä fiksuinta mitä noille Delco Moraine jarruille voi tehdä...

mulla taitaa just olla nämä paskat ei tollaset mistä kuva. mistä alkas kateleen parempia? oisko jollakin jouten? toi ulkomailta tilaaminen ei ole mun laji :-P
Link to comment
Share on other sites

Takalevyjarruja on kahenlaisia 3g autoissa. Fenixin kuvaamat PBR:n alusatuloilla olevat jarrut tuli -89 ja oli käytössä 4geneissäkin vuoteen -97. -98 tuli ns. LS-jarrut.

82-88 3g autoissa oli todellakin surullisen kuuluisat Delco Morainen rautasatulalliset levyjarrut. Niissä oli ongelmia jo uutena, niin sitä voi kuvitella kuinka hyviä ne on 30v vanhoina...

 

GM:llä oli takaisinkutsukampanja aikoinaan tuohon känkän toimimattomuuteen. Käsijarruvaijerin kiristäminen ei siihen auta, koko käsijarru design on vaan susi syntyessään. GM:ltä saa nähtävästi vielä tuota sarjaa millä känkän saa (ehkä) elvytettyä taas hetkeks. 

 

http://www.gmpartsdirect.com

 

Laittaa tuonne osanumeron 18019028.

 

Takajarrujen päivittäminen vähintään noihin PBR-jarruihin on ehkä fiksuinta mitä noille Delco Moraine jarruille voi tehdä...

 

Mitä kaikkea tuossa päivittämisessä menee vaihtoon,koko perä vai pääseekö vähemmällä?

Link to comment
Share on other sites

Takalevyjarruja on kahenlaisia 3g autoissa. Fenixin kuvaamat PBR:n alusatuloilla olevat jarrut tuli -89 ja oli käytössä 4geneissäkin vuoteen -97. -98 tuli ns. LS-jarrut.

82-88 3g autoissa oli todellakin surullisen kuuluisat Delco Morainen rautasatulalliset levyjarrut. Niissä oli ongelmia jo uutena, niin sitä voi kuvitella kuinka hyviä ne on 30v vanhoina...

 

GM:llä oli takaisinkutsukampanja aikoinaan tuohon känkän toimimattomuuteen. Käsijarruvaijerin kiristäminen ei siihen auta, koko käsijarru design on vaan susi syntyessään. GM:ltä saa nähtävästi vielä tuota sarjaa millä känkän saa (ehkä) elvytettyä taas hetkeks. 

 

http://www.gmpartsdirect.com

 

Laittaa tuonne osanumeron 18019028.

 

Takajarrujen päivittäminen vähintään noihin PBR-jarruihin on ehkä fiksuinta mitä noille Delco Moraine jarruille voi tehdä...

Tämä on totta jos ei halua pitää 10.5" takajarruja. "pikkurarrujen etu on että voi käyttää 15 vanteita huoletta. PBR jarrujen kanssa ymmärtääkseni ei 15 vanne mahdu vaan ottaa satulaan kiinni.

mulla taitaa just olla nämä paskat ei tollaset mistä kuva. mistä alkas kateleen parempia? oisko jollakin jouten? toi ulkomailta tilaaminen ei ole mun laji :-P

Ebayssa rebuild satulat maksaa ~80$, omassa käsojarru mekanismi jäi jotenkin jumiin ja ostin uudet.

http://www.ebay.com/itm/Raybestos-FRC6032-Rear-Rebuilt-Caliper-With-Hardware-/191359762759?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c8dee4147 ;D

Link to comment
Share on other sites

Yllämainittu rebuildsatula helpoin vaihtoehto.Kun remppasin omat delcomorainet,niin niihin tuli uudet tiivisteet+männät.Toi rebuild on todennäköisesti edukkaampi, ja ei ole niinpaljon syöpymiä satulassa...

Link to comment
Share on other sites

Mitä kaikkea tuossa päivittämisessä menee vaihtoon,koko perä vai pääseekö vähemmällä?

 

Erittäin simppeli homma. Delco morainet pois "backing plates":ia myöden. Eli vetarit joutuu käyttää irti.

PBR satuloitten backing platesit kiinni, vetarit kiinni. Sitten vaan levyt ja satulat kiinni. Tietysti vaihtoon menee myös känkkävaijerit ja jarruletkut.

Mitään ei tarvi leikellä tai silpoa.

LS takalevyjen kanssa joutuu hiukan silpomaan, mutta ei paha sekään.

 

PBR:ien kanssa sopii jotkut 15" vanteet, ei kaikki.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan tuossa gmpartsdirectin paketissa rojut molempiin satuloihin? kuva on vähän tuhrunen niin ei oikein selviä.

 

Äkkiseltään näyttäis että siinä tulis 2kpl mäntiä, eli olis molempiin satuloihin.

 

Ebaystä noita uudempia PBR jarruja löytyis:

http://www.ebay.com/itm/91-Camaro-Firebird-PBR-ALUMINUM-REAR-DISC-BRAKE-SETUP-92-89-Trans-Am-tpi-90-/221667563746?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3ACamaro&hash=item339c6a98e2&vxp=mtr

 

193e + kulut...

Link to comment
Share on other sites

Katsotaan katsotaan. Jollen ihan väärin muista niin omassa nuo satulat näyttää aika tuoreilta joten josko ne vielä menis fiksaamisella. Onko vanhemmassa mallissa semmoset ihme vastapainopunnukset?

Link to comment
Share on other sites

Katsotaan katsotaan. Jollen ihan väärin muista niin omassa nuo satulat näyttää aika tuoreilta joten josko ne vielä menis fiksaamisella. Onko vanhemmassa mallissa semmoset ihme vastapainopunnukset?

 

Juu, ja toisella puolella satula on keulan puoleisella puolella ja toisella puolella perän puolella.

Link to comment
Share on other sites

Juu, ja toisella puolella satula on keulan puoleisella puolella ja toisella puolella perän puolella.

Jep, satuloiden braketteja ei saa väärin kun reikäjako ei käy kun yhteen asentoon ;D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...