Jump to content

Ohjauskulmien ja alustan säätö tee-se-itse tyyliin...?

Recommended Posts

Ohjauskulmien ja alustan säätö tee-se-itse tyyliin kuinka se saadaan onnistumaan ja miten ja millä konsteilla ilman lasereita ymv. kalliita härpäkkeitä?

Aurauskulmat olen säätänyt tällä metodilla, pukkeja 2 ja narua + mitta. Youtubesta "Wheel alignment with string method" tjsp.

Oletuksena tässä että taka-akseli suorassa nolla-aurauksella. Tuossa jää myös tietenkin camber ja caster tsekkaamatta.

Aurauskulmat olen säätänyt tällä metodilla, pukkeja 2 ja narua + mitta. Youtubesta "Wheel alignment with string method" tjsp.

Oletuksena tässä että taka-akseli suorassa nolla-aurauksella. Tuossa jää myös tietenkin camber ja caster tsekkaamatta.

Eikös rata-autoilijat säädä autonsa itte ei niitä minnekään pajalle viedä säädettäväksi vai kuinka...?  :W Pitäisi olla tasainen alusta jossa ei ole kallistuksia sivuille eikä eteen tai taakse... Jos laittaisi noihin alatukivarsien pultteihin nordlockkit niin eivät liiku kun on kohdallaan...

http://www.rapid-racer.com/suspension-tuning.php

Kaasutinexpertillä myynnissä muutamia ihan edullisia laitteita:

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1527

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1063

Valmistajan sivusto ja video vaikuttaa hyvältä tavaralta vrt. taiwanin vimpaimille:

http://www.gunson.co.uk/tools.aspx?cat=1352

Joo kyllähän noita saa. Huhujen mukaan myös älypuhelimen vatupassi on riittävä mittari camberille...

Sijoituksia laitteistoon voipi ajatella myös siihen nähden että paljonko tuolle säätelylle on tarvetta. Normiautoilijalle rivarin pihassa ährätessä ja taikomassa muttereita auki voi myös teoriatasolla välähtää ajatus siitä että josko kuitenkin ois varannu ajan sinne suuntaukseen ja maksanu sen ~ 80 €, ja ajellu sinne auringonlaskuun. Mutta ite kun tekee niin tietää mitä saa :)

Joo kyllähän noita saa. Huhujen mukaan myös älypuhelimen vatupassi on riittävä mittari camberille...

Sijoituksia laitteistoon voipi ajatella myös siihen nähden että paljonko tuolle säätelylle on tarvetta. Normiautoilijalle rivarin pihassa ährätessä ja taikomassa muttereita auki voi myös teoriatasolla välähtää ajatus siitä että josko kuitenkin ois varannu ajan sinne suuntaukseen ja maksanu sen ~ 80 €, ja ajellu sinne auringonlaskuun. Mutta ite kun tekee niin tietää mitä saa :)

m/ Ajatuksena onkin oppia autosta ja alustan säädöstä enemmän vaikka pieni panostus olisikin ja ajankäyttö negatiivinen piirre...  :)

Itte oon tehnyt tuon parilla siirrettävällä pukilla ja laser vatupassilla. Ensin säätää aurauksen suoraan laserilla esim autotallin oveen; pukit niin lähelle autoa kuin saa ja auto esim viiden metrin päähän ovesta. vatupassi vanteen kylkeen ja merkkaa oveen mihin laser osuu ja kun pukkien väli on yhtä iso kuin ovessa olevien laserpisteiden ero on auraus 0 sitten vaan laskee montako milliä ovessa vastaa millin aurausta vanteessa. Sivukallistuman voi mitata suoraan sillä samalla vatupassilla pystysuoraan; laittaa vaan kymmenesosamillin välein olevia poranteriä vanteen ja vatupassin yläpään väliin. Takakallistuman voi säätää ihan kokeilemalla, mitä enemmän takakallistumaa, sitä enemmän ohjaus keskittää, kunnes jossain vaiheessa mennään "yli" ja ohjaus muuttuu epämääräiseksi.

Meidän kilpurin ja siviiliautojen kulmat on säädetty kotikonstein. Kahdesti on kilpurin kanssa isompien muutoksien jälkeen käyty nelipyöräsuuntauksessa tarkistuttamassa että akselit on suorassa ja muutenkin kaikki hehtaarillaan. Molemmilla kerroilla auraukset ja camperit oli juurikin sitä mitä niiden pitikin meidän omien suuntauksien jäljiltä eli kyllä kotikonsteinkin ne saa kodalleen. Jopa casteritkin oli aika hyvin kohdallaan vaikka ne on hieman hankalammat mitata. Mittavälineinä meillä on ollut sellainen kämmenen kokoinen vatupassi jossa noin 80mm halkaisijaltaan oleva pyöritettävä astemitta jonka keskellä rakennuspasseja tarkempi silmä. Joskus olen käyttänyt mös mitutoyon tarkkuusdigipassia mutta minusta tuo tavallinen oli kätevämpi käyttää. Aurauksien mittaamiseen olen tehnyt huonekaluputkesta ja työntömitasta työkalun. Kuvassa eka versio missä tavallinen mitta on hitsattu liikkuvasta leuasta kiinni ja syvyysmittaustikku otettu pois. Keskellä on liukusäätö jolla mitta säädetään auton leveyteen sopivaksi. Nuo pystyt sen mittaisiksi että mitta tulee noin renkaan navan korkeudelle. Nykyisin tuohon on tehty kiinnike mihin saa ruuvattua digitönärin kiinni. Kustannukset eivät ole paljoa, pari metriä putkea ja vaikka se halvin natsisiwan digimitta. Käyttö on todella helppoa ja nopeaa. Monesti on säädetty kesken puolentunnin aika-ajonkin aurauksia. Auto tasaiselle alustalle. Autoa työnnetään hieman eteenpäin. Sitten mittaus vanteiden etureunasta ja digitönärin nollaus. Merkki mistä kohdalta mitattiin. Sitten autoa työnnetään eteenpäin niin että sama kohta pyörähtää takapuolelle ja taas mittaus. Digitönäri näyttää suoraan aurauksen. Jotta mittaus on tarkka autoa kannattaa liikuttaa vain eteenpäin mittauksien välissä jotta mahdolliset välykset alustan osissa ovat aina samaan suuntaan ja mitata varulta useampaan kertaan jos epäilyttää. Ainakin meillä ratakilpurissa jossa slickseillä pienetkin muutokset tuntuvat tämän systeemin tarkkuus on riittänyt niin varmasti piisaa katuautoonkin.

http://team1000.kuvat.fi/kuvat/Kaikenlaista%20rakentelua/aurausmittari.jpg?img=smaller

Camperit on säädetty niin että meillä on tallin lattiaan merkattu kohdat mitkä ovat tarkasti vaaterissa. Auto siihen ja suoraan vanteista mitattu tuolla aiemmin mainitulla tarkalla passilla. Jos vanteiden suoruus epäilyttää niin mittaus useammasta kohdasta. Hyvin tuntui tämänkin konstin tarkkuus riittävän kun verrattiin pariin kertaan kunnon nykyaikaisiin nelipyöräsuuntauslaitteisiin. Katuauton kohdalla ei kannata kovin alkaa itse tuusailemaan vaan maksaa suosiolla se ehkä 60-100€ suuntauksesta. Säästää äkkiä takaisin rengaskuluissa. Nuo kilpurit joita sitten rassataan ja säädetään radallakin on sitten toinen juttu. niitä joutuu väkisinkin itse säätämään ja köyhä kun on niin mittalaitteetkin on tehtävä itse ;D.

Tuo aurauskalu on harvinaisen näppärä teeseitse-käyttöön muutenkin jos enempi jotain nuppeja tms. vaihtelee.

Osat ei montaa kymppiä maksa ja aina kun on jotain keulassa enempi ruuvaillu voi pikaiseen tarkistaa kuis kävi.

Pitäis tehä itellekin uus parannettu versio...

Varsinkin kun mulla on tallissa monttu niin saa helposti alakautta mitattua. Alakautta mitatessa ei edes tarvi mittaa vaan toiseen päätyyn hienosäätö-ruuvin jonka kierteen nousun tietää. Laittaa suosiolla esim 1mm nousulla (6mm) pultin niin saa mitan suoraan kierrosten määrästä.

Meidän kilpurin ja siviiliautojen kulmat on säädetty kotikonstein. Kahdesti on kilpurin kanssa isompien muutoksien jälkeen käyty nelipyöräsuuntauksessa tarkistuttamassa että akselit on suorassa ja muutenkin kaikki hehtaarillaan. Molemmilla kerroilla auraukset ja camperit oli juurikin sitä mitä niiden pitikin meidän omien suuntauksien jäljiltä eli kyllä kotikonsteinkin ne saa kodalleen. Jopa casteritkin oli aika hyvin kohdallaan vaikka ne on hieman hankalammat mitata. Mittavälineinä meillä on ollut sellainen kämmenen kokoinen vatupassi jossa noin 80mm halkaisijaltaan oleva pyöritettävä astemitta jonka keskellä rakennuspasseja tarkempi silmä. Joskus olen käyttänyt mös mitutoyon tarkkuusdigipassia mutta minusta tuo tavallinen oli kätevämpi käyttää. Aurauksien mittaamiseen olen tehnyt huonekaluputkesta ja työntömitasta työkalun. Kuvassa eka versio missä tavallinen mitta on hitsattu liikkuvasta leuasta kiinni ja syvyysmittaustikku otettu pois. Keskellä on liukusäätö jolla mitta säädetään auton leveyteen sopivaksi. Nuo pystyt sen mittaisiksi että mitta tulee noin renkaan navan korkeudelle. Nykyisin tuohon on tehty kiinnike mihin saa ruuvattua digitönärin kiinni. Kustannukset eivät ole paljoa, pari metriä putkea ja vaikka se halvin natsisiwan digimitta. Käyttö on todella helppoa ja nopeaa. Monesti on säädetty kesken puolentunnin aika-ajonkin aurauksia. Auto tasaiselle alustalle. Autoa työnnetään hieman eteenpäin. Sitten mittaus vanteiden etureunasta ja digitönärin nollaus. Merkki mistä kohdalta mitattiin. Sitten autoa työnnetään eteenpäin niin että sama kohta pyörähtää takapuolelle ja taas mittaus. Digitönäri näyttää suoraan aurauksen. Jotta mittaus on tarkka autoa kannattaa liikuttaa vain eteenpäin mittauksien välissä jotta mahdolliset välykset alustan osissa ovat aina samaan suuntaan ja mitata varulta useampaan kertaan jos epäilyttää. Ainakin meillä ratakilpurissa jossa slickseillä pienetkin muutokset tuntuvat tämän systeemin tarkkuus on riittänyt niin varmasti piisaa katuautoonkin.

http://team1000.kuvat.fi/kuvat/Kaikenlaista%20rakentelua/aurausmittari.jpg?img=smaller

Camperit on säädetty niin että meillä on tallin lattiaan merkattu kohdat mitkä ovat tarkasti vaaterissa. Auto siihen ja suoraan vanteista mitattu tuolla aiemmin mainitulla tarkalla passilla. Jos vanteiden suoruus epäilyttää niin mittaus useammasta kohdasta. Hyvin tuntui tämänkin konstin tarkkuus riittävän kun verrattiin pariin kertaan kunnon nykyaikaisiin nelipyöräsuuntauslaitteisiin. Katuauton kohdalla ei kannata kovin alkaa itse tuusailemaan vaan maksaa suosiolla se ehkä 60-100€ suuntauksesta. Säästää äkkiä takaisin rengaskuluissa. Nuo kilpurit joita sitten rassataan ja säädetään radallakin on sitten toinen juttu. niitä joutuu väkisinkin itse säätämään ja köyhä kun on niin mittalaitteetkin on tehtävä itse ;D.

Tässä tuli hyvää tarinaa kuinka hommat hoidetaan ilman lasereita ym. vermeitä...  m/ Olen ollut näkemässä kuinka tuollaisilla tankoilla ja langoilla säädetään auto kohdalleen + karkea tarkastelu silmillä ja pieni camper vatupassi http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1063 + rullamitta + digityöntömitta ja kohdilleen tulee...

• 7 months later...
HaroldHirmuinen

Lainaan tätä topiccia, en turhaan tee uutta. Sieltä sun täältä hain ohjeita ja tietoa tee-itse aurauskulmiensäätöön. Tänään valmistin tuollaisen alempanakin näkyvän u-raudan millä säädin kulmat ja onnistui pirun hyvin. Vaatii vaan kärsivällisyyttä säätämisessä. Huomasin täältä tuon jarrulevyyn asetettavan camber mittarin ja selailin niitä googlella. Löytyi toinen sivu, oli vastaava  mittari mutta sivussa myös caster mitta. Kaasutin expertin myymässä sanotaan camber/caster mittari mutta kuvassa sopivasti myös sormi edessä ettei pääse näkemään, on myös puolet edullisempi. Onko kukaan tilannut ja osaisi varmistaa? Jos transNAM sattuu lukemaan, pystyisitkö laittamaan mulle kuvan kirjasta missä kerrotaan camber/casterin osalta?

Bilteman myymä mittari kertoo camberin ja toisen kuvan mittarissa on myös sivukallistuma, ei tarkka mutta suuntaa antava. Tuntuu että juuri tuo caster kulma olisi tärkeämpi tietää, negatiivista camberiahan saa olla oikestaan sen mitä niillä alkuperäisillä tukivarsilla irti saa?

http://www.sculeauto.com/Produse/77066.jpg

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Camber-kulmamittari-2000021195/