Jump to content

Laturin - akun - startti - sähkönjakojohdot pääpiirit


Recommended Posts

Kirjoitettu

Onko näissä alkujaankin ollut vain 10mm2 johtoa? Meinaisin uusia paksummasta johdosta 25mm2 päävirtajohdot +/- piirit, kun näyttää olevan todella ohutta luikeroa laitettu jo tehtaalla, niin saadaan virta liikkeelle ja ei tule jännitteen alenemaan sekä ylikuormittumista. Eiköhän se tuolla 25mm2 riitä, kun ei ole hirmu poppivehkeitä ja ei tule popitettua vaikka jonkunmoinen systeemi löytyykin kontista.

Kirjoitettu

Nyt on piuhat uusittu vanha systeemi oli tarkalleen:

akku - laturi + 10mm2

akku - startti + 25mm2

akku - sähkönjakelupiste + 16mm2

akku - moottorinrunkopiste - 16mm2

akku - sähköjakelupiste - 10mm2

 

Uusi systeemi nyt:

akku - laturi + 25mm2

akku - startti + 25mm2

akku - sähkönjakelupiste + 25mm2

akku - moottorinrunkopiste - 25mm2

akku - sähkönjakelupiste - 16mm2

 

 

Muut muutokset:

 

- uusi laturi 140A.

- uusi akku 70Ah/570A.

Kuva jälkeen

http://uppaa.fi/images/2015/07/04/WP_20150703_001b483c.jpg

Kirjoitettu

No luulis ainakin sähkön kulkevan keviästi ja pienellä hävikillä...

Sinänsä koska johdot on aika lyhyitä niin melko ohuillakin pärjää. Alimittaisuus on helppo todeta volttimittarilla kun mittaa johdon yli kaikki kuorma päällä. Jos näyttää reilusti yli 0V niin piuha hukkaa sähköä lämmitykseen.

Auto kuluttaa vakiona suunnilleen:

Valot mallista riippuen (nelivalot+parkit) n. 250w eli 20A

Lämppärinpuhallin n. 15A

Takalasinlämmitin 20A

Radio, pyyhkijät yms. n. 20A

Ruiskukone n. 25A

Eli jos kaikki kerralla päällä kylmällä syyspimeällä vesisateella yhteensä joku 100A. Kesäpäivänä 40A. Periaatteessa pitäis 10mm2 riittää metrin pitkänä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...