Jump to content

4th gen tuontiparkit- ledeiksi

Recommended Posts

Kirjoitettu

yritin surkealla sähkömiesosaamisella asentaa ledituikkuja 4th gen birdiin, perusmalli.

siinä kun on kivat kolot sumareille johon nuo pyöreät DRL-päiväajoledit sopisi.

pakettiin kuului kätevä muuntajankaltainen, josta yksi piuha piti vetää parkille, jotta osaavat sitten sammua kun oikeat valot kääntää päälle. muut 2 kytkettävää piuhaa menivät ohjeen mukaan suoraan akun miinukseen ja plussaan.

kysymys; voiko nuo jälkiasenteiset valkoiset ns. europarkkivalot olla kytketty jotenkin pimeesti kun oikeista kytkennöistä huolimatta nuo DRL ledit palavat koko ajan?

aattelin vaan ennen kuin alan epäilemään pienen kiinalaisen kytkeneen muuntajansa päin seiniä...

kitooos jos joku tietää. eihän noita europarkkeja missään tehtaan FSM manuskassa ole näytetty, niihin tulee kaksi piuhaa ja toiseen piuhoista virta.

Kirjoitettu

sun kytkennässä on nyt joku kummajainen jos on piuhat parkkien +johdossa ja akun+ja- johdossa ni toi laitteisto ei saa mistään tietoa millon ajovalot syttyvät ni ei osaa sammuttaa päivävaloja ajovalojen syttyessä. valokatkasialta tarttis ny saada tieto tolle päivävalojen ohjaimelle millon ajovalot käännetään päälle

Kirjoitettu

ja mä kun luulin että se yks piuha joka menee parkkien plussaan hoitaa sen homman; eli kun parkki syttyy- sammuis nämä ekstrat.

noin ne ohjeissa oli. ja mää en tosiaan oo sähkömies. just osaan mitata tuleeko sitä virtaa vai ei. ja sen mittasin että olemassaoleville parkeille tulee plussa kun valot laittaa päälle.

noh, mistäs semmosen ohjainvirran ryöstää ja mihkä sen nyssitte kytkee kun uusista DRLvaloista lähtee vain ne 3 piuhaa niiden muuntajalta.

Kirjoitettu

Kuulostais etttä sulla on kytkennät oikein, eli se boksi tarttee:

- plus akulta (mielummin kyllä sytytysvirrasta sekoilujen estämiseksi)

- miinus maista

- plus parkkivalolta.

Mutta suosittelisin että tuon boksin tilalle laitetaan vaihtava rele kuten ite oon tehnyt. Toisessa autossa toiminut mulla vuosia Tällöin DRL:ien plussaa ei voi ottaa suoraan akulta. Releellä ei ole "älyä" joten luotettavampi ratkaisu. Sitten myös esim. akkua ladatessa auton seisoessa ei DRL:t valaise. Virtaa saa esim. konehuoneen sulakeboksilta.

Kirjoitettu

Semmonen vielä että siinä älyboksissa VOI olla joku jännitteen tasaaja / alennin joten tämä releratkaisu omalla vastuulla :) Mulla ei ole ollut ongelmaa.

Kirjoitettu

ja mä kun luulin että se yks piuha joka menee parkkien plussaan hoitaa sen homman; eli kun parkki syttyy- sammuis nämä ekstrat.

noin ne ohjeissa oli. ja mää en tosiaan oo sähkömies. just osaan mitata tuleeko sitä virtaa vai ei. ja sen mittasin että olemassaoleville parkeille tulee plussa kun valot laittaa päälle.

noh, mistäs semmosen ohjainvirran ryöstää ja mihkä sen nyssitte kytkee kun uusista DRLvaloista lähtee vain ne 3 piuhaa niiden muuntajalta.

näitten siis olis tarkotus palaa yksinään ku päivällä ajelee ja sammua sit ku parkit kääntää päälle no se oli mun moka eli sihen nähden oikein. tosin mikä noi valot sammuttaa ku auton on parkissa jos tulee kytkentä suoraan akulta et siin se virtalukon takaa otto olis toimivampi ratkasu. löytyskö se kytkentäohje sähkösenä vois vilkasta ihan mielenkiinnosta

Kirjoitettu

näitten siis olis tarkotus palaa yksinään ku päivällä ajelee ja sammua sit ku parkit kääntää päälle no se oli mun moka eli sihen nähden oikein. tosin mikä noi valot sammuttaa ku auton on parkissa jos tulee kytkentä suoraan akulta et siin se virtalukon takaa otto olis toimivampi ratkasu. löytyskö se kytkentäohje sähkösenä vois vilkasta ihan mielenkiinnosta

sammuu automaattisesti,kun laturi ei enään pyöri  ;)

hitech electronix  ;D

Kirjoitettu

Ainakin siinä Motonetissä jaossa olleessa kytkentäohjeessa oli mainittu myös, että Battery+ on varmempi ottaa virtalukon kautta, koska joidenkin autojen latausvirta on liian puhtaaksi suodatettua.

Oli joskus asennuksen kanssa myös joku ongelma kun ensin otin akulta plussan. Sammuilivat välillä auton käydessä tai jäivät palamaan sammutuksen jälkeen, ongelma korjaantui kun otti plussan IGN-terminaalista. 

Kirjoitettu

ok. kiitos kovasti spekuloinneista.

täytynee yrittää sitä ign:ltä virtaa tuolle mötikälle testimielessä, kun ei sitä pahuksen muuntajanmötikkää saa aukikaan.

sähkökaavio on siis niin yksinkertainen että muistan sen ulkoa:

valot(plus ja miinus piuha)-muuntajaan- akkuun (plus ja miinus napoihin)

I

muuntajalta oranssipiuha to "small lamp".

siinäpä se. tuossa välissä oleva "I" kuvaa viivaa...

ja yksinkertaisuuden vielä selventämiseksi on piuhoihin oikein liitetty tämmöstä tyhmää varten laput että

+ to battery plus, - to battery ground, + to small lamp.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...