HaroldHirmuinen Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Kytkinpaketti vaihdettu mutta rikkoutunut neulalaakeri on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä. Vaihteisto jurnuttaa melko ikävästi ja vedätyksessä kuuluu melko outoja sivuääniä. Eihän siellä mitään muuta ole mikä voisi meteliä tehdä? Kannatinkumi on varmasti ok, ristikot tuntuivat olevan kunnossa. Onko tuo pakoputken kannatin tavallisesti kiinni laatikonperässä, samalla kiinnikkeellä kuin torque arm, toisellapuolella? Ihme kitinä kuuluu ajossa koko ajan, ensin epäilin jarruja mutta kyllä se on nyt paikannettu tuohon vaihdekepin läheisyyteen. Ihmetyttää kun ennen kytkimen vaihtoa kuului rohina ainoastaa lähdössä, neulalaakeri oli siis olematon hukannut neulat. Nyt kun on uusittu kaikki, jurina kuuluu oikeastaan kokoajan. Olisiko kenelläkään räjäytys kuvia vaihtestosta, neuvoja mikä korjaussarja on hyvä/ kattava.
TransNAM Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Tokihan siellä lootassa on öljyä? Jos silmälaakeri ollu pitempään hajalla niin saattaa syödä kytkinakselin laakerin lootasta. Ois hyvä kokeilla pyöritellä ja heilutella akselia aina kun laatikko irti... En tiedä f-bodyn manuaaleista joten tämä yleisesti. 98 lootiin löytyy kyllä kuvia ja ohjeita shop-manuaalin muodossa.
HaroldHirmuinen Posted September 4, 2015 Author Posted September 4, 2015 Tokihan siellä lootassa on öljyä? Jos silmälaakeri ollu pitempään hajalla niin saattaa syödä kytkinakselin laakerin lootasta. Ois hyvä kokeilla pyöritellä ja heilutella akselia aina kun laatikko irti... En tiedä f-bodyn manuaaleista joten tämä yleisesti. 98 lootiin löytyy kyllä kuvia ja ohjeita shop-manuaalin muodossa. Käsin sitä kyllä pyörittelin mutten huomannut mitään erikoista n. puolen millin klappi oli pääakselissa. Eikä käsin pyörittämällä ääniä kuulunut. Minun mielestä äänet tulee vaihteiston perästä tai siitä lähistöltä. Uudet öljyt laitettiin vajaa 4 litraa, eikä allensa ole laskenut.
HaroldHirmuinen Posted September 5, 2015 Author Posted September 5, 2015 Entä kardaanin ristikot? Välystä ei tunnu. Vähän nihkeesti liikkuvat.
MikkoV Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Millainen kytkinpaketti tuli tilalle? Eli eihän tullut jousittamattomalla levyllä oleva... Puolen millin klappi kyllä ihan normaali, ja ei kai tuollainen silmälaakerin rikkoutuminen oikein muuhun voi vaikuttaa kuin kytkinakselin laakerointiin, sen vaihtaminen ei edellytä laatikon isompaa purkamista, pelkkä etulevy vaan irti. Laakerin preloadin kanssa saa olla kyllä tarkkana.
F350 Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Välystä ei tunnu. Vähän nihkeesti liikkuvat. Silloin ei enää kaikki ole kohdallaan, vaihtoon, on ainakin yksi vikapaikka vähemmän, eikä edes maksa paljon ja saa itse vielä tehtyäkin.
HaroldHirmuinen Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 Silloin ei enää kaikki ole kohdallaan, vaihtoon, on ainakin yksi vikapaikka vähemmän, eikä edes maksa paljon ja saa itse vielä tehtyäkin. Osaatko sinä tai joku muu sanoa ristikon mitat, voisi tilata ensin ettei auto jää seisomaan.
HaroldHirmuinen Posted June 14, 2016 Author Posted June 14, 2016 Olen tässä pohtinut pystyisinkö vaihtamaan tuosta t56 askista nuo etupuolen laakerit itse. Hyvin todennäköisesti välys löytyy input akselin laakerista. Auton ostaessani vaihteisto piti karjaisun liikkeelle lähdössä, lopuksi syynä olikin neulalaakeri josta ei ollut mitään jäljellä, on siis päässyt ravistamaan pääakselia. Muuten vaihteisto toimii hienosti mutta kovimmilla vääntöalueilla kuuluu pientä "helinää". Olisi kyllä mahtavaa jos voisi kahdella laakerilla selvitä hommasta. Sitten se ongelma, täytyykö tilata kokonainen korjaus-sarja vaihteistoon vai voisiko tuollaisia laakereita saada esim: etrasta? Onko täysin hullu idea lähteä vaihtamaan näitä kahta laakeria? Kuva kyseisistä laakereista: http://image.hotrod.com/f/92293216+w660+h495+cr1/viper-t56-tremec-transmission-removing-input-shaft.jpg
MikkoV Posted June 14, 2016 Posted June 14, 2016 Tossa kytkinakselilla kuuluu olla muistaakseni 5 satkua päittäisvälystä. Ja sivuakselilla puolestaan laakereillaesijännitys, se ei varmuudella tuu ulkomuistista mutta luokkaa 0-10-0.15mm muistaakseni, kato noi kohdilleen jos laakereita vaihtelet, muuten tulee sutta ja sekundaa. Jos syyksi epäilee sitä silmälaakeria, kannattaa uusi samalla myös kytkinakselin ja pääakselin välinen laakeri, ei vaadi isompaa laatikon purkua. Mulla saattais olla uusia laakereita. Oon jokusen T56 kunnostellut, thegearbox.org on sellanen mistä oon itse osia ottanut, tulee aika nopeasti yleensä.
HaroldHirmuinen Posted June 14, 2016 Author Posted June 14, 2016 Ok. Kiitos neuvoista. Juuri nuo laakerivälykset tästä kokemattomalle tekeekin haastavaa. Ei siis mitään mahdollisuuksia, käyttää saman verran shimmejä uusilla laakereilla mitkä on vahoissa ollut?
MikkoV Posted June 15, 2016 Posted June 15, 2016 Ok. Kiitos neuvoista. Juuri nuo laakerivälykset tästä kokemattomalle tekeekin haastavaa. Ei siis mitään mahdollisuuksia, käyttää saman verran shimmejä uusilla laakereilla mitkä on vahoissa ollut? On toki, mutta pitää ne silti tarkastaa, kytkinakseli on helppo, sivuakseli sit vähän haastavampi. Tossa on ohjeet: http://www.tremec.com/anexos/TRSM_T56_0711_2.pdf Hiukan muistin pieleen... 7 Input Shaft/Mainshaft Shim Endplay of 0.000-0.002 inch (0.0 to 0.05 mm). 102 Countershaft Shim Preload of 0.000-0.002 inch (0.0 to 0.05 mm) 131 Countershaft Extension Shim Endplay of 0.002-0.00 inch (0.05 to 0.13 mm)
Protour Posted October 2, 2016 Posted October 2, 2016 Itsellä tahtoo t56 ääntää myös jos vedättää 1500 +- 300rpm kierroksilla se on jotain jyrinän/värinän yhdistelmää. Muuten laatikosta ei kuulu mitään. Pitäisikö tästä huolestua vai antaako mennä vain. Kytkimestä ei tietoa mikä siellä on.
HaroldHirmuinen Posted October 2, 2016 Author Posted October 2, 2016 Mulla oli neulalaakeri luovuttanut, kytkinpaketti ja neulalaakeri vaihdettiin. Sen jälkeen vaihdoin vielä vaihteiston kumityynyn ja kartaani kodisteltiin uusiksi ihan vaan prikoilla sen vaihteiston palkin alle. Näillä rauhoittui huomattavasti. Se mitä en itse uskonut mikä vaikutus on eristehuovalla siellä kepin juuressa, jos sitä ei ole kuuluu ääntä ehjästäkin vaihteistosta ei todellakaan hiljainen vaihteisto.
pecu_83 Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Itsellä tahtoo t56 ääntää myös jos vedättää 1500 +- 300rpm kierroksilla se on jotain jyrinän/värinän yhdistelmää. Muuten laatikosta ei kuulu mitään. Pitäisikö tästä huolestua vai antaako mennä vain. Kytkimestä ei tietoa mikä siellä on. Mulla tekee ihan samaa ja kaverin TKO myöskin jyrisee pienillä kierroksilla vedätettäessä. Taitaa kuulua asiaan. Ite oon ainakin antanut vaan sikapoljentaa pari kesää ja hyvin on pelannut.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now