Jump to content

Pontiac Firebird Formula 305 -89 lisäaine?

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olisiko syytä käyttää Bensiininlisäainetta tuossa moottorissa?

Auto on Pontiac Firebird 305 tpi 1989

Kirjoitettu

Ei tarvi USA autoihin tuli lyijytöntä bensaa käyttävät moottorit joskus 70 luvun puolivälissä  m/

Kirjoitettu

Kiitoksia vastauksista!

Ite oon tankannut 98 ilman lisäaineita ja hyvin on kulkenut(110000km ajettu auto)

Kirjoitettu

Mutta ei sinne kannata 95:stakaan tankata.

Syystä?

Kirjoitettu

Syystä?

Joku aika sitten sain käsiini listat mitä lisäaineita on 95/98 bensassa ja 98 on ihan eri tavaraa, esim 95 puuroutuu seisonnassa ym. Lisäksi nakutuksen tunnistus myohästyttää sytytystä(=vähentää tehoa) 95:sta käytettäessä.
Kirjoitettu

Joku aika sitten sain käsiini listat mitä lisäaineita on 95/98 bensassa ja 98 on ihan eri tavaraa, esim 95 puuroutuu seisonnassa ym. Lisäksi nakutuksen tunnistus myohästyttää sytytystä(=vähentää tehoa) 95:sta käytettäessä.

Eihän nuo nykybensat oo oikeaa bensaa nähnytkään vaan sekalainen soosi kaikkia lisäaineita.

Tuon seisonnan osalta taitaa olla sama mikä mittari-bensa happanee viimeistään vuoden sisällä ja aikaisemminkin. Talven yli seisonta on kyllä autolle aivan maksimiaika ja silloinkin kannattaa keväällä tankata tuoretta päälle heti kun mahtuu.

Tuon alkuperäisen kysyjän auton mukaan ei oktaaniluvulla ainakaan suurta merkitystä ole. Ei ainakaan mun vanha 305tpi erottanu vakiona perstuntumalla oliko tankissa 95 vai 98. Eipä tullu lokia otettua eri bensoilla että onko ennakoissa eroa... riippuu mille oktaaniluvulle max-sytkäkartat on tehty.

Käkkylän norttimoottorissa tuntuu selvä ero (hieman eri viritysaste ku patarautakoneessa) ja LS1 tuntuu kans ehkä jonkunlainen ero.

Aikoinaan mun kaasarisaappi ei sammunu ysivitosella avaimesta vaan jäi höpisemään itekseen kunnes tökkäs vaihteen päälle. 98/99 toimi hyvin ;D :o eli toki niissä eroja oli jo 90-luvulla.

Sen oon huomannu itekin että 95 kuluu EHKÄ hieman enempi mutta ero on pienempi ku hintaero... Shellin formulabensaa en oo testannu.

Väittäisin et on vanhemmissa vakio-vehkeissä enempi makuasia millä ajaa. Itellä tulee tankattua vähän vuodenajan ja auton mukaan. Jos ei penkissä tunnu ero niin mennään halvemmalla litkulla ;)

Ja multahan ei mielipiteet lopu... ;) ;D ;D ;D :W

Kirjoitettu

Meikä on taas ajanut GTO.lla vain v powerilla sen jälkeen kun seosmittari meni kaksi kertaa sekaisin nesteen 98.sta ::) Mittari sekosi vasta ahdonpuolella joten kai 98 ja v powerissakin on jotain eroa ::)

Kirjoitettu

VP ms109 pensaa tankkiin niin ei tartte lisä aineita, toiminut hienosti ainakin mun katu cruising camarossa m/

Kirjoitettu

VP ms109 pensaa tankkiin niin ei tartte lisä aineita, toiminut hienosti ainakin mun katu cruising camarossa m/

Ei taida olla ihan 1,50/litra...?

Kirjoitettu

Meikä on taas ajanut GTO.lla vain v powerilla sen jälkeen kun seosmittari meni kaksi kertaa sekaisin nesteen 98.sta ::) Mittari sekosi vasta ahdonpuolella joten kai 98 ja v powerissakin on jotain eroa ::)

Mulla teki samaa, kun tulpissa liikaa kärkiväliä. Laajakaista pomppi ihan hullunlailla laiha ja paksun välillä. Misfire ei ollut niin paha, että olisi hirmuisesti kulkuun vaikuttanut, mutta seosmittariin kyllä. Pienensin kärkiväliä ja pomppiminen häipyi samantien. Tietysti tuo pumpusta saatava 106-oct polttoaine vielä hiukan rasittaa noita sytkävehkeitä erilailla, kuin bensiinipitoisemmat vaihtoehdot.  ;)

Liekö tuo v-poweri sitten ainakin herkemmin höyrystyvää, kuin 98? 

Kirjoitettu

Ei taida olla ihan 1,50/litra...?

kun tilaa 200l kerralla, saa halvalla. 5.5e /L , pienemmät erät on tietysti hieman hintavampia. itse olen ostanut 15q =57L jotka kulkevat matkahuollon kautta. 480e/ kannu hintaa on jäänyt näille.

Kirjoitettu

kun tilaa 200l kerralla, saa halvalla. 5.5e /L , pienemmät erät on tietysti hieman hintavampia. itse olen ostanut 15q =57L jotka kulkevat matkahuollon kautta. 480e/ kannu hintaa on jäänyt näille.

Ei paha. 12l/100km kulutuksella ja 10tkm ajolla ei mee gasoon ku 6600 euroa.

Kirjoitettu

Ei ainakaan mun vanha 305tpi erottanu vakiona perstuntumalla oliko tankissa 95 vai 98. Eipä tullu lokia otettua eri bensoilla että onko ennakoissa eroa... riippuu mille oktaaniluvulle max-sytkäkartat on tehty.

Käkkylän norttimoottorissa tuntuu selvä ero (hieman eri viritysaste ku patarautakoneessa) ja LS1 tuntuu kans ehkä jonkunlainen ero.

Aikoinaan mun kaasarisaappi ei sammunu ysivitosella avaimesta vaan jäi höpisemään itekseen kunnes tökkäs vaihteen päälle. 98/99 toimi hyvin ;D :o eli toki niissä eroja oli jo 90-luvulla.

Sen oon huomannu itekin että 95 kuluu EHKÄ hieman enempi mutta ero on pienempi ku hintaero... Shellin formulabensaa en oo testannu.

Väittäisin et on vanhemmissa vakio-vehkeissä enempi makuasia millä ajaa.

Minä otin omalla lokia ja oli nakutuksessa ja sitä kautta sytkän myöhästämisessä selvä ero jopa 98:n ja Shellin V-powerin välillä (millä ei nakuttanut lainkaan). Käyttiksessä kulutus ero 95:sen ja 98:n välillä oli 0.8-1.0 l/100km ja kun laittoi kärryn perään ero nousi jo yli 1.5 litran. Tuolla erolla 98 tulee jo halvemmaksi. Mittausjaksona useampi tankillinen. Lisäksi alavääntö penkkituntumalla oli merkittävästi huonompi 95:lla.
Kirjoitettu

Minä otin omalla lokia ja oli nakutuksessa ja sitä kautta sytkän myöhästämisessä selvä ero...

Ennakoita lisätty vakiosta?

Kirjoitettu

Mulla ollut tapana tankata halvinta laatua duunimatkoille jne.

Ja korkeampi oktaanisempaa silloin kun alkaa lapsettaa  \m/

Juurikin tuon mahdollisen sytytyksen myöhästyksen välttämiseksi.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...