Jump to content

3gen Firebirdi etuparkki/vilkun toiminnan ihmettelyä

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olen pähkäillyt 3gen udempikeulaisen Metro-auton maahantuoman Firebirdin etuparkki/vilkkujen toimintaa.

Etuparkki/vilkku-umpioissa on merkintä DOT  IPY2:  I = etusuuntavalo, P= etuvalo eli etuparkki, Y2 = huomiovalo.

Nykyisten valopykälien mukaan noita jenkkien vanhoja  DOT valoja saa virallisesti käyttää parkkeina – tai niin minä olen asian ymmärtänyt. Eli etuparkit saa olla luvan kanssa ruskeankeltaiset :-)

Joku on tehnyt tee-se-itse patentteja noihin etuparkki/vilkkuihin eli niihin on laitettu oma polttimo parkille ja oma polttimo vilkulle. Etupuskurissa on siis vilkku/parkkiumpiot, mutta tässä mun autossa on myös luukkuajovaloumpioissa parkkipolttimon kannat. Tosin niissä ei ole polttimoita eikä niihin tule piuhojakaan. Luukkuvaloumpiot on saatettu uusia joskus, joten en tiedä onko alkuperäisissä ollut parkkikantaa. Lokasuojan etuosassa on sivuvalo ja takaosassa sivuvalo.

Kuitenkinhan näissä on ollut etuparkkina/vilkkuna yksi kaksilankainen ruskeankeltainen poltin: pienempi lanka (about 7-8 W?) on toiminut parkkina ja isompi lanka (about 27W?) vilkkuna.

Mutta onko näissä sitten ollut tuota huomiovalotoimintoa ollenkaan?

Kirjoitettu

Ei oo 3gen Ponuissa DRL-ää (daytime running lights) eikä sen kummemmin muitakaan huomiovaloja eikä umpioissa parkkeja. Jos on umpioissa parkkikannat niin on euromalleja. Taitaa olla alkuperäiset umpiot sealed-beameja.

Aikoinaan on ollut suomi/eurovirityksenä parkit E-umpioissa jolloin myös luukkujen toiminta on muutettu aukeamaan parkeilla.

Eteenpäin ei mun tietääkseni saa edelleenkään näkyä muuta kun kirkasta valoa ja vilkut oltava oransseja, siksi laitetaan usein 2 polttimoa jos on kirkaslasinen lamppu. Nykyään vois löytyä 2-värinen ledipolttimo. Puskurivalot on alunperinkin vilkkuna/parkkina mutta kun jenkeissä riittää sama väri.

Takasivuvalon joutuu teippaamaan leimalle kun ei punaista saa olla erillisenä kun taakse. Etusivuvalo toimii alunperin lisäks sivuvilkkuna mutta taaksepäin näkyvyys ei riitä konttorilla.

Multa löytyy sähkökaaviot jos tarvii.

Nimim. ollu 2x91, Bird ja T/A ja molempiin tein "t-s-i patentit" ja oli kaikki tyytyväisiä ;)  Helppoa ja kätevää m/ Sama patentti nykyisessäkin ja vanissa.

Kirjoitettu

Ei oo 3gen Ponuissa DRL-ää (daytime running lights) eikä sen kummemmin muitakaan huomiovaloja eikä umpioissa parkkeja. Jos on umpioissa parkkikannat niin on euromalleja. Taitaa olla alkuperäiset umpiot sealed-beameja.

Aikoinaan on ollut suomi/eurovirityksenä parkit E-umpioissa jolloin myös luukkujen toiminta on muutettu aukeamaan parkeilla.

Eteenpäin ei mun tietääkseni saa edelleenkään näkyä muuta kun kirkasta valoa ja vilkut oltava oransseja, siksi laitetaan usein 2 polttimoa jos on kirkaslasinen lamppu. Nykyään vois löytyä 2-värinen ledipolttimo. Puskurivalot on alunperinkin vilkkuna/parkkina mutta kun jenkeissä riittää sama väri.

Takasivuvalon joutuu teippaamaan leimalle kun ei punaista saa olla erillisenä kun taakse. Etusivuvalo toimii alunperin lisäks sivuvilkkuna mutta taaksepäin näkyvyys ei riitä konttorilla.

Tässä on Hellan tekemät E-hyväksytyt H4-umpiot parkkikannoilla. Luukut ei aukea kun laittaa valokytkimestä parkit päälle vaan vasta sitten kun laittaa ajovalot päälle. Kun ajovalot napsauttaa pois valokytkimestä, niin ajovalot sammuu, mutta luukut jää vielä auki. Luukut menee kiinni vasta kun sammuttaa auton.

Haynesin korjausoppaassa s. 10-25 on kytkentäkaavio "exterior lighting system with daytime running light 1990 through 1992", jossa on mm.  DRL-moduuli ja valoisuuden tunnistin.  Sivulla 10-26 on kytkentäkaavio perinteisistä valoista eli "exterior lighting system without daytime running light 1982 through 1992"

Niin ja mulla oli tuossa aiempaan tullut virhe. Etulokarissa on siis erikseen etusivuvalo ja etuvilkku. Molemmat ovat keltaisia. Takalokarissa on sitten se punainen sivuvalo.

Kirjoitettu

Tässä on Hellan tekemät E-hyväksytyt H4-umpiot parkkikannoilla. Luukut ei aukea kun laittaa valokytkimestä parkit päälle vaan vasta sitten kun laittaa ajovalot päälle. Kun ajovalot napsauttaa pois valokytkimestä, niin ajovalot sammuu, mutta luukut jää vielä auki. Luukut menee kiinni vasta kun sammuttaa auton.

Eli jotain virityksiä on tehty luukkuihin. Aukeavat ja menee kiinni ajovalojen mukaan alunperin. En ihan takuuseen mee että pitikö valot sammuttaa kokonaan jotta sulkeutuu kun eihän koko valokatkaisijaa ole tarkoitettu vain ajovalojen sammuttamiseen vaan offista saammuu kaikki...

Haynesin korjausoppaassa s. 10-25 on kytkentäkaavio "exterior lighting system with daytime running light 1990 through 1992", jossa on mm.  DRL-moduuli ja valoisuuden tunnistin.  Sivulla 10-26 on kytkentäkaavio perinteisistä valoista eli "exterior lighting system without daytime running light 1982 through 1992"

Mun muistivirhe... kai... Olikin muka eroa 91-92 malleissa. Toisaalta Haynesin sähkökuvat on lukijan vastuulla... Eipä oo Firebirdeissä takavaloja ollenkaan eikä parkkeja muutenkaan... Chiltonin kirja taas ei DRL-ää tunne mutta valot on sentään ympäriinsä ;D 

Pikakuukletuksella ois DRL kuitenkin jossain export-malleissa ollu mutta ilmeisesti kytkee vaan ajovalot päälle.

Kirjoitettu

Mun muistivirhe... kai... Olikin muka eroa 91-92 malleissa. Toisaalta Haynesin sähkökuvat on lukijan vastuulla... Eipä oo Firebirdeissä takavaloja ollenkaan eikä parkkeja muutenkaan... Chiltonin kirja taas ei DRL-ää tunne mutta valot on sentään ympäriinsä ;D 

Pikakuukletuksella ois DRL kuitenkin jossain export-malleissa ollu mutta ilmeisesti kytkee vaan ajovalot päälle.

Haynesin sähkökaaviot on tosiaankin mitä on. Ei mulla ole ainakaan tällä hetkellä tarvetta parkkien yms. kaavioille. Kaikki pelaa ihan OK. Ehyet vilkku-umpiot minä tähän vaihdan, mutta niiden kytkentä pysyy. Lähinnä tämä on vaan "yleistä ihmettelyä ja mielenkiintoa". 

Vielä niiden alkuperäisten vilkku-umpioiden hyväksymismerkinnästä.

Niistä löytyy hyväksymismerkintä DOT  IPY2, jossa  I = etusuuntavalo, P= etuvalo eli etuparkki, Y2 = huomiovalo. Näissä on ollut alkujaan yksi kaksilankainen poltin: pienempi lanka (about 7-8 W?) on parkki ja isompi lanka (about 27W?) vilkku. Eli näissä käytössä I ja P - toiminto, mutta ei  Y2 = huomiovalo.

Onko tuota samaa etuparkki/vikku-umpiota käytetty jossain päin maailmaa huomiovalonakin (DRL), kun siinä on tuo Y2 hyväksyntäkin?

• 3 months later...
Kirjoitettu

Asiasta kolmanteen.Onko tuossa etusivuvilkussa(etulokarissa) joissain myös sivuvalo,vaikka on yksi lankainen poltin?

Senhän sais vissiinkin toteutettua silleen,että rele katkoisi maadoitusta vilkuttaessa,muuten palaa valo koko ajan,vai mitenseoli? :)

Kirjoitettu

Vakiona lokasuojassa oleva keltainen lamppu palaa parkkien kanssa jatkuvasti ja vilkuttaessa vilkkuu ristiin etuvilkun kanssa. Parkkijohto (ruskea) tulee jatkuvana ja polttimo maadoittuu etuvilkun kautta. Eli kun vilkku syttyy tulee molemmille navoille + ja sivuparkki sammuu. Ja sama toisinpäin silloin kun parkit ei ole päällä eli + vilkulta ja maadoittuu muiden parkkien kautta.

Etusivuvalo on oranssina jopa laillinen mutta takana punaisena ei (pitää muistaa teipata katsastukseen ;) )

Kirjoitettu

Etusivuvalo on oranssina jopa laillinen mutta takana punaisena ei (pitää muistaa teipata katsastukseen ;) )

Paitsi jos on muuttoauto, niin silloin myös punainen takamarkkeri on laillinen. (mitään järkeähän tässä pykälässä ei ole)
Kirjoitettu

Paitsi jos on muuttoauto, niin silloin myös punainen takamarkkeri on laillinen. (mitään järkeähän tässä pykälässä ei ole)

Ok, tarttee jättää TTA.ssa palamaan ;D

Kirjoitettu

Eli jotain virityksiä on tehty luukkuihin. Aukeavat ja menee kiinni ajovalojen mukaan alunperin. En ihan takuuseen mee että pitikö valot sammuttaa kokonaan jotta sulkeutuu kun eihän koko valokatkaisijaa ole tarkoitettu vain ajovalojen sammuttamiseen vaan offista saammuu kaikki...

Joku oli tosiaakin tehnyt ajovalokytkimen luokse oli omia relevirityksiä ja kytkentöjä, jotka heitin mäkeen. Kytkin ajovalokytkimen piuhat alkuperäisen mukaiseksi. Nyt toimii luukut niin kuin pitääkin  :)

Kirjoitettu

Onko kukaan värkkäillyt onnistuneesti ja siististi takamarkkereihin oransseja linssejä? Ja jos on, niin mistä oranssin linssin sais parhaiten tehtyä?

Kirkkaita linssejä näihin on jotkut laitellut. Ovat irrottaneet alkuperäisestä pohjasta punaisen linssin pois ja liimanneet kirkkaan linssin tilalle. Kirkkaat linssit on tehty jossain muovipajassa tms. alkuperäisen punaisen linssin mukaiseksi.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...