Jump to content

Jarrujen ilmausohjeita


hannux
 Share

Recommended Posts

Tässä joitain yleisiä asioita tuli mieleen - osa kopsattu muilta foorumeilta ja jotain omia juttuja lisäsin väliin- toivottavasti kaikki tarpeellinen tuli vaan mukaan:)

 

- Laita ilmausruuviin lenkkiavain ja kirkas muoviputki (sopivan tiukka - ei saa fuskata), jonka toinen pää menee astiaan (pullo)

(pohjalla voi olla vähän jarrunestettä ja letku pinnan alle - estää ilman takaisin tulon jos vaikka lenkkiavain luiskahtaa).

- Avaa jarrunestesäiliö - Lisää jarrunestesäiliöön autoosi sopivaan jarrunestettä lähes tiivistetasoon

- Paina jarrupoljinta alaspäin ja avaa samalla ilmausruuvia sen verran, että nestettä tulee läpi.

- Anna polkimen painua pohjaan. Jarrunesteen pitäisi nyt valua putkea pitkin astiaan.

Kun poljin on pohjassa, niin väännä ilmausruuvi kiinni ja anna polkimen palautua yläasentoonsa.

- Toista tätä pumppailua, kunnes ilmakuplat ovat poistuneet - muista tarkistaa välillä, että jarrunestesäiliö ei tyhjene eli lisää siihen jarrunestettä kertojen välissä.

- Tarkista lopuksi nestetasot ja että ruuvit ovat kiinni! (ei liian tiukalle kuitenkaan)

- Polkimen pitää palautua oikealla tasolle ja ns.tuntuma pitää olla

- Aja pikkulenkki ja testaa jarrut ja tarkista, että nestettä ei ole kadonnut!

 

Ja ihan lopuksi ihan helpoiten tämä onnistuu kun joku kaverina pumppaamassa sitä poljinta - jostain biltemasta tms. voi tietty hankkia ilmauslaitteen - siitä ei kylläkään ole kokemusta...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

jostain biltemasta tms. voi tietty hankkia ilmauslaitteen - siitä ei kylläkään ole kokemusta...

 

Mulla on tuosta kokemusta (letku, jonka päässä takaiskuventtiili), ja voin sanoa, että ei kandee hankki. Sillä ei tee yhtään mitään.

Link to comment
Share on other sites

Roiskuuhan se!

Mun pitäis ilmata yksin. Alipainepumppu (käsipelillä) on käytettävissä.

Jos on paineilmaa käytössä ja ylimääräinen jarrunestesäiliön kansi, niin kanteen vaan reikä, johon tubeless venttiili, kansi paikalleen ja renkaantäyttölaitteella paineilmaa samalla kun raotetaan ilmausruuvia. Paineilma työntää nopeasti ilmat pois, eikä ne ehdi nousta takaisin jarruputken "yläkuolokohtiin"

Link to comment
Share on other sites

Roiskuuhan se!

Mun pitäis ilmata yksin. Alipainepumppu (käsipelillä) on käytettävissä.

Emäntä polkemaan jarrua,kyl se senverran osaa kun karjut auton alla niin p*rkeleesti ;D,nimim.kokemusta on.

Link to comment
Share on other sites

Siinä biltemanlaitteessa on ihan hyvä se letku. Loput kun heittää menee ja käyttää pelkkää letkua. 8) Näin itsellä.

 

Seuraavaksi ostan semmoisen paineilma toimisen ilmauslaitteen. Taitaa maksaa motonetissa joku 40 euroa muistaakseni. Sillä on sitten ilo ilmata yksin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Siinä biltemanlaitteessa on ihan hyvä se letku. Loput kun heittää menee ja käyttää pelkkää letkua. 8) Näin itsellä.

 

Totta joka sana

Link to comment
Share on other sites

Seuraavaksi ostan semmoisen paineilma toimisen ilmauslaitteen. Taitaa maksaa motonetissa joku 40 euroa muistaakseni. Sillä on sitten ilo ilmata yksin. ;)

 

Yhtä ABSillista Volvoa yritin ilmata tollasella vekottimella, ei onnistunu millään.

Hyvä tuli perinteisellä menetelmällä.

Link to comment
Share on other sites

Siinä biltemanlaitteessa on ihan hyvä se letku. Loput kun heittää menee ja käyttää pelkkää letkua.

 

 

Onhan se purkkikin ihan hyvä ;D.

Link to comment
Share on other sites

Vaihdoin kengät ja sylinterit sekä putkenpätkät taka-akselin päälle. Yritin ensin ilmata alipainepumpulla, (MityVac) mutta systeemi sai ilmaa aina jostain niin, ettei saanut selvää tuliko se jarruista vai letkuista. Parhaaksi ilmausmenetelmäksi osoittautui (jälleen kerran) hyvin opetettu vaimo! Ilmasimme perinteisellä tyylillä ja kelpas katsastuksessa.

Link to comment
Share on other sites

Sitte vielä lisätään tähän tämän vanhempien pirssien osio :) Eli pääsylinteriltä lähtevät putket menevät Propption valve nimiseen palikaan joka lukittee viallisen piirin.Jos rupeaa ilmaamaan ihan tostavaan niin venttiili jumittaa senpiirin mistä on nippa avattu. Venttiilin päässä on pienenpieni nupikka mikä pitää painaa pohjaan siihen kuuluvalla työkalulla ilmauksen ajaksi. Muutoin hommasta ei tule mitään. Itelläni toi venttiili liikahti reunaan ja lopetti siihen toiminnan kokonaan. koska oli ruostunut sisältä. Nyt on uusi venttiili pöydällä odottamassa kevättä.Tein siihen oman työkalunki jolla tuon saa "nolla asentoon" ilmauksen ajaksi. Joissakin Oldseissa on prikulleen samanlainen tuo hässäkkä.Isäni Caminossa myös.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
JohnnyMichael

Mulla on tuosta kokemusta (letku, jonka päässä takaiskuventtiili), ja voin sanoa, että ei kandee hankki. Sillä ei tee yhtään mitään.

Käytin just tuollaista ilmauksessa, ja ekan kerran kun siitä se "takaiskuventtiili" meni jumiin, kaveri pumppas poljinta -> nesteet roisku naamalle. Ja kun en kerrasta uskonu, toisen kerran meni jumiin ja nesteet tuli ihan silmille asti! En muuten suosittele kenellekään kokeilemaan jarrunestettä silmiin, pirusti kirvelee!

Link to comment
Share on other sites

JohnnyMichael

...Niin ja sen jarrujen ilmauksen suoritin silmienhuuhtelun jälkeen ihan tavallisella kirkkaalla letkulla!

Link to comment
Share on other sites

Se oli bilteman vehje, ja just edellisenä päivänä ilmattiin mun jarrut samalla vehkeellä ilman ongelmia ;D Eli kertakäyttösiä taitavat olla...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Venttiilin päässä on pienenpieni nupikka mikä pitää painaa pohjaan siihen kuuluvalla työkalulla ilmauksen ajaksi. sisältä. Tein siihen oman työkalunki jolla tuon saa "nolla asentoon" ilmauksen ajaksi.

 

 

 

minkäs lainen kalu se on  ??? ???

 

Link to comment
Share on other sites

Olen vaihtanut takasylinterin enkä muista ilmauksessa olleen mitään erikoista tahimista. Etupää ilmautui kun jätti ilmaruuvin auki ja kaateli nestettä säiliöön. Sieltä se lirutteli itekseen ilmat pois.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...