Jump to content

3gen avo Firebirdin ikkunoiden säätöä, tiivisteitä ja ovisaranat


Gebes

Recommended Posts

Onko mitään vinkkejä ko. hommiin?

Ikkunat on miten sattuu ja tiivisteetkin pitäis vaihtaa ja kuskin alasaranalle jotain tehä.

Link to comment
Share on other sites

Ikkunalle löytyy säätöä joka suuntaan kun ottaa oviverhoilun pois. Yhensortin säätösuo kun joka topparia ja kiskoa saa säädettyä peilikolmiota myöten. Menee jokunen tunti helposti jos oikein alkaa hieromaan... Samalla tarkistaa oven yläreunan lasinpidikkeiden huovan kunnon.

Oven saranaan saa korjaussarjan eikä oo kalliita. Tulee uus tappi ja puslat. Taitaa onnistua asennus saranaa irroittamattakin. Ovi auki ja tukee sen niin ettei tipahda kun vanhan tapin irrottaa. Vaikka joku joutilas kaveri pitämään varmuudeks. Etulokasuojan takareuna kannattaa teipata ettei tee jälkiä oveen jos sattuu osumaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Onko joku tällä foorumilla vaihtanut nuo saranatapit irroittamatta ovea kokonaan?

Tälläkin foorumilla oli ohjeet, että koko ovi irti. Samoin useimmissa videoissa on ovi ja jopa lisäksi etulokari irti.

 

Ko homma on edessä, tappisarja odottelee jo pöydällä.

 

Tuntuisi fiksummalta, jos saranoita ei tarttisi irroittaa. Vähemmän säätämistä tod näk olisi tiedossa.

Link to comment
Share on other sites

Onko joku tällä foorumilla vaihtanut nuo saranatapit irroittamatta ovea kokonaan?

Tälläkin foorumilla oli ohjeet, että koko ovi irti. Samoin useimmissa videoissa on ovi ja jopa lisäksi etulokari irti.

 

Ko homma on edessä, tappisarja odottelee jo pöydällä.

 

Tuntuisi fiksummalta, jos saranoita ei tarttisi irroittaa. Vähemmän säätämistä tod näk olisi tiedossa.

 

Olen vaihtanut mutta valitettavasti en 3 G F-bodyyn. Chryslerin about vastaavan kokoisen oven tapit vaihdoin siten että

- etulokari pultaten irti, jotta sai paremmin tilaa vasaralle/tuurnalle ja ei pelkoa että ovi osuu lokariin. Ei ollut kovin paha homma irroittaa.

- hydraulitunkki pehmikkeineen oven alle ja pari kaveria oli siinä vaiheessa kun totesin että tapit kyllä lähtee irti. Se pehmike oli jääkiekko johon viilasin keskelle sellaisen vekin, joka meni sitten ovipellin alareunaa vasten.

- tunkki sekä ne heebot piti avoinna olevaa ovea paikoillaan kun naputin tapit ja holkit irti sekä sitten uudet rasvan kanssa tilalle. Yksi selvinpäin oleva kaveri luultavasti riittää.

 

Suunnilleen vastaava hommeli lienee 3 genneriin mutta voihan siinä toki joku eritavalla olla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuli vaihdettua saranatappien korjaussarja kuskin puolelle.

 

Totesin, että helpointa ottaa koko ovi irti. Vaikutti kovin riskipelille lähteä irroittelemaan niitä ovi kiinni.

Oven sai irti irroittamatta etulokaria. Sisälokarin irroitus antoi pääsyn pulteille.

 

Moottorinostimella ja liinoilla sai oven näppärästi kannateltua, mutta kaksi miestä tuohon hommaan silti tarvitaan.

 

Uusien saranatappien myötä välykset eivät korjaantuneet, sillä alempi saranatappi oli pyörinyt väärästä kohtaa. Ei puslien kohdalta, vaan sieltä, mihin lukitushammastusten pitäisi purra.

Ajattelin aluksi, että hitsaan reiät umpeen ja poraan uudet, mutta pora ei mahtunut mihinkään väliin. Nyt alempi saranatappi on sitten hepattu migillä kiinni. Oli ainut järkevä vaihtoehto + ovi irti sen saa kyllä vaihdettua toistamiseen ilman mainittavaa lisätyötä.

Yläsaranan helat pystyy nyt vaihtamaan helposti ovi paikallaankin, sillä ne ovat mutterilla lukittavat.

 

Haastavin homma oli saada alasaranan "aukipitojousi" paikalleen.

 

Toinen haaste oli, että säätövara loppui saranan rei´istä tosi nopeasti. Niistä kolmesta ruuvin reiästä takimmaisissa on reilusti säätövaraa, mutta etumaisissa vain milli kaksi. Jälkiviisaana olisi pitänyt porata etumaisia reikiä hieman isommiksi, kun ovet oli irti. Nyt säätövara riitti vain siten, että etummaisista pulteista piti rälläkällä ajaa kierteet pois saranalevyn kohdalta (pulttia ei siis ohennettu, vain saranoiden "harjat" pois). Tällöin sai sen 2mm lisää säätövaraa, ja ovi istuu nyt hienosti.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...