Jump to content

Pontiac Trans Am 1978, To be a Bandit Trans Am


Yltti

Recommended Posts

Vuosia olen puhunut 2 gen Trans amista. Haaveissa oli Vuoden 77 auto, mutta se jäi saavuttamatta ja saavuttamatta jäi musta värikin, mutta sehän nyt ei ole temppu eikä mikään, museoon kuntätä ei enää saa.

 

Armon vuonna 1978 Craig M Baker oli katsonut jo vuoden verran ilmoilla ollutta Smokey&Bandit elokuvaa...29.4.1978 hän marssi Mickey Millerin myyntipisteeseen joka oli ja on vieläkin valtuutettu Oldsmobile ja Pontiac jälleenmyyjä Ohiossa. Yhdysvallat ja lähikunnat täytti tuolloin mustat Trans amit johtuen elokuvasta. Hän halusi jotain erilaista...Tilausta tehdessä hän ruksasi oikeastaan kaikki muut paitsi T-topit ja mustan värin. Väriksi Craig valitsi Hopean ja punaisen sisustan. Ei muuta kuin nimi paperiin ja 826,26$ maksu myyjälle etukäteen, kokonais summaksi varusteineen jäi tällöin 7466,26$  ;D

 

20160507_082204.jpg

 

Luovuksen jälkeen Craig hypisteli käsissään auton mukana tulleita opuksia. Nämä ovat seuranneet autoa koko elinikänsä.

 

20160507_082157.jpg

 

2005 vuonna auto vaihtoi osavaltiota ja omistajaa John Coppini oli tämän uusi omistaja Craigin jälkeen Californian Omena laaksosta. Jostain syystä John myi tämän auton  Craigslistin kautta välittäjälle suomeen vuonna 2010.

 

Auton saavuttua suomeen 2010 syksyllä uusi suomalainen ostaja ei pystynytkään lunastamaan autoa .... Ja se Trans am Päätyi turkuun. Auto oli Turussa tähän kevääseen saakka.

 

Koko auton tekniikka ja sisusta lyötiin palasiksi aina ajokauden jälkeen ( vuosittain ) 2010-2011 tehtiin alusta : Puhallettiin, Maalattiin, uudet iskarit, jouset , puslat, pultit, mutterit etc etc

 

20160505_155821.jpg

 

20160505_164705.jpg

 

20160506_171725.jpg

 

2011-2012 talvella Vanha mutta ei väsynyt Oldsmobilen 403 sai väistyä SBC383 tieltä. Crate moottori laskettiin paikalleen, kansiksi tuli AFR 195CC kannet, Korkea Edelbrock imusarja, Speed demonin 750cc tuplapumppu kaasutin, Comp Camssin nokka, rullakeinut, Scatin männät, kiertokanget ja kampikaseli, Hednamin pitkät peltisarjat, Msd sytkäjärjestelmä. Laskennallinen moottori teho nuilla eväillä oli lähellä 500hp mutta siitä jäätiin vajaa 50hp

 

20160527_173437.jpg

 

Kuitteja auton suomessa olo ajalta löytyy n.15000€ summalta...muovikassillinen

 

20160507_082219.jpg

 

2012-2013 talvella väsynyt Th400 iroitettiin ja toimitettiin Vanhasen Pekalle. Laatikkoon tuli stal 2400 turbiini, Shift kit, uudet pakat, laakerit,puslasarjat, ym ym ym. Laatikko vaihtaa nyt enemmän kuin napakasti. Sifteriksi vaihdettiin tuolloin B&M mega. Vanha keskikonsoli irroitettiin ja laitettiin odottamaan entisöintiä, uusi muovinen tilattiin rapakon toiselta puolelta.

 

Helatorstaina lähdin matkaan kohti turkua ja tätä autoa kun myyjä sai vakuuttuneeksi auton kunnosta. Olihan se vakuuttava teknisesti ja pelleiltään, kaikkiian eritttäin hyväkuntoinen. Kyljet olivat suorat, kittiä ei kyljistä näkynyt, luukot/ikkunat istuivat joten kuten (vaativat säätöä)

 

20160505_195954.jpg

 

Ja orggis am mankka

 

20160505_201143.jpg

 

 

Aikamme väännettyämme kauppaa ja todettuani auton kunnon kättelimme ja löin käypäset käteen ja näin 565km matka Itä-Suomeen saattoi alkaa...Kyllä muuten hymyilytti kun ajeli nätissä kelissä... A dream Came true

 

20160514_183759.jpg

 

Kuopioon päästyä ajelimme pesun kautta lähempiin tarkastuksiin eikä miinoja löytynyt:

 

20160514_172008%25280%2529.jpg

 

20160514_171952.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Autossa oli kaikkea pientä joka rpesi häiritsemään, Uudenmman mallin vanteet (turbo Trans Am), Sivu markerit ei toiminut, Levikkeiden puute, Vanteiden keskikuppien puute, Eu kilvet  :-[  ym ym ym

 

Markerit hengitin henkiin ensimmäiseksi.

 

20160514_212240.jpg

 

20160514_212309.jpg

 

 

Snowflakeista tein tänne sekä, OD:lle, Sekä Naamakirjan puolelle, osto ilmoitukset, Naamakirjassa naurettiin että ei löydy mistään tilaa Year Onelta, Täältä tuli 1 tarjous Year one vanteista, Od:ltä ei mitään...

 

Kyseiset vanteet löytyivät parikkalasta, olivat olleet 10v impalan alla seisotusvanteina. Myyjä laittoi paketit matkahuoltoon mistä noudin ne.

 

20160511_112447.jpg

 

20160511_112518.jpg

 

Olihan ne likaiset, mutta ilman halkeamia, ja vielä suorat.  m/ Vanteet laitoin likoamaan vannehappoon ja kyllä muuten rupesi lika irtoamaan.

 

20160511_113159.jpg

 

Perusteellisen pesun jälkeen, lasikuulapuhalsin vanteet, Takapuolelle suorakiilto musta ja etupuolelle, korkea hileinen BBS värikoodilla tehty hopea. Vanteista on vielä tällä hetkellä nuo ristikko osat puhdistamatta ne lähtevät näppärästi dremel multilla. Käytetyt keskipit löytyivät Facebookista ostoilmoituksen perusteella Nippelit .fi palvelusta näitä sai 9€ pari, mutta myöhästuin 3 tuntia tilauksesta. Nyt hinta 36e pari ja ei ole varastossa. käytetyt löytyi tampereelta.  Uudet kupit tilasin Ebaystä, Kyselin suomesta niitä mutta hinta oli yli 100€ kappale posteineen,  :o  järki hoi.... Ebaysta samat kotiin tuotuna alle 100€ ja kun otat ne semmoiselta myyjältä kuka tullaa ne vaikka saksaan niin homma helpottuu paljon.

 

20160512_174655.jpg

 

20160513_165947.jpg

 

20160513_165112.jpg

 

Valmiit vanteet mukaan ja rengasliikkeeseen missä renkaat käännettiin (koska sisäpuolella oli valkoiset kohokirjaimet)

 

20160517_094005.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Tämän jälkeen tulikin käytetyt keskikupit ja renkaat tuli pestyä työpaikan myrkyillä jotta valkeat tekstit tulisivat esille enemmän. Iisalmessa tehtiin cruisinki reissu missä lasinpyyhkijät jäivät päälle kosteassa kelissä. Pyyhkijöiden piirilevy on puhdistettu, ja voideltu elektroniikka öljyllä jotta ne pelaisivat, vielä ei satanut vettä ajon aikana...joten sitä odotellessa...

 

20160528_154507.jpg

 

20160530_200502_Richtone%2528HDR%2529.jpg

 

https://lh3.googleusercontent.com/-d63hqTgLlNU/V1RM1efldOI/AAAAAAAAHBw/AO0-t_WuzFkWfBACK-h7BS74K05sAjkMgCCo/s512/20160528_154507.jpg

 

20160528_154507.jpg

 

20160530_200518_Richtone%2528HDR%2529.jpg

 

Perjantaina saapui todella nopeasti Wheel Flaresit + alaspoileri eteen, Sovitin osia paikalleen ja istuvat hyvin ja osien laatu oli erittäin hyvä, ei tarvinnut työstää kauheasti lasikuitua. Osat ovat tällä hetkellä pohjamaalissa/hiontavärissä. Itse auto on joskus maalattu uudelleen. Värissä on paljon isompi hopeinen kide mitä alkuperäisessä sävyssä ja sävyttäminen nyt aiheuttaa vähän päänvaivaa.

 

20160605_080056.jpg

 

20160605_080105.jpg

 

20160605_080120.jpg

 

 

Loppuun vielä video tyhjäkäynti hörpöttelystä

 

https://lh3.googleusercontent.com/fi49ULE7NrH7kOz2pd-9fRRY3OsacR0DXpy2ia_Cue2JGCLHhd94L21OLI0cVArq3AxeS73s7g=m37?cpn=1bYjZwoLPsUDLu86&c=WEB&cver=1.20160602

 

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Onko tämä auto Kuopion suunnalla? Hopea taitaa olla harvinaisempi väri noissa.  m/

 

Juuh Kuopijjon suunnalla ollaa.

Link to comment
Share on other sites

Komea laite!  m/ Mitäs muuten meinasit noilla turbon vanteilla tehdä? Ois nimittäin itellä tuossa pihalla yks sellainen ilman noita orkkis vanteita.  :W

Link to comment
Share on other sites

Iltahommina kun aikaa on riittänyt on tullut nykerrettyä aina jotakin. Silmiin ensimmäisenä pisti autoa pestessä hapraalta näyttävä p.a letku. Ja olihan se hapras, tämä letku kesti 2 vuotta ja on tämän näköinen.

 

20160517_164948.jpg

 

Nyt laitoin sinne Contitechin letkua sisähalkaisia 12mm, joka kestä E85, ja bensan, Samalla tankki linja (hydrauliikka putki tuli kasvatettua 2mm ja sekin on nyt 12mm)

 

Mittariston himmeästi palavat polttimot vaihtuivat oransseihin ledeihin, hirveästihän ne ei kestä himmentämistä mutta jospa pärjättäisiin.

 

20160528_151523.jpg

 

Samalla kun olin suolistanut kojetaulun auki ihmettelin puhaltimen suunnan vaihtoa se kun ei toiminut, Alipainetta sinne tuli ja läpät liikkui kun konehuoneen puolelta imaisi, eikä alipaine karannutkaan poiskaan.

Vipu jolla puhalluksen suuntaa vaihdetaan tuntui toiseen suuntaan jotenkin rennolta, ja sieltähän paljastui haljennut muovi. (kuvassa keskellä valkea) sen pitäisi olla sellainen kuppu mutta ajan saatossa muovi on murtunut. Tilalle tein 6mm kuulanivelen kupista uuden kupin ja laitoin kiinni sen vipuun, nyt tulee jaloillekkin ilmaa...

 

20160528_151515.jpg

 

Loppuun pari muiden ottamaa kuvaa iisalmen kruisingista ja kuopion tuning suck cruisingista.

 

13268533_480960922100153_3433894671945010572_o.jpg

 

13217125_10154226103483556_1739578430421185015_o.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rapakon toiselta puolelta tilasin ebaystä "wheel flaresit"  Sieltäpäin tilattaessa ja varsinkin kalliimmissa osissa kannattaa käyttää "pitney bowes" maksu konetta. Pitney Bowes on postimaksu kone joka tullaa tavaran puolestasi sen tullessa EI EU alueelta. Minun tapauksessa tavara lähti matkaan floridasta ja lensi Saksaan jossa se tullattiin eu:hun, Tullaus/postimaksu pitney Bowesille oli huimat 16€ ja tämä oli tiedossa kun tavara lähti matkaan jenkeistä. Saksasta tavara tuli helsinkiin ja sit postilla kotia. Kokonais toimitus aika levikkeille oli  8 päivää sisältäen viikonlopun, varsin nopeaa siis.

 

Nyt levikkeet ovat maalissa ja hiukka pulmallinen värisävy joka on auton maalipinnassa on selätetty. Alkuperäinen värikoodi 15 ei ollut sinnepäinkään.

Note to my self : auton värikoodi löytyy Fordin kartasta = M7226

 

Levikkeet istuivat autoon hyvin, ainut mikä jäi rassaamaan on mukana tullut tiiviste joka tulee korin/levikkeen väliin, se ei ole sellainen kuin pitäisi:( Tiiviste on huuleltaan liian lyhyt) Alkuperäinen mitta huulella on 6mm, mukana tulleessa tiivisteessä 4mm. Tiiviste on 3m tekele ja sitä näköjään saa metritavarana 6mm huulellakin, tätä pitää hankkia se 4m. Mukana tulleen tiivisteen maalasin samalla kun levikkeetkin, kuvia katsomalla näyttää että se tiiviste on musta mutta ei...Tiiviste on vain käymätön ja jättää sen ilmaraon. Tiivisteen pinta on irrallaan korista sen 1mm koko matkalta lisäksi ilmarako efektiä vielä lisää se että en maalannut tiivistettä kummaltakin puolelta alapuolelta paistaa musta joka lisää vielä efektiä, ensiksi epäilin että eihän se istu jos pinnassa on metri kittiä, mutta tätä Fischerin koria ei ole kauheasti kitattu onneksi...

 

Levikkeet kiinni autossa (Keskimmäinen alaspoileri on vielä modifioinnin alla kiinnikkeiden osalta, minulta puutttuu joku rauta / pellin pala keulasta nokkapalan alta.

 

20160617_142401.jpg

 

20160617_142355.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noi levikkeet sopii tuohon koriin kuin nenä päähän \m/

Olisin saattanut maalata myös spoilerin samalla korin väriseksi.

Törkeen hieno auto... jatkoon m/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pitkään häirinneet Fin kilvethän tilattiin jo toukokuun lopussa ja ne olivat hyvässä jemmassa eiliseen asti konttorilla. Tunnus säilyi samana. Etukilpi oli ihan pala kakkua koska alkup. kilpi teline oli vielä kiinni siellä. Taakse tein täyttävän telineen mätänetin muovitelineestä (leikkaa Liimaa periaatteella). Takakilpi olisi ollut ruman näköinen koska on niin matala. Kilven alta olisi näkynyt saranointia jousta ym ym. Etsinnässä vielä vuoden 78 ohion kilvet.

 

20160714_163613.jpg

 

20160714_163623.jpg

 

20160714_215519.jpg

 

Puhelimen kanssa kiersin auton ympäri  ja siittä pieni video:

 

https://picasaweb.google.com/111580373570834248449/ChevroletCamaro25THAnniversaryZ28Convertible#6307410956476211042

 

Ja tämmönen löytyi takapenkin selkänojan takaa. Paperihan oli jo aika hauras mutta sain sen aika ehjänä sieltä pois.:

 

20160715_080747.jpg

 

Tässä on nyt ollut vähän miettiliäät ajatukset tuon värinvaihdon suhteen...autossa on aika paljon alkuperäistä ja sit taas ei...mutta mutta...jospa ne tulevat pitkät ja pimeät illat selkeyttää ajatuksia sen suhteen enemmän

 

Ps. viikonloppuna Big Wheels, onko moni täältä menossa sinne? Samaan aikaan taitaa olla Kerhon omat kekkerit Turussa ( V8:sta) luin...taitaa olla members only partyt niinkuin useilla muillakin kerhoilla...

Link to comment
Share on other sites

Samaan aikaan taitaa olla Kerhon omat kekkerit Turussa ( V8:sta) luin...taitaa olla members only partyt niinkuin useilla muillakin kerhoilla...

 

Mukaan vaan tai poikkea moikkaan m/

Link to comment
Share on other sites

Tässä on nyt ollut vähän miettiliäät ajatukset tuon värinvaihdon suhteen...autossa on aika paljon alkuperäistä ja sit taas ei...mutta mutta...jospa ne tulevat pitkät ja pimeät illat selkeyttää ajatuksia sen suhteen enemmän

 

Niih mustana ois enempi Bandit, mutta mutta ymmärrän kyllä miksi alkuperäinen omistaja on silloin joskus ruksinu väriksi hopean. Korostaahan sekin hyvin auton olemusta ja punainen sisusta tuo mukavan vivahteen lisää.

Tyylikäsolemus joka tapauksessa ja teetpä minkä ratkaisun tahansa, niin eiköhän siitä hyvä tule  m/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...