Jump to content

Dampperin hubi menee halki


Recommended Posts

Kirjoitettu

Kaksi dampperia on särkynyt siten että hubi halkeaa kiilan uran vierestä ja rupeavat sitten lieputtamaan. Ensimmäinen kesti muutaman tuhat killometia samoine kuin toinen. Nyt sitten eilen katsoin että apulaite hihna pyörä taas hiukan lieputtaa ja kampiakselin pultti kiristyi hieman niin asia lienee taas selvä. Tämä dampperi kesti 2 vkoa tosin oli varmaan joku ihan halpis merkki. Ideoita asiaan?

Kone 383 -87 lohkossa.

Kirjoitettu

Muutama vaihtoehto tulee mieleen:

Kampura kiero / pyörivät rankasti epätasapainossa / vääränlainen dampperi tai ja vetolevy (sis/ulk tasapainotettu)  ?

Kirjoitettu

Uuden dampperin kun laittaa paikoilleen ja kiristää momenttiin silmämääräisesti pyörii suoraan. Dampperi menee helponlaisesti paikoilleen.

Vaikka tuon ikäisen koneen pitäisi olla sisäisesti painotettu niin siinä oli 400 dampperi ulkoisella painotuksella. Tosin nyt nämä kaksi viimeistä on ollut sellaisia valurautaisia kun alkujaan siinä oli 0 painoinen jossa oli irrotettava paino niin liekkö noita sitten eri painoisia olemassa. 0 painoista dampperiakin kokeilin mutta kone ravisti todella voimakkaasti tietyillä kierrosluvuilla. Vetolevy on tässä nyt 0 painoinen.

Kirjoitettu

383:sia on molempia, sekä sis etä ulk tasapainotettuja.  Jos on 400:sen kampuralla tehty niin on ulkoisesti painotettu ja jos en väärin muista niin vetolevyssäkin pitää olla puntti, tämä pitää tosin tsekata oliko näin. Ainakin Scatilla on sis tasapainotettuja stroukkisarjoja.

 

Melkoisia voimia siellä on jos noin halkeaa, eli kampurakin kyllä suuressa vaarassa.

Kirjoitettu

383:sia on molempia, sekä sis etä ulk tasapainotettuja.  Jos on 400:sen kampuralla tehty niin on ulkoisesti painotettu ja jos en väärin muista niin vetolevyssäkin pitää olla puntti, tämä pitää tosin tsekata oliko näin. Ainakin Scatilla on sis tasapainotettuja stroukkisarjoja.

 

Melkoisia voimia siellä on jos noin halkeaa, eli kampurakin kyllä suuressa vaarassa.

Koneen myyjän kanssa oli puhetta että kone olisi sisäisesti tasapainotettu, niin sillä perustein voisi ajatella että vetolevy olisi 0 painoinen.

Myyjä oli ennen niputusta käyttänyt painotuksella koneen.

 

Kirjoitettu

Jos kuitenkin oli 400 dampperi alunperin niin sitten lienee ulkoisesti painotettu. Tasapainotuksesta saa yleensä raportin jos on tehty.

 

Nelisatasen fluid damperilla sain edellisestä 383 sesta värinät pois mutta voipi olla ettei riitä jos kerran halkoo tavallisia.

Kirjoitettu

Jos kuitenkin oli 400 dampperi alunperin niin sitten lienee ulkoisesti painotettu. Tasapainotuksesta saa yleensä raportin jos on tehty.

 

Nelisatasen fluid damperilla sain edellisestä 383 sesta värinät pois mutta voipi olla ettei riitä jos kerran halkoo tavallisia.

Tuo alkuperäinen dampperi oli sellainen internal/external malli eli käy kumpaankin ja painon poistamalla 0 painoiseen. Joku lappu tuossa on mutta en tiedä mitä siitä pitäisi katsoa.

Kirjoitettu

Tasapainotuslapussa voisi lukea onko internal vai external painotus, ainakin näkee että on painotettu ylipäänsä jommalle kummalle. Tasapainotusfirmakin saattaisi osata tuosta sanoa kumpi on.

 

Kummallista kyllä jos on painotettu ja silti rikkoo, potkiiko startatessa kovasti vastaan eli tulee tuosta iskuja? Vaikka en kyllä ole kuullut että tuosta syystä olisi rikkunut dampperia.

Kirjoitettu

Tyypillisesti tollanen 383:nen on 0 painoisella dampperilla ja vetolevyllä jossa on paino,ja saahan sen kokonaan sisäisesti painotetuksikin(vetolevy/dampperi 0 puntissa)

Kirjoitettu

Käytin eilen dampperin irti ja ehjä oli. Jos pultti pääsisi jostain syystä vähän löystymään voisiko se olla syy että särkee dampperin?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...