Jump to content

takaluukun lukkosysteemi apuja!


Recommended Posts

Eli -88 firebird kyseessä ja takaluukun aukasu/kiinnitys ongelma.

Moottori joka nostaa ja imasee luukun oli mykkä.

No avasin ja huomasin että hiilet rikki.

Tein uudet ja kasaan.

No nyt se ajo lukon yläasentoon kun johdot kytki ja luukku oli auki, mutta luukun kun laittaa kiinni ,niin ei imase sitä alas. Onko kytkennässä ongelmaa vai mistä ylipäänsä haistaa/antaa tiedon että lukko laskettava???

Link to post
Share on other sites

Systeemi saa tiedon kiinnivetoon siitä hahlosta olevasta liipaisemista mikä muistuttaa hain selkäevää.

Taisit ostaa minulta tuon lukkoyksikön.

Autosi johdoissa tuskin on vikaa vaan yksikössä.

Sillä uusi yksikkö toimi omassa heti.

Tutkin ongelmaa silloin, mutta en muista mihin diagnoosiin päädyin.

Moottori tuli vaihdettua vian tultua esille ja halkeamia muoviosissa ei näkynyt.

Vika alkoi kerta laakista, kun kaveri paiskasi luukun kiinni.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nyt ei ihan auennut. Missä tämä hainevä sijaitsee kun ei lukko nyt nenän edessä. Sit mulla yks valkoinenjohto on irti jolle ei löydy vastakappaletta ja yksi maajohto joka rungossa kii ja toisessa päässä rengasliitin niinku jonku pultinalle sekin joskus tullu.

 

Ja en ole ostanut keltään mitään tähän vaan ihan auton omaa lukkoa aloin nyt rassaileen. Ei meinaa järkihintaan löytyä ehjiäkään mistään.

Link to post
Share on other sites

Missä tämä hainevä sijaitsee

 

Tuo kieleke mitä sormi osoittaa.

 

http://www.thirdgen.org/forums/attachments/body/185843d1253771499-argh-blown-power-hatch-img_3328.jpg

 

Sitä kun painaa ehjässä yksikössä niin moottori painuu alas ja nousee kun päästää irti.

 

Ps. kuva saattaa sikäli vääristää että siinä saattoi olla 2 liipaisinta.

Mutta se "muovisempi" osa on mitä tarkoitan ja tunnistanet sen nyt.

 

Link to post
Share on other sites

Ok. Eli ihan tuo lukko kynsi....siellä joku kytkin sit.

Tuosta selvis se irtonainen maajohdinkin....mahtaakohan se valkoinen johtoliitin tulla mihkään kiinni. Haarottuu kolmeksi. Tais mennä releelle moottoriin ja se yks irti.

Link to post
Share on other sites

En muista tarkaan, mutta siinä taisi olla 3 liitintä joista pelkästään 1 piti kytkeä mekanismin toimimiseksi ja maadoitus (rengas).

Tietenkin sen 3-4 johtoisen lattaliittimen lisäksi.

Kaikki noista 3:sta liittimestä taisi olla erilaisia ja sininen oli se oleellinen (1 johtoinen).

Olet tervetullut ruskeasannalle katsomaan kuinka yksikön kuuluisi toimia.

 

Link to post
Share on other sites

Ok. Eli ihan tuo lukko kynsi....siellä joku kytkin sit.

Tuosta selvis se irtonainen maajohdinkin....mahtaakohan se valkoinen johtoliitin tulla mihkään kiinni. Haarottuu kolmeksi. Tais mennä releelle moottoriin ja se yks irti.

 

Omassa jäi 2 johtoa ylimääräiseksi.

Toinen on avauskytkimelle kojetaulussa, joka minulta puuttuu ja toisen funktio jäi epäselväksi.

Ainakin 2/3 liittimestä olivat erilaisia eli niitä ei pysty kytkemään väärin.

Link to post
Share on other sites

Aivan. Ilmeisesti oli vielä joku kontakti homma kun nyt rupeskin yks kaks toimimaan.

Nyt tarttis vielä uudet kaasujouset, et kontti nousis ylös asti.

Link to post
Share on other sites

Vaikka lamppu olisi palanut kontin ohjaus kytkin saa sähkön sinisellä värjättyä johtoa pitkin, eli toimii vaikka lammpu olisi irti. Punaisella nuolilla on osoitettu ns ohjauskykimen paikka ja sen liitin. Tämä kytkin on punaisessa laatikossa tossa kykentäkaaviossa, eli jos joku ei toimi melko varmasti vika on tossa ohjauskytkimessä. Jos laitat lampun toimimaan varmistat ohjauksen toistakin kautta kuten kytkentäkaaviosta selviää. Veikkaisin että lampun jälkeen oleva diodi on hajonnut ja siksi lamppu on irroitettu. Tarkista diodin kunto ja kytke valo toimimaan. Uskoisin että virta kasvaa yhdelle koskettimelle liian suureksi ja lopulta se palaa, siitä syystä siellä on ns tuplapiiri.

kontin_alasveto.thumb.png.dfa13e9134bf5e381b42968732e2154f.png

Link to post
Share on other sites
  • 3 years later...

Ostamassani autossa ei myöskään toimi tuo systeemi. Tuo valkoinen nelijohtoinen liitin on irrallaan eli ei johda mihinkään. En tuosta viimeisestä kuvasta oikein hahmota, missä sen kuuluisi olla kiinni. Tunnin verran ihmettelin tuota systeemiä, ja en löytänyt sille paikkaa.

Lisäksi tuolle nosto-/laskusolenoidille ei mielestäni mene minkäänlaista johtoa. Sen yläpinnalla näyttäisi olevan jonkunlainen liitäntä, näyttäisi kaksinapaiselta, mutta ei ole mitään johtoa, mikä siihen kävisi.

 

Nosto-/laskukiskojen muoviset ohjurit on ainakin osittain rikki. Saako niitä jostain uutena?

 

Takaluukun avaussolenoidi toimii, kun sille antaa suoraan +12v, mutta kojelaudan nappiin se ei reagoi. En ole sitä ehtinyt enempää tutkia.

 

Kuulopuheiden mukaan järjestelmä on poistettu käytöstä aikanaan, mutta syytä en tiedä.

 

Vaikka lamppu olisi palanut kontin ohjaus kytkin saa sähkön sinisellä värjättyä johtoa pitkin, eli toimii vaikka lammpu olisi irti. Punaisella nuolilla on osoitettu ns ohjauskykimen paikka ja sen liitin. Tämä kytkin on punaisessa laatikossa tossa kykentäkaaviossa, eli jos joku ei toimi melko varmasti vika on tossa ohjauskytkimessä. Jos laitat lampun toimimaan varmistat ohjauksen toistakin kautta kuten kytkentäkaaviosta selviää. Veikkaisin että lampun jälkeen oleva diodi on hajonnut ja siksi lamppu on irroitettu. Tarkista diodin kunto ja kytke valo toimimaan. Uskoisin että virta kasvaa yhdelle koskettimelle liian suureksi ja lopulta se palaa, siitä syystä siellä on ns tuplapiiri.

Link to post
Share on other sites

Ok eli tästä siis puuttuu tuo musta mokkula, johon liittimen pitäisi tulla kiinni.

 

Maalaisjärjellä veikkaisin, että tuo musta mokkula on jotenkin yhteydessä noihin kuvassani nosto-/laskusolenoiden päällä näkyviin kahteen pinniin. Jos kokeilisin suoraan syöttää noita pinnejä, olisiko jollain tuollaista, josta näkisi, mitkä johdot niihin pinneihin menevät? Vai peittääkö tuo musta muovi ne pinnit?

 

Ihan kuin kyseessä olisi tämä liitin: https://www.hawksmotorsports.com/camaro-firebird-86-91-reversing-switch-hatch-pull-down-unit/

Link to post
Share on other sites

josta näkisi, mitkä johdot niihin pinneihin menevät? Vai peittääkö tuo musta muovi ne pinnit?

 

Firebird / Camaro trunk lid motor hakusanalla löytyy youtubesta ja googlesta materiaalia, mistä voi apua.

Link to post
Share on other sites

Ok eli tästä siis puuttuu tuo musta mokkula, johon liittimen pitäisi tulla kiinni.

 

Maalaisjärjellä veikkaisin, että tuo musta mokkula on jotenkin yhteydessä noihin kuvassani nosto-/laskusolenoiden päällä näkyviin kahteen pinniin. Jos kokeilisin suoraan syöttää noita pinnejä, olisiko jollain tuollaista, josta näkisi, mitkä johdot niihin pinneihin menevät? Vai peittääkö tuo musta muovi ne pinnit?

 

Siinä mustassa mokkulassa on rajakatkaisija josta moottori tietää milloin pysähtyä. Katkaisijan kautta menee sähkö sitten moottorin tinneihin.

Voit kokeilla syöttää suoraan sähköä moottoriin jotta näet toimiiko mutta ei saa ajaa väkisin päätyä vasten tai voi koneiston muovikuori olla useammassa osassa...

Sähkön suuntaa vaihtamalla menee lukko ylös ja alas.

Kyseessä ei siis ole solenoidi vaan moottori ja hammasratasvälitys mikä liikuttaa lukkoa.

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

En ole vieläkään onnistunut löytämään tätä osaa:

 

https://www.hawksmotorsports.com/86-91-camaro-firebird-reversing-switch-hatch-pull-down-unit/

 

Moottori kyllä toimii, joten veikkaan, että tuon osan hankkimalla saattaisi homma hyvinkin alkaa toimimaan.

 

Mistä muualta tuota voisi kysyä? Ainut paikka, jossa tuo on edes esillä on tuo Hawks. Top-DownSolutions ei tuota tarjoa.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...