Jump to content

Recommended Posts

Posted

88vm. iroc 305 ja laatikko ei osaa päättää 2 ja 3 vaihteen välillä. Paikaltaan lähtee normaalisti ja vaihtaa muuten napakasti mutta pintakaasulla jää nylkyttämään 2 ja 3 väliä. Kun antaa kunnolla kenkää niin ei ongelmaa. Joskus pakille laittaessa on lähellä sammua. Mikähän tähän ois lääke? Laatikko on vakio.

Posted

Sen varran lisättäköön että kylmänä ei tuota tapahdu, mutta kun auto lämpiää nii sillon alkaa.

Posted

Tapahtuuko tuo 2/3 vaihteiden arpominen esim. jossakin tietyssä nopeudessa?

Silloin nopeus voisi siinä rajoilla missä vaihde kytkeytyy.

 

Ja turbiinilukon kytkeytymisestä ei ole kyse?

Se taitaa kytkeytyä 3 & 4 vaihteilla kun "olosuhteet" ovat sopivat.

 

Lähtökohtaisesti ensimmäisenä on hyvä tarkistaa laatikon öljymäärä (lämpimänä, kone käynnissä, vaihteisto P-asennossa).

Sekä läppärungosta vaihteiston tv-vaijerin kireys.

Tv-vaijeria voi myös kevyesti nykiä auton keulaa kohti, jos sieltä vaikka joku jumi aukenisi.

 

Auton kierrokset ei käy alhaalla kun laitat vaihteen P->D ... vaan pelkästään pakille kytkeytyessä meinaa sammua?

 

 

 

  • 2 weeks later...
Posted

Elikkäs näyttäis siltä muutaman koe lenkin jälkeen että 2 ei kelpaa ollenkaan. Loota yrittää vaihtaa 3 liian aikaisin. 2 silmässä kierrokset pomppii ylös alas niin pitkään kunnes kolmonen menee päälle. Ykköseltä kakkoselle vaihtaa pinta kaasulla kun kierroksia on n. 2500 mitähän tuossa nyt vauhtia olisi ehkä 30kmh. Öljyt on lämpimänä ihan missä pitääkin. Vaijerissa ei näyttäny olevan jumeja. Parkilta D:lle kierrokset laskee sinne 900-750 tietämille. Tyhjäkäynti on kylmänä vähän yli 1000. Pakille vaihtaessa meinaa sammua joskus harvoin jos erehtyy polkasemaan hanaa hieman liijan hätäseen. jos odottaa että vaihde jytkähtää sisään ja sitten vasta polkasee niin ei sammu. Kierrokset käy sillon tällön alhaalla kun kun vaihtaa pakille. Kylmänä ei tosissaan mitään ongelmaa joten nyt ollaan kyllä jännän äärellä  :o

Posted

Pakko vaihteet toimii kylmällä lootalla. Pakko 2 rupee vatkaa ihan samalleen kun D:llä kun laatikko lämpee. Ei tässä pakko 3 olekaan. Pakko 1 toimii aina. Nyt huomasin sen verran että kakkonen kestää silmässä kun kierrokset nousee yli 2500.

Posted

Eipä nuo varsinaisia "pakko"vaihteita ole vaan rajoittaa vaan isoimman vaihteen. Esim keppi 3 (D) -asennossa toimii 1-2-3, 2-asennossa 1-2 jne. Lähinnä ainut käytännön ero on OD-tä pienemmillä pykälillä moottorijarrutus.

 

 

Vähän tuo kuulostaa siltä että lämpenemisen myötä alkaa joku paikka vuotamaan tai jumittamaan. Koneiston venttiileissä on aika pienet toleranssit.

 

 

Oletko varma ettei ole turbiinilukko mikä sekoilee? Selittäis hyvin pakille hyytymisen... kokeile ottaa laatikon kyljestä töpseli (4-nap kuskin puolella lootan keskivaiheilla) irti. Jos oireet häipyy on vika lukossa tai sähköissä.

  • 2 months later...
Posted

Nappasin tuon kyseisen töpselin irti ja vika hävis kun pieru saharaan. Mikä on tuo kysenen liitin ja voiko sen ollessa irti ajaa? Mietin vaan kun ei ole nyt fyffee laatikko remppaan niin tekeekö hallaa autolle jos ajalee ilman?

Posted

Voi ajaa, mutta pidemmän päälle saattaa laatikko tykätä kyttyrää, kun loota lämpenee tavallista enemmän lisäntyneen turbiinin luiston takia.

Myös kulutus nousee samasta syystä.

 

Posted

Nappasin tuon kyseisen töpselin irti ja vika hävis kun pieru saharaan. Mikä on tuo kysenen liitin ja voiko sen ollessa irti ajaa? Mietin vaan kun ei ole nyt fyffee laatikko remppaan niin tekeekö hallaa autolle jos ajalee ilman?

Voi ajaa irti tai sitten laittaa kytkimen liittimelle tulevan piuhan väliin, jolloin kytkimellä saa maantienopeuksissa lukon päälle.
Posted

Voi ajaa irti tai sitten laittaa kytkimen liittimelle tulevan piuhan väliin, jolloin kytkimellä saa maantienopeuksissa lukon päälle.

Ja jos tämä jälkeen vielä  arpoo niin vika voi olla  laatikon ylilämpö suojassa. Sen pystyi muistaakseni vaihtamaan tai ainakin ohittamaan irrottamalla laatikon öljypohjan.

Posted

Ja jos tämä jälkeen vielä  arpoo niin vika voi olla  laatikon ylilämpö suojassa. Sen pystyi muistaakseni vaihtamaan tai ainakin ohittamaan irrottamalla laatikon öljypohjan.

Lämpökytkin (ja muut lootan sähköosat) on helppo vaihtaa kun öljypohjan irroittaa. Siinä tuskin on vikaa kun tuntuu toimivan sikäli jos kerran kylmänä ei sekoile. Kylmä laatikko = lukko ei toimi.

Tuntuis olevan ohjauspuolella jotain häikkää eli boxi antureineen / jarrupolkimen kytkin / laatikon sisäinen vaihteentunnistus (painekytkin) jne. Tai sitten joku johto käy satunnaisesti oikosessa ja naputtelee lukkoa päälle-pois.

Rikkinäiseen painekytkimeen olen ainakin törmännyt ennenkin.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...