Jump to content

tehokkaampia jarruja


nivala
 Share

Recommended Posts

Mä oon vaihtanu molempiin 3g häksättimiin C5 Corveten etujarrut. Järkevän hintaiset ja tuntuu olevan aika passelit kohtuu kevyeen autoon. Vaativat minimissään 17" vanteen. Ero varsinkin satuloissa on lähinnä naurettava. 3g vakiosatulat näyttävät vertailussa lähinnä joltain 80-luvun Sunnyn satuloilta.

Link to comment
Share on other sites

Vaihtaa teräspunosletkut ja EBC:n vihreät palat, niin jarrut on kuin eri autosta. Eikä mahdottomia kustanna.

Ääni tälle, tätä ei usko ennen kun kokeilee m/

Link to comment
Share on other sites

Vaihtaa teräspunosletkut ja EBC:n vihreät palat, niin jarrut on kuin eri autosta. Eikä mahdottomia kustanna.

Jep lähtiskö noilla kokeilemaan.Vannekoko pitää pysyä ehdottomasti samana,yritän pitää mahd. alkuperäisenä.

Link to comment
Share on other sites

Jep lähtiskö noilla kokeilemaan.Vannekoko pitää pysyä ehdottomasti samana,yritän pitää mahd. alkuperäisenä.

Turha varmaan on sanoa että vaihda uudet jarrunesteet samalla :W

Link to comment
Share on other sites

Turha varmaan on sanoa että vaihda uudet jarrunesteet samalla :W

Vaihtaa silikoni pohjaiset 5.0 nesteet, niin ei tartte heti vaihdella uudestaan, ja kestää enemmän lämpöä.
Link to comment
Share on other sites

Minä olen käyttänyt: ATE SUPER BLUE RACING. Kiehumispiste 280°C ja märkäkiehumispiste 200°C.Luokitukset: FMVSS no. 116- DOT4 ja DOT3, SAE J1703, DIN/ISO 4925. Hinta/laatusuhde hyvä, löytyy ad-varaosaliikkeistä ainakin Jyväskylässä. Näyttäisi menevän ohinoista DOT 5 kiehumispiste 260°C, märkäkiehumispiste 180°C ,  DOT 5.1 kiehumispiste 270°C  märkäkiehumispiste 191°C. Tosin onhan noita jarrunesteitä vielä Racinginpiäkin mutta hinta nousee. 

Link to comment
Share on other sites

Minä olen käyttänyt: ATE SUPER BLUE RACING. Kiehumispiste 280°C ja märkäkiehumispiste 200°C.Luokitukset: FMVSS no. 116- DOT4 ja DOT3, SAE J1703, DIN/ISO 4925. Hinta/laatusuhde hyvä, löytyy ad-varaosaliikkeistä ainakin Jyväskylässä. Näyttäisi menevän ohinoista DOT 5 kiehumispiste 260°C, märkäkiehumispiste 180°C ,  DOT 5.1 kiehumispiste 270°C  märkäkiehumispiste 191°C. Tosin onhan noita jarrunesteitä vielä Racinginpiäkin mutta hinta nousee.

Mutta tuo dot 5.0 ei ime kosteutta, niin sen ominaisuudet pysyy samana. Glygolipohjaisilla kiehumispiste laskee ajan kuluessa kosteuden takia, siksi niitä pitää vaihtaa aika ajoin.
Link to comment
Share on other sites

Mutta tuo dot 5.0 ei ime kosteutta, niin sen ominaisuudet pysyy samana.

Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?

 

Link to comment
Share on other sites

Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?

 

Varmaankin seisominen on aina pahasta.M-pyöräänkin pitää joka toinen vuosi vaihtaa.Kosteutta vain ilmestyy

Link to comment
Share on other sites

Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?

Vesi imeytyy/sekoittuu glygolipohjaisiin jarrunesteisiin( aivan kuin vesi jäähdytin nesteen seassa) Ja mitä enempi vettä sen pienempi kiehumispiste.

Kuivakiehumispiste:

Kyseessä on uuden jarrunesteen kiehumispiste,

kun seassa ei ole vettä. Jarrutuksessa liikeenergia

muuttuu lämmöksi. Jarruneste imee

osan tästä lämmöstä. Jotta lämpeneminen

pysyy joka vaiheessa hallinnassa ja vältetään

höyrykuplien muodostuminen ja siten jarruhäiriöt,

kiehumispisteen täytyy olla tietyllä tasolla.

 

Märkäkiehumispiste:

Lämmön lisäksi jarruneste imee myös

ilmankosteutta. Sen seurauksena vanhentuneissa

tai pitkään käytössä olleissa jarrunesteissä

vesipitoisuus lisääntyy ja kiehumispiste laskee.

Yleensä jarrunesteiden märkäkiehumispiste

ilmoitetaan noin 3,5 prosentin vesipitoisuudella

(suhteessa kokonaismäärään).

 

Esim DOT4 standardin vähimmäisvaatimukset:

kuivakiehumispiste vähintään +230 C

Märkäkiehumispiste vähintään +155 C

 

Tuosta näkee miten paljon veden imeytyminen vaikuttaa. Jarrunesteen kiehuessa siihen muodostuu höyrykuplia ja jarrut häipyy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Onkos kukaan kokeillut vaihtaa propotion valven sisään jäykempää jousta takapiirille? Löysin juttua, että jousen vaihdolla saa merkittävästi lisää tehoja taakse, tosin jos liian jäykän vaihtaa, niin alkaa lukitsemaan takajarruja ensin, mikä ei tietenkään ole suotavaa. Jenkeissä olivat testanneet ei jäykkyyksiä ja 19 lb jousi olisi varma valinta, 22 lb menee lähemmäs rajaa, mutta pitäis vielä olla siinäkin marginaalia. 

Tilasin molempia muutaman, ajattelin kokeilla vaikutusta jarrutustehoon. Nuo jouset ovat sopivat  -89 -> alumiiniselle propotion valvelle.

Link to comment
Share on other sites

Mistä tilasit ja onko sulla enempi tulossa ylimääräisiä?

Kiinnostaisi myös jäykempi jousi.

Oliko jenkit testanneet C5 etujarru / alkuperäiset takalevyjarru komboja?

Link to comment
Share on other sites

Mistä tilasit ja onko sulla enempi tulossa ylimääräisiä?

Kiinnostaisi myös jäykempi jousi.

Oliko jenkit testanneet C5 etujarru / alkuperäiset takalevyjarru komboja?

On tulossa ylimääräisiä kumpaakin jäykkyyttä, kun eivät myyneet yksittäin, voin myydä. Nuo on tuumakokoisia ja jäykkyys paunamitoituksella, niin jenkkivalmistajat olivat ainoita, miltä löysin ja suurin osa niistäkin ei toimita Suomeen. Lähetyskulut oli myös aika rapsakat, ei voinut valita kuljetusfirmaa, pikkutilauksille oli vain express toimitus ja käsittelykulutkin oli aika isot, mutta jos tuolla saa tehoja jarruihin siinä määrin mitä kehuivat jutussa, niin kyllä siitä sen muutaman kympin maksaa mielellään.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ostan sulta sitten pari jousta.  m/

Paljonko oli muuten vakio jousen jäykkyys?

Jos en ihan väärin muista, niin vakio on alle kymmenen paunaa. Vakion saa helposti painettua kiinnikepultilla paikalleen, noita joutuu jo oikeasti painamaan ja pitää katsoa tarkkaan, että  pultti lähtee oikealle kierteelle, kun jousi pistää vastaan.
Link to comment
Share on other sites

Tuolta löytyy video aiheesta:

 

Tuohon jäykemmän jousen asennukseen vois tekaista työkalun, on niin paljon jäykempi ainakin tuo 22:n asentaa, että alumiiniset kierteet on oikeesti vaarassa.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Trans Am 350tpi

19 lb jousen voisin kanssa ostaa, jos sulla tulee niitä ylimääräisiä? Saat vähän kuluja jaettua.

Kattelin Thirdgen-sivuilta aihetta pari vuotta takas, mutta homma kaatui toimitusongelmiin. Melkein joka firma, josta katsoin ei toimittanut järkevillä rahdeilla Suomeen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...