Jump to content

4l60e overdrive nykiminen


Recommended Posts

60tkm ajettu 00 Camaro. Pintakaasulla kiihdytettäessä noin 1400 rpm pinnasta alkaa kauhea nykiminen eikä auto ota kiihtyäkseen. Reippaammalla kiihdytyksellä tai d:llä tai pienemmällä pykälällä ongelmaa ei ole.

 

Auto ollut vähällä ajolla ainakin vuoden ja edelleen vuoden vanhaa bensaa. Käy myös tyhjää hiukan epätasaisesti välillä rykäisten. Auto ollut vasta viikon mulla ja yrityksestä ostettu joten reklamaatioonkin voisi olla mahdollisuuksia. Voiko vanha bensa aiheuttaa tuollaista? Netissä oli arvailuja tulpanjohdoista momentin mukainen.

 

Käyn luettamassa vikakoodit motonetissä ylihuomenna. Omalla obd Bluetooth paikalla en saanut yhteyttä.

Link to post
Share on other sites

60tkm ajettu 00 Camaro. Pintakaasulla kiihdytettäessä noin 1400 rpm pinnasta alkaa kauhea nykiminen eikä auto ota kiihtyäkseen. Reippaammalla kiihdytyksellä tai d:llä tai pienemmällä pykälällä ongelmaa ei ole.

 

Auto ollut vähällä ajolla ainakin vuoden ja edelleen vuoden vanhaa bensaa. Käy myös tyhjää hiukan epätasaisesti välillä rykäisten. Auto ollut vasta viikon mulla ja yrityksestä ostettu joten reklamaatioonkin voisi olla mahdollisuuksia. Voiko vanha bensa aiheuttaa tuollaista? Netissä oli arvailuja tulpanjohdoista momentin mukainen.

 

Käyn luettamassa vikakoodit motonetissä ylihuomenna. Omalla obd Bluetooth paikalla en saanut yhteyttä.

niin onko virinokka ja vähän muuta, mulla tekee samaa jos iso D ja nopeus n . 70kmh pinta kaasulla, pitää vaihtaa pikku D:lle

jotta kierr. nousee n. 1800 rpm silloin vetää tasaseen, voihan vanha bensakin tehdä vaikka mitä,

t.r

Link to post
Share on other sites

Turbiinin lukon takuaminen eli enkuks"shudder"? syitä voipi olla useita. https://www.thoughtco.com/diagnosing-gm-converter-lock-up-problems-262653

joo, hyvä selostus, kunhan vaan ymmärtäis ja vois toimia ton mukaan,

ite ajan sovinnolla pikku d:llä n. 80kmh ja sitten iso d, tuntee selvästi

kuinka turbiinilukko menee päälle vaihdon jälkeen eikä mitään takkuamista ole, :-\

Link to post
Share on other sites

Niin saisihan ne kaikki toimia. No jos aloittaa ajamalla ensin nuo vanhat bensat pois, sitten vaihtaa bensan suodattimen, tarkistaa laatikon öljyt (mikä jäi ostaessa tekemättä, kun ei saatu tikkua irtoamaan) ja mahdollisesti myös tulpat ja tulpanjohdot.

 

Sitten jos vielä vaivaa, niin vie jollekin asiansa osaavalle pajalle. Jotenkin tuntuu, että ei kai noilla kilometreillä pitäisi olla vielä mitään kovin suurta ongelmaa, mutta mistäpähän sitä varmaksi tietää.

Link to post
Share on other sites

...

Sitten jos vielä vaivaa, niin vie jollekin asiansa osaavalle pajalle. Jotenkin tuntuu, että ei kai noilla kilometreillä pitäisi olla vielä mitään kovin suurta ongelmaa, mutta mistäpähän sitä varmaksi tietää.

Näin tekisin. Tosiaan eihän sitä "pitäisi" noilla kilsoilla vielä probleemaa olla. Se että tartteeko myyjäliikkeen tulla tässä pakolla vastaan, riippuu ainakin siitä että pystyitkö vai et kohtuudella toteamaan tämän koeajolla.

Mutta asiantuntevalle pajalle noinkin siistin laitteen ensin veisin, kun voivat aika nopeesti varmaan diagnosoida vaivan ja määrätä lääkkeen. Näähän ei yleensä ihan ilmaisia juttuja ole...

Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

Laitanpa vielä mikä oli lopputulema, kun ärsyttää itseä kun ketjuissa ei ole lopullista ratkaisua, jos sellainen on saatu.

 

Laatikon toiminta oli epämääräistä, koska kaasuvaijeri pääsi soutamaan kuoren kiinnikkeen ollessa irti ja kaasuläppä ei auennut kuin 85% max. Toisaalta vaihdoin polttoainesuodattimen, tulpanjohdot ja tulpat, yksi tulpista oli ollut rajussa kunnossa. Näillä toimenpiteillä "shudder" hävisi tästä laatikosta - ainakin toistaiseksi. Laatikkoon ei tarvinnut koskea.

Link to post
Share on other sites

Laitanpa vielä mikä oli lopputulema, kun ärsyttää itseä kun ketjuissa ei ole lopullista ratkaisua, jos sellainen on saatu.

 

Laatikon toiminta oli epämääräistä, koska kaasuvaijeri pääsi soutamaan kuoren kiinnikkeen ollessa irti ja kaasuläppä ei auennut kuin 85% max. Toisaalta vaihdoin polttoainesuodattimen, tulpanjohdot ja tulpat, yksi tulpista oli ollut rajussa kunnossa. Näillä toimenpiteillä "shudder" hävisi tästä laatikosta - ainakin toistaiseksi. Laatikkoon ei tarvinnut koskea.

Vaihtaisin silti ne laatikon öljyt ja suodattimen.
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

omassa 99 camarossa myös nyki laatikko..kolmosella ja nelosella,,luin noita jenkki-artikkeleita asiasta..ja totesin että joko tcc -solenoidi taikka likaiset öljyt ja suodatin tekevät moisen ongelman.no..tilasin tcc-solkun ja varoiksi 1-2, ja 2-3 vaihtaja solenoidit..kun olivat pakettina kohtuuhintaiset (markku karhi)--toki kun laskin öljyt pois ,totesin että likaista on.ehkä suodatin oli puoliksi tukossakin.no ,nää solkut ja suodattimen vaihdoin tänään..ja laatikko alkoi toimiin virheettömästä-.niin ja sitä suodattimen tiiviste-helaa ei kannata lyödä pohjaan saakka..on helpompi irroittaa tulevaisuudessa,ja öljypohjan vedin momenttiavaimella 12 nm.ään..tuli tasainen kiristys..eikä vuoda..toivottavasti tästä kirjoituksesta jollekin jotain apua..?

Link to post
Share on other sites
  • 11 months later...

pitää vielä jatkaa tarinaa laatikon nykimisestä..laatikko toimi hyvin noin 200 kilsaa öljynvaihdon jälkeen,sitten ilmaantui pien viivettä lähtiessä liikkeelle,,ja ajossa kolmosella ja nelosella nykimistä..jota sai pois kun kiihdytti..no.aamulla kävin huuhteluvaihdossa,,kannatti..hinta ensin kirpaisi (400e) .mutta nyt laatikko toimii hyvin..!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...