Jump to content

Ahdinnokkaa valitsemassa


Fenix

Recommended Posts

Seuraavanlaiseen setuppiin;

383, stealth ram, männät /puristus ovat vielä tässä vaiheessa valitsematta.

3.23 perä ja turbiini arvoitus (oletetaan että päivinen laittoi 1600 stall tai ihan max 2000) lyhyet 1 5/8 pelitsarjat 2x2.5putkisto ja edelin portatut 165cc kannet.

Paino ehkä 1650kg.

Ahdin Vortech V2.

 

Tuleva alakerta:

https://www.ebay.com/itm/SBC-CHEVY-383-SHORT-BLOCK-KIT-FORGED-FLAT-TOP-4-030-PISTONS-SCAT-CRANK-RODS/351863752028?_trksid=p2057872.m2749.l2648&_mwBanner=1

Männät valittavissa -7.5cc, -10cc, -24cc, dish & +5cc dome.

Kiertokanget 5.7 tai 6.

Eli muistaakseni alimmillaan päästään em. kansien kanssa n.8.5:1.

 

Vortech ilmoittaa V2:lle max boost 1.2-1.4 bar, niin tuo 1.2 on tähtäimessä.

Ainakin yli 1 bar, jos se kerran on saatavilla järkevällä hyötysuhteella.

Pakokanavat jää pieneksi tiedetään, mutta ei takerruta semmoseen sivuseikkaan.

Niitä tullaan hieromaan ja mittaamaan painetta jä lämpöä.

 

Aloitetaan vaikka kiertokangista...

6" kangilla männät on matalia ja painoa säästyisi rutkasti.

Onko kommentteja huonojen puolien suhteen?

 

Sitten päästäänkin nokkaan.

Mitä enemmän tuohon ilopilleriin perehtyy niin sitä enemmän herää kysymyksiä.

Helppoa oli valita vaparinokka, mutta mutta.

Tein tarkat hakemukset yktyiskohtineen Crower, Lunati ja Comp camsin sivuilla ja ainoastaan Comp vastasi =  264HR-12  http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=212&sb=2

 

Tuolla nokalla ja 98e5 bensalla 1.2 ahdolla dynaamiseksi puristukseksi vaatimaton 18:1.

Sen verran olen saanut selville että bensalla turvallinen raja kulkee 8.-8.5:1.

E85 kanssa vielä dynaaminen raja hakusessa... tietäjiä?

Paljon on netissä profeettoja jotka julistaa 12-13 staattista etanolille, mutta eihän se niin ole.

Siihen vaikuttaa staattinen puristus ja nokan imuventtiilin sulkeutumisajankohta (abdc).

 

Ennen kuin olin vielä nykyiseen tietämykseen päässyt, tyrmistyin Compin suosituksesta.

Myös auton omistaja oli asettanut paineet, että nokka tulisi mitoittaa n.6000rpm asti.

Olin kuitenkin katsonut eri valmistajien nokkia ja vaatimuksia voimansiirron (stall, välitys) suhteen.

Laitoin heti palautetta takaisin; onko kyseinen setup liian pieni katsomalleni NX276HR nokalle.  http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=171&sb=2

Vastaus: Yes that cam will work great I missed the supercharged part of the build. 

Jaa... (56 overlap) Tässä vaiheessa alkaa luotto tech infon "postimyyjien" ammattitaitoon horjumaan ja aina vain paranee.

Tuollakin nokalla ja bensalla olisi ollut dcr  15.1.

En siis vieläkään tiedä paljonko e85 sietää.

Yhdysvaltoihin kaikenlainen morsettaminen ollut aina kankeaa ja tykkäävät pitää radio hiljaisuutta, vaikka mainostavat vastaavansa 1-2vrk.

Oli sitten mikä alan pulju tahansa %#kele.

Käsittämätöntä eurooppalaisella mittapuulla!

 

Tähän väliin hyvä dcr laskuri, mikä myös huomioi ylipaineen (altitude 0-12 lienee ok?)  http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

 

Tiedossa oli että lsa saisi olla isohko ja pakoventtiilissä asteita reilusti verratuna imuun (7-13).

Sain myös jo hyväksynnän katsoa hieman miedompia keppejä ja katseeni kääntyi supercharger/nitro nokkataulukoissa;

Crower 00482    https://www.crower.com/camshafts/chevy-262-400-hydraulic-roller-cam-for-efi-smallbase-circle-4142.html

Lunati 20120855  http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1999&gid=291

Noissa ihan mukavan nopeat rampit aka. xfi nokat.

Lunatissa vaan ihmetytti .050* pakoasteiden vähyys suhteessa imuun?

Joukossa oli pari muutakin nokkaa joissa  0.050 asteet 220/225 ja joilla olisi päässyt rpm rangessa hieman ylemmäksi (5500-6000).

Mutta kun mielenkinnosta laskin näiden nokkien overlapit (päästöjen kannalta), niin muut nokat saattoi unohtaa heti kun (53-58).

Näissä em. kahdessa oli siis 41-43.

Hyviä liekinheittimiä muut...ei sen puoleen, mutta kun puhaltaa paineet palotilan läpi ja varmaan päästötkin siitä sivussa nousee painekattilassa taivaaseen?

 

Jossakin luin maininnasta, että centrifugaalin kanssa tulisi välttää yli 30 overlap.

Nyt ollaan taas pistessä A, mutta hieman viisastuneina.

Seuraaksi ei kysytä nokkasuosituksia, vaan nokkakortteja.

Custom-nokkakin alkanut tulla jo ajatuksiin.

 

Mutta jos joku osaisi vastata 5.7 vs 6" kiertokanki kysymykseen, e85 dcr ja jopa antaa nokka suositusta niin otamme ilolla vastaan m/

 

Ps. mites se ahdetun overlap...

Onko tuo mainittu 30 pätevä maksimi ja pitäisikö sitäkin katsoa tarkemmin .050 asteilla, kokonaisasteiden sijaan?

 

Karkaako ahdetussa päästöt heti pienestäkin overlapistä paljon vrt. vapariin?

E85 polttoaineen käyttö myös varmaan kasvattaa samassa suhteessa vaatimuksia pakokanaviston koolle?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dynaamista max 11 E85:sellakaan jos tulee katukäyttöön. Vartin ajomoottorit on sit eri stoori. Kokeile soittaa Jäälin Dyno test centteriin, ne vois alkaa porisemaankin mitä kannattaa tehdä, kun ne rakentaa +600hp kaks litrasia fiestoja E85lla

Link to comment
Share on other sites

Tuossa aika jännä nokkatesti.  http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/sucp-0908-supercharged-chevy-small-block/

Siinä ei pahemmin overlapista välitetä.

Vaikka läpihuuhtelu isommalla nokalla lisääntyy 65 overlapin myötä, niin teho kasvaa.

Huipputehon kohdalla ahtopaine tippuu 1psi.

 

Olenkohan ymmärtänyt nyt oikein että overlap ei välttämättä olekaan niin iso mörkö, mutta edellyttää vain enemmän painetta.

Samoin noissa isommissa nokissa abdc kasvaa mikä pienentää staattista puristusta.

Entäs päästöjen kanssa kun ylipaineella huuhdellaan sylinteriä molempien venttiilien ollessa auki.

Päteekö sama kuin vaparissa vai lisääkö ylipaine päästöjä samalla overlapillä?

Hc raja transussa on 600.

 

Korjatkaa jos olen hakoteillä, mutta esimerkkinä jos teettäisi linkin mukaisen nokan, missä on overlap 39.    https://www.lingenfelter.com/product/L210150309.html#.WhA1LXlx2M-

Syöttämällä sen abdc 48.5 lukeman Dcr laskuriin    http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

Saan dynaamisen puristuksen tippumaan 11 (re85) tasolle vasta kun ahtopainetta on pudotettu niin alas kuin  6psi / 0.4bar.

Staattinen aikaisemmin mainittu 8.8:1

 

Jotenkin tuntuu oudolta toi päätelmä ja se, ettei tuo setup sietäisi isompaa ahtopainetta?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Niinhän ne on, mutta toki paremmat kuin nykyisen motin vakio rautakannet.

Noiden kanssa on nyt vain pärjättävä kun semmoset löytyy valmiiksi.

 

Tällä hetkellä sisuskaluiltaan vakio TPI ja 0.6 bar.

98:lla pärjää vielä nakuttelematta.

Harmi ettei netistä löydy vakio nokan abdc arvoa staattisen puristuksen laskemiseksi vertailun vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

noi 165cc kannet on aaaaaaaivan liian ahtaat! 2.lla alkavat kannet tartteis!

 

Tuossa vielä niiden Edelin kansien mainosvirtaukset.

 

Valve Lift .100" .200" .300" .400" .500" .600"

Intake     64     122   177   217   229   232

Exhaust   54       96     124   147   166        175

 

Noi on siis vielä portatatut eli eiköhän mainosvirtaukset ole ainakin saavutettu ja vähän päällekin.

Vertailun vuoksi Edelin 195cc kanneet.

Pikkukansissa on yllätys yllätys pakopuoli jopa virtaavampi.

 

Valve Lift .100" .200" .300" .400" .500" .600"

Intake     63     126     180   227   250     249

Exhaust   51         97   129      148     158          165

 

Ja sitten vielä joitakin halppiskansia.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/kannet_zpsoukmgfcu.jpg~original

 

Ei nuo 165cc kannet huonnoimmasta päästä ole jos vertaa joihinkin isompiin tusina kansiin.

 

Harmi ettei netistä löydy vakio nokan abdc arvoa staattisen puristuksen laskemiseksi vertailun vuoksi.

 

Tuolla oli nokkien tietoja, mutta tietenkin tämä #10066049 puuttuu ;D

 

https://books.google.fi/books?id=nbuTwX5jcjYC&pg=PA78&lpg=PA78&dq=10066049+abdc&source=bl&ots=iUyHqPdZ4t&sig=SHjHooe0i-IN_ur2_3nWMCeA0pk&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwjgrtCGs8jXAhVqGZoKHWxnDRkQ6AEIJTAA#v=onepage&q=10066049%20abdc&f=false

 

Olisi mukava kuulla muiden centrifugaalinokkien speksejä.

 

Tuolta GM High Tech Performancen julkaisusta näin jonkun verran muiden nokkien/puristusten/boost tietoa.

https://thirdgenfbody.wordpress.com/tag/supercharger/

Link to comment
Share on other sites

Unohtaisin tyystin, nuo wallacen antamat numerot ahtopaineen kanssa. Se arvo, jonka se ahtopaineen kanssa antaa on EFEKTIIVINEN dcr, eikä kovinkaan relevantti tieto. Kattelet sen DCR:n ilman ahtopainetta vaan kohdilleen, niin hyvä tulee. ;)

 

Jos syötät sinne esim. aivan vakion LS9:n tiedot, niin saat 15psi paineella sen DCR:n jo 16.4 paikkeille. Todellinen DCR tuossa siis 8.11. Meikäläisen motin tiedoilla tuli 18psi ahdolla DCR 21.6, ilman ahtopainetta tulee DCR 9.67 ja hyvin pelaa E85.lla.

 

Mitä noihin päästöihin tulee, niin ei centriahtimella ole koneessa ahtopainetta mittauksen aikana, joten ei se päästöihinkään vaikuta.

Link to comment
Share on other sites

Overlap kyllä kasvattaa päästöjä mutta jos kerran e85:lle teet niin tuskin tulee ongelmia päästöjen suhteen kun rajakin on vielä kuitenkin aika korkea. Kun DCR pitäisi saada alas niin vaatii melkein väkisin aika ison nokan jotta imuvena sulkeutuu riittävän myöhään ja näissä nokissa yleensä sitten on myös overlappiä enemmän.

 

Ja varmaan pitkät kanget hyvät jotta saa kevyet männät jolloin painotuksessa ei pitäisi ainakaan tarvia kallista raskasmetallin lisäilyä.

Link to comment
Share on other sites

Tohon kankiasiaan/puntitukseen.Mulla on 5.7 kangille tarkotettu akseli(ei ollut saatavissa 6" kangille tarkoitettua aksilaa vaikka katalookit väitti että on...)Akseli vaati kaks nappia tungsteenia että meni koko paketti nollapunttiin.

Link to comment
Share on other sites

 

Vielä pitäisi miettiä mitkä männät valitsee.

8.8:1 scr männillä tulee dcr 7:1 ilman ylipainetta, 9.5=7.5 , 10=7.9 jne.

Laskelmien mukaan 8.8 scr tulisi 0,85bar dcr 13 tai 9.5scr/0.7bar=dcr13

Noi on tietenkin suuntaa antavia, mutta jossakin linjassa netistä löydettyjen muiden harrastajien ilmoitusten kanssa.

Mutta tuleeko liian laiska alarekisteri em. esimerkeillä 7-7.5:1 dcr:llä ennen ahtimen heräämistä?

[/i]

 

Taidetaan päätyä semmosiin mäntiin, mitkä antaa 9.5scr=7.55drc, mikä lähentelee suositeltua minimiä jotta kaasun vaste säilyy.

Näin saadaan kohtuullinen kaasunvaste (ainakin bensiilillä) ja silti ahtopaineen sietokyky säilyy säilyy mielekkäänä.

Eli ei sukellettais alle suositellun minimi dcr kaasunvasteen takia alle 0bar tai syötäis liikaa max ylipaineen sietoa.

 

En ole vielä laskenut lopullisista mäntä/deckki korkeutta, mutta about. 0-deck + -cc männät + 0,040 tiviste +58cc palotila toisi  liki 9:1 ja mantiä vaihtamalla olisi liki 9.5:1.

Noilla päästään kohtuulliseen dcr:ään ennen ahtimen heräämistä.

 

Toisaalta eräs kerhon jäsen ajelee 13.2 dcr 98:lla, vaikka sen pitäisi olla hyvänä pidetty sietoraja E85:lle?

Menee liian hankalaks, vaikka mieli tekisin laskea kaikki etukäteen.

Pakko mennä lotolla ja todeta käytäntö itse.

Tällä hetkellä uskaltaa sentään valita männät hieman korkeammiksi ettei tule ihan tulpaton mopo alhaalla.

 

Eräs 7.3:1 dcr 383cid, 3.27, 2100rpm stall vastaava setup ei näes olla munaton alhaalla, ja ihan suomessa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Eikös LT-nokissakin ole ratas öljypumpulle, eli voisi käyttää virranjakajaa ja toinen ero nokan päädyn pinnissä

 

[/i]

Joo rissa löytyy,rälläkkää pinnille niin pelittää.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Korjasin ensimmäisessä viestissä oikean linkin lohkolle ja hiluille.

Hyvä linkki, tuolla on alakerran pakettiin eri osa vaihtoehtoja esim. Teräs kampiakseli, koneen laakerit, kk-kanget, kk-pulteille, damperille, vetolevy/vauhtipyörä, työn viimeistely, ym. tosin tasapainotuksen teettäisin Suomessa. ::)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...