Jump to content

Punainen Camarontti


Gary Grand

Recommended Posts

Poikavuosien haave, punainen kasari-Camaro.

Kaikenlaisten muiden haaveiden ja välttämättömyyksien takia jäänyt tähän asti toteuttamatta.

Mutta nyt.

 

 

https://drive.google.com/drive/folders/1eEng6XskKbYwt1wHyL56LHh4QM4nQo_W

Tuo tuli hommattua pääsiäisenä.

 

Hinnat alkaen-malli, erittäin vähillä varusteilla ja kuutos-tekniikalla, halvin nörttiautossa myynnissä ollut aihio. Positiivista autossa oli, että se oli käytetty edellisenä päivänä leimalla ja oli ollut talviautona edellisellä omistajalla. Todennäköisesti melko toimiva peli siis.

Tämän hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun ei pihassa ollut minkäänlaista harrasteajokkia tiekunnossa ja kevät painaa päälle.

Auto tuli pääsiäisen aikaan koeponnistettua ACS:ssä käymällä, eikä toiminnassa ollut mitään isompaa moitittavaa.

Konehuoneessa on kaikki pääosin tehtaan kuosissa, eikä purkka-patentteja ole vielä löytynyt.

 

Camarontti on alkuperäisellä 2.8 kuutosella, manuaalilla ja lukottomalla perällä.

Noissa haittaa on oikeastaan vain tuosta manuaalista. Kyllä jenkissä automaatti pitää olla.. Väkisinvaihtaminen on vanhanaikaista. ::)

Tulevaisuuden suunnitelmissa on auton kasittaminen ja muutenkin pientä parantelua alustan ja tekniikan suhteen.

 

Tuleva kesä on tarkoitus autolla kuitenkin lähinnä ajaa. Yläpitohuoltoa ja nopeita pikkuparannuksia lukuunottamatta.

 

Tallissa on tekeillä stroukattu 350 ja hyllyssä on valmiina jo vahvistettu TH700.

 

Perän tilalle löytyy jo Fordin 8.8, mutta se kaipaa vielä huomiota: Korvakkeet Camaroa varten pitää kehitellä jokseekin tyhjästä ja lukko asentaa. Lukkomurikkakin siihen on jo hankittuna. Välitys on vielä hankittava, kunhan saan ajatukset kirkastumaan sopivan suhteen. Tuo ylivaihdeloota tietysti antaa anteeksi tiuhemmankin perän, niin 3.90-4.1 voisi olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

 

Muiden rakentelukertomuksia on tullut luettua parin viikon verran ja nyt alkaa olla jonkinlainen käsitys mitä hommia on ainakin auton kanssa tehtävä.

Korin vahvistukset syntynevät omin käsin, kun rautaa on tullut jonkin verran muokattua viimeisen 30 vuoden aikana. Joskus paremmalla ja joskus huonommalla lopputuloksella, mutta eihän noita ulkonäön takia autoon laiteta.. ;D

 

Ulkonäkö ei muutenkaan tule olemaan ykkösprioriteetti. Tärkeämpää on auton toimivuus ja se, että sillä on mukava pörrätä.

Link to comment
Share on other sites

yleensä karkaa huolella käsistä pikku laitot  ::) ;D

 

mut tervetuloa harrastamaan  \m/

Ei kai se mopo karkaa jos vaan "vähän" parantelee?!?  ;D

 

No, näinhän siinä on yleensä tupannut käymään::)

Enemmän on tullu rakenneltua offipuolen kulkineita, mutta samat totuudet sielläkin pätee.. :o

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tähän asti tapahtunutta:

Autohan oli katsastettu edellisenä päivänä ennen kauppoja.

Kotiin päästyä kiristin etupyörän laakerin, kun oli sen verran väljää ettei kulkenut jarrutuksessa suoraan..

Kuskin penkissä oli yksi ruuvi väännetty väärille jengoille ja se lonksui ja keikkui em. syystä. Ruuvi oikeille kierteille ja puoli senttiä tyhjää liikettä kiinnityksestä pois.

Kumma kun ei noista ollut tullut mainintaa?

 

ACS:ssa käynnin jälkeen oli pakko ottaa tuo penkki autosta ulos ja purkaa atomeiksi. Riippumatto on kiva, mutta ei autossa. Selkä kävi ihan pahuksen kipeäksi kun tuossa säkkituolissa istui 500km..

Penkin pehmusteet oli muotoutuneet aiempien kuskien ruumiin muotoja myötäileviksi, eikä minkäänlaisesta ergonomiasta voinut enää puhua.

Liimaa ja hiikan täytettä jostain vanhasta Toyotan istuimesta teki ihmeitä penkin muodolle. Siinä pystynee jo istumaan pidempääkin matkaa.

Istuimen päällinen on tosin kulunut puhki koko ulkoreunan matkalta.. m-

 

Toiset penkit autoon jo löytyikin nettivaraosasta asialliseen hintaan. Saa nähdä ovatko sitten hyvät... ::) Ehjät kuitenkin. Käyn ne noutamassa Parkanosta ensi vkloppuna, kun ajelen Tampereella.

 

Autossa oli alla 8" leveät mattamustatut peltivanteet 205 leveillä nastarenkailla, jotka on parhaat päivänsä nähneet.

Jossain vaiheessa talliin oli jäänyt C4 Vetten originaalit alut Hankookin 255/40R17 kitkarenkailla, niin tilasin vannetukusta 2" paksut pulttikiinnitteiset spacerit.

Ruuvasin renkaat piikkipyörien tilalle tänään mahtavassa kevätsäässä. \m/

Muuten näytti aika hyvältä, mutta pyöräkoteloissa pyöriessä kävi hyvin selväksi, että ainakin iskarikauppaa on alettava tekemään.. Etupumput on niin ruosteessa alapäistään, ettei ne yksinkertaisesti VOI olla enää muutenkaan kunnossa.. :o

Takapää näyttäisi olevan vähän länässä.. Jouset joutuu uusimaan siis kumpaankin päähän. *clap* No, tämän tietysti arvasikin..

 

Peltitöitä autoon on tehty jonkin verran ja mm. takapyöräkotelot on tehty uusiksi. Työn jälki siellä oli varsin hyvää ja uudet uudetpellit suojattu maalilla ja massalla.

 

Konehuoneessa on sisälokareissa muutama paikka myös, mutta ne ei ihan niin hyvää työnjälkeä edustaneet.. Ne joutuu varmaan jossain vaiheessa tekemään uusiksi.

 

Link to comment
Share on other sites

Tuleva moottori.

 

Konetta varten on jo hankittuna pattipäiset männät(-9,5cc) kiillotetuilla 5.7" kiertokangilla.

Lohko on -69 014-valuinen porattuna .060" ylikokoon. Tuo poraus tuli vähän niinkuin väkisin, kun lohkossa oli parissa pytyssä seisonut vettä ja syöpymät piti porata pois.

 

Kampiakseliksi on tulossa(tilattu, matkalla..) 3.75" iskuinen valuakseli. Tähän päädyin ihan budjetin takia. Kone tulee muiltakin osin melko edulliseksi, eikä minulla ole tätä tarkoitus ahtaa, tai kierroskonetta tehdä niin en lkanut sijoittaa takoakseliin.

 

Kansiksi on tarkoitus ottaa 64cc palotilaiset Edelin 5089 alut 185cc imukanavilla. Nuo on vielä hankkimatta, mutta Us-partsilla ovat hyllytavaraa niin en ole niiden kanssa hoppuillut.

Imariksi löytyy Edelin Victor.

 

Koneen ruokintaan on jo hommattuna FASTin ez-efi, joka valikoitui lähinnä E85 yhteensopivuuden takia. Koneestahan on tulossa varsin korkeapuristeinen, niin viina on jokseekin pakko laittaa polttoaineeksi.

Puristukset noilla kansilla ja männillä on luokkaa 13:1.

Link to comment
Share on other sites

asiallinen kone tulossa keulalle m/ puristuksia ei pidä peljätä, niitä saa helposti alas kun laittaa vähän kireämpää keppiä koneeseen. minkä vuotinen tämä auto on ? tuo 6 koneella oleva kori on hyvinkin järkevä valinta kehitystyöhön. jotkuu hullut on pilanneet jopa aitoja iroc-z autoja viritys hulluudessa :-\

Link to comment
Share on other sites

no ruttua ainaki vaikuttas olevan \m/

jousikauppaan olis kasituksen myötä luullakseni tullu asiaa muutenkin ni nythän se alusta päivittyy kerralla 8)

Kyllä.. Puristusten osalta tämä on tietoinen päätös. Kannet olisi voinut ottaa isommallakin palotyilalla ja mäntien pattia laskea sorvissa, jos sille tielle olisi lähtenyt. Kokeillaan tällä nyt miten viinalla ajo luonnistuu. Eiköhän tuota saa koko ajan paremmin jatkossa huoltoasemilta. ::)

 

Etujouset olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa koneen vaihtumisen takia jämäkämpiin. Nyt menee sitten kaikki jouset ja iskarit uusiin puihin, kun takaset vaikuttaa veteliltä ja lässähtäneiltä..

Link to comment
Share on other sites

asiallinen kone tulossa keulalle m/ puristuksia ei pidä peljätä, niitä saa helposti alas kun laittaa vähän kireämpää keppiä koneeseen. minkä vuotinen tämä auto on ? tuo 6 koneella oleva kori on hyvinkin järkevä valinta kehitystyöhön. jotkuu hullut on pilanneet jopa aitoja iroc-z autoja viritys hulluudessa :-\

Tämähän on 1988 Van Nuysin tuotantolinjalta matkansa aloittanut lähes alkuperäinen yksilö.

Laturi on vaihtunut jossain vaiheessa 95A:sta 105A:n malliin ja alkuperäiset alut on hävinneet auton alta. Muuten kaikki vähät varusteetkin on pysyneet samoina. ;D

 

Näin sitä itsekin pienessä mielessä tuumailin.

Jos kerran joutuu laittamaan koneen, laatikon ja akselin kuitenkin uusiksi, niin mitä väliä lähtökohdalla on. ;D Alusta ja moottorin ohjaus vaihtuu samassa rytäkässä, niin eipä tuohon paljon jäljelle jää perusmallia.. :W

Eikä kutoskoneisen halvempi hankintahintakaan valintaa ainakaan vaikeuttanut. 8)

 

Tietysti koriltaan ja alustaltaan valmiiksi rakennettu yksilö ilman tekniikkaa olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta kun piti samalla saada jotain ajokelpoista alle täksi kevääksi/kesäksi, niin täyden projektin ostaminen ei ollut vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

Camarontti sohjossa.

 

https://drive.google.com/open?id=1fTBzFWaabnzRpaTprsqTkAoqrhnMPUJ9

 

Autosta tulikin varsinainen uraohjus noilla pyörillä.  :-\ kun uran reuna löytyy, niin sivusiirtymä on puolen-metrin luokkaa.  :o Alettava tilailemaan äkkiä jousia ja iskareita etupäähän, niin saa viedä niiden vaihdon jälkeen kulmien säätöön..

Näkyi olevan tolppien yläpäät vedetty niin negatiiviselle Camberille kuin ne vaan saa. >:( Tuskin kuitenkaan tietäen mitä on oltu tekemässä, tai välttämättä edes mittalaitteiden kanssa..

 

Samalla kun alkaa tuon etupään kanssa askartelemaan, on varmaan tehtävä se ohjaussimpukan tukirauta. Sen verran paljon lukenut hyvää sen vaikutuksesta ajettavuuteen.

 

Vielä sisäkuva autosta.

 

https://drive.google.com/open?id=1yfy4XWUjxHTAhSdi3PqiG3taS0TPw5JL

 

Niinkuin näkyy, kuskin penkin syrjä on kohdannut vahvempansa.. ::)

Link to comment
Share on other sites

Camarontti sohjossa.

 

https://drive.google.com/open?id=1fTBzFWaabnzRpaTprsqTkAoqrhnMPUJ9

 

Autosta tulikin varsinainen uraohjus noilla pyörillä.  :-\ kun uran reuna löytyy, niin sivusiirtymä on puolen-metrin luokkaa.  :o Alettava tilailemaan äkkiä jousia ja iskareita etupäähän, niin saa viedä niiden vaihdon jälkeen kulmien säätöön..

Näkyi olevan tolppien yläpäät vedetty niin negatiiviselle Camberille kuin ne vaan saa. >:( Tuskin kuitenkaan tietäen mitä on oltu tekemässä, tai välttämättä edes mittalaitteiden kanssa..

 

Samalla kun alkaa tuon etupään kanssa askartelemaan, on varmaan tehtävä se ohjaussimpukan tukirauta. Sen verran paljon lukenut hyvää sen vaikutuksesta ajettavuuteen.

Alatukivarsien kumipuslat on yleensä jo ihan loppu, jos ei ole koskaan vaihdettu, kannattaa vaihtaa samalla kun jouset vaihtaa. Mutta mikäs on tuo simpukan tukirauta?
Link to comment
Share on other sites

Alatukivarsien kumipuslat on yleensä jo ihan loppu, jos ei ole koskaan vaihdettu, kannattaa vaihtaa samalla kun jouset vaihtaa. Mutta mikäs on tuo simpukan tukirauta?

Terminologia ehkä vielä hakusassa..

Wonderbar, steering brace.  ;D

 

Puslat saattaa tosiaan olla aika korput.  :o Tuskinpa on vaihdettu.

Link to comment
Share on other sites

Terminologia ehkä vielä hakusassa..

Wonderbar, steering brace.  ;D

 

Puslat saattaa tosiaan olla aika korput.  :o Tuskinpa on vaihdettu.

Worder bar on tosiaan nimensä veroinen, kannattaa asentaa. Apusimpukan väljyys aiheuttaa myös urissa vetelyä, kun se antaa periksi joustoliikkeen mukana, niin auraus muuttuu myös. Ja maksaa jotain 50-60€ (suomesta ostettuna)
Link to comment
Share on other sites

Jep jep.. Eli vatkaamaan ripustuksia ja tekemään kauppalistaa.. ::)

 

Huolintafirmalta tulikin justiin tekstari eilen saapuneista osista koneeseen.

Kohta on siis käsissä kaikki kalikat sen alakertaa varten. \m/

Yläkerta onkin jo hommattu kansia lukuunottamatta.  :-P

Link to comment
Share on other sites

Ei tainnu mennä ihan niinku Strömsössä jenkkipoikien paketin kuljetus..

 

https://drive.google.com/open?id=0B2joVgJmscaXS3JBOU9jaGg3QlVkWGhSdGUzTkk5SEprZjRn

 

Tällainen näky oli odottamassa Kaukokiidon terminaalissa.

Huomenna joudan katsomaan mitä on paskana ja mitä on jäänyt ehjäksi. m-

 

Kampiakselin laatikko sentään oli ehjä, mutta tuo muita osia sisältänyt paketti lienee jäänyt trukin alle. :o

Link to comment
Share on other sites

Ei tainnu mennä ihan niinku Strömsössä jenkkipoikien paketin kuljetus..

 

https://drive.google.com/open?id=0B2joVgJmscaXS3JBOU9jaGg3QlVkWGhSdGUzTkk5SEprZjRn

 

Tällainen näky oli odottamassa Kaukokiidon terminaalissa.

Huomenna joudan katsomaan mitä on paskana ja mitä on jäänyt ehjäksi. m-

 

Kampiakselin laatikko sentään oli ehjä, mutta tuo muita osia sisältänyt paketti lienee jäänyt trukin alle. :o

No voi Hitto  :( :(
Link to comment
Share on other sites

Syvä helpotuksen huokaus..

Kuin ihmeen kaupalla mitään ei tainnut mennä rikki tuon paketin yliajossa.

Kaikki laakerisarjat(nokan, kankien, petilaakerit) Pahvirasiat oli mytyssä, mutta vaikuttivat olevan ok.

Lohkon tulppasarja ja koneen ruuvit ja Summitin luettelo oli päällimmäisenä ottaneet enimmät osumat! 8) \m/

Paketissa alimmaisena oli koneen tiivisteet, jotka säilyi pahvilootaa lukuunottamatta hyvänä.

 

Ei vois tuon näköisestä kasaan ajetusta paketista uskoa, mitään olevan ehjänä. :o

 

Eilisen Hot rod&rock shown paluumatkalla kävin Camaronttiin hakemassa ehjemmät etupenkit.

Ovat aloittaneet maallisen vaelluksensa Pontiacissa, joka on silputtu lava-malliksi. ::) No, suomalainen autoverotus on luonut muitakin ihmeellisiä automalleja..

 

Olivat viettäneet myyjän tallissa vuosia ja vähän on ylimääräisiä muotoja painunut vaahtomuoveihin, mutta eiköhän nuo tuosta palaudu. Päälliset ja rungot ehjät ja varmaan melko siistiktkin, kunhan ne putsaa.

Heivasin istuimet jo illalla paikalleenkin. ;D Jotain piti päästä tekemään, kun oli päivän katellut muiden laittamia vehkeitä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pistin tuonne osto-osiollekin, mutta laitetaan nyt vielä tähänkin.

Jos sulla on ylimääräisenä romu taka-akseli, tai vaikka vaan tyhjä kuori, niin tarjoa! m/

 

Tuon 8.8:n korvakkeiden tekeminen helpottuisi huomattavasti, kun olisi jo nyt valmis akseli mistä ottaa mitat, tai jopa korvakkeita.

Oma akseli kun ei jouda auton alta niin kauan kuin kaikki pelaa ja autolla voi liikennöidä tänä kesänä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hiljaista ollut projektirintamalla. ::)

 

Pari työreissua ja reilu viikko lomaillessakin mennyt, niin ei ole kaikkiin projekteihin ehtinyt paneutua. :W

Camarontti on pelannut niinkuin auton pitääkin ja on saanut siten liikuntaakin vähän väliä.

 

Eilen tuli sitten viimein könyttyä auton alle tunkin kanssa sen verran että vaihtui takajouset, iskarit ja kallistuksenvakaaja.

Hiukan ylimääräistäkin askaretta siellä oli, kun apukuskinpuolella oli akselin jousilautanen pehminnyt akseliputken puolelta siihan jamaan, että jousen pää oli jo kaivanut itselleen kuopan ihan läpi asti.

 

3mm levystä siihen taiteilin korvakkeen päällisen uusiksi ja roiskin maalia päälle. Puhelin pahus kieltäytyi yhteistyöstä, niin tapahtumista ei jäänyt kuin muistikuvia.. m-

Iskarit osoittautui irroittaessa aika uusiksi, mutta kuskinpuoleisesta oli jo kaasut tulleet pihalle. :o

Niiden vaihtoon ei sitten mitään dramatiikkaa sisältynytkään, kun kaikki irtosi niinkuin kuuluu.

 

Takakallistuksenvakaajan korvakkeet ja U-pultit oli sitten niin rapsakassa kunnossa, ettei niille voinut kuin antaa armonlaukauksen.. Rälläkällä pultit poikki ja pinoon..

Tämän vaihtoon en muuten olisikaan vielä ollut varautunut, mutta tallista löytyi jo vuosia sitten hankkimani IROCin takavakaaja. Oli joku heräteostos jostain rompeilta. :o \m/ Muistaakseni ei maksanut juuri mitään ja mukana oli uudet puslat ja kiinnitystarvikkeet. 8) Vähän Sulo Vileeniä ilmeisesti miehessä, kun pitää haalia osia, joille ei ole edes sijoituspaikkaa valmiina, mutta kun halvalla saa..

 

Taaksehan tuli nyt uudet IROCin jouset, jotka näytti jo maassa vanhan kiekuran vieressä melkoisesti pidemmiltä ja aksummilta.

Paikalleen asennettuna vaikutelma vaan vahvistui.. Nuo alta otetut rautalankajouset on ilmeisesti auton alkuperäiset. ainakin sen verran happamat ne oli.

 

Sain juuri hommat kasaan ja auton pudotettua pukeilta, kun kaveri soitti ja tinki crosiradalle, niin jäi sitten koeajokin suorittamatta. Josko tänään kävisi vähän koestamassa. 8)

Auton perä näytti nousevan noilla jousilla liki 5 senttiä.. Saattoi olla vähän kuoleentuneet nuo vanhat. ;D Näkyi maanneen jonkun verran pohjauskumien varassa tuo perä..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Camaronttiin tuli haettua romua vähän isompi erä kerralla, kiitoksia Nupa.

 

Irocin etuakselisto siirtyi skoodan perässä Keravalta Keski-Suomeen ilman kommelluksia ja illalla palastelinkin jo mokoman. ::) Siis sen etuakselin.. ;D

Melkoinen yllätys tuli kallistuksenvakaajan kanssa, kun nappasin sen irti päistään ja valmistauduin sitä maasta nostamaan paremmasta asennosta.. Sehän olikin putkea?!? :o Ei siis painanutkaan juuri mitään.  ;D Näytti nimittäin melko raskaalta rautakangelta.

 

Toinen yllätys oli wonder barin kanssa.. Tuo Irocin alkuperäinen on kyllä niin rimpulaa tekoa, että jäykistääkö se oikeasti yhtään mitään?

 

Seuraavaksi voisikin laittaa etupalkin ja tukivarret puhallukseen ja maalaukseen, niin tulisi sitten koottuna valmis paketti vaihtoon. Pallonivelet joudun siihen varmaan hommaamaan uudet kun näytti rasvanipat olevan jo aika syvällä poterossaan. Apusimpukka ja molemmat välitangon nivelet oli väljiä ja toisen ulomman rt-pään tappi oli jo pudota pesästään kun oli niin väljä. ::)

 

Nyt on autoon sitten kahdet olkatuetkin, niin saa toiset ottaa heti muokkaukseen noille 4-genin jarruille ja navat saa sorvattua tuon akselin ruosteisista levyistä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...