Jump to content

B&M megashifter ja virtalukko.


Leipuri

Recommended Posts

Moro.

 

Onkos kukaan muu laittanut kyseistä shifteriä, ja jos on, kuinka ootte ratkaisut virtalukko systeemin? Koska nythän avain lähtee lukosta missä asennossa vain ja katsastuksessa voi tulla sanomista.

 

Link to post
Share on other sites

Megashifter löytyy usean harrastajan autosta.

Kaikki vissiin jättänyt sen lukitusvaijerin kytkemättä B&M ohjeiden mukaisesti?

Omiin korviin ei ole vielä kantautunut katsastuksessa kiinni jäämisestä.

Kyllä tuohon saa varmasti jonkun ratkaisun rakannettua pakon edessä.

Link to post
Share on other sites

jos on erillinen rattilukko mikä menee päälle ku avaimen ottaa pois eikä auto starttaa vaihdepäällä ni ei mitään onkelmaa pitäs olla

Link to post
Share on other sites

Tietääkseni shifterilukko ei ole pakollinen kunhan avain ei irtoa auton käydessä.

Tuo kiinnostaa enempi vakuutusyhtiöitä niinkuin rattilukkokin.

En ole ikinä nähnyt leimalla testattavan ratti- tai keppilukkoa.

Link to post
Share on other sites

T.Hanks.

 

No en rupee sitten mitään hässäkkää tekemään, vaan katon mitä katsuri sanoo. Ja rattilukko toimii ihan normaalisti. Maanantaina ollaan paljon viisaampia.(katsastus)

Link to post
Share on other sites

Megashifterin kanssa kun jättää toisen vaijerin kytkemättä ohjeiden mukaisesti, saa avaimen pois ajon aikana.

 

Sivu 1, step 3 & 4.

 

http://www.manualsdir.com/manuals/634693/bm-80692-console-megashifter.html

Ei kyllä pitäis vaikuttaa mitenkään avaimen lähtöön ajossa. Vaijeri estää virtalukon kääntämisen 0-asentoon ja senmyötä avaimen irrottamisen. Eli jos vaijeri ei toiminnassa tai väärässä laidassa niin avainta ei saa ollenkaan pois. Auto pitää sammuttaa joka tapauksessa. Erona vain että shifteriä ei ole pakko laittaa P-lle.

Tai no... avaimen saa ajossa pois joo mutta ei pelkästään vetämällä.

Link to post
Share on other sites

Kyllä se avain irtoaa auton käydessä, koska megashifterissä ei ole paikkaa juurikin sille vaijerille joka sen estää. Ja juurikin ohjeiden mukaan tehty, kanitin vaijerin nippusiteillä p-asentoon.

Link to post
Share on other sites

Kyllä se avain irtoaa auton käydessä, koska megashifterissä ei ole paikkaa juurikin sille vaijerille joka sen estää. Ja juurikin ohjeiden mukaan tehty, kanitin vaijerin nippusiteillä p-asentoon.

Menny lukkopesä väljäks eli haitat ja/tai avain kulunut riittävästi. Yleinen vika. Tuolla teorialla avain irtoais lukosta käydessä kun shifterin tökkää P-lle jos vaijeri olis toiminnassa...

Vaijeri toimii myös toisinpäin eli lukitsee shifterin P-lle eli estää napin painamisen ennen kun avaimesta kääntää. Sitäpaitsi se ei edes mene varsinaiseen virtalukkoon vaan kojelaudan alla olevaan virtalukon "pohjaan" eli sähköpuolelle. Lukkopesän ja "pohjan" välissä on pitkä tanko.

 

 

Vaijeri ei estä avaimen irtoamista. Estää vain avaimen kääntämisen 0-(LOCK) asentoon, niinkuin Megashifterin manuaalissa sanotaan, ellei keppi ole P-llä. Avain ei sais ehjästä lukkopesästä lähteä pois muissa kuin LOCK-asennossa. Samaa voi kokeilla vaikka kämppänsä ovessa tai missä tahansa lukossa ;)  Tämä perustuu lukkopesän haittojen mekaaniseen toimintaan.

 

 

Eli vaijerilla on 2 tarkoitusta: rattilukkoa ei saa vahingossa päälle ellei keppi ole P-llä (auto paikallaan) ja toisaalta autoa ei saa (varkaat/vahingossa) liikkeelle ilman avainta. GM-n virtalukoissa ei rattilukko mene päälle vaikka avaimen poistaa (jos lähtee) vaan kun lukko on LOCK-asennossa vaikka avain olisi paikallaan.

 

 

Tämä ei ole jankutuksen vuoksi vaan väärinkäsitysten välttämiseksi. Herneet tungetaan mieluiten suuhun :W

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...