Jump to content

4l60e, ja taas...


Recommended Posts

Minkäslaisella softalla tuohon laatikon ohjaukseen pääsee kiinni, jos siitä näkis vähän että mitä se edes yrittää tehdä?

 

Vaikka tuon nykyisenkin vian oireet täsmää rikkinäiseen forward pistoniin, niin tuo on nyt risannut sen verran että voisi katsoa tuon sielunelämää muutenkin.

 

Eikös tuossa pelkkään vaihteiden kytkentään käytetä vain kahta solkkua, ja niiden yhdistelmillä ei saa sellaista kombinaatiota että se yrittäisi vaikka kahta vaihdetta yhtä aikaa päälle?

Vikakoodeja se ei anna eikä mene limb modeen.

 

Auto on täysin vakio, -98 LS1. En näe mitään syytä sille että kukaan aikaisemmista omistajista olisi sorkkinut softaakaan, mutta mistäs sitä tietää.

Link to post
Share on other sites

Selvä juttu. Ilmeisesti millään ilmaisella softalla tuosta ei saa mitään ulos.

 

Entä ohjaako noiden vaiheiden kytkeytymistä joku muu kuin nuo kaksi shift solenoidia?

Link to post
Share on other sites

Joo, mutta tarkoitin sitä mikä varsinaisesti määrää mikä vaihde on päällä. Turbiinilukko ja paineensäätö tietsikalta toki, mutta voiko esim. PCM yrittää vaikka kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa. Vai onko vaihteenvalinnan ohjaus niin että sähköisesti siitä ei saa millään solenoidien asentojen yhdistelmällä edes yrittämään kuin yhden vaihteen kerrallaan?

Link to post
Share on other sites

Joo, mutta tarkoitin sitä mikä varsinaisesti määrää mikä vaihde on päällä. Turbiinilukko ja paineensäätö tietsikalta toki, mutta voiko esim. PCM yrittää vaikka kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa. Vai onko vaihteenvalinnan ohjaus niin että sähköisesti siitä ei saa millään solenoidien asentojen yhdistelmällä edes yrittämään kuin yhden vaihteen kerrallaan?

 

eiks mikey just tehny tommosen yhdistelmän et sais vaihteet yhtäaikaa päälle ja trans preikki vaikutuksen ahtojen nostoon.

 

huono maadotus ecm:ä ja laatikos kiusas ainaki LT1 ku laatikkoa ohjataan maadottamalla eri kohteita virta tulee jatkuvasti

Link to post
Share on other sites

Maadoitusongelman luulisi olevan epämääräisempi. Tuo oireilee nyt vain OD:n mennessä päälle, ja nettisurffauksella oireet on juurikin tällaiset:

 

"Horrible noise in 4th and feels like the brakes are on: overrun clutches are applying due to a cracked or leaking forward piston. Overrun clutches will be worn out after 30 seconds of this behavior. Car can be safely driven in D. R&R."

 

Otetaas koko rumba alusta asti jos jollain olisi asiaan joku mielipide:

 

Alunperin hävis 3&4 vaihteet. Tuon piti olla noilla kilsoilla 120 tmiles ihan normaalia, ja simppeli remppa. Toosa irti ja uudet kalut sisälle, ajelua muutama sata kilsa jonka jälkeen 4-vaihteella alkavaa luistoa. Tässä vaiheessa vaihdettiin uusi venakoneisto kun remppaukko meinasi jonkun venttiilin falskaavan.

 

Tuo jälkeen ajettiin varmaan about 600 kilsaa, 3&4 hävisi uudestaan.

 

Toosa irti ja ja uutta tavaraa sisään, remppaukko laittoi vahvemmat kamat joilla normaalisti kestää 500-600hp. Lisättiin öljyjäähy kun näytti kuulemma lämpöä saaneelta.

 

Auto pyörilleen ja eka vaihto OD:lle, loota jumiin ja helvetillinen meteli. Toosa irti ja joku tiiviste oli saanut siipeensä, epäili asennusvirhettä.

 

Toosa takaisin paikoilleen ja suoraan talliin talveksi. Edellisviikolla käyttöön, 200km kesti ja taas jumiin metelin kera. Oireet just niinkuin tuossa yllä olevassa lainauksessa.

 

Missään vaiheessa ei ole tämän aikana saanut edes possua, vakiokuntoinen käyttis jolla on ajettu niinkuin sokea mummo saaressa. Siihen asti kun tämä show alkoi pelannut normaalisti, ainoastaan kakkoselle vaihto on ollut vähän karu.

 

Jos tuosta tulee nyt jollekin jotain mieleen niin saa kommentoida...

 

 

Link to post
Share on other sites

ECM, eikä venttiilikoneisto ei voi tuollaista tehdä, koska paine menee tuolle overrun-kytkimelle suoraan manuaaliventtiililtä, kun keppi on pikku-d:llä tai pakkovaihteilla.

 

Forward-kytkimen mäntä halki tai männän sisempi tiiviste tai inputsaftin teflonrengas falskaa reilusti... helppoja testata kasatessa paineilmalla..

 

Voiskohan tuon overrun-kytkimen kasata niin, että se ois aina kiinni?  ::)

Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksesta. Itsekin olen sitä mieltä että vika on lootan sisällä eikä ohjauksessa.

 

Nuo forwardin osat kuulemma tsekattiin viimeksi ja pykälät testattiin paineilmalla kasauksen jälkeen, jälleen kuulemma.

 

 

Voikohan tuosta olla koko lootan kuori jostain halki niin että paineet menee minne sattuu?

Link to post
Share on other sites

Onko näille mitään puljua olemassa että vois laittaa hylsyn sinne ja sais valmiiksi rempatun plootan tilalle? Mietin vaan, että kun tuntuu että aika monella silleen että jos onkelmat alkaa niin se on sitten just näin että remppaa rempan perään... Voi kestää esim. puol miltsiä ensin ajoa ja sitten se on remppa per vuosi tjsp... Voi varmaan potuttaa kyllä.

Link to post
Share on other sites

Silleenhän nuo monet jenkkilafkat just toimii. Lootan hinnassa on core fee jonka saa takaisin kun palauttaa vanhan. Täältä nyt ei kannata romua roudata sinne asti eikä täällä päässä ole varmaan riittävästi markkinoita että kukaan pitää kunnostettuja hyllyssä.

Link to post
Share on other sites

Onko näille mitään puljua olemassa että vois laittaa hylsyn sinne ja sais valmiiksi rempatun plootan tilalle? Mietin vaan, että kun tuntuu että aika monella silleen että jos onkelmat alkaa niin se on sitten just näin että remppaa rempan perään... Voi kestää esim. puol miltsiä ensin ajoa ja sitten se on remppa per vuosi tjsp... Voi varmaan potuttaa kyllä.

-Helsinki Automatic Center Oy

0567667-5

Hiihtotie 7 B

01280 Vantaa

Puh: 0503305780, 09-302847

jaakko.husso@pp.inet.fi

 

-T:mi Autotransmission Pekka Nätkin on vuonna 1977 perustettu automaattivaihteistojen erikoisliike. Toimenkuvamme on automaattivaihteistojen korjaus, huolto ja varaosamyynti. Yritys sijaitsee Porissa Uusiniityn teollisuusalueella.

 

Tuolla on ainakin joitain malleja just tuollain vanhapaska sinne, korjattu uusi takas. Kannatta kysyä onko justiin tuota mallia korjattuna.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Kiitoksia vastauksesta. Itsekin olen sitä mieltä että vika on lootan sisällä eikä ohjauksessa.

 

Palataas tähän aiheeseen...

 

Auto on ollut taas nipussa muutaman päivän, ylläoleva lainaus vaan muistuttamaan ettei pitäisi luulla kun ei tiedä  :)

 

Loota laitettiin taas atomeiksi, ja sisältä kaikki normaalisti kuluva vaihtoon. Ja taisi löytyä vielä pore input shaftin juuresta, joka falskasi ainakin tietyn lämpöisenä. Mutta tällä kertaa rempan jälkeen auto töpseliin ja softalla nähdään ettei paineensäätö toimi- vaihdetaan vielä lootan sisälle force motor ja kalvokytkimet- ei toimi vieläkään, paineet koko ajan tapissa...

 

-> Uusi PCM, ja nyt pelittää.

 

Tuntuu oikeastaan ihan eri autolle, että voisin väittää että tuon paineensäätö on ollut enemmän tai vähemmän poissa pelistä koko tuon vajaan kolme vuotta kun auto on ollut mulla.

 

Eli tämä lootaremontti mentiin nyt ehkä pisintä mahdollista reittiä, kun ensin korjattiin muutamaan otteeseen oiretta eikä varsinaista vikaa. Toivotaan että se nyt oli tämän osalta tässä. Ainakin sillä on ajettu jo pari sataa kilometriä, että on se nyt kestänyt enemmän kuin aikaisempi lootaremonttiväli oli... 8)

 

Ja tosiaan, auto oli Kane's Garagessa. Voin suositella, oli kyllä asiantuntemus kohdallaan.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...