Jump to content

Pyörän laakerit

Guest Jukka

Recommended Posts

Kirjoitettu

Etupyöriä kun heiluttaa, niin että pitää renkaan päältä ja alta, tuntee selvää klappia. yritin selvittää oireen syytä eikä ainakaan raidetangon päissä eikä alapalloissa tuntunut olevan klappia. ihmeellistä että kun otti ja heilutti niin että piti renkaan sivuilta niin klappia ei juuri tuntunut, johtuuko jarrusatulasta?Mitä teen, miten ja mistä sen hankin?

Scheisseä kun F-body reistailee!

Kirjoitettu

Mulla pitää ainakin jarrut niin lujaa kiinni ettei klapia edes välttämättä huomaa.

Oon ite purkanu kerran kuskinpuolen etulaakerin. Laakeri oli kunnossa. Ei ollu kalpia siellä. Jarrut vaan jumitteli. Tarkistelin satunnaista lukittelua nääs. Uudet laakerirasvat kehiin ja pakka kiinni.

Tein sen parkkipaikalla noin 2 vuotta sitte (silloin ku sain auton käyttöön)

Kannattaa se tarkistaa ainakin. Pistät vaan merkille missä kolossa lukkosokka oli ennen ku irrotat sen. Säästyt momentin säätämisen vaivalta. Ite en kyl edes saanu sitä kieämmälle vaikka yrtin. Oli muuten tehtaalta jo aika tuikassa. Siinähän näet ku purkaat. Voin kertoa tarkemmat ohjeet jos niitä tarvit.

Kirjoitettu

Ongelma korjattiin kiristämällä hieman laakereita ja heittämällä uudet rasvat kehiin. Kyllähän ne pitäis ennen kesää vaihtaa. Tietäis vaan koon niin sais hakea firman piikkiin.. kyllä ne tulee mun know-howllakin vaihdettua, kun siinä ei pelata elektroniikan kanssa ;)

Kirjoitettu

huolto-ohjelmaan kuuluu etupyörien laakerien kiristys tiettyjen km lukujen jälkeen, olisko ollu jotain 15000km. Siellä ne on siinä raamatussa..

• 1 year later...
Kirjoitettu

Sanooko joku heti, mitä työkaluja tarvin etupyörän laakerin vaihdossa. Jarrut? Erikoista?

Auto on -88 Camaro Iroc-Z 305TBI

Kirjoitettu

Ei mitään erikoisia. Periaatteessa tunkki, pihdit ja hylsy satsi riittävät. Mikäli vaihdat sen takimmaisenkin (isomman) pitää ostaa sinne taakse akselille stefa (ei saa ehjänä pois). Prässi olisi hyvä olla ja kätilö (ulosvetäjä) tässä yhteydessä. Yleensä kyllä vain se etummainen laakeri on entinen...

Kirjoitettu

Mulla sama operaatio edessä, jarrulevyt ja samalla laakerit edestä vaihtoon...

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Ei mitään erikoisia. Periaatteessa tunkki, pihdit ja hylsy satsi riittävät. Mikäli vaihdat sen takimmaisenkin (isomman) pitää ostaa sinne taakse akselille stefa (ei saa ehjänä pois). Prässi olisi hyvä olla ja kätilö (ulosvetäjä) tässä yhteydessä. Yleensä kyllä vain se etummainen laakeri on entinen...

Jos sitä sisempää laakeria on vaihtamassa ja ei ole kätilöä,niin ainakin itse harkittisin vaihtaa jarrulevyt.Siinä tulee laakerikooli mukana ei tarvitse repiä entistä pois.Jos ostaa kunnollisen ulosvetäjän ,niin ei jää jarrulevyille paljoa hintaa.

Muutoin simppeli homma.

• 1 month later...
Kirjoitettu

US Center rautakumpu myy seuraavia:

Etupyörän laakeri, ulompi '82-'87    16.45€

Etupyörän laakeri, ulompi '88-'92, ei Z28   16.45€

Etupyörän laakeri, ulompi '88-'92, Z28    16.45€

Tietääkö joku mitä eroa noilla kolmella on? Onko Z28 kenties "parempi"? Meneekö mun '87 Zetaan '88-92 Zetan laakerit?

PS. Onko näissä laakereissa tosiaankin muovia... ???

Kirjoitettu

Tossahan on sillä tavalla että vuoteen -87 asti kaikki eturinkelin laakerit on saman kokosia kunnes vuonna -88 Urheilullisempiin malleihin laitettiin isommat eteen ottamaan vastaan suurempia rasituksia.

Tämän totesin oman laakeri remonttini aikana kun huomasin että minulle kaupattiin tavan RS camaroon Isommat laakerit. Ei kun laittaa vanhoilla nippuun ja kävellä takasi kauboille.

Tulkitsisin sitä laakereitten sopivuutta jarru satuloista. Jos on kaks mäntäset jarrut meneepi isompi jos tavan 1 mäntäset niin meneepi pienempi.

Korjatkaa joku äkkiä jos olen väärässä.

Kirjoitettu

Jees, niin aattelinkin. Ne kaks mäntäset jarruthan on varmaankin ne 1LE-jarrut. Ja autot mistä ne löytyy on todella harvassa. Varaosapuljut tykkää myydä myös esim. jarrupaloja niihin, vaikka autoja mistä ne jarrut löytyy on tehty muutamia satoja kappaleita.

Tuossakin ehkä toi "Z28" on pikkasen virheellinen kirjainyhdistelmä >:(

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...