Jump to content

TPI 388-stroukkikoneessa


Gary Grand

Recommended Posts

Onko täällä kokemuksia tuon TPIn toiminnasta stroukkikoneen päällä? Koitin hakea juttuja aiheesta, mutta heikolla menestyksellä..

 

Tuli syksyllä haettua Oulusta 383 alakerta ja sen johdosta tallissa on nyt kaksi konetta, joista toinen menee Camaronttiin ja toinen perhefarkkuun.

 

Camarontti on vielä alkuperäisella 2.8 MPFI-kuutosella ja sen johtosarjat näyttäisikin käyvän aika pienellä muokkaamisella TPIn kanssa. Lähes kaikki TPI-hilut löytyvät tallista, niin voisi rakennella ihan alkuperäisen näköisen 383 TPIn autoon.

 

Toiseen autoon tulee sitten vähemmän originaalin näköinen kone..

 

Tiedossa on jo että imusarja ahdistaa isommilla kierroksilla koneen hengitystä, eikä lisätilavuus ainakaan helpota tuota.

Autoon on kuitenkin tulossa joka tapauksessa automaatti, niin kierrättämiselle ei niin suurta tarvetta ole. Alakierrosvääntöä saa katuautossa ollakin, eikä se tuolla alakerralla ainakaan vähene..

 

Perävälityksenä säilyy 3.42

 

Nokaksi koneeseen tulee Comp Camsin XE262H, 12-238-2 Vanhan mallinen lohko, niin laahurinokalla.

Putkistoksi Edelbrockin peltisarjat ja 3" Flowmasterin setti.

Kannet on kairatut valurautaiset..

 

Puutteet kokoonpanosta olisi oikeastaan TPIn ECM ja ehkä ESC. Yksi TBI-sarja löytyy täydellisenä, josta ESC-boksin johtoineen voisi napata.

Lastun tuohon joutuu sitten ainakin jossain määrin räätälöimään, mutta liikkeelle pääsisi varmaan vakiolla -89:n lastulla..

Link to comment
Share on other sites

Toihan olis farkkuun passeli ajelumotti,hyvin alavääntöä painavaan lossiin.

Saattaa hyvinkin löytyä senkin pellin alta..

Capricessa on nyt vanhemman Corvetten tekniikka kiinni, eikä näiden paikkoja ole mihinkään kivitauluun hakattu.

 

Ens kesälle on tarkoitus saada ainakin toiseen tekniikka vaihdettua.

Toisessa stroukissa on kiinni air-gappi ja Fastin Ez-Efi, joista tulee yllättävän korkea paketti.. Tää TPI taas tunnetusti mahtuu Camaron pellin alle heittämällä. \m/

Toinen juttu on muutos kutosesta kasille.. "vakio"kone on kätevä leimata.. ::)

 

Link to comment
Share on other sites

Tuon jutun perusteella en automaattilaatikolliseen autoon alkaisi virittelemään vakio TPI:tä kummoisempaa imusysteemiä.

Minun tarpeet täyttää heittämällä(tämänhetkiset..), jos kykenee 400hp tehoja likikään vetämään läpi. \m/

 

Kun/jos enemmän alan autoon paukkuja haluta, niin se ei tapahdu tuolla 1-gen koneella. Ehdottomasti silloin 3-gen konetta kehiin.. Tehontuotto ja tekniikan kesto on toisella tasolla heti lähtöjään..

Link to comment
Share on other sites

Nokka valinta on mielestäni aika passeli.

9.5-10 staattisella puristuksella saa hyvän 8.1-8.5 dynaamisen puristuksen.

Onko L98 rautakannet vai jotkut muut?

Kansien ja imusarjan kanaville reilusti viilausta.

383 TPI dyno haulla löytyy paljon esimerkkejä.

Jotain tämmöstä odottaisin. 

 

Maffi eculla ohjelmoinnin tarve jää minimaaliseksi, jos sitä edes tarvii lainkaan.

1227165 tai 1226870.

Link to comment
Share on other sites

Noista Ecuista tuo 7165 onkin jo pulpahtanut esiin omissa googlailuissa, mutta 6870 näyttikin kuvahaulla olevan vastaavilla liittimillä ja siten myös vaihtoehto.

Onko noissa eroja toiminnallisesti/ohjelmallisesti?

 

7165 on jo käynyt selväksi että olisi näppärä muuttaa tuon kuutosen johtosarja käymään kun ohjeet löytyi netistä.

Siihen sitten tilata ARAP.bin lastu pienillä säädöillä.. JoukoY taitaa noita edelleen toimittaa? http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=34918.0

En ole YVtä vielä laittanut kun ei ole ECM:kaan hyppysissä.. ::)

 

Ilmeisesti -89 ohjelma ja ainakin EGR poisto / pieni tyhjäkäynnin nosto olis paikallaan.

Noilla vois päästä mukavasti alkuun?

 

Mulla on ilmeisesti -89 imusarja/muut hilut, kun ei tuossa imarissa ollut paikkaakaan kylmäkäynnistys suuttimelle?!? Sellainen sen mukana kuitenkin tuli irtaallaan. :o

Valukello kertoo ylä- ja alaosien valmistuneen vuoden -88 puolella ja MAFilla tää kuitenkin on.

Ostin imusarjan jokunen vuosi sitten eri koneprojektiin, mutta päätyy nyt tämän päälle kun silloinen tarve muuttui.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Niin.. Ne kannet.

Mulla on kahdet isopalotilaiset "saaste"kannet.

Melko vahvasti portatut 462624-numeroiset ohutvaluiset, ja taskuportatut/asialliset venttiilityöt tehtynä olevat 3998993 paksuvaluiset kannet. Molemmilla pitäisi kaasunvaihdon olla kunnossa tuollaisella nokalla.

 

Isot palotilat ei ole ongelma alakerrassa istuvien mäntien takia. Noissa on pattia 9,5cc, mikä aiheuttaa päinvastaisen ongelman noilla isopalotilaisilla kansillakin. Puristukset tuppaa jäämään isoiksi, ellei laita koneeseen nokkaa "liikaa"..

 

Staattinen on noilla kansilla, kaivetuilla palotiloilla luokkaa 10.5-11.0

 

 

Link to comment
Share on other sites

165/870 kannattaa valkata toi 165,870 oli vain yhdenvuoden tuotannossa.

Kattelin tuota samaa..

7165 tuli jo aiemmin joka paikassa vastaan, mutta tuo -85 vuoden boksi ei soittanut mitään kelloja. :D

 

Tietysti jos joku sitä tarjoaa merkittävästi halvemmalla hinnalla, niin saatan ostaakin.

 

Jos tätä joku nyt lukee ja tuntee tarvetta 7165 boksia järkevään hintaan tarjota, niin yvtä tulemaan.. \m/

Link to comment
Share on other sites

 

Isot palotilat ei ole ongelma alakerrassa istuvien mäntien takia. Noissa on pattia 9,5cc, mikä aiheuttaa päinvastaisen ongelman noilla isopalotilaisilla kansillakin. Puristukset tuppaa jäämään isoiksi, ellei laita koneeseen nokkaa "liikaa"..

 

Staattinen on noilla kansilla, kaivetuilla palotiloilla luokkaa 10.5-11.0

 

Toisaalta jos puristusta saisi kaivettua vielä hiukan lisää, niin E85 voisi olla myös vaihtoehto.

Tai miksipä ei jo nyt.

11 scr - > 57abdc = 9.3dcr.

 

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta jos puristusta saisi kaivettua vielä hiukan lisää, niin E85 voisi olla myös vaihtoehto.

Tai miksipä ei jo nyt.

11 scr - > 57abdc = 9.3dcr.

Asiaa on kyllä tullu pyöriteltyä mielessä.

Tää kone oli alkujaan tarkoitus laittaa viinakäyttöön Edelin e-streeteillä, mutta tuo toinen alakerta saikin ne niskaansa.

 

Nyt rajoitteena on tän hetkinen budjetti, joka ei salli esim. Isompien suuttimien ostoa. Noilla vakioilla  #24:lla tulee viinan kanssa läträtessä rajat vastaan.

Sekakäyttö saattaa olla yksi mahdollisuus..

Tai nokan vaihto..

 

Tässä vaiheessa koitan kuitenkin saada paketin kasaan ja testailla toimintaa. Jos menee pieleen, niin ens vuonna voi yrittää uusia kujeita. :o

Link to comment
Share on other sites

Tuon jutun perusteella en automaattilaatikolliseen autoon alkaisi virittelemään vakio TPI:tä kummoisempaa imusysteemiä.

Minun tarpeet täyttää heittämällä(tämänhetkiset..), jos kykenee 400hp tehoja likikään vetämään läpi. \m/

 

Kannattaa huomioida, että tuolla testissä oli AFR:n 195 kannet. Vakiokansista ei saa tuollaisia virtauksia millään... Mulla omassa katiskassa 383 tuotti jotain vajaat 320 pollea Cranen nenällä (asteet 216/224 @ .050 nostoa 0.543"/0.563" LSA 112), vaikka noita Vetelyksen alukansia oli jo kairattu jonkin verran (virtaukset vakio 377 hp => kairattuna 434 hp). No, se konekombinaatio oli kyllä niin päin hitusvinkulaa kasattu, että ehkä hieman enemmän olisi voinut saada, jos olisi hommat tehty edes vähän sinnepäin.

 

Mutta ei kannata edes haaveilla 400 hp:n tehoja pitkillä runnereilla ja vakiokansilla. Paitsi tietysti ahtamalla, mutta se onkin vähän huijaamista ;D

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa huomioida, että tuolla testissä oli AFR:n 195 kannet. Vakiokansista ei saa tuollaisia virtauksia millään... Mulla omassa katiskassa 383 tuotti jotain vajaat 320 pollea Cranen nenällä (asteet 216/224 @ .050 nostoa 0.543"/0.563" LSA 112), vaikka noita Vetelyksen alukansia oli jo kairattu jonkin verran (virtaukset vakio 377 hp => kairattuna 434 hp). No, se konekombinaatio oli kyllä niin päin hitusvinkulaa kasattu, että ehkä hieman enemmän olisi voinut saada, jos olisi hommat tehty edes vähän sinnepäin.

 

Mutta ei kannata edes haaveilla 400 hp:n tehoja pitkillä runnereilla ja vakiokansilla. Paitsi tietysti ahtamalla, mutta se onkin vähän huijaamista ;D

;D

Jep. En edes kuvitellut että nuo huonolla palotilalla olevat vakiokannet vetäis vertoja AFR:n kansille.

Mutta niinkuin kirjotinkin: jos tuosta menee likikään 400ponia läpi, niin täyttää mun tarpeet heittämällä. \m/

Kaikki yli vakion on parempi kuin hyvä!

 

Tuo kone on koottu "romu"lohkosta, josta en maksanut mitään ja vaihtokaupassa saaduilla vähänajetuilla ratamännillä/kangilla. Kampura on Eaglen valuversio(189,90$ ostopäivänä :W ).

Sanoisin että alakerran osiin upposi ehkä kaksi puoli-kolme sataa € plus 500€ porautukseen ja kansitasojen alasajoon..

Ai perhana.. Nuo kairatut kannethan tuli alakerran mukana.. Niissä oli valmiiksi uudet venttiilit ja ostin Summitin jousi-retsku-sarjan.

Kalleinta koko sopassa on koneistus, jota en voinut tehdä itse.

Uuden nokan vaihdoin minulle turhaan kaasariin, joka tuli mulle kaupanpäällisenä imusarjan oston yhteydessä.

 

Toki piti sitten hommata vielä dampperia, vetolevyä tiivisteitä, nostimet, ym. Kun koko koneen hinta taitaa jääda tonniin, niin 300+hp tehot on mulle voitto. \m/ Ja periaatteessa kone on uusi.

 

Noiden suutinten hinnat Racetronixilla ei ollutkaan tiedossa. Näkyihän siellä olevan vajaa 40$/kpl olevan monenlaista suutinta. Jos hinta on 37,50$/kpl ja lähetys koko setille ~50$, niin siihen päälle tullit/verot, niin ei kyllä päästä kakkosella alkaviin lukemiin. No, onhan se kolmesataakin päälle kaks sataa..

Jos noita lähtee hommaamaan, niin mikä mahtais olla sopiva koko? :o Jos lähtökohtana on tuo 24lb/hr ja laittaa sen 30% lisää, niin mentäisiin 31-32lb/hr suuttimiin?

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.rpmoutlet.com/fuel-injector-calculator.htm

 

https://www.finjector.com/fin/injectormatic

 

Facebookin race romutoreilla ym. liikkuu paljon suuttimia, jos uskaltaa käytettynä ostaa.

Ja miksipä laatusuuttimia ei uskaltaisi.

Takuulla paremmat kuin uudet "not matched" halppikset.

 

O-rengas väli ~61mm ja renkaan halkaisija 14mm.

Jos uudemman tyyppiset EV1 - > EV 6 tai 14, niihin löytyy liitin adaptereita.

 

Link to comment
Share on other sites

Vinkkinä ja mainoksena muuten, että kun maksaa jäsenmaksun, pääsee kattelemaan jäsenten autojen "reseptejä" jäsenpuolelle. Sieltä löytyy myös minun yli 300 rwhp TPI  ;).

Jep..

Kyllä se nyt on pistettävä maksuun. Viime vuonna olisi mennyt ihan loppuvuoteen liittyminen, niin en alkanut maksamaan..

:o

 

Kyllä noilla suutinlaskureilla tulee heti isoja eroja, kun vähän teholla leikkii.

350hp antaa suutinkooksi 33lb/hr ja 400hp, 38lb/hr. Molemmat 85% Duty cycle:llä.

Nämä siis 43,5psi paineella.. Paineen pienet muutokset ei niin paljon tuohon suutinkokoon vaikutakaan.

 

Kuinka paljon ECM pystyy korjaamaan tuota?

Jos ottaa varman päälle 38lb/hr suuttimet, niin menee jo metsään niin paljon ettei niillä saa joutokäynti/osakaasu-aluetta kuntoon jos kone onkin vaikka 350hp? m-

Link to comment
Share on other sites

 

Noiden suutinten hinnat Racetronixilla ei ollutkaan tiedossa. Näkyihän siellä olevan vajaa 40$/kpl olevan monenlaista suutinta. Jos hinta on 37,50$/kpl ja lähetys koko setille ~50$, niin siihen päälle tullit/verot, niin ei kyllä päästä kakkosella alkaviin lukemiin. No, onhan se kolmesataakin päälle kaks sataa..

Jos noita lähtee hommaamaan, niin mikä mahtais olla sopiva koko? :o Jos lähtökohtana on tuo 24lb/hr ja laittaa sen 30% lisää, niin mentäisiin 31-32lb/hr suuttimiin?

32:set riittää bensalla 470hp ja viinalla 360 hp. On näköjään Racetronix nostanu hintoja, aikaisemmin sai 32:set 25$ kipale.
Link to comment
Share on other sites

32:set riittää bensalla 470hp ja viinalla 360 hp. On näköjään Racetronix nostanu hintoja, aikaisemmin sai 32:set 25$ kipale.

 

Noin vertailuna,mulla oli ford racing 24 paunaset suuttimet,1670 kilonen kulkine meni niillä 12.7s/173km/h,eikä mennyt laihalle.Tämä bensalla.

Näillähän pääsee ihan eri kokoisiin suuttimiin kuin mitä nuo laskurit antaa. :o Parempi näin..

 

Onhan ne sitten veivanneet ihan reippaasti hintojaan ylöspäin. Mukava 30% hinnankorotus tapahtunut. :o :-\

Link to comment
Share on other sites

165 ecun kanssa olen pariin autoon laittanut 36lbs ja 38lbs suuttimet.

Kummassakaan ei riittänyt pelkkä muuttuneen suutin koon ilmoitus.

Ensimmäinen oli tosin ahdettu ja toisessa muuttui suuttimen tyyppi EV14:ksi.

JoukoY hoiti etänä ahdetun prommin korjaukset ja jälkimäisen prommin tein itse.

Melko simppeliä, mutta vaatii seosmittarin ja mielellään laajakaistaisen.

Tyhjäkäynti tuli kuntoon pelkällä suutin koon vaihdolla, mutta osa-/täyskaasua piti korjata.

Suuttimia valittaessa laittaisin duty cycleen 80% ja hieman viri varaa.

Oma valinta olisi ~35lbs.

 

Link to comment
Share on other sites

Suuttimia valittaessa laittaisin duty cycleen 80% ja hieman viri varaa.

Oma valinta olisi ~35lbs.

Liian isojakaan ei kannata valita, sillä silloin joudutaan pintakaasulla ajettaessa pois dynaamiselta säätöalueelta, eli pulssin pituus menee alle 1 mikrosekunnin. Toki sen saa taulukoista korjattua, mutta pitää olla suutindata tiedossa ja enempihän siitä tulee säätämistä.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...