Jump to content

Sisätilan vesikierto


Fenix

Recommended Posts

Tarkoitus on siistiä moottoritilaa ja vähintään siirtää heater valve pois vanakopan vierestä alas piiloon.

Luin Thirdgeniltä ja Od:lta, että jotkut korvanneet venttiiliin hanalla, sillä lämmin neste kiertää lämppärin kennolle kaikissa ohjauspaneelin asennoissa.

Onko kukaan tehnyt vastaavaa?

Kaipaisin selkeät ohjeet toteutukselle.

Link to comment
Share on other sites

Jos lämppärissä on kaikki läpät kunnossa niin venttiiliä ei tarvi. Ainakaan tavallista sulkuhanaa en missään nimessä laittaisi koska kun hanan sulkee niin sotkee vesikierron.

Alkuperäinen venttiili vain ohittaa kennon eikä sulje kiertoa.

Jos manuaalisen hanan välttämättä haluaa niin 3-tie malli mikä ohjaa nesteen joko kennolle tai takaisin paluuseen.

Ohitus on alunperin vain "Max AC" ja ehkä "Off" asennoissa eli kun kaivataan maksimaalista kylmää.

Suomen oloissa tuskin koskaan on niin kuuma että se aina lämmin kenno mitään haittaa. Lämpötilan säädön läppä ohjaa ilman kennon ohi sinisessä asennossa.

 

 

Tämä pätee ainakin 91 ikäiseen.

Link to comment
Share on other sites

Eikä taida olla 4gen. Ainakaan LS-koneisissa.

GTO.ssa (LS2) on venttiili joka ohittaa lämppärin vesikierron jos sisältä ei ole pistetty lämpöä päälle.

Link to comment
Share on other sites

Joka tapauksessa venttiili ei ole pakollinen ainakaan täälläpäin palloa. Pois vaan. Selkiytyy konehuone puolella.

Mutta kiertoa ei kannata sulkea.

Alipaineletku pitää kyllä tukkia jottei alipaineet "karkaa" sitä kautta.

Link to comment
Share on other sites

Puhaltaa lämmintä joka asennossa enemmän tai vähemmän.

Lämppärin vesikierron pysyvä ohitus kävisi helposti, mutta en halua sitäkään.

Helposti sai letkut ja venttiiliin piiloon.

Kuten kuvassa, paitsi pelkääjän puolen venakopan päällä ei mene tuota yhtäkään letkua.

Imusarjaan menevän letkun saa pujotettua hihnakiristimen takaa ja venttiili / letkut jää tuonne syvennykseen piiloon pakosarjan ja lokasuojan väliin.

IMG_1308.thumb.JPG.a7f8b2f1eaa79bbcf2ba0c2cf985fe5c.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vielä kun kääntäis nuolet toisin päin ja vaihtais värit keskenään niin avot ;D

Kyllä se lämmin tulee yleensä koneesta ja palaa syyläriin...

Link to comment
Share on other sites

Vielä kun kääntäis nuolet toisin päin ja vaihtais värit keskenään niin avot ;D

Kyllä se lämmin tulee yleensä koneesta ja palaa syyläriin...

 

Joo  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Onko mitään keinoa saada tulemaan kylmää ilmaa kabiiniin, jos läpille menevä alipaineletku vuotaa tai on irti kojelaudan päästä? Miten siihen letkuun pääsee käsiksi hytin puolella? Pitääkö hajottaa paljonkin? Nyt siinä letkussa on alipainevuoto ja tukin kyseisen letkun, ettei sekoita auton käyntiä.

 

Nyt tulee sitten vain pelkästään kuumaa hyttiin. Tosi kiva tällaisella helteellä. 😬

 

 

 

vesikierto.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nopein on varmaan irroittaa kuvasta putket 1 ja 2 ja yhdistää ne putkenpätkällä, jolloin lämmityslaitteen kenno ohitetaan. Sulkeeko sulla lämmösäätö mekaanisen läpän? Lämmönsäädin säätää vaijerin välityksellä läppää, joka on vänkärin jalkatilassa, käsiksi pääsee kun irroittaa alimman kojelaudan muovin. Vaijerin venyessä läppä ei mee enää kiinni, vaan jää raolleen -> puhaltaa lämmintä. Vaijeria voi säätää lämmityslaiteen puoli päästä. 

Link to comment
Share on other sites

Kiitos nopeasta vastauksesta. Mitkä tuossa kuvassa ovat putkenpäät 1 ja 2 ? Voitko vielä hieman havainnollistaa?

 

Joo muistankin, että sielä on joku vipumekanismi apparin puolella. Minnehän tuo alipaineletku sitten menee tuola kojetaulun sisällä?? Eikös sen kuulu tulla juurikin tuohon "tattiin" konetilassa?

 

Edited by Ilku
Link to comment
Share on other sites

Otat lämppärinpäästä letkut irti tai lähtöpäästä ja yhdistät ne->vesi ei mene lämppärinkennolle,mutta kierto toimii niinkuin pitääkin.

Link to comment
Share on other sites

Alipaineletku tulee vesiventtiililtä keskikonsoliin lämppärin ohjausvivuille. Ilman suuntauksen vipu ohjaa osaa läpistä ja toiminnoista alipaineella. Säätövipujen takana takana on nippu alipaineletkuja.

Vesikierto suljetaan kokonaan (muistaakseni) vain vivun "Air cond - MAX" -asennossa. Kyseessä ei siis ole lämmönsäätöventtiili vaan on-off sulku. Tällä maksimoidaan ilmastoinnin viilennysteho. Siitä asennon nimi - "Max". Muissa vivun asennoissa voi lämpötilaa säätää.

Normaali lämmönsäätö tapahtuu läpällä ohjaamalla ilma vesikennon läpi tai ohi tai jotain siltä väliltä.

 

Link to comment
Share on other sites

Itseäni korjaten... Muistin väärin tai sitten birdissä on eri tavalla. Veikkaan huonoa muistia...

Kuvan perusteella vesikierto suljetaan kun lämmönssäätö on täysin kylmällä. Eli suuntausvipu ei vaikuttaisi vesiventtiiliin ollenkaan vaan lämmönsäätövivussa on oma alipaineohjaus vesiventtiilille. Helpottaa letkujen etsimistä...

Pillit on värikoodattuja ja harmaa näyttäisi olevan vesiventtiilin pilli.

Heater vacuum diagram.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos näistä vastauksista. Eli tuo alipaineletku ei vaikuta lämpöön hytissä, vaan ilman suuntaukselle eri kanaviin?

Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, Ilku kirjoitti:

Kiitos näistä vastauksista. Eli tuo alipaineletku ei vaikuta lämpöön hytissä, vaan ilman suuntaukselle eri kanaviin?

Vaikuttaa myös lämpöön eli silloin kun lämmönsäätö on täysin kylmällä, kytkee alipaineen siihen konetilan venttiiliin  ja vesi ei kierrä silloin lämmitylaitteen kennon kautta. Ne putket 1 ja 2 on juurikin ne lämmityslaitteen kennon putket. Ne irti kennosta ja putkenpätkä väliin ja yhteen. 

Link to comment
Share on other sites

9 tuntia sitten, F350 kirjoitti:

Vaikuttaa myös lämpöön eli silloin kun lämmönsäätö on täysin kylmällä, kytkee alipaineen siihen konetilan venttiiliin  ja vesi ei kierrä silloin lämmitylaitteen kennon kautta. Ne putket 1 ja 2 on juurikin ne lämmityslaitteen kennon putket. Ne irti kennosta ja putkenpätkä väliin ja yhteen. 

Saivartelen vähän... myös pilkun *****ksi voi sanoa😁

Jos lämmönsäätö-läppä on kunnossa ja toimii oikein on vesiventtiilillä aika pieni vaikutus eli ei juuri tule lämmintä tupaan.

Kyseistä vesiventtiiliä ei taida alkupään 3gen edes olla...

 

Lämppärinkennon poistamisella käytöstä ("ohitusleikkaus") voi olla haittaa esim. kostealla tai viileällä kelillä ajaessa kun ei saa lämpöä tupaan enää ollenkaan.

 

Voit helpompana myös kokeilla liittää venttiiliin suoraan imusarjasta jatkuvan alipaineen esim. haaroittamalla jostain. Tällöin venttiili pysyy kiinni.

Koittaisin ensisijaisesti saada lämmönsäädön läpän toimimaan - säästyy muilta muutoksilta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Avasin eilen apparin puolen kojelaudan alamuovin. Sieltähän oli koko vaijeri irti (lienee murtunut?). Onkohan tuo nyt sitten rikki, kun sielä ilmakanavan alla on pieni nysä, joka ei liiku kuin puoli senttiä eteen/taakse. Pitäisikö sen vivun liikkua enemmän, joka sulkee läppiä? Ei ollut suurta merkitystä tuolla, vaikka sitä yritin liikuttaa...

 

Muutama kuva kyseisestä vaijerista ja sen päässä olevasta harmaasta onaleesta. vaijeria on näemmä korjattu jo ennemminkin nivelen osalta. Onko tuo nyt rikki?

onales1.jpg

onales2.jpg

onales3.jpg

Edited by Ilku
Link to comment
Share on other sites

Vähän huonosti saa selvää mutta onkohan sieltä katkennut läpän akseli?

Eikä nuo punaiset ja valkoiset pätkät kuulu ainakaan vakiovarustukseen...

 

Läpän vivun pitäisi liikkua saman verran kun vaijerinkin kun liikutat lämmönsäädön reunasta reunaan.

Läpillä on joskus taipumus tarttua kiinni varsinkin jos on ollut pitkään paikallaan.

Varovasti voi koittaa saada liikkeelle mutta muovi on 30v vanhaa...

 

Jos lontoo sujuu yhtään niin videolta näkee aika hyvin miten sen pitäisi toimia.

Sikäli kun kotelon saa paikallaan auki - voisi läpän pystyä vaihtamaankin.

 

Sikäli kun ei ollut ehkä ihan pikkujuttu korjata - voi se vesikerron ohitus tai sulkeminen olla varteenotettava ensiapu...

 

Link to comment
Share on other sites

Huonosti saan minäkin noista selvää, mutta jos se on nivelöinnin kohdalta murtunut niin ei ne läpät kyllä käsivoimin liiku mihinkään.

Mulla pitäis olla yks purettu kennokokonaisuus tuolla, jos tarvit.

Link to comment
Share on other sites

17.6.2023 klo 09.33, Nupa kirjoitti:

Huonosti saan minäkin noista selvää, mutta jos se on nivelöinnin kohdalta murtunut niin ei ne läpät kyllä käsivoimin liiku mihinkään.

Mulla pitäis olla yks purettu kennokokonaisuus tuolla, jos tarvit.

Olisin kiinnostunut. Onko sulla mitään kuvia. Ja hinta tälle. 😃 Kiitos!

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...