Jump to content

4g Camaro vetelee


karza11

Recommended Posts

Morotus

 

Mistä kannattais etsiä vikaa kovalle vetelylle?

Samat ohjeet pätee kun kaikkiin muihinkin autoihin...

Onko eturenkaissa kulumavikaa ja onko renkaat minkä kokoiset?

 

 

Pyöränkulmien säädöllä aloittaisin ja jos ei sillä korjaannu niin renkaat vaihtoon.

Kulmien säädön edellytyksenä on ettei ole klappia missään nivelissä ja puslat yms. on ehjät. Varsinkin alatukivarsien puslat on kuluvaa tavaraa.

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

On tyhmä kysymys, mutta kai renkaan paineet on kohdillaan?

 

Jos renkaat on 245, niin voi vähän vedellä huonolla tiellä,

(uudella asfaltilla pitäis mennä ihan suorassa ilman vetelyitä) mutta jos ei oo tietoo millon kulmat on säädetty viimeks, niistä voi alottaa, varsinkin jos eturenkaat on ulkoreunoista kuluneet enemmän tai vähemmän siloseks.

 

Kannattaa kahtoo myös kun rattia kääntää/heilutella, ihan pikkasen, että kääntyykö renkaat samassa suhteessa, ettei oo ohjauksessa klappia. 

 

Jos sun auto on katsastettu, niin ei kai sielä pahemmin nivelissä tai muissa pahemmin heittoo ole, kun ei kai se muuten mene katsastuksesta läpi, mutta toki niitä kannattaa katella ennenkuin kulmia säätää, muuten menee kulmien säätö harakoille.

Link to comment
Share on other sites

 

Jos sun auto on katsastettu, niin ei kai sielä pahemmin nivelissä tai muissa pahemmin heittoo ole, kun ei kai se muuten mene katsastuksesta läpi...

On tullut huomattua moneen kertaan että katsastus ei juurikaan kerro auton kunnosta vaan lähinnä siitä missä asennossa tähdet on ja mistäpäin tuulee...

On hyväksytty täysiä pommeja ja hylätty ehjiä autoja.

 

 

Mutta tosiaan tarkista alatukivarsien puslat mielellään niin että renkaat on maassa.

Onnistuu kotikonstein esim. että nytkytät autoa edestakaisin jarrut pohjassa ja kaveri seuraa etupyöriä. Jos pyörä liikkuu pituussuunnassa on takimmaiset puslat rikki.

Ilmaan tunkattuna ei löysä välttämättä tunnu kun jousen voima on tukivarren varassa.

Link to comment
Share on other sites

245 kumit, auto leimattu keväällä, renkaiden kulmissa ei kulumia, paineet ok

 

ohjauksessa mielestäni muutaman millin "klappi"

täytyypä tsekata rengas alhaalla, pukeilla oleessa en huomannut klappia nivelissä

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

On tullut huomattua moneen kertaan että katsastus ei juurikaan kerro auton kunnosta vaan lähinnä siitä missä asennossa tähdet on ja mistäpäin tuulee...

On hyväksytty täysiä pommeja ja hylätty ehjiä autoja.

 

 

Mutta tosiaan tarkista alatukivarsien puslat mielellään niin että renkaat on maassa.

Onnistuu kotikonstein esim. että nytkytät autoa edestakaisin jarrut pohjassa ja kaveri seuraa etupyöriä. Jos pyörä liikkuu pituussuunnassa on takimmaiset puslat rikki.

Ilmaan tunkattuna ei löysä välttämättä tunnu kun jousen voima on tukivarren varassa.

 

No joo, onhan niitä katsareita kaikenlaisia.

Aattelin vaan että kun ainakin mun kohilla kun meen autoo katastaa, niin monena vuonna ne aina on niin keskittynyt sitä auton etupäätä rytkyttään siinä nosturilla ja oikeen lampulla kahtovat kaikki että onko klappia missään, joskus jopa vähän turhankin tarkakasti, minun mielestä.

 

Mutta joskus on niiltä sitten jääneet kahtomatta vilkut sun muut. ;D

Link to comment
Share on other sites

Jos vetelee puolelta toiselle niin kulmien tarkastus. Voisi olla liikaa haritusta. Sitten jos kaikki kunnossa ja puoltaa niin panhardin vaihto tuningi malliin auttaa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla meni joskus rengas pilalle seisonnan aikana.

Ilmaa oli ja päälle päin ok.

Pitkään etsittiin miksi urissa vaeltelee.

Vasta renkaan vaihto paljasti vian.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
arskatehtaalla

Mulla veteli camaro kanssa rajuhkosti. Ny tautiin löytyi lääke! Alatukivarsiin uudet puslat (kumi) ja kulmat säädettiin niin, että laitettiin casteria enemmän kuin ohjearvo. Nyt 0.55° camperi on ohjearvoissa (lukema ei nyt tuu mieleen) ja aurausta laitettiin pikku hitunen. Kuitenkin vain niin vähösen, että pyörät kääntyy suoraan kun 100kg ukko roikkuu kallistuksenvakaajassa.

 

Nyt on camaro ekaa kertaa semmonen kun auton kuuluuki! Ohjaus palauttaa tosi nopeasti ja yhtään ei tarvi ajaa vaikka asfaltti huono/urainen.

 

Renkaat mulla vakio koko 245/16

 

Eli olen sitä mieltä, että tuo caster kulman lisäys on avain onneen...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
16.6.2019 klo 21.42, JP kirjoitti:

Vetely loppui kun vaihdoin eteen 245/50 tilalle 215/55.

Minäkin kokeilen tätä että mikä vaikutus. Ajokauden alkua varten tilasin valmiiksi nyt Nankang Sportnex AS-2+, 215/50 ZR17.

Nakikakit siksi että ainakin aiemmin ollut hinta-laatu okei.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...