Jump to content

Recommended Posts

Onko 4 gen linnuissa sama kardaani kaikissa? Oli rockautossa jotain spessu malleja, mutta perus on sama konekoosta välittämättä.

Onko myös yksiosaisessa kardaanissa tukilaakeri?

 

Link to post
Share on other sites

SS camarossa yksiosainen alumiini kardaani ilman tukilaakeria. Niitäkin saattoi olla ainakin kahta eri versiota joissa jotain pientä eroa.

Link to post
Share on other sites

SS camarossa yksiosainen alumiini kardaani ilman tukilaakeria. Niitäkin saattoi olla ainakin kahta eri versiota joissa jotain pientä eroa.

Eikö 8 koneissa ole aina yksi osainen mutta 6:ssza voi olla kaksi osainen.

Link to post
Share on other sites

Eikö 8 koneissa ole aina yksi osainen mutta 6:ssza voi olla kaksi osainen.

Taitaa olla juuri noin. Kaseissa käy aina keskenään ja myös 3-4gen.

Lisäksi taitaa olla eri kokoisella putkella + alumiinisena mutta kaikki 1-osaiset käyvät keskenään.

 

 

Ei oo 1-osaisessa tukea eikä oikein voisi ollakaan kun mites se sitten liikkuu perän mukana...

Link to post
Share on other sites

Mahtaako voida vaihtaa yks osaisen pätkittävän mallin tilalle? Pituus 6-8 koneisten välillä? Ainakin rockauto tarjoaa samaa kardaania 95 vuotisille koneen koosta välittämättä.

Link to post
Share on other sites

Ei ole mitään pätkittyjä malleja kardaanista, vuosimalleihin 82-02 sopii sama kardaani, oli mikä moottori tai vaihteisto tahansa.

4gen on 2-osaista kutosissa.

Näkyy olevan erilainen torque-arm kun tukilaakeri siinä kiinni.

Ilmeisesti tuon takia löytyy myös kahdenlaista armin puslaa laatikon päähän.

0900c152800b88a2.thumb.gif.2509898dc18c5993f7f6a8d7ca61f2a6.gif

Link to post
Share on other sites

Mikähän tuon tarkoitus on joskus ollut? Ei tuolla ainakaan mitään kustannussäästöä ole tekovaiheessa tullut, eiköhän tuo ole kalliimpi tehdä kuin yksiosainen putki.

 

Link to post
Share on other sites

Mun logiikalla f-bodyssa nimenomaan pitäis olla 2-osainen kardaani. Tai tasanopeusnivelet.

Torque-arm tekee sen että takapään joustossa kardaani taipuu vain etummaisesta nivelestä eli nivelten keskinäinen kulma menee pieleen tai on oikea vain perän tietyssä asennossa.

Link to post
Share on other sites

Ei ole mitään pätkittyjä malleja kardaanista, vuosimalleihin 82-02 sopii sama kardaani, oli mikä moottori tai vaihteisto tahansa.

Liekkö aivan sama kun esim Dorman ilmoittaa peruskardaanin sopivan 93-02 malleihin

Link to post
Share on other sites

Liekkö aivan sama kun esim Dorman ilmoittaa peruskardaanin sopivan 93-02 malleihin

 

Ainakin niin lähellä samaa, että voi käyttää ristiin 3g ja 4g välillä. Mulla on '87 Camarossa '02 alumiininen kardaani. Oli jo '87 orkkistekniikan kanssa kiinni. Jossain pitäis olla kuvakin kun '87 rautanen ja '02 alumiininen vierekkäin. Muistaakseni mitat silmämääräisesti täysin identtiset, paitsi että olisko alumiininen ollut vähän paksumpi.

Link to post
Share on other sites

Liekkö aivan sama kun esim Dorman ilmoittaa peruskardaanin sopivan 93-02 malleihin

Jotain kosmeettisia eroja on iän myötä. Vanhemmissa ei esim. ole vaimennuslimppua laatikon päässä ja halkaisijaa löytyy rautaisena ainakin kahta eri + alumiininen on vielä paksumpi.

Mutta pituuden, takapään ristikon ja laatikon poorien puolesta 1-osaiset käyvät keskenään 3/4gen ainakin th700 sukuisten automaattien perään. Ilmeisesti myös manuaalit.

Ihan ekoista 3gen, mitkä tais olla th350 laatikolla, ei ole mulla tietoa. Olen ymmärtänyt että olis erilainen.

 

 

3 ja 4gen on rintapellistä taaksepäin teknisesti sama auto. Kaikki käy keskenään penkkejä myöten. Tarkoitan siis että sopii paikalleen.

Joitain poikkeuksia on esim. laatikon osalta, perä on eri leveydellä 3/4gen mutta sekin käy paikalleen, jne.

Link to post
Share on other sites

Minkäslainen se kasin torque arm sitten on? Täytyy varmaan sekin vaihtaa jos kiinteä pistää.

Onko sulla siis nyt 2-osainen?

 

 

Kuvia kun kattoo niin ei välttämättä tarvi torque-armia vaihtaa. Maailmalla näkyy olevan porukka vaihtanut 1-osaiseen eikä ole mainittu armista mitään.

Kuvissa näkyy olevan 2-osaisen armissa pokkaukset toisin päin (käännetty 180ast ympäri) jotta on saatu tasainen pinta tukilaakerille ja sen myötä erilainen laatikon päässä oleva pusla.

1-osaisen torque-arm on siis niinpäin että ontto "sisäpuoli" on kardaaniin päin = enemmän tilaa.

En sitten tiedä jos jonkun reilusti paksumman (esim. 3" alumiinisen) vaihtaa tuleeko "vääräkätinen" armi liian lähelle...

IMG_5399.thumb.jpeg.176673f6045785217665b5133af1efcd.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ei ole mitään pätkittyjä malleja kardaanista, vuosimalleihin 82-02 sopii sama kardaani, oli mikä moottori tai vaihteisto tahansa.

Sitten poikkeus vahvistaa säännön ja TTA.ssa on lyhyempi kardaani kuin muissa ;D

Link to post
Share on other sites

3 ja 4gen on rintapellistä taaksepäin teknisesti sama auto. Kaikki käy keskenään penkkejä myöten. Tarkoitan siis että sopii paikalleen.

Joitain poikkeuksia on esim. laatikon osalta, perä on eri leveydellä 3/4gen mutta sekin käy paikalleen, jne.

Esim 4 gen myydään 4 eri mittaista kardaania. No melkoisesti eroja kuitenkin on jos tarkemmin miettii.

Link to post
Share on other sites

Sitten poikkeus vahvistaa säännön ja TTA.ssa on lyhyempi kardaani kuin muissa ;D

Taitaa olla tuo TTA muutenkin vähän poikkeus kun vähän kaikki erilaista...

Oiskohan kone vähän taaempana föönin takia?

Link to post
Share on other sites

Hawks, Spohn ynnä muut markkinoi kardaanit 82-02 sopiviksi.

Esimerkiksi: https://www.hawksmotorsports.com/camaro-firebird-used-82-2002-aluminum-driveshaft/

En lähtis tekemään tuosta liian monimutkaista.

En minäkään mutta jos väärä tärinää tiedossa. Yhden auton kanssa tapellu ja ei kiinnosta ollenkaan mikään yleismalli.

https://www.summitracing.com/int/search/year/2001/make/pontiac/model/firebird/department/transmission-drivetrain/section/driveshafts-drive-chains-couplers-yokes/part-type/driveshafts?N=4294949522%2B4294950078%2B4294951349%2B4294950347%2B4294945434%2B4294945347&SortBy=Default&SortOrder=Ascending

 

Link to post
Share on other sites

 

Tehtaalla ei todellakaan ole ollut 4 eri mittaista kardaania. Jos laatikkona ollut th700, 4L60e, T5 tai T56 ja perä vakio, niin sama kardaani käy vuodesta 82-02. Laatikon ja perän etäisyys kaikissa vaihteisto/perä kombinaatioissa sama.

 

Noista Strangen kardaani on tehty Dana 60 perään, eli sen voi unohtaa. Summitin ja Inlandin kepit käytännössä yhtä pitkiä ja tuo Dormanin mitta on pakko olla virhe tai sitten eri autoon.

 

Link to post
Share on other sites

Esim 4 gen myydään 4 eri mittaista kardaania. No melkoisesti eroja kuitenkin on jos tarkemmin miettii.

Sulla oli Summitilta unohtunut ruksata "stock replacement". Sen jälkeen jäi vain 41,75" ja Dormanin ilmoittama 47,75" mikä lienee kokonaispituus (yoke on 6").

Näkyy olevan kaikki Dormanit 6" pitempiä kun muut...

41,625 on kolmen millin päässä vakiomitasta jolla ei ole merkitystä ja sekin hävisi kun ruksas "stock replacement".

Eli muut mitat on jotain muuta kun vakioautoon tai muuten harvinaisia poikkeuksia.

Sitten kun vuosimallin jätti pois alkoi tulemaan muitakin mittoja esim. 82-83 TH350 jatkoksi mistä ei ollut kyse.

Link to post
Share on other sites

Taitaa olla tuo TTA muutenkin vähän poikkeus kun vähän kaikki erilaista...

Oiskohan kone vähän taaempana föönin takia?

Veikkaisin että välijäähy on syynä kun se on juurikin syylärin ja moottorin välissä. Eron huomaa helpoiten kun vertaa vaihteiston tukirautoja. TTA.n rauta on voimakkaasti V-muotoinen vs lähes suoraan V8 versioiseen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...