Jump to content

Firebird VS Formula?

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mitä eroa noilla kahdella on? Mitä extraa formulassa on?

Kirjoitettu

Formula optio tuli 1987.

https://www.wikiwand.com/en/Pontiac_Firebird_(third_generation)

Firebird Formula was re-introduced, available with a choice of V8s (LG4, LB9 305 TPI, or L98 350 TPI), 16-inch convex wheels, and the earlier Trans Am "Turbo Bulge" hood. The wrap-around wing was updated and now standard on Trans Am and Formula; the regular, flat-surfaced spoiler from earlier Trans Am models was now made standard on Firebird. Trans Am and Formula were also offered with an optional 140 mph speedometer.

WS6 was standard equipment on the Formula and GTA from 1987 to 1992, and optional on the Trans Am. WS6 from 1987 thru 1992 included 36 mm front sway bars, 24 mm rear sway bars, quick ratio steering box, gas filled struts and 16" Wheels with 245/50R16 Tires. Later WS6 cars used ZR rated tires.

Kirjoitettu

Paremminkin mitä Formulassa ei ole; Formula on Trans Am:ia ja GTA:ta kevyempi. Formulaan on toki saanut valittua lisävarusteena TA:n varusteita mukaan.

Mutta siitä puuttuu:

Helmalevikkeet, keulaspoilerista alin osa, samoin takapuskurista alin osa.

Sähkösääteiset peilit, kuskin peili on vaijeri säätöinen, vänkärin peilissä ei ole "kaukosäätöä"

Sähkö antenni

Sähköinen takaluukun avaus

Äänieristeitä on vähemmän

Tietyn performance paketin mukana tuli Formulaan 350:seen koneeseen isommat suuttimet : 24 lbs/h, kun vakiot on 22 lbs/h. Samoin tuli jäykempi jousitus (WS6 jousituksia on ainakin kolmea eri pakettia) ja loiskelevyt tankkiin sekä "Light weight alloy wheels"

Näillä on pyritty parempaan suorituskykyyn.

Mittaristo on myöskin erilainen perus-Firebirdiin verrattuna.

Kirjoitettu

Noi ei voi pitää paikkansa. Mulla on firebird -91 ja pojalla firebird formula -90

Sisältä ne on ihan samanlaisia, ainut ero on sisustan väritys. On sähköpeilit ja anteenit kummassakin.

Takaluukussa on sähkölukko joka tempasee sen kiinni, äänieristeestä en osaa sanoa mitään?

Taka-spoikkakin on ihan sama. Vanteista en tiedä kun mulla on alkuperäiset ja pojalla jälkiasennettu.

Edit: Mittaristo on myös aivan samanlainen

Kirjoitettu

Noi sähköhimmelit vissiin siis optioita.

Oli myös mun edellisestä 1990 Formulassa, mutta nykyisestä 1989 puuttuu sähköpeilit / antenni ja parempi bensatankki.

Kirjoitettu

Noi ei voi pitää paikkansa. Mulla on firebird -91 ja pojalla firebird formula -90

Sisältä ne on ihan samanlaisia, ainut ero on sisustan väritys. On sähköpeilit ja anteenit kummassakin.

Takaluukussa on sähkölukko joka tempasee sen kiinni, äänieristeestä en osaa sanoa mitään?

Taka-spoikkakin on ihan sama. Vanteista en tiedä kun mulla on alkuperäiset ja pojalla jälkiasennettu.

Edit: Mittaristo on myös aivan samanlainen

Kuten sanoin niitä varusteita on voinut ruksia optiolistasta. Enkä puhunut takaluukun sähköisestä sulkija mekanismista, mikä on kaikissa, vaan sähköisestä luukun avausmekanismista. Enkä puhunut takaspoikasta mitään, vaan takapuskurin alla olevasta helmasta. Lisäksi 90 tuli facelift malli, jonka myötä ulkonäkö muuttuu ja esim keula on kaikissa sama. Perus firebirdin ja 350:sen formula mittaristo ei ole sama ainakaan alle 90 malleissa. 305 koneiset on sitten eri juttu. Millä koneella nuo sun ja poikas autot on/oli?

Kirjoitettu

Ok, en tiennytkään, että noissa on ollut sähköinen takaluukun avaus.

Ne puskurin alla olevat kyllä ymmärsin, sanoin vain ettei noissa tunnu eroja löytyvän. Kummatkin on samalla 305 Tbi:llä.

On ne kummatkin tuossa tallissa,

NZ-636 -90

OYZ-205 -91

Mistäs sivustolta tuon vin koodin saikaan rekkarilla selville?

Kirjoitettu

Sellainen korjaus, että Formula optio oli jo 2geneissä -70 luvulla  ;)

Joo olihan se.

Tuo vuosiluku sivu seikka, mutta tietää mistä kohdasta lukea, kun linkin sivustolla tekstiä paljon.

Kirjoitettu

Luulin, että ne erottaa ulkoisesti takaspoilerista?

Pieniä eroja ne sitten vain olivat.

Kirjoitettu

Tuossa 80-luvun perus-firebirdin mittaristo. Mulla on omassa 350 formulassa 140 mph nopeusmittari ja 8k kiekkamittari.

85mphmittaristo.thumb.JPG.2f21249dc177904b5ab8c37216486db6.JPG

Kirjoitettu

::)

Ihan mielenkiinnosta, laitatko linkin mistä tuo on leikattu?
Kirjoitettu

Ihan mielenkiinnosta, laitatko linkin mistä tuo on leikattu?

No sama tekstihän lukee jo fenixin viestissä ::) kopioin fenixin linkittämästä, niin kysehän on 1987 formulasta, 1988 120mph mittari tuli jo ilmeisesti vakiona.

Formulahan tuli vakiona LG4/LO3 koneella ja 305/350TPI moottorit olivat optioita. Base taasen tuli vakiona kutosella ja optiona oli LG4/LO3.

Mikää ei sitä muuta että firebirdin ns trimline meni- Base - Formula - Trans am - Trans am GTA ja vuonna 1989 päälle vielä Trans am GTA SE

Totuus on että esim 1989 alkuvuodesta formulaan pystyi valitsemaan sellaiset optiot että se oli paperilla nopeampi painonsa+tuplakattien takia, mutta tehohyöty ei kestänyt kuin puoli vuotta koska sama N10 optio tarjottiin loppuvuoden GTA.han

http://www.3rdgenformula.com/87/87_history.htm

Edit. tarkennuksena vielä että tehokkainta moottoria ei saanut koskaan formulaan LC2 optio

Kirjoitettu

Loppujen lopuksi 3gen Firebirdirdien erot on aika vähäisiä, vaikka sotkisi Trans amit mukaan vertaitaviksi.

Trans amien korissa levikkeet ja joissakin paremmat penkit.

Jos ei turbo Trans amia lasketa, niin parhaat optiot 350TPI, jarrulevyt taakse ja itselle sopiva perävälitys.

Ws6 alustapakettikaan ei ole tätä päivää.

Kaikki muut on vaihdettavissa parempaan, paitsi t-top.

Kirjoitettu

Mulle selvisi vasta tässä kesällä että 3g Formula voi olla myös 305 TBI -koneella. Oisko Metro-Auto tuonut vaan 350 TPI Formuloita, josta tämä käsitys oli syntynyt.

Kirjoitettu

Tuo meidän formula on suomessa uutena rekistöröity.

Kävin ottamassa valokuvat kummankin auton mittaristosta. Ne on ajettua kilometrejä lukuun ottamatta ihan identtisiä.

Kirjoitettu

Tuo meidän formula on suomessa uutena rekistöröity.

Kävin ottamassa valokuvat kummankin auton mittaristosta. Ne on ajettua kilometrejä lukuun ottamatta ihan identtisiä.

Jos kysymys on että mikä ero oli uusilla 3G 305 TBI -koneisilla Firebird base ja Firebird Formula -malleilla, niin vastaus siihen on että vähintään tarrat.

Näin tämän itse olen nyt käsittänyt. Onko raadilla tähän jotain?

Kirjoitettu

Jos kysymys on että mikä ero oli uusilla 3G 305 TBI -koneisilla Firebird base ja Firebird Formula -malleilla, niin vastaus siihen on että vähintään tarrat.

Näin tämän itse olen nyt käsittänyt. Onko raadilla tähän jotain?

Konepelti. En tosin ole varma onko kaikissa Formuloissa...

Noista varustepaketeista ei oikein koskaan tiedä nimen perusteella varmaksi kun voi GTAstakin deletoida muut kun merkit...

Kirjoitettu

Konepelti. En tosin ole varma onko kaikissa Formuloissa...

Noista varustepaketeista ei oikein koskaan tiedä nimen perusteella varmaksi kun voi GTAstakin deletoida muut kun merkit...

Konepelti, hyvä huomio. Voip olla voip olla...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...