Samo Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Hei! Olen tässä jo ihan liian monta kuukautta (tai oikeastaan vuotta) tutkinut erästä ongelmaa, joka riivaa omaa -88 GTA Trans Amiani Moottorista kuuluu jostain kuskinpuolelta siitä öljynsuodattimen läheisyydestä outoa "peltimäistä" rämisevää ääntä On kuulunut jo ties kuinka kauan, mutta ei se ole siitä pahentunut. Ääni kuullostaa siltä kuin joku pelti resonoisi jossain irtaallaan En ole löytänyt mistään mitään irtonaista ja ne mitä on löytynyt, niin niiden korjaaminen ei ole auttanut ongelmaan. Autossa on peltipakosarjat, jotka on aika ahtaan oloisesti asennettu paikoilleen ja ne on kyllä todellä lähellä kaikkea, mutta en nyt äkkiseltään hoksaa, että mistä ne pääsis ottamaan mihinkään kiinni. Olen tässä miettinyt, että olisiko ongelmana se, että moottori yksinkertaisesti ravistelee tuota putkistoa niin paljon varsinkin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti - vähän reisu 1000rpm), että putki pääsee resonoimaan ja alkaa ns. "soimaan" Olen kuitenkin kuullostellut, että kun moottori pääsee kiertämään reilusti yli 1000rpm, niin ääni katoaa ...tai ei se ainakaan kuulu enää niin selkeästi. Ajaessakin esim. risteyksessä seistessä kuuluu kevyttä räminää, mutta kun lähtee liikkeelle kevyellä kaasulla, niin räminä kovenee, kunnes kierrokset nousee taas reilusti yli 1000rpm ja räminä katoaa kokonaan. Mikä voisi aiheuttaa tällaista räminää? Olen kuunnellut, että räminä kuuluu auton alta ja kaikista selkeimmin kuskin puolelta moottorin suunnalta. Ääni ei kuulu, jos kuuntelee esim. konepellin ollessa auki moottorin yläpuolelta. Ääni kuuluu vain auton alla. Olen miettinyt pääni jo moneen kertaan puhki tätä ongelmaa tutkiessa, joten kysymys kuuluu: Olisiko täällä kenelläkään mitään ideaa, että mistä tällainen ääni voisi johtua? Olen miettinyt myös, että voisiko jokin muu kuin pakoputki pitää tätä ääntä? Esim. moottorin laakerit tai jokin muu vastaava, mutta kun ääni kerran tuntuu katoavan moottorin käydessä kierroksilla, niin en usko, että kyse on mistään erityisen vakavasta. Laakerit kun yleensä ilmaisee itsensä selkeästi, jos niissä on oikeasti jotain vikaa Öljynpaineiden kanssakaan ei ole ollut ongelmia. Auto toimii muuten "täydellisesti" tätä räminää lukuunottamatta. En tiiä... Hyvät uudet ideat ja ajatukset tulee nyt todellakin tarpeeseen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Kokeile vaikka harvanvarrella painella pakosarjaa konehuoneesta tai pakoputkea auton alta koneen käydessä tyhjäkäynnillä. Jos ääni jostain suunnasta painaessa loppuu, niin jonnekin se sitten ottaa kiinni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 22, 2019 Author Share Posted August 22, 2019 Hmm eipäs tullut tollanen mieleen. Pitääpä kokeilla tässä kunhan ehdin 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Jos turbiinin pultit on löysällä, niin voi kuulua vaikka minkälaista kolinaa. Toinen on jos flexplate yltää startin hampaisiin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 22, 2019 Author Share Posted August 22, 2019 Jos turbiinin pultit on löysällä, niin voi kuulua vaikka minkälaista kolinaa. Toinen on jos flexplate yltää startin hampaisiin. Turbiinin pultteja tässä itsekin jo mietin, että ne pitäisi tarkistaa, että ovat kunnolla kiinni. Pitää tunkata joku päivä auton alle sen verran lisää ilmatilaa, että mahtuu alle kattelemaan, että missä siellä on oikein löysää. Vähän siltä suunnalta se ääni kuuluu, että se voi olla mahdollista, että siellä on joku pultti turbiinista löysällä. Ehtiinkin jo joitakin videoita katsella ja kuunnella, joissa jollakin oli turbiinin pultit löysällä, mutta ei tuo nyt mulla ihan niin pahaa ääntä pidä. Tasakaasulla ajaessa tai kiihdytettäessä sitä ääntä ei kuulu. Paitsi jos ajaa tosi matalilla lähes 1000rpm kierroksilla, niin silloin saattaa kuulua satunnaisia rämähdyksiä tasakaasulla ajettaessakin. Pakoputkea mää kuitenkin eniten epäilen, että se ottaa johonkin kiinni. Se kun otti jo yhdestä kohtaa moottorin öljypohjaan kiinni. Muokkasin sitä sen verran, että ei ota enää, että kyllä siitä mun mielestä joku ääni sitten katosi (ehkä), mutta vielä se pitää ääntä, että johonkin se varmaan pääsee vielä koskemaan En kuitenkaan usko, että flexplate ottais startin hampaisiin kiinni, koska startti on apukuskin puolella ja ääni kuuluu minun mielestä selkeämmin kuskin puolelta, vaikka kyllähän se sen verran kaikuu auton alla, että se tuntuu kuuluvan välillä takaakin Link to comment Share on other sites More sharing options...
pate Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 onko noissa automaateissa moottorin ja laatikon välissä se pelti. onko se löysällä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 22, 2019 Author Share Posted August 22, 2019 onko noissa automaateissa moottorin ja laatikon välissä se pelti. onko se löysällä. Kyllä siinä joku sellanen suoja on, mutta omien havaintojen mukaan se on muovia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 22, 2019 Author Share Posted August 22, 2019 Niin ja tarkennuksena, että se ääni ei ole mitään terävää naputusta tai raskasta kolinaa, vaan sellasta melko kevyttä peltimäistä räminää. Niin kuin jossain olis joku irtonainen lämpösuojapelti, joka rämisis irtaallaan. No yhden sellaisen löysin, mutta sen korjaaminen ei poistanut ongelmaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 22, 2019 Author Share Posted August 22, 2019 Kuuntelin vielä varmuuden vuoksi youtuben puolella, että miltä se kuulostikaan, jos on turbiinin pultit löysällä, niin se voi olla, että se vika on nyt sitten siinä Onkohan pahakin homma näissä kiristää nuo pultit ja mihin kannattaa varautua, jos joku pultti on ollut pitkään löysällä? EDIT: Mietin vaan sitä, että monessa videossa, kun lisäävät kierroksia koneeseen, niin räminä kovenee ja muutenkin se ääni tuntuu olevan moottorin kierroksien kanssa yhtenevä. Mulla se räminä on sellaista melko epämääräistä, eikä seuraa moottorin pyörintänopeutta. Se on sellaista epämääräistä räminää, joka kovenee, kun koneen kierrokset nostaa sinne 1000rpm paikkeille, mutta katoaa oikeastaan kokonaan, kun kierrokset nousee reilusti yli 1000. Tuo äänen epämääräsyys on se, mikä pitää mun ajatukset kokoajan siinä, että se on putki, mikä rämisee Nuo siis ajon aikana. Paikallaan kaasuteltaessa se ei pidä mitään erityistä kolinaa tai mitään. Tyhjäkäynnillä kuitenkin rämisee... EDIT2: Eiköhän tuo huomenna selviä, kun käytän sen moottorin ja laatikon välisen suojan pois ja tutkailen, että mitä sieltä löytyy Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Kumivasara on aika näppärä etsiä räminöitä. Naputtelee sillä kaikkea mitä uskaltaa naputella ja eri suunnista. Vaikka lyö vähän kovempaakin... Tai sitten öljypohjassa pyörii joku pultti Turbiinin pultit 3kpl on helppo tarkistaa kun ottaa kopan irti. Mulla ottaa omassa pakosarja hieman rattiakseliin kiinni ja sopivassa ratin asennossa kuuluu rattiin asti moottorin ääni... Jos ei tietäis syytä niin voisi olla aika kummallinen ääni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Entä hajonneet moottorin kumityynyt, siellä on poikittaiset raudat, mitkä pääsee heilumaan, kun kumi irtoaa/repeää? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 23, 2019 Author Share Posted August 23, 2019 Kumivasara on aika näppärä etsiä räminöitä. Naputtelee sillä kaikkea mitä uskaltaa naputella ja eri suunnista. Vaikka lyö vähän kovempaakin... Tai sitten öljypohjassa pyörii joku pultti Turbiinin pultit 3kpl on helppo tarkistaa kun ottaa kopan irti. Mulla ottaa omassa pakosarja hieman rattiakseliin kiinni ja sopivassa ratin asennossa kuuluu rattiin asti moottorin ääni... Jos ei tietäis syytä niin voisi olla aika kummallinen ääni. Joo on sitä kumivasaralla tullut kolluutettua, mutta en oo saanut mitään rämisemään. Älähän nyt kovin pelottele. Ei oo oikein nyt mielenkiintoa käyttää koko moottoria levällään, kun ei oo oikein aikaa sellaiseen Auton pitäis olla ens viikolla kuitenkin ajokunnossa. Joo niin minä katoin, että turbiinin pultit on helppo tarkistaa. Tänään aattelin katella ne läpi, jos vaan säät sallii. Just alkoi taas vettä satamaan Niin justiin, no mulla ei oo onneksi sen mallista pakosarjaa, mutta en yhtään ihmettelis, jos jompi kumpi nuista ottais esim. vähän apurunkoon kiinni. Entä hajonneet moottorin kumityynyt, siellä on poikittaiset raudat, mitkä pääsee heilumaan, kun kumi irtoaa/repeää? Joo moottorin kumityynyt kävi kans tuossa alkukesästä mielessä, mutta äkkiseltään ne näyttää hyvältä ja moottori ei tunnu liikkuvan irtallaan, vaikka mitä tekis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samo Posted August 23, 2019 Author Share Posted August 23, 2019 Tais vika löytyä Siellähän oli tosiaankin yks turbiinin pulteista löysällä Mitään ei ollut rikki, niin pistin vaan ruuvilukitteen kanssa tiukalle. Hankala vaan kiristää, kun lähtee moottori pyörimään mukana. No eipähän tule ainakaan liian tiukalle ja jos löysää uudelleen, niin ei muuta kuin uudelleen kiristämään Antaa nyt jonkin aikaa ruuvilukitteen asettua paikoilleen, niin kokeilen, että vieläkö "rämisee"... EDIT: Kokeilin ja ei rämise enää Kiva vaan tuolla kaatosateessa maata auton vieressä ja ruuvailla Kiitos kuitenkin kaikille uusista ideoista ja saitte taas taottua järkeä tähänkin päähän Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now