Mikki Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Onko täällä ketään joka olisi ahtanut vähäpäästöisen gen3 Camaron? Kävin perjantaina mielenkiintoisen keskustelun katsastusmiehen kanssa, kun kävin kyselemässä josko olis mahdollista siivota konehuonetta, ja vaihtaa 305 tilalle vähän vireämpi 350. Otteessa siis lukee vähäpäästöinen, ja mainittu ilmapumppu, ja olikohan joku aktiivihiilisuodatin ja katalysaattori. Inssi sanoi että kunhan löytyy ruisku, happianturi ja katalysaattori niin muut vois siivota pois ja päästöt pysyy sallituissa. Auto on -89 RS. Sanoi vielä että kireän nokan kanssa tulee ongelma tyhjäkäynnillä hc arvojen kanssa. Mieleen juolahti että jos ahtais, niin ei tarvitsisi niin kireää nokkaa? Kellään kokemuksia siis vähäpäästöisen 305 muutoskatsastamisesta 350 ahdetuksi?
avogta-89 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 teholapun ainakin vaatii....että jää alle rajojen mikä varmaan mallisarjan tehokkain + 20% taakse levyjarrut ym
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Aivan. Jäi vaan mietityttämään kun inssi sanoi että moottorin puolesta riittää ruisku, happianturi ja kat, ja muut johtoputkihässäkät sais poistaa
avogta-89 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 joo ilmapumppu ym pois vaan... meinaatko mekaanisella vai pakokaasuturbolla ahtaa
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Turbolla. Olen timo lehtimäen top fuel dragster teamissa ja siinä porukassa turbo on ainoa oikea ?
avogta-89 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Turbolla. Olen timo lehtimäen top fuel dragster teamissa ja siinä porukassa turbo on ainoa oikea ? foorumilla on myös pakokaasuturbolla ja turboilla olevia 3g vehkeitä jos vaikka kertovat lisää.. tai katsot heidän projektisivuja
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Kiitos! Pitää syventyä foorumin syövereihin. Anteeksi laiskuuteni selata kaikki aiheet, mutta nyt kun katsasrusmies antoi jonkinlaista toivoa vähäpäästöisen lisävoimalle niin alan tutustumaan paremmin aiheeseen. Lehtimäen pajalta on katsastettu uskomattomiakin yhdistelmiä, joten toteutuksen kanssa tuskin tulee ongelmaa. Kunhan vain on tietoa mitä ylipäätään tuollaiselle on mahdollista tehdä lain puitteissa.
Fenix Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Vähäpäästöisen <1992 muutoskatsastus isommalle hc600 päästölle on ollut mahdollista viimeiset pari vuotta. Muutama sen jo tehnyt, mutta on katsastajan tulkinnasta kiinni. Eli täytyy löytää sopiva konttori. <270° nokat alle 50 overlapilla menee vielä päästöistä läpi. Sitä isommat alkaa olla haasteellisia, mutta ei mahdottomia.
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Kiitos! Samaa sanoi katsuri, että helpotusta pykäliin on tullut, ja että kannattaa olla yhteydessä konttoriin jossa muutoskatsastus aiotaan suorittaa. Alkaa kuulostaa hyvältä. Kollega tiimistä oli sitä mieltä että jopa vakonokalla on mahdollista saada ihan kiva käyttömoottori ahdettuna
z 28 jari Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 En välttämättä poistaisi ilmapumppua,koska alunperin ilmapumpulla varustetuista ei huomioida o2 arvoa päästömittauksessa.
F350 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Kannattaa liittyä jäseneksi, niin pääsee jäsenosion projekteja lukemaan, siellä on myös ahdetuja
F350 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Tuossa yks projekti kutosesta ahdetuksi kasiksi: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=50237.0
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Okei. Ajatuksena olis saada konehuoneesta siistimpi, ja poistaa ns. ylimääräiset romut. Camaroclubin jäsenyys? Mietin sitä kyllä, mutten vielä saanut aikaiseksi. Täältä siis aukeaa lisää asiaa kerhon jäsenille?
F350 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Okei. Ajatuksena olis saada konehuoneesta siistimpi, ja poistaa ns. ylimääräiset romut. Camaroclubin jäsenyys? Mietin sitä kyllä, mutten vielä saanut aikaiseksi. Täältä siis aukeaa lisää asiaa kerhon jäsenille? Siis tämän klubin jäsenyys (Ei camaroclubin) ja kyllä, jasenille aukeaa lisää juttua ja kymmeniä projekteja. Tuossa vielä toinen ahtoprojekti: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=65674.0
F350 Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Ajatuksena olis saada konehuoneesta siistimpi, ja poistaa ns. ylimääräiset romut. Ilmapumpun voi poistaa ja se käy näppärästi, kun ostaa pidemmän hihnan ja reitittää sen uudestaan pumpun poiston jälkeen. Siitä löytyy täältä ohjeet. Mulla -89 ja pumppu poistettu (ja HC raja 600)
Mikki Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 Kiitos tiedoista! Tarvii syventyä tarkemmin aiheeseen. Jenkkiautot on olleet kauan pois harrastustoiminnasta, kun ajelin varttimailia prätkällä aika pitkään. Kaikki säädökset ja tekniikkakin muuttunut niistä ajoista.
Fenix Posted January 28, 2020 Posted January 28, 2020 Ajatuksena olis saada konehuoneesta siistimpi, ja poistaa ns. ylimääräiset romut. Ilmapumpun lisäksi mustan evap kanisterin voi huoletta poistaa, kunhan laittaa jonkun suodattimen tankilta tulevan putken päähän. Sisätilalämppärin venttiilin kun siirtää syrjään ja akun konttiin ja jos ei ilmastointia kaipaa, niin moottoritila on jo huomattavasti avarampi. Kollega tiimistä oli sitä mieltä että jopa vakonokalla on mahdollista saada ihan kiva käyttömoottori ahdettuna Vakio 350 TPI peltisarjoilla Vortec centrifugaali-ahtimella on jo mukavan pirteä. Ylipaineen nosto 0.3 - > 0.6 bar rikkoi kansitiivisteen. Cometic tiivisteiden vahdon jälkeen th700 askista antautui 3/4 vaihteet. Eli kyseiset osat ovat ensimmäisenä tulilinjalla. Toivottavasti kuulemme jatkossa projektin edistymisestä.
Mikki Posted January 28, 2020 Author Posted January 28, 2020 Kiitos näistä! Täytyy tuo koko kuvio suunnitella aika huolella, niin pääsee vähemmällä murheella. Kiirettä touhuun ei ole, koska marraskuussa ostetun ovikiilan tekniikka tuntuu toimivan hyvin. Laatikkoöljyt on punaiset eikä tummat, ja moottoriöljy myös terveen väristä, ja kone käy siististi. Maalipintaa ei voi kyllä kehua, vaikka kaukaa ja vesimärkänä näyttää todella siistiltä... Mieli tekis viedä maalarille, ja kunhan "sopivan" hintainen löytyy niin ruisku saa laulaa. Auto on sisältä siisti ja räpeltämätön, kuskin penkki on ainoa asia mihin sisällä musta tarvii puuttua. Tympeä istua lähes lattian tasolla kun ei muutenkaan näe mitään ulos tuolta vanteet on jotkut tarvike viispuolaiset, ja ne vaihtuu kans jossain välissä. Olen kuitenki tosi tyytyväinen ostokseen, vaikka en ehtinyt sillä ku kuukauden verran ajella ennen talvitaukoa. Etupäähän tuli rockautosta raidetanko, kaikki nivelet ja apusimpukka kun ei uskaltanut ajaa sataa kovempaa auton hakiessa milloin vastakkaiselle kaistalle ja milloin ojaan. Rauhoittui paljon jo niillä, mutta arvelin rättinivelen olevan tiensä päässä koska pajalla oli vaikeuksia saada aurauskulmia säädettyä. Niinpä transnam lähetti alumiinikäikäleen rättinivelen tilalle. Se on vielä vaihtamatta. Kuvankin laittaisin jos osaisin
Fenix Posted January 28, 2020 Posted January 28, 2020 Faija on maalauttanut pari autoa Virossa. Jossakin Tallinnan sataman läheisyydessä ja hinta / laatu kohdannut.
Mikki Posted January 28, 2020 Author Posted January 28, 2020 Hienoa, tutkin asiaa. Muutama tuttu sieltä kotoisin joten sitä kautta saattaa löytyä.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now