Jump to content

4L60E by Monster


Recommended Posts

Jaahas fiksummat foorumilaiset..

 

Olisikos kyseinen laatikko camaro ls1 perään oikeanlainen vai onko vaan helpompi vahvistaa nykyinen laatikko?

Kun mitä olen teidän keskustelu seurannut niin laatikon vahvistaminenkin maksaa jo helposti tuon 2000€-2500€.

 

https://www.tori.fi/etela-savo/Chevrolet_4L60E_by_Monster_Transmissions__TCI_EZ_65207409.htm?ca=18&w=3

 

Tuossa tulee mukana ohjainlaite, mutta pärjääkö ilman sitä vai mitä ihmettä?

En ole aikaisemmin oikein näihin automaattilaatikoihin perehtynyt ja nyt kun sellainen autossa on, niin tietenkin se on jotain kuraa eikä kestä moottorin tuottamaa voimaa.. tuleekin mieleen että miten nuo laatikot kestävät corveteissa vai onko niissä eri sisuskalut jo valmiina..

 

Link to post
Share on other sites

Mahtaako sopia ls:n jatkeeksi, eikö tuo ole lt kun ei ole irrotettava kaavelia?

 

Ja tuo ohjainboksi on varmaan tarkoitettu jos toosa laitetaan johonkin vanhempaan kärryyn josta ei saa tarvittavia anturitietoja.

 

EDIT: Jaa, näköjään tuota boksia voi käyttää myös uudemmissa autoissa. Sillä saa näköjään lootan parametreja muuteltua ilman läppäriä jos haluaa muutella säätöjä vaikka lähtöjen välissä.

Link to post
Share on other sites

No perhana.. onpas se nyt hankala jos nuo ei käykkään keskenään vaikka onkin 4L60E loota. Eli ei voi siihen luottaa vaikka mainitaan että olisi 4L60E..

Link to post
Share on other sites

LS1 perässä oleva 4L60E on päältäpäin ja sähköisesti erilainen kun vanhemmat. Muuten mekaanisesti melko sama.

Taitekohta on LS1 ja vuosi 1998. Veten laatikko (97-) on muuten sama mutta asennettu perämurikkaan kiinni. Ei käy sellaisenaan f-bodyyn.

GM lootan malli on:

4 - vaihdetta

L - Longitudal (pitkittäinen)

60 - "vääntöluokka" (suurempi=lujempi)

E - Electronic

Eli ei paljoa kerro pulttijaosta, sähköistä jne.

 

 

 

Paljonko sulla on voimaa siinä autossa jos ei vakio kestä?

 

 

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia vaikka voimaa on enemmän kun vakiossa. Poltettu kumia, ajettu varttimailia jne.

Tosin olen itse särkenyt laatikon (ulkoinen syy) ja sen jälkeen "vahvistanut" paremmilla osilla ihan varmuudeksi.

Sungear-shell antatui aiemmin mutta se ei montaa kymppiä maksa.

Perus kunnostus-vahvistus maksaa n. 400€ +työt. "Parempi" korjaussarja ja parempi shell.

Link to post
Share on other sites

 

Joku tovi näitä eroja myös opiskelin interwebin ihmeellisestä maailmasta.

 

Muistelisin että kaikki käy LS:n perään, bellhousing jako siis. Flexplate spaceria joutunee tuon vanhimman kanssa käyttämään. Toi vanhin 4l60e taitaa olla sama kuin th700/4l60 mut sähköillä.

 

Lisäksi vuosien välillä on eroja, laatikon sähköissä, mekaniikassa, johtosarjassa. Eli jos käyttää moottorin ecua pitää sen olla "samaa vuosikertaa" kuin laatikko.

 

Semmonen myös tuli overdrive puolella vastaan jotta nää 4l60e kestää paremmin ulkoisella ohjaimella. Moottorin eculla hajoaa helpommin, en muista miksi

Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :)

Siis autohan on lähes vakio, ilmanottoa paranneltu ja putkisto vaihdettu.. ohjelmointi piti tehdä mutta se jäi tekemättä kun oli yhdessä pytyssä sytytyskatkoksia..

Tarkoitus olisi vielä nokka vaihtaa, ehkäpä isompi kaasuläppä, suuttimet ja sitten ohjelmaa perään.

 

Siis minuahan on peloteltu että laatikko ei kestä.. että sen saa rikki jo vakiotehoilla ja panta menee kuulemma helposti rikki.. siksi olen ajatellut sitä vahvistaa ettei kävisi huonosti, mutta ilmeisesti minua on vain peloteltu..

Onneksi täällä on mukavaa väkeä ja tälläinen tyhmempikin uskaltaa kysyä apua.. kiitos siitä teille kaikille m/

Link to post
Share on other sites

Lähinnä rikki menevä kohta (tyyppivika) on tuo sungear-shell. Pooriosa murtuu irti rungosta ja senmyötä häviää pari vaihdetta.

Panta ei taida mennä rikki mutta kuluu jos luistaa (2 ja 4 vaihde) ja samalla voi "polttaa" vastinpinnan jos jatketaan ajamista.

Yleensä ensimmäisenä kulumalla loppuva kohta on Forward-kytkinpakka.

Muitakin vikapaikkoja on mutta ne on satunnaisempia ja koskee enempi vanhempia (<98) laatikoita.

Varsinkin vakiot <93 TH700 lootat saa konetta virittämällä aika helposti luistamaan ja senmyötä hajalle.

Suurin osa vioista johtuu muutenkin jo valmiiksi kuluneesta laatikosta. Onhan nämä autot 20+ vuotta vanhoja...

Ei voi odottaa että kestäisi mitä vaan huoltamatta välillä. Eli jos on kestänyt jo 20v niin korjauksen jälkeen menee toiset 20v ;)

 

 

Nämä on omia kokemuksia useammasta TH-700 ja 4L60(E) laatikosta (sama loota).

 

 

Samalla kun ohjelmoit konetta kannattaa hieman perehtyä myös lootan puolelle.

Esim. vaihtoviiveitä voi suosiolla pienentää jos siellä jotain on. Vähentää luistoa vaihteiden välissä ja tekee lootasta "napakamman".

Samalla voi säätää vaihtokohdat mieleisiksi ja korjata mahdollisen nopeusmittarivirheen.

Link to post
Share on other sites

Minkä ikäinen auto kyseessä? Isompi läppärunko ei vielä tuossa kohtaa pitäisi juurikaan vaikuttaa, mutta jos ei ole esimerkiksi LS6 imusarjaa, niin sillä sais helpot parikymmentä kaakkia.

Link to post
Share on other sites

Auto on papereiden mukaan 2001, vin koodin mukaan 2000 ja moottorin vuosileimojen mukaan 1999 ;D

 

Aivan Z-mo, unohdinkin mainita tuon ls6 imusarjan.. se on ostoslistalla \m/

Tuosta nokasta en sitten tiedä mikä olisi järkevin, olisi kiva kun olisi miehekkäästi epätasainen joutokäynti mutta taitaa tulla päästöissä ongelmaa.. ja ls6 nokka olisi jo varmasti parempi kuin nykyinen?

 

Mitäs öljyjä muuten olette käyttäneet tai suosittelette tuohon tomaattilootaan?

Link to post
Share on other sites

Eikä noi e loppuset lootat tykkää huonosta ecm maadotuksesta laatikko kun saa sähkön syötön ku virrat kääntää päälle ja ohjaus tapahtuu maadottamalla ventiilien toinen puoli ja maadotus käsky tulee ecm:ltä. näin ainaki tos alotusviestin laatikossa tapahtuu, mahtavatko heittää ls lootas homman toisinpäin en tiedä mut kumminkin.

Link to post
Share on other sites

Auto on papereiden mukaan 2001, vin koodin mukaan 2000 ja moottorin vuosileimojen mukaan 1999 ;D

 

Aivan Z-mo, unohdinkin mainita tuon ls6 imusarjan.. se on ostoslistalla \m/

Tuosta nokasta en sitten tiedä mikä olisi järkevin, olisi kiva kun olisi miehekkäästi epätasainen joutokäynti mutta taitaa tulla päästöissä ongelmaa.. ja ls6 nokka olisi jo varmasti parempi kuin nykyinen?

 

Kuinkas sattuikaan, voisin nimittäin myydä tuon oman LS6 imusarjan.  ;D

 

Link to post
Share on other sites

Riittävän rajusta nokasta TULEE päästöongelma.

Nimim. Kokemusta on... Ääni on kyl komia ;D

E85 auttaa asiaan mutta silloin menee suuttimet (ja kartat) uusiksi. Toki tuo ei haittaa jos konetta muuttelee muutenkin.

Katit pitää myös olla kunnossa eikä mitkään kiinantarvikkeet.

 

 

Mulla on menossa muutos aidoksi flexfueliksi. Kerron sit jäsen-projektipuolella kun joskus (kevväämmällä) saan tehtyä.

Kaikki tarvikkeet jo olisi, aikaa ei...

Tuosta nokasta en sitten tiedä mikä olisi järkevin, olisi kiva kun olisi miehekkäästi epätasainen joutokäynti mutta taitaa tulla päästöissä ongelmaa.. ja ls6 nokka olisi jo varmasti parempi kuin nykyinen?

 

Mitäs öljyjä muuten olette käyttäneet tai suosittelette tuohon tomaattilootaan?

Mag-1 D3 on itellä ollut laatikossa viimeiset vuodet.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...