Jump to content

Camber/caster työkalu 4gen


TransNAM

Recommended Posts

Tein itse ja säästin... kun en viittinyt "virallisesta" kympin palikasta maksaa lähes 100€ posteineen ja tulleineen...

Aihiona vanha Bilteman jousipuristin. Kierreosa jäi hieman lyhyeksi niin piti jatkaa latalla toista päätä.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/alustan-osat/jousitus/kierrejouset/jousenpuristin-2-kpl-2000017004

Puristimen omista kynsistäkin saa rälläköimällä sopivat mutta pyöreinä jää lipsumisvaara.

Tapit sorvasin kun oli tylsää mutta esim. 6-kolopulttikin käy tai joku muu riittävän tukeva koukku.

Huomaa että casterin säädön reiät (takimmaisen puslan vieressä) on aika pienet joten rajoittaa ainakin toisen tapin/koukun kokoa.

 

Tällainen on hyvä olla mukana kun menee pyöränsuuntaukseen koska pajoilla näitä ei ole ja ilman on suuntaus hankalaa.

 

 

Tällä siis vedetään tukivartta sisäänpäin ja pidetään pulttien kirystyksen ajan paikallaan koska jousi työntää melko voimalla ulospäin.

IMG_7828.thumb.jpeg.4960ce6a0315cf94b8b6ff5191b9b97e.jpeg

IMG_7829.thumb.jpeg.c839eb75973f6fc60c450b355870c807.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sehän on hieno  m/

Itsekin fundeerasin jotain vastaavaa mutta lopulta hommasin sen "aidon" Moogin työkalun. Noita työstövehkeitäkään kun ei oikein mulla ole... Mutta kyllä tuollainen kannattaa olla käytettävissä kun tosiaan voi mennä aika mielenkiintoiseksi säätämiseksi ilman erikoistyökalua ja joku paja mullekin sanoi että eivät edes yritä ilman työkalua, ja niiltä säätömestoilta ei tuollaista tunnu löytyvän.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta TransNAMin kuvasta laitoin nyt merkille että ei ole ihan yhtä pitkä kuin se virallinen; ei yllä tukivarressa siihen viralliseen säätöreikään. Ja säätöä ei saa toiseen suuntaan (ulospäin).

Toinen juttu sitten että onko näillä suurta käytännön merkitystä...

Link to comment
Share on other sites

Tuosta TransNAMin kuvasta laitoin nyt merkille että ei ole ihan yhtä pitkä kuin se virallinen; ei yllä tukivarressa siihen viralliseen säätöreikään. Ja säätöä ei saa toiseen suuntaan (ulospäin).

Toinen juttu sitten että onko näillä suurta käytännön merkitystä...

Harvemmin se ulospäin saaminen on ongelma... Kunhan saa pidettyä ettei karkaa. Eikä nyt puhuta kaksmielisiä :W

 

 

Vinkiksi tämän tarkoitin jos jollain muullakin on tylsää sunnuntai-iltana ;D  Saa jokainen kehitellä vapaasti itsensä näköisen version.

Aluksi meinasin vanttiruuvista tehdä mutta pienet on liian pehmoisia ja lujat sitten liian isoja. Tuo ainakin kestää...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Harvemmin se ulospäin saaminen on ongelma... 

Miksei tuolla saisi ulospäin työnnätettyä? ::) Ai liian lyhyt, korjattavissa.

Ja se tässä varmaan enemmän kirvoittaa mielipidettä, jos on kerennyt ostaa 10e työkalun 100e:lla ;D.

Tai niin joo, direktiivi eu-valtiossa tuo ei ole "virallinen" usa-pojan työkalu, made in china 8).

Link to comment
Share on other sites

Miksei tuolla saisi ulospäin työnnätettyä? ::) 

Ei onnistu työntäminen kun toinen pää liikkuu vapaasti kierretapin varressa. Tarvis lukita sokalla/lukkorenkaalla tai jollain.

Mutta tukivarren ja etupalkin välissä on ihan tarpeeksi koloja mihin saa jonkun vääntövarren jos ei mene itsestään...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...