Jump to content

Mikä laatikko, mikä letku?


osilpi

Recommended Posts

Tuli juuri ostettua 91 Trans Am GTA 5.0 TPI. Kaverin vanha auto. Siihen on teetetty virityksiä, jotka epäonnistui täysin. Ne tullaa muuttamaan myöhemmin.

Mikä on tuo kuvan laatikko? Siitä lähtee letku, josta pidän kädellä kuvassa kiinni.

Letku jatkuu teräsputkena, joka roikkuu auton alla irrallisena.

Pitäisikö sen mennä pakoputkeen tms? Kokeilin tulpata sen, ei vaikutusta.

1658C4F9-9C16-49B2-87E2-A029C8F9D79F.jpeg.5d97764fd54857a6fc5c36ce0ad39777.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ilmapumpun venttiili mikä määrittää meneekö pumpun ilma pakosarjoihin vai katalysaattoriin (auton alle).

Jos ei putket enää mee mihinkään joutaa venttiilikin pois. Saattaa tosin joutua poistamaan vikakoodit ohjelmasta ettei herjaa.

Pumpun/ilman tarkoitus on pienentää päästöjä.

 

 

Ainiin... GTA ja 5.0 ei sovi samaan autoon. GTA on aina 5.7. Pelkkä TransAm voi olla kumpikin. Nimim. edellinen f-body oli 91 T/A.

Link to post
Share on other sites

Tässä on vaihdettu peltisarjat eli putkistoon ei enää mene minkäänlaisia ilmaputkia. En tiedä, onko tässä edes ilmapumppuakaan tallella. Minkä näköinen se on?

 

Voiko siis tuon koko boksin poistaa ja tulpata kaikki siihen tulevat letkut tässä tilanteessa?

 

Juu GTA lukee otteessa, samoin 5.0 eli todennäköisesti ei sitten ole GTA.

Link to post
Share on other sites

Pumppu on hihnavetoinen ja sijaitsee tuon venttiilihässäkän alla. Seuraa letkuja. Nyrkin kokoinen alumiinimötikkä.

Pumppua ei voi sellaisenaan poistaa ellei vaihda lyhyempää hihnaa tai korvaa "delete" setillä missä tulee laakeroitu hihnapyörä.

Ylimääräisten härveleiden poisto kannattaa sikäli kun konehuone siistiytyy huomattavasti.

Huonona puolena se, että mekaaninen ilmapumppu on hyvä tekosyy katastuksen päästömittauksessa jos lambda arvo on pielessä. Ilmapumpulla se kuuluukin olla pielessä...

Toki oikeasti pielessä oleville arvoille on yleensä syy mikä kannattaa korjata.

 

 

En muista varmaksi oliko venttiilille vikakoodia mutta selviää kokeilemalla kun ottaa liittimen irti...

Juu GTA lukee otteessa, samoin 5.0 eli todennäköisesti ei sitten ole GTA.

Jos on tuontiauto niin otteelle saa mitä haluaa. Voi olla myös mahdollista että on jonkinlainen erikoistilaus... RPO-koodeista selviää. Tarra jossain päin autoa missä liuta 3-merkkisiä koodeja.

Tuon näköinen:

https://www.newgmparts.com/decoding-general-motors-rpo-codes

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

On GTA malleja tehty 5.0 litran koneella myös.

RPO koodi lapusta voi tarkistaa löytyykö koodi Y84.

 

RPO koodi lappu on -91 mallissa peräluukun vasemmassa hanska lokerossa.

Link to post
Share on other sites

On GTA malleja tehty 5.0 litran koneella myös.

Onko? Silloin olin väärässä...

Onko tuossa joku vuosmalliero kun ainakin vanhemmat on tietääkseni aina 5,7?

 

 

Mutta tosiaan totuus löytyy koodilapusta.

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Onko? Silloin olin väärässä...

Onko tuossa joku vuosmalliero kun ainakin vanhemmat on tietääkseni aina 5,7?

 

 

Mutta tosiaan totuus löytyy koodilapusta.

 

On niitä netin mukaan GTA malleja olemas myös vanhempii, esim, -87 GTA malleja on olemassa automaatilla ja 305 koneella, eli minun käsitääkseni kait tehdas on niitä tehnyt sellaisena jos asiakas on halunnut, ihan -87-92,

manuaali GTA mallit aina oli sitten 305 koneella, rätti katto GTA:t oli kans vain 305 koneella, mutta siitä en oo täysin varma, kun on niin kauan kuin niistä viimeksi tietoa luin.

 

Yks toinen niksi mistä erottaa 350 ja 305 91-92 GTA eron, on se että tehdas ei tehnyt t-topilla olevia 91 tai 92 vuosmallei missä ois 350, kun aattelivat että että joustaa/repeää katto, tosin voi joitain yksittäisiä malleja olla olemassa missä on t-top,

vaikka oiskin 91 tai 92 malli, ja 350 kone, jos nettiin on uskomista.

 

Ihme sinällään, kun -89 GTA malleja ne kyllä tekivät t-topilla ja ilman, ja koneena 350. Luulis että ei heppa ero nyt kauhian montaa ole -89 GTA mallin ja -91-92 mallin välillä, kun -89 GTA ponuihin tuli silloin tupla katitkin, ja joku 10 hepan lisäys sen avulla.

 

Yks mistä kans näkee että mikä TPI kone autossa on, on vilkaista VIN koodia tuulilasin alareunassa, kahdeksas numero jos on "8", se on silloin 350, "F", on 305.

Link to post
Share on other sites

Aina oppii jotain uutta...

On tosiaan ollu optiona 5.0 josta on saanu vielä alennusta  :o

http://www.gtasourcepage.com/pricingandoptions.html

Mutta vakiona on 5.7.

 

 

Mua on hämännyt kun käytännössä lähes kaikki GTA-t on 5.7. Harva on säästänyt koneessa kun kerran ostaa kalleimman mallin.

 

 

Tämä näköjään vähän karkas tuosta ilmapumppu-aiheesta :W

On niitä, Oulustakin löytyy yks 305 GTA
Link to post
Share on other sites

Löyty kuvakin netistä hihnan uudesta reitistä kun pumpun poistaa. Pituutta en yhtäkkiä löytänyt...

Keskimmäisessä kuvassa on ilmapumppu pois.

 

Foorumia kun selaa niin löytynee lisääkin juttua aiheesta.

beltrouting_tpi.jpg.099a53775c22c0e3743ec0567c7b17cb.jpg

Link to post
Share on other sites

Joskus poistin 305 TPI-koneesta ilmapumpun ja reititin hihnan keskimmäisen kuvan mukaisesti.

Silloin laitoin talteen tämmöisen tiedon hihnasta:

 

13/16" x 97-5/8"

K060970

6PK2466

20mm x 2479mm

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Vähitellen asiat edistyy. Tämä auto on muuten optiolla Y84 eli GTA siis käsittääkseni.

 

Ilmapumppu on poistunut ja hihna reititys on nyt tuo keskimmäinen. Sopiva hihna oli koodilla 968K6 ja löytyi US-Partsista.

Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...
osilpi

Ongelma tuo uuden smog pumpu delete routingin kanssa tullut vastaan. 
ilmastointia tyhjäkäynnillä käytettäessä hihna väpättää eli ei uskalla käyttää kuin kierroksilla.

Ilman ilmastointia toimii hienosti.

 

Onko kukaan ostanut tuota delete pulleytä ja jos kyllä, mistä?

Link to post
Share on other sites
smokeybandit
1 tunti sitten, osilpi kirjoitti:

Ongelma tuo uuden smog pumpu delete routingin kanssa tullut vastaan. 
ilmastointia tyhjäkäynnillä käytettäessä hihna väpättää eli ei uskalla käyttää kuin kierroksilla.

Ilman ilmastointia toimii hienosti.

 

Onko kukaan ostanut tuota delete pulleytä ja jos kyllä, mistä?

En oo koskaan tuollaista osaa tarvinnut itse, mutta löysin tuollaisen pikaseen mitä googletin, jos toi osa on oikee mikä käy, niin tuolta löytyy jos ei muualta. 

👍

 

https://paceperformance.com/i-5134161-10129569-gm-smog-pump-elimination-pulley-bracket-assembly-used-with-gm-serpentine-kits-19418818-and-19418819.html

 

Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, osilpi kirjoitti:

Ongelma tuo uuden smog pumpu delete routingin kanssa tullut vastaan. 
ilmastointia tyhjäkäynnillä käytettäessä hihna väpättää eli ei uskalla käyttää kuin kierroksilla.

Ilman ilmastointia toimii hienosti.

 

Onko kukaan ostanut tuota delete pulleytä ja jos kyllä, mistä?

Eihän vika ole kuluneessa hihnan kiristimen laakerissa? Se pyörii tuplanopeudella koneeseen nähden ja itteltä jus keväällä vaihdoin, selvästi takelteli.

Link to post
Share on other sites
osilpi

Ei ole laakerissa vikaa. Tuossa tulee tosi pitkä väli kahden hihnapyörän välille ja alkaa resonoimaan. En ole kovin yllättynyt kun tarkemmin miettii.

Jenkkipoikien sivuilla ollut juttuja, että riskinä on myös hihnan karkaaminen korkeilla kierroksilla. Tiedä siitä sitten.

 

Täytyy varmaan pistää tilaukseen.

Link to post
Share on other sites
22 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

En oo koskaan tuollaista osaa tarvinnut itse, mutta löysin tuollaisen pikaseen mitä googletin, jos toi osa on oikee mikä käy, niin tuolta löytyy jos ei muualta. 

👍

 

https://paceperformance.com/i-5134161-10129569-gm-smog-pump-elimination-pulley-bracket-assembly-used-with-gm-serpentine-kits-19418818-and-19418819.html

 

Tilasin syksyllä ton rullan.. En vaan ole vielä ryhtynyt riisumis hommin kun harkinnassa jos ens keväänä museorekkarois oman.. Kaikki saastelaitteet paikoillaan ja kaikki toimii... 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En usko vielä että hihnan kireys ja pituus on oikea. Vasta sitten kun on kuva kiristimen oikeasta asennosta. Eräskin tyyppi ihmetteli LT1 koneen hihnan luistoa kun oli remmiahdin, no eipä ollut hänellä hajuakaan kiristimen oikeasta asennosta, eli remmi oli liian pitkä.

 

LS on myös samalla tavalla pitkä väli ilman taittopyörää, ei  mitään ongelmaa. Tosin näissä ilmastointi omalla remmillä joten vaikuttaa asiaan

Edited by Timo
Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

En usko vielä että hihnan kireys ja pituus on oikea. Vasta sitten kun on kuva kiristimen oikeasta asennosta. Eräskin tyyppi ihmetteli LT1 koneen hihnan luistoa kun oli remmiahdin, no eipä ollut hänellä hajuakaan kiristimen oikeasta asennosta, eli remmi oli liian pitkä.

 

LS on myös samalla tavalla pitkä väli ilman taittopyörää, ei  mitään ongelmaa. Tosin näissä ilmastointi omalla remmillä joten vaikuttaa asiaan

Tuon takia epäilin tuota laakeria, kun ittellä ei mitään ongelmaa

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...