Jump to content

Ei käynnisty


osilpi

Recommended Posts

91 Trans am 5.0 tpi, eka reissu.

 

Auto toimi ihan ok alkumatkan. Motarilla painoin reilummin kaasua ja meno hyytyi, ihan selvästi ei käynyt kaikilla. Pääsin 30 km prisman parkkihalliin.

Lähtiessä pois auto starttasi normaalisti heti ja peruutin ruudusta. Sen jälkeen sammui.

 

Auto starttaa hyvin, mutta ei käynnisty. Bensapumpun ääntä en kuule eli sinne suuntaan viittaa. Välillä vähän hörähtää puoleksi sekunniksi.

 

Olen käyttänyt akkua irti ja avainta samoin monet kerrat.

 

Hinausauto on tulossa, onneksi on hinausvakuutus. Vievät autoon kotiin 60km päähän.

 

Mistä lähteä jatkamaan vian etsintää? Pääsen itse kotiin vasta huomenna illalla.

 

Auto on kaverin vanha, seissyt 3v ja eilen ajoon.

Link to comment
Share on other sites

91 Trans am 5.0 tpi, eka reissu.

 

Auto toimi ihan ok alkumatkan. Motarilla painoin reilummin kaasua ja meno hyytyi, ihan selvästi ei käynyt kaikilla. Pääsin 30 km prisman parkkihalliin.

Lähtiessä pois auto starttasi normaalisti heti ja peruutin ruudusta. Sen jälkeen sammui.

 

Auto starttaa hyvin, mutta ei käynnisty. Bensapumpun ääntä en kuule eli sinne suuntaan viittaa. Välillä vähän hörähtää puoleksi sekunniksi.

 

Olen käyttänyt akkua irti ja avainta samoin monet kerrat.

 

Hinausauto on tulossa, onneksi on hinausvakuutus. Vievät autoon kotiin 60km päähän.

 

Mistä lähteä jatkamaan vian etsintää? Pääsen itse kotiin vasta huomenna illalla.

 

Auto on kaverin vanha, seissyt 3v ja eilen ajoon.

 

Vahva veikkaus: bensapumppu hajosi.

Link to comment
Share on other sites

Täältä toinen.

 

 

Kannattaa tosin vielä tarkistaa öljynpaineanturi jos kerran pumppu kuitenkin hörähtää kun virrat kääntää päälle (n. 1-2sek pitäisi käydä).

91 on muistaakseni pumppu öljynpaineen varassa ajon aikana.

 

 

Tosin sillä pumpun "hörähdyksellä" pitäisi startata ja jos vika anturissa niin sammuu hetken päästä.

 

 

Anturin saa ohitettua kun pumpun releen tilalle laittaa hyppyjohdon eli pumppu jatkuvasti päälle.

 

 

Sitten kauan seisseessä autossa vielä vaarana että tankista moskat tukkineet jotain ja pumpulta lähtevä letku (tankin sisällä) voi olla posahtanut.

Näissä tapauksissa ei tosin olisi enää käynnistynyt ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Heilutin konehuoneessa kaikkia liittimiä mitä löysin ja auto lopulta hörähti käyntiin. En tiedä, mikä oli syynä, mutta edelleeenkään kaikki pytyt ei ole pelissä.

Suht nätisti pääsin 10km, kunnes vika kilsa alkoi nykimään oikein kunnolla ja päästiin kävelyvauhtia nilkuttamalla perille.

Perillä kävi tyhjäkäyntiä taas ihan nätisti, tosin ei kaikilla pytyillä. Kaikki viisarit antaa hyviä lukemia.

 

Täytyy varmaan ekana tehdä täydellinen huolto, vaihtaa tulpat, tulpanjohdot ja lämpötila-anturi (näin sain ohjeet).

Voihan siellä tankissa olla roskaa. Polttoainepumppu on kuulemma vaihdettu äsken ja tankin kiinnityspultit oli ihan kiiltäviä eli lienee tankki ollut irti lähialkoina.

Link to comment
Share on other sites

Heilutin konehuoneessa kaikkia liittimiä mitä löysin ja auto lopulta hörähti käyntiin. En tiedä, mikä oli syynä, mutta edelleeenkään kaikki pytyt ei ole pelissä.

Suht nätisti pääsin 10km, kunnes vika kilsa alkoi nykimään oikein kunnolla ja päästiin kävelyvauhtia nilkuttamalla perille.

Perillä kävi tyhjäkäyntiä taas ihan nätisti, tosin ei kaikilla pytyillä. Kaikki viisarit antaa hyviä lukemia.

 

Täytyy varmaan ekana tehdä täydellinen huolto, vaihtaa tulpat, tulpanjohdot ja lämpötila-anturi (näin sain ohjeet).

Voihan siellä tankissa olla roskaa. Polttoainepumppu on kuulemma vaihdettu äsken ja tankin kiinnityspultit oli ihan kiiltäviä eli lienee tankki ollut irti lähialkoina.

 

Jos sul se auto muutaman vuoden on ollut käytöstä/liikenteestä pois, niin kone ja laatikko öljyt kantsii vaihtaa filttereineen ja tottakai noi sun mainitsemat osat, sen lisäks mie vaihtaisin tai putsaisin virran jakajan kannen ja pyörijän,

sit uusi ilma filtteri ja bensa filtteri, ja tarkistaa jarrunesteen kosteus prosentti, jos on yli kaks prossaa, tai piki mustaa, niin kantsii vaihtaa, ja sit tarkistaa serpentiini remmin kunto, jos on pieniä halkeemii tai muuten kuivan oloinen/kulahtanut väriltään,

kantsii laittaa suosiolla uusi, ja toki vilkaista mitä remmin kiristin rulla näyttää, ettei nuoli ole asteikon yli, noissahan on sellainen systeemi että se pitää itse remmin oikella kireydellä.

 

Niin, ja sitten yks juttu mitä oon itse kerran tai pari vuodessa, oon laittanut bensa tankkiin jo yli 13 vuotta on red linen injector cleaner, pitää suuttimet sun muut puhtaana, ei tartte välttämättä olla red line, toimii melkein mikä tahansa injector cleaner, STP, CRC, liqui moly, jne.

sun autoon injector cleaner ois mun mielestä eetvarttia, muutaman ajamattoman vuoden jälkeen, mutta tuskin mikään välttämätön kuitenkaan, jotkut käyttää injector cliinerii, jotkut ei, ja ihan hyvin autot silti toimii.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Asiat edistyy vähitellen.

 

-VATSin vastusasiat avaimeen liittyen opiskeltu ja mitattu, kaikki ok. Vastuskikkaan silti varauduttu hankkimalla sopivat Partcolta.

-Ilmapumppu lähti pois (putket eivät kaikki enää johtaneet minnekään, joten pois vaan); mikään netistä löytämistäni ilmapumpun poisto-ohjeista ei täsmännyt tähän malliin, mutta lopulta se irtosi.

-EGR tulpattu, kanavat oli aivan mustassa möhnässä.

-Tulpat irti, 6 aivan pikimustaa ja 2 normaalin näköistä, uudet laitettu.

-Virranjakajan kansi ja pyörijä uusittu, kulumaa oli aavistuksen, mutta ei pahasti.

-Täydellinen huolto kaikkine nesteineen, myös pa-suodatin. Pa-suodatin ei ollut tukossa. Polttoainepumppu on kuulemma uusittu juuri ennen seisontaa.

-Jäähdytysjärjestelmästä virtasi uskomaton määrä ruosteliejua, mutta nyt kirkasta...

-Pa-höyryjen kierrätysjärjestelmä oli näköjään jo poistettu aiemmin käytöstä, mutta bensa ei haise missään.

-Purin runnerit jne pois. Runnereiden pultit imusarjaan oli sormitiukkuudessa eli 100-varmasti ilmavuotoa siellä...

-Uusittu varalta jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja imuilman lämpötila-anturi. Sama anturi muuten oli molemmissa.

-Hankittu bensanpainemittari, joka on nopea kytkeä ja laittaa vaikka lasinpyyhkijään kiinni. Ei löytynyt hydrauliikkaliikkeesta liitintä, jossa olisi nasta, joka painaisi mittausliittimen sisäosan auki, joten tein pultista sopivan irto-osan. Kuivaharjoittelussa ainakin toimii.

 

Isoin asia:

-Suuttimet otettu irti ja viety Finjectoriin testeriin tuloksella: 1 täysin tukossa, 5 oikosulussa ja vuotaa kuin seulat, 2 toimivaa...

-> Tilattu Accelin 150819-suutinsarja, mitä tässä odotellaan, että saisi koneen nippuun. Sen pitäisi kuulemma olla hyvä.

 

Usko on sellainen, että kun koneen saa nippuun, toimii se ainakin paremmin kuin lähtökohta. Ennen suuttimien irroitusta ainakin lähti kylmänä käyntiin tosi nätisti.

 

Mitkähän lienee oikeat kiristysmomentit plenumeille jne? Ei ole vielä tullut vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Momentteja:

https://tpiparts.net/tpi_torque_specifications

Tai jos on kädessä hyvä tuntuma niin "sopivasti". Ei niin tiukkaan että alumiini taipuu kaarelle ;)

Suuttimet tuntuu näissä ja tämän ikäisissä muutenkin olevan aika yleinen riesa. Muuten olisi hyvä vaihtaa nykyaikaisiin mutta voi joutua muuttelemaan säätöjä kun nykysuuttimet on huomattavasti nopeampia.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nyt kone käy niin hyvin kuin tuolla nokalla ja noilla kansilla varmaan voi pelata. Tyhjäkäynti toki on vähän heikko, johtuu nokasta varmasti. Ei kuitenkaan ole sammunut kertaakaan.

 

Polttoaineen paineensäätimenkin avasin varalta kun oli esillä ja kalvohan se oli hapartunut eli sekin uusittiin.

TPS säätö oli myös pielessä.

 

Ajoitus nyt 7 astetta, ei lähdetty muuttamaan.

 

Lähtee hyvin käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä, eikä juuri haise pakokaasukaan, vaikka katti on varmasti sökö.

 

Vikavaloja ei ole syttynyt.

 

Tällä ajellaan nyt hetki ja talvella lähtee kone ylös joka tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Hetki kerittiin nauttimaan :)

Liikkelle lähdettäessä auto arpoo ja rykii aina hetken. Liikkeelle pääsee parhaiten painamalla kaasua joko millin tai sitten täysin pohjaan. Sentin jos painaa kaasua,alkaa kauhea rykiminen.

Kun saa vauhtia kympin verran, nykiminen häviää ja auto pelaa ihan hyvin siihen asti, kunnes seuraavan kerran pitää taas lähteä liikkeelle. Ehkä terävin kärki kulusta kuitenkin hävisi.

Autolla ajettu tuollaisenaan pari sataa kilsaa.

 

Välillä syttyy vikavalo ja koodit ok 32 & 42. 32 on egr joka siis poistettu. 42 vähän mietityttää. Se ilmeisesti liittyy nakutusanturiin.

Ed omistajalla oli sen kanssa murheita ”aina”, eikä edes autosähkömies saanut vikaa korjattua. Kuulemma kokeiltiin toisella nakutusanturilla ilman hyötyä. Välillä auto kuulemma pelasi hänellä ok, mutta tuon vian tultua päälle  autosta tuli ihan mopo.

 

Edit: vikakoodi olikin 42 EST

 

Onko ideoita?

Link to comment
Share on other sites

Onhan EST-liitin pysynyt kiinni sytkänsäädön jälkeen?

Et ilmeisesti ole vaihtanut sytkämoduulia jakajaan?

 

 

Minkä merkkinen on uus pyörijä? Ainakin kerran on tullut vastaan "Standard" mikä tappoi moduuleja. Ilmeisesti löi läpi.

Link to comment
Share on other sites

Juu kokeilin sitä liitintä ja oli tiukalla, käytin vielä irti sen.

 

En ole vaihtanut sytkämoduulia, käytin kyllä sen irti ja putsasin kontaktit. Millähön sen kunnon nyt saisi selville?

 

Pyörijän laatikko meni jo roskiin, mutta oli us-partsista ja myyjän mukaan paremmasta päästä. En halunnut halvimpia osia.

 

Vähän tässä mietin, että pitäisikö vielä investoida tuohon sytkömoduuliin, maffiin ja tps-anturiin, niin saisi ne pois suljettua.

Link to comment
Share on other sites

Vähän tässä mietin, että pitäisikö vielä investoida tuohon sytkömoduuliin, maffiin ja tps-anturiin, niin saisi ne pois suljettua.

 

Aloita modulista.

Netin lähteiden mukaan mahdollinen 42 koodin aiheuttaja.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan...

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=67038.msg661764#msg661764

Muilla voi olla erilaisia kokemuksia mutta tämä mun osalta.

 

Mulla ei ole oikein mikään toiminut tai kestänyt mis on lukenut "Standard". ...ja ainakaan ennen ei Partsi juuri muuta myynyt...

Sytkämoduuleja varsinkin mennyt useita. On muutenkin "kulutusosa" näissä.

 

 

Ite en koske standardiin enää pitkällä tikullakaan varsinkin kun alkuperäiset osat on saman hintaisia Rockautossa.

Link to comment
Share on other sites

MAF menee tosi harvoin rikki ja on kallis kokeilu. Sytkämoduleita näissä menee, itsellä nyt DUI:n moduli, enkä muita enää laita, on ihan eri maailmasta. PickUp coil voi kans olla rikki tai sen liittimet hapettuneet, kannattaa ainakin putsata. Samoin tuo edellä mainittu sytkänsäätö liitin, sen kautta ECM mittaa 150 mV:n jännite-eroja, joten ei saa olla hapettunut, se aiheuttaa myös tuon 42:sen. Onhan koodit nollattu sytkänsäädön jälkeen? Nakutusanturi jos on käytetty irti, voi olla että se on kiristetty rikki/toimimattomaksi, siihen on määritelty kiristysmomentti, joka on pieni, olisko ollu 23Nm.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa tässä ei kait ole maffia, vaan map.

Map ja sytkäboksi on nyt tilattu, merkistä ei ole tietoa, mutta parempaa päätä pitäisi kuulemma olla.

 

Toi liitin sytkänsäätöä varten on tarkastettu ja ei ollut hapertunut.

 

Itse asiassa vikakoodeja ei ole nollattu sytkän tarkistuksen jälkeen... täytyykin nollata heti.

 

Mikäs tuo pick up coil oli ja missä se sijaitsee?

 

Nakutusanturi ei nyt ainakaan antanut vikakoodia kuitenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos oiken muistan, niin mulla oli toissa kesänä koodi 42, vaihdoin EST moduulin ja sen jälkeen on toiminut, tosin verstas tiesi sanoa että hapettuneet sytkä moduulin liitin voi kans joskus aiheuttaa 42 koodin,

putsasin sitten sytkämoduulin liittimen kans, ja hapettunuthan se oli, en vain tajua missä vaiheessa se oli hapettunut, kun silloin tällöin kun tulee virran jakajan kansi ja pyörijä putsattua tai vaihdettua,

niin on yleensä tarkistanut että sytkä moduuli näyttäis ok olevan, että näkyykö vielä pii tahnaa vai mikä onkaan, ja että liitin ei olisi hapettunut,

no, kuiteskin sitten uuden EST moduulin jälkeen ja sytkä moduulin liittimen putsauksen jälkeen ei ole 42 koodia vilkutellut.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa tässä ei kait ole maffia, vaan map.

Map ja sytkäboksi on nyt tilattu, merkistä ei ole tietoa, mutta parempaa päätä pitäisi kuulemma olla.

 

Toi liitin sytkänsäätöä varten on tarkastettu ja ei ollut hapertunut.

 

Itse asiassa vikakoodeja ei ole nollattu sytkän tarkistuksen jälkeen... täytyykin nollata heti.

 

Mikäs tuo pick up coil oli ja missä se sijaitsee?

 

Nakutusanturi ei nyt ainakaan antanut vikakoodia kuitenkaan.

 

Pick up coil on pyörijän alla,virran jakajassa, virran jakaja täytyy nostaa kokonaan ylös ja ulos jos vaihtaa pick up coilin.

 

Pick up coil on joku magneetti hökötys, auton kun starttaa, niin siitä menee virta sitten etiäpäin, korjatkoon joku jos oon ihan hakoteillä  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mikäs tuo pick up coil oli ja missä se sijaitsee?

 

Pickup coil on jakajan sisällä.

Se antaa moottorin pyörimispulssit modulille, joka taas ohjaa puolaa.

Vaihto edellyttää jakajan purkamisen ja sitä myötä sytytyksen ajoituksen uudelleen säädön.

 

Smokey olikin nopeampi vastauksessa.

images.jpeg.d602fb9dce99cc4030bccb8304a9da26.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Muistin juuri että kerran on mulla pick up coil pimahtanut, veikkaan että jos sulla on pick up coil sökö, niin sen kyllä huomais,

itsellä kun se aikoinaan meni, niin (onneksi) tallin edessä sammui kuin saunalyhty, eikä startannut enää, eli jos coil ois sökö, niin sanoisin kyllä

että sitten ei auto starttaa ennkuin on uusi vaihdettu.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...