Laszlo Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 Oli auto venakumien vaihdossa. Nyt vaihdon jälkeen alko kone nakuttaa(naputtaa) . Vaikea paikallistaa tuleeko ylhäältä vai alhaalta. Omasta mielestä kuuluu enempi kuskin puolelta. Mikä hitto voi olla. Asentaja sano et venat pitäs olla säädöissä. Kumit vaihdettiin siis kansia irroittamatta. Mikä vaivaa? Onko vadtaavia kokemuksia? Tai joku "ammattimies" joka osaa kertoa syyn oireisiin. Link to post Share on other sites
Fenix Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 Ota yhteyttä tekijään että tarkastaa. Kuulostaa siltä ettei keinuvipujen / nostajien säätö onnistunut. Jos itse päätät kurkata venakopan alle, niin katso ettei keinuvivut ole löysällä. Varo ettei venakoppa osu laturin perässä olevaan + napaan, ota akun kaapeli irti. Onko ääni tämmönen? Link to post Share on other sites
Laszlo Posted July 28, 2020 Author Share Posted July 28, 2020 Aattelin itte jo kurkata alustavasti. Ku asentajalla kesäloma. Kuinkas kiireellä ne keinuvivut tulee olla? Link to post Share on other sites
Laszlo Posted July 28, 2020 Author Share Posted July 28, 2020 Onko ääni tämmönen? On. Kuulostaa ihan niinku ois mun koneesta toi ääni. ? Link to post Share on other sites
Fenix Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 Aattelin itte jo kurkata alustavasti. Ku asentajalla kesäloma. Kuinkas kiireellä ne keinuvivut tulee olla? Klappia ei saa olla liikesunnassa, mutta sivusuunnassa saattaa keinu vähän liikkua. Ehkä helpoin epävirallinen ohje ensikertalsiselle olisi hätäratkaisuksi: Paikallista löysä keinu ja kiristä mutterista löysät pois herkästi. Varo yli kiristämistä. Voit kokeilla liikuttaa työntötankoa ylös-alas kunnes liike loppuu ja siitä kiristä 1/4 kiertosta lisää. Seuraavaksi vaikka moottori käynnissä 1/4 kierrosta kerrallaan kunnes ääni häviää. 1/2 kierrosta voi riittää ja täysi kierros lähtöpisteestä luultavasti maksimi ja venttiilit alkaa jo kantamaan. Link to post Share on other sites
Laszlo Posted July 28, 2020 Author Share Posted July 28, 2020 Kiitos selkeistä ohjeista. Täytyypä tutkia kun pääsee tallille. Link to post Share on other sites
Fenix Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 Virallisempi ohje on tehdä säätö silloin kun nostaja on nokan perusympyrällä, eli työntötanko alimmassa asennossa ja venttiilit kiinni (ylhäällä) . Tällöin vaatii moottorin pyörittämistä räikällä kampiakselin päätypultista oikean kohdan löytämiseksi kullekin keinulle. Videossa 8:30 min. kohdalla säätö moottorin käydessä. Link to post Share on other sites
Laszlo Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 Tänään pääsin tallille ja otin venakopan irti kuskin puolelta. Pari keinua tuntui hiukan löysältä joita kiristin varovasti. Ja kone tulille. Naputus jatkui mutta selkeästi 3 sylinterin keinu nakutti. Kiristin 1/4 kierroksen ja johan hiljeni. Nyt taas camara käy nätisti. Saa asentaja vielä tarkistaa venasäädöt ku palaa lomilta. Kiitos Fenixin ohjeistuksesta Link to post Share on other sites
TransNAM Posted July 29, 2020 Share Posted July 29, 2020 Kerro asentajalle terveisinä että (vakionostajilla) säädetään YKK, välys pois ja n. puoli kierrosta LISÄÄ (preload). Jos nostajat on vanhat voi vaatia jopa enemmän preloadia (3/4 kierrosta). Välyksen pois säätämisessä pitää olla tarkkana ja sormi herkkänä koska hydrauliset nostajat tyhjenee kun ei öljynpainetta ole jolloin venttiili / välys on pelkän pienen jousen varassa. Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now