Jump to content

1994 Firebird 5.7 - 4L60E vaihteisto/turbiiniongelma


Recommended Posts

Noniin, tuossa ollu tutkittavana 2 päivää 1994 Firebird missä seuraavat ongelmat vaikka vaihteisto 4l60E ja turbiini (oisko noin 2500rpm stall) pitäs olla vähä häävimpiä ja ostohintakin ollut yhteensä $2500 JEGS:ltä, näillä ajettu max 5tkm. Ongelma:

 

- Välillä täristää, kuin vastustaisi kierrosten ottamista

- Ilmeisestikin tärinän yhteydessä pukkaa öljyä öljyntäyttöputkesta (näin ainakin tänään kävi)

 

Oireet oli alkanu talviseisonnan jälkeen, toki nykyinen omistaja ollut autolla edes 1000 kilsaa ehtinyt ajaa ennenku talviseisonta alkoi kun tuore ostos ollut syksyllä. Nyt on tarkisteltu seuraavat asiat:

- Öljymäärä, sitä näytti mittatikun mukaan olevan yli ylämerkin ihan kylmänäkin. Otettu aluksi 1.1 litraa pois, sitten palauteltu sen verran öljyä että lämpimällä koneella nousee mittatikun asteikon puoleenväliin

- Vaihteiston jäähdyttimen putket tarkistettu että varmasti ovat ehyet eikä tukossa, ei ollut lintassa mistään ja uuden näköiset on ja oikein kytketty

- Vaihteiston niskassa olevan hengitysputken tarkistus, hyvin ilma tulee sieltä pihalle letkusta imastaessa joten ei ole tukossa tai taittunut tms.

- Käytetty diagnostiikka softan perässä: ei vikakoodeja, ei herjoja mistään väärästä toiminnasta (ei toki täristänytkään/sylkenyt öljyä mittauksen aikana), lootan lämmöt koko ajan 90-95 asteen välillä ja kaikki muutenkin vaikutti pelaavan kuten pitää. Lämpötilan perusteella voisi kuvitella että öljynkiertokin syylärinpäädyssä toimii esteettömästi.

 

No virittelin tuohon semmosen öljynkeräyspullon mittatikun päähän missä varalta 6mm reikä ettei ihan tulppana toimi. Eilen käyttelin tuntitolkulla ja pientä ajolenkkiä eikä ongelmia, tänään käytin auton leimallakin eikä siinä vajaan 20km matkan aikana eikä katsastuksessa huudattamisenkaan aikana mitään ongelmaa. Ajattelin lähteä tuossa joku tunti sitten pidemmälle testilenkille että tuleeko se oire takaisin. No 5km ehdin ajaa, kun risteyksessä liikkeellelähtiessä hieman täryytti ja tuntu kun vastustaisi kierrosten nousua, välittömästi sen jälkeen ATF haisi nokkaan ja pysäytin tienlaitaan. Siellähän sitä ATF:ää oli pari ruokalusikallista tullu pulloon mittatikun putkesta  :-\ Ajelin takasin isommilla kierroksilla (+1500rpm) ettei täristäisi, eikä täristäny eikä tullu öljyä enempää pihalle. Tyhjensin pullon kotona, annoin 30min jäähtyä ja uusi vajaa 10km testilenkki, eikä taaskaan mitään ongelmaa. Nyt ajoin pakkovaihteilla pitäen kierrokset koko ajan +1500rpm. Tuntuu alustavasti että pienemmillä kierroksilla tämä ongelma nostaa päätään, mutta välillä toimii pitkiä pätkiä ilman mitään oiretta.

 

Että alkaa olla kaikki ulkoset asiat käyty läpi, mikähän tätä vaivaa? Ei ainakaan se että loota tai turbiini olisi liian ajettuja, ikää niillä on kyllä noin 8 vuotta ja ollu melkeen siis ajamatta nuo vuodet. Itelle tulee mieleen että seuraavana voisi kokeilla:

- Öljyt huuhtelemalla vaihtoon, samalla uusi suodatin (vanhakin voi olla väärin asennettu tai tukossa, joku O-rengas näissä kuulemma voi mennä pieleen asentaessa)

- Jos ei kummene niin kokeilla eri turbiinilla, voi se uusikin olla rikki? Täristäminen monesti viittaa turbiiniongelmiin ymmärtääkseni

- TCC solenoidi, eli sekoileekohan turbiinin lukitus

- Mitä muuta? Vieläkö on ulkoisia juttuja mitä voi tarkistella?

 

Varsin harmittava vika muuten melko hyvässä Firebirdissä. Mitä lukenut aiheesta niin näissä 4L60E lootissa kyllä tuntuu olevan monenmoista vikaa, on just tärinää ja öljyn lentely ongelmaa, johtuu millon mistäkin. Paljon on koitettu jo sulkea poiskin mutta kohta loppuu ideat. Mitäpä raati on aiheesta mieltä?  ::)

Link to post
Share on other sites

Se O-rengasjuttu on se, että suodattimen vanha o-rengas jää vaihteiston sisään ja estää uuden suodattimen asentumisen oikealle paikalleen uuden o-renkaan kanssa

Link to post
Share on other sites

Se O-rengasjuttu on se, että suodattimen vanha o-rengas jää vaihteiston sisään ja estää uuden suodattimen asentumisen oikealle paikalleen uuden o-renkaan kanssa

 

OK.

 

Tuli vielä mieleen, että jos se on tuo turbiininlukitus mikä oireilee, niin pystyykö siitä nyppää lootasta sen piuhan jostaki irti mikä antaa turbiininlukitukselle käskyn? Jos ongelma poistuisi eliminoimalla TCC kytkennän kokonaan niin tietäisi missä vika?

Link to post
Share on other sites

Se O-rengasjuttu on se, että suodattimen vanha o-rengas jää vaihteiston sisään ja estää uuden suodattimen asentumisen oikealle paikalleen uuden o-renkaan kanssa

Sehän on sellainen metalliholkki johon naitettu kumitiiviste. Mullakin vanha jäi lootaan ja uusi filtteri piti tietty laittaa ilman sitä kun en keksinyt millä sen sais kaivettua sieltä (saa vinkata). Ei tosin itsellä mitään ongelmia plodjussa. Holkin kuva löytyy jostain filtterin mainoksesta.

Link to post
Share on other sites

Jos laatikko "ahdistaa" ajossa niin viittaisi että yrittää 2 vaihdetta päälle yhtaikaa.

Tuohon riittää joku vuoto jossakin kanavasta toiseen tai koneiston venttiilin jumitus. Satunnaisena ehkä jälkimmäinen.

Myös kytkinpakka tai panta voi olla säädetty liian tiukalle mutta silloin tekisi tuon aina.

Jos on tehnyt tuota enempi ja vika on edellämainittu niin viallinen pakka on luultavasti ottanut itseensä.

 

 

 

Turbiinilukko jos on päällä niin tuntuu niinkuin manuaalilla ajaisi. Lukkoa ei saa kovin helposti yhtäkkiä pois päältä ellei katkaise johtosarjasta piuhaa  (saahan sen takaisin...).

Link to post
Share on other sites

Jos laatikko "ahdistaa" ajossa niin viittaisi että yrittää 2 vaihdetta päälle yhtaikaa.

Tuohon riittää joku vuoto jossakin kanavasta toiseen tai koneiston venttiilin jumitus. Satunnaisena ehkä jälkimmäinen.

Myös kytkinpakka tai panta voi olla säädetty liian tiukalle mutta silloin tekisi tuon aina.

Jos on tehnyt tuota enempi ja vika on edellämainittu niin viallinen pakka on luultavasti ottanut itseensä.

 

 

 

Turbiinilukko jos on päällä niin tuntuu niinkuin manuaalilla ajaisi. Lukkoa ei saa kovin helposti yhtäkkiä pois päältä ellei katkaise johtosarjasta piuhaa  (saahan sen takaisin...).

 

Pekka68 vain sanoi että täryytystä saattaisi aiheuttaa tuo turbiinilukon oireilu kun vissiin näissä kytkee sitä päälle 2- ja 3-vaihteillakin? Mistäs tuon piuhan löytäisi ja helpoiten saisi poikki? Saahan sen liitettyä takasi. Mahtanee vaan sitten vikakoodia heitellä ku yrittää kytkeä eikä siinä onnistukaan? JoukoY kanssa oli puhetta että se voitas ohjelmoidakin pois testauksen vuoksi. Mutta en viiti Joukoa vaivata jos sen saa testattua vaan nykäsemällä piuhan pois jostakin tai katkasemalla sen.

Link to post
Share on other sites

Noniin. Jo oli homma löytää missä vika  :o Omistajan puheiden mukaan ei kukkaa halunnu tätä ottaa tehtäväksi ja en hirveästi kyllä ihmettelekään näin jälkikäteen, ei oo ihan niin yksinkertanen homma selventää tuommosta oiretta.

 

En jaksa kaikkea kirjottaa mitä varmisteltu ja testattu, mutta kyllä se ongelma liitty nyt tuohon turbiinin lukon ohjaukseen. Tämä yksilö kuuleman mukaan on syöny vaihdelaatikoita ja niin se näyttäs olevankin kun entisiä kuittenja kattoo, jatkuvasti kuitteja ollu lootaremontista ja vahvisteluista jne. Ja nyt tämä tuliteräkin laatikko uusine turbiineineen oireillu öljyjen sylkemis mielessä. JoukoY avustuksella ohjelmoitiin kampe muutamaan kertaan ja testattiin eri juttuja vaihdelaatikolle ja vähän moottorillekin.

 

Turbiinin lukitus karttoja katellessa parissa taulukossa oli vähintäänkin helvetin outoja arvoja (kaikkiaan 4 eri karttaa), 1 vaihde oli ainoa missä ei turbiinia lukinnu mutta muilla vaihteilla meni lukkoon tyyliin kävelynopeudesta lähtien. Ja tämähän korkeahkon stallin turbiinin (noin 2800-3000rpm) aiheutti just semmosta pirunmoista täristelyä ja epäröintiä koko ajan ja auto oli erittäin epämiellyttävä suoraan sanottuna ajaa.

 

No että tuo koko homma saadaan suljettua pois ketjusta niin turbiinin lukituksen kartat ohjelmoitiin kaikki pois käytöstä, käytännössä siis lukitusarvoiksi kaikille eri tilanteille laitettiin 255mph eli maksimilukema, eli noissa nopeuksissa se lie mennee sitte päälle kuitenki, en kehannu testata kuitenkaan  ;D Tämän muutoksen jälkeen auto muuttu ajoltaan kuin yö ja päivä, pelaa erittäin maukkaasti eikä enää epäröi ja täristele yhtään missää nopeudessa. Kaikkiaan tänään nyt ajettu vajaa 100km kaikenlaista ajoa ja kaikenlaisia ajotilanteita eikä pisaraakaan ole öljyä tullut lootasta pihalle enää. Ja pelaa kyllä makiasti  m/

 

Seuraavana hommana saa omistaja käyttää tän vielä öljyn- ja suodattimen vaihdossa, missä näkee samalla että onko öljypohjaan tullut mitään isompia osasia lootan sisältä. Jonkulainen mahdollisuushan siinä on että jotaki vauriota on tullut ainakin tuohon lukkoturbiinin solenoidiin tms osiin, mutta muuten en usko että mitään on kun loota/turbiini pelaa niinkuin uusi loota/turbiini pelaa nyt, vaihteet tulee napakasti eikä tunnu luistavan yhtään millään vaihteella ja toiminta erittäin nopeaa ja sulavaa. Öljynvaihdon jälkeen jos näyttää että kaikki OK ja haluaa, niin voihan tuohon viilata sitten lukon toimimaan esim. 4-vaihteella yli 80km/h nopeudessa kuten se normisti TH700:ssakin toimii. Tuo ei liene tarpeellista, koska turbiinin luisto näytti olevan minimaalista 2000rpm kiekoillakin kun ajeli 80 tai 100 lasissa, "torque converter slippage" näytti vain noin 100rpm lipsumista noissa nopeuksissa ilman lukkoa ja lämmöt pysy ihan tasasena ja alhaisena koko ajan.

 

Semmosen opin tästä ainakin sai, että kannattanee tarkistella softalla noiden 4L60E lootien turbiinin lukitsemis säännöt varsinkin jos vähäkään erilaista turbiinia tuollaseen lootaan vaihtaa tai jotenkin muuten modaa laatikkoa. Todennäköisesti nuo älyttömät turbiinin lukitsemis säädöt on rikkonut aiemmatkin laatikot tästä yksilöstä.

 

JoukoY:lle isot kiitokset avusta ja ammattitaidosta, että sai tän viimeiseksi epäilykseksi jääneen turbiinin lukitus mahdollisen ongelman varmennettua nyt ja vielä noinkin siististi että voitiin käsiä sotkematta istua autossa  ;D m/ :'( Tämä oli niinkö viimenen oljenkorsi enää mitä keksi, seuraavaksi olisi pitäny alkaa laatikko purkamaan kun kaikki muu oli jo käyty läpi ja sitten olisikin hintalappua alkanut harjotukselle tulemaan.

Link to post
Share on other sites

hyvä et vika löyty ja autol on taas mahollisuus ajella. kyl toi tietämyskone on kiva kun juttelee näittenkans saattaa joskus löytyy syyllinen ilman isompaa sotkua m/

Link to post
Share on other sites

Multa saa 1994 og turbiinin 100€, jos tarvii.

 

Ei ole ihan 2500, vaan muistaakseni 2100(nimellisesti 1900?) nurkilla oma, mut koodari sanoi, että piti nostaa linjapaineita lootasta, ettei luista ja pärise rajoittajaan.

Link to post
Share on other sites

hyvä et vika löyty ja autol on taas mahollisuus ajella. kyl toi tietämyskone on kiva kun juttelee näittenkans saattaa joskus löytyy syyllinen ilman isompaa sotkua m/

 

Niin no, ilman tietämyskoneita tätä ongelmaa ei olisi edes ollut notta miten tuon ottaa  ;D Vanha TH350 ku ei yritä tietsikalla kytkiä mittää on/off jatkuvasti  ;D

Link to post
Share on other sites

Notta miten tuon ottaa... onko se nyt sitten tietämyskoneen vika kun hermostuu jos pistetään paikat uusiksi eikä kerrota sille tietämyskoneelle...

Samaa voi kokeilla vaikka kämpän ja puolison kanssa ;D

 

TH350 on paljon vaikeampi säädellä kun vaan autossa istuen...

Link to post
Share on other sites

Punainen 4 gen oli potilaana ja tuli Oulaisista trailerilla.. 8)

 

Kyllä, sinun velipoika oli trailerin kuskina, pieni maailma  ;D

 

 

Notta miten tuon ottaa... onko se nyt sitten tietämyskoneen vika kun hermostuu jos pistetään paikat uusiksi eikä kerrota sille tietämyskoneelle...

Samaa voi kokeilla vaikka kämpän ja puolison kanssa ;D

 

TH350 on paljon vaikeampi säädellä kun vaan autossa istuen...

 

Se on tosi että tuossa tapauksessa ku autoa lähetty virittelee ja muuttelee niin olisi pitäny softaan tehä muitaki muutoksia ku suutinkoko vaihtaa niin tuota vuosia vaivannutta ongelmaa ei olisi edes ollut  m/ Joo TH350 on vaikiampi säädellä tietämyskoneella, mutta sitäpä ei tarvi turbiinin eikä muiden pikkumuutosten vuoksi säädelläkään  ;D Ehottomasti on puolensa tuon 4L60E laatikon säätömahdollisuuksissa jos oikeen haluaa hieroa laatikon toimintaa, näytti olevan melko monipuoliset säädöt  m/ Itelle silti TH350 on riittävä  ;D

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jaahas, tällä on ajettu nyt 600-700km arviolta ongelmitta mutta nyt ongelma näyttäisi nostavan uudelleen päätään hieman erimuotoisena. Nyt loota oli sylkässy kerralla ihan pari desiä sinne mittatikun putkeen laitettuun pulloon tavaraa ja näyttäisi että öljy on jotenkin hieman sameaa mitä kuvia sain. Syylärissä ei kuitenkaan näy merkkejä öljystä, mutta voisiko se siltikin olla puhki se syylärin ja vaihteistojäähyttimen välistä niin, että glykolia menee lootan öljyjen sekaan mutta toistepäin ei pääse tapahtuu?  :o Öljynvaihdossa ei tätä ollu omistaja vielä käyttäny mikä oli suositus heti tehdä koska sillä ainaki selviää mitä öljypohjasta löytyy, on pelannu sen verran hyvin että sillä on vaan ajettu. Mutta nyt tosiaan alkaa näyttää että jotakin muutakin siellä on pielessä, koko ajanhan se oli epäilys ja pelko siitä kun oli päässy ravistaa sen turbiinilukon vuoksi ja tekee noita jatkuvia öljynsylkemisiä että jotakin on voinut mennä rikkikin siinä.

 

Se on selvä nyt että suoraan öljyn- ja tiivisteiden vaihtoon ja kattoo mitä sieltä löytyy. Voi olla toki vaan suodatinkin tukossa mutta öljy ei ollut enää kirkkaanpunaista joten luulempa että nyt on joku muukin löydös tulossa  :o Ja nyt kun tuon viimeisen teki, niin autolla oli kylmästä lähdetty ja muuan sata metriä ajettu, joten ei ole ehtinyt edes öljyt kuumeta.

Link to post
Share on other sites

Tuota öljyn sylkemistä en oikein ymmärrä ellei öljyä ole pahasti liikaa (väärä tikku tms.). Mistä se paine sinne tulee ja niin paljon ettei huohotin ehdi vetää?

Laatikossa ei oikein ole mitään mikä tekisi painetta öljypohjaan... Lämpölaajeneminen ehtii kyllä tasaantua huohottimesta. Korkeintaan öljyn kiehuminen eikä sekään kylmänä...?

 

Mulla on särkynyt useampi laatikko eri tavoilla muttei ole koskaan tikusta öljyä roiskinut.

 

 

Tai Itse asiassa on kerran roiskunut öljyä (TH400) mutta se korjaantui kun putsasi huohottimen, oli tukossa.

Link to post
Share on other sites

Tuota öljyn sylkemistä en oikein ymmärrä ellei öljyä ole pahasti liikaa (väärä tikku tms.). Mistä se paine sinne tulee ja niin paljon ettei huohotin ehdi vetää?

Laatikossa ei oikein ole mitään mikä tekisi painetta öljypohjaan... Lämpölaajeneminen ehtii kyllä tasaantua huohottimesta. Korkeintaan öljyn kiehuminen eikä sekään kylmänä...?

 

Mulla on särkynyt useampi laatikko eri tavoilla muttei ole koskaan tikusta öljyä roiskinut.

 

 

Tai Itse asiassa on kerran roiskunut öljyä (TH400) mutta se korjaantui kun putsasi huohottimen, oli tukossa.

 

Tuosta huohotin tarkistettu ja toimii. Näissä 4L60E lootissa on kyllä ollu moninaisista syistä juuri tätä ongelmaa että tikun kautta sylkee  mitä olen googlaillut :o

Link to post
Share on other sites

Jos pitäis selityksiä keksiä niin ainut mikä tulee mieleen on niin raju virtaus putken juurella että alkaa nousemaan ylös.

Joku paikka vuotaa ja puhaltaa suoraan putken päähän?

 

 

Uudemman mallinen lukittuva tikku auttanee asiaan. Ei taida 94 vielä olla. Ehkä GM on sillä paikannut ongelman jos on yleisempikin...

https://www.ebay.com/itm/GM-Transmission-Dipstick-For-GM-TH-700R4-700-4L60-E-Locking-type/281452119360

Link to post
Share on other sites

Jos pitäis selityksiä keksiä niin ainut mikä tulee mieleen on niin raju virtaus putken juurella että alkaa nousemaan ylös.

Joku paikka vuotaa ja puhaltaa suoraan putken päähän?

 

 

Uudemman mallinen lukittuva tikku auttanee asiaan. Ei taida 94 vielä olla. Ehkä GM on sillä paikannut ongelman jos on yleisempikin...

https://www.ebay.com/itm/GM-Transmission-Dipstick-For-GM-TH-700R4-700-4L60-E-Locking-type/281452119360

 

En tiedä riittäskö pelkkä virtaus, jostaki se iskee jonku sortin paineaallon sinne öljyn sekaan kun tulee ampumalla pihalle se öljy. Voisko se suodatin olla jo nyt niin tukkonen että haukkoo välillä jo tyhjää ja paine nousee sitte vauhilla tjsp.?

 

En ihmettelisi jos se aiemmin esiintynyt ravistaminen sen turbiinin lukituksen kanssa olisi ehtinyt särkeä jo jotaki lootasta tai turbiinista ku oli se sen verran rajua että koko auto hytky sillä hetkellä. Ja ollu kuitenki vuosia nipussa sellasena ku se oli, toki lähes ajamatta (liekö tästä syystä), että tuliko se softapuolen pelastus tähän liian myöhään jo kuitenkin  :o Eli jotaki ehti mennä jo huonoksi tai hyvälle alulle rikkoontumaan päin.

 

Nyt tuo viimesin ja rajuin öljynlento pulloon oli tapahtunu kun oli pihasta vaan lähteny, 2 oli vaihtunu normisti vaan 3 oli vähä ootattanut ja sitten kun vaihtunut niin oli normaalisti vaihtunut mutta oli alkanu öljy haisee ja pullossa oli ollu 1.5dl tavaraa, ja se oli nyt sameahkoa. Silti syylärin puolella ei näy merkkejä että glykolin seassa olisi ATF:ää.

 

Saas nähä mitä öljynvaihossa löytyy öljypohjasta, tämähä oli suositus viedä pikimmiten öljynvaihtoon mutta kun oli toiminut niin hyvin niin sillä on nyt vaan ajeltu. Ei tästä varmaan helpolla enää pääse ku vain sillä, että suodatin olisi todella tukkoinen, se voisi uudessa lootassa mennä kyllä tukkoon piankin jollei ole lisäsuodatinta ollut kiinni lootan ensimmäisten satojen kilsojen aikana.

Link to post
Share on other sites

...kun ei tuohon laatikkoon oikein voi tulla painetta mistään kun on suljettu järjestelmä.

Verrattuna moottoriin missä painetta voi tulla sylinteristä paljonkin nesteeseen tai lohkoon.

 

 

Periaatteessa voisi olla mahdollista öljyn vaahtoaminen jos sinne joutuu pumpun imupuolella ilmaa sekaan. Esim. huono suodattimen tiiviste, väärä suodatin öljypohjaan, liian vähän öljyä jne.

Määrä turpoaa niin paljon että tulee loota "täyteen".

Tuo tulee joskus ohjaustehostimissa vastaan jos on ilmaa kierrossa.

 

 

Ilman mukana olo selittäisi viivästyneet vaihdot ja samean öljyn...

Tyhmä kysymys mutta onhan öljyn määrä katottu auton käydessä?

Link to post
Share on other sites

...kun ei tuohon laatikkoon oikein voi tulla painetta mistään kun on suljettu järjestelmä.

Verrattuna moottoriin missä painetta voi tulla sylinteristä paljonkin nesteeseen tai lohkoon.

 

 

Periaatteessa voisi olla mahdollista öljyn vaahtoaminen jos sinne joutuu pumpun imupuolella ilmaa sekaan. Esim. huono suodattimen tiiviste, väärä suodatin öljypohjaan, liian vähän öljyä jne.

Määrä turpoaa niin paljon että tulee loota "täyteen".

Tuo tulee joskus ohjaustehostimissa vastaan jos on ilmaa kierrossa.

 

 

Ilman mukana olo selittäisi viivästyneet vaihdot ja samean öljyn...

Tyhmä kysymys mutta onhan öljyn määrä katottu auton käydessä?

 

Silläpä just se tukkeentunu suodatin voisi vielä olla yksi mahdollisuus jos haukkoo ilmaa sekaan. Mutta jos se määrä turpoaisi, niin sen PITÄISI tulla pihalle sieltä lootan niskasta, EI tuota pidempää reittiä mittatikun putkesta, ja tuoltahan se vaan ei voi tulla pihalle ilman painetta öljytilassa. Että tuon loogisuutta rikkoo tuo homma että se öljy ei tuu huohottimesta vaan mittatikun putkesta.

 

Ei haittaa tyhmät kysymyksetkään, kaikki on tervetulleita. Mutta kyllä on tietenkin tarkistettu koneen käydessä öljyt ja koitettu niitä vähentääkin niin paljon että jos mittatikku on väärä ja öljyä on liikaakin mutta ei vaikutusta. Ja tässäkin tapauksessa se ylimääränen pitäs tulla lootan niskassa olevasta huohottimesta, EI mittatikun putkesta  :o

Link to post
Share on other sites

Lootan päällä oleva huohotin on aika pienellä reiällä ja kanava on lisäksi sokkeloinen, kiertää pumpun kautta.

Eli nopeassa tapahtumassa sormen kokoinen putki voi olla helpompi reitti kun parin millin labyrintti...

Lisäksi tikun putkenpää on öljynpinnan alla eli tavaraa nousee putkeen heti kun vaan joku työntää.

 

 

Toinen puolityhmä kysymys: Onko lootassa matala vai syvä pohja? F-bodyn vakio on matala.

Syvään pohjaan laitettu "matala" (vakio) suodatin voi hyvinkin vetää ilmaa kun ei yllä pohjaan. Tai jopa pudota irti mutta silloin loppuu kyyti...

Toisena suodattimen runko voi murtua jos on 2 kaulan tiivistettä päällekäin. Netin perusteella tuo on yleistä...

Tuo voi käydä helposti jos tiiviste on mallia peltinen. On todella tiukassa ja voi helposti luulla pumppuun kuuluvaksi. Siihen sitten kumitiiviste perään ja suodatin jää väännätyksiin.

 

 

Edit: Onko huohotin kokeiltu puhaltamalla/paineilmalla että on oikeasti auki? Ei riitä että reikä näyttää puhtaalta...

Ainakin 98 on laatikon päällä letkussa T-haara eli letkuun puhaltaminen ei vielä kerro mitään.

 

 

Edit2: Kaveri sai just Audin lootan kuntoon kun lisäs reilu 2L öljyä. Ei ole tikkua. Turbiinilukko pätki / nyki, antoi outoja vikakoodeja yms. Ihme kun ei ollu hajonnu...

IMG_8156.thumb.jpg.bf2b78963ab386466301d1ff020b3147.jpg

Link to post
Share on other sites

Lootan päällä oleva huohotin on aika pienellä reiällä ja kanava on lisäksi sokkeloinen, kiertää pumpun kautta.

Eli nopeassa tapahtumassa sormen kokoinen putki voi olla helpompi reitti kun parin millin labyrintti...

Lisäksi tikun putkenpää on öljynpinnan alla eli tavaraa nousee putkeen heti kun vaan joku työntää.

 

 

Toinen puolityhmä kysymys: Onko lootassa matala vai syvä pohja? F-bodyn vakio on matala.

Syvään pohjaan laitettu "matala" (vakio) suodatin voi hyvinkin vetää ilmaa kun ei yllä pohjaan. Tai jopa pudota irti mutta silloin loppuu kyyti...

Toisena suodattimen runko voi murtua jos on 2 kaulan tiivistettä päällekäin. Netin perusteella tuo on yleistä...

Tuo voi käydä helposti jos tiiviste on mallia peltinen. On todella tiukassa ja voi helposti luulla pumppuun kuuluvaksi. Siihen sitten kumitiiviste perään ja suodatin jää väännätyksiin.

 

 

Edit: Onko huohotin kokeiltu puhaltamalla/paineilmalla että on oikeasti auki? Ei riitä että reikä näyttää puhtaalta...

Ainakin 98 on laatikon päällä letkussa T-haara eli letkuun puhaltaminen ei vielä kerro mitään.

 

 

Edit2: Kaveri sai just Audin lootan kuntoon kun lisäs reilu 2L öljyä. Ei ole tikkua. Turbiinilukko pätki / nyki, antoi outoja vikakoodeja yms. Ihme kun ei ollu hajonnu...

 

Tuo öljypohjan syvyys on hyvä pointti, minusta se oli melko messevä krominen pohja tuossa. Mutta en tiedä millaset ne normisti 4-genissä on. Toisekseen voisi kuvitella kun tuo loota on tuollasenaan ostettu että siellä alunperin on oikea suodatin laitettu paikalle pajalla missä se tehty. Toki voihan olla, että öljyt vaihettu vähistä kilsoista huolimatta ja tilalle onkin mennyt vääränlainen öljynsuodatin?  :o Tämä keissi on MAHDOLLINEN, ja selittäisi kyllä oireiluakin.

 

Huohottimen kokeilin niin että ujutin sinne tiukan kumiletkun ja sekä puhalsin ja imin siitä ja molempiin suuntiin ilma huilasi, minusta ulospäin ilma tuli kevyemmin mutta paha vertailla tuommosella suutuntumalla  ;D Se kuitenki varmaa että se huilaa kyllä.

Link to post
Share on other sites

4genissä on 93-02 täysin sama peltinen pohja kun 3gen-TH700 alusta lähtien. N. 5,5cm tiivistepinnasta pohjaan.

Laatikon kuoret muuttuu kylläkin reilusti 98 mutta muu pysyy jokseenkin samana.

En tiedä missä kohtaa suodattimen tiiviste muuttuu. Onko E-n myötä vai vasta 98.

Itse asiassa 97 Vanissakin on peltinen eli muutos on aikaisemmin.

Suodatin käy sama tiivisteestä riippumatta.

 

Itelle suunnitellu alumiinista pohjaa kun tuo peltinen on aika p**ka... Menny vaan suunnitelmat laatikon räjäyttelyyn ;D

 

 

Edit: Nyt kun kuvia katoin niin ainakin tehtaan syvän pohjan tunnistaa siitä ettei pohja ole tasainen. Eli ei ole koko alueelta yhtä syvä.

Tarvikkeista ei sitten tiedä...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...