Rämppäri Posted August 29, 2020 Posted August 29, 2020 Morjens, olen uusi tällä foorumilla, nyt oli pakko liittyä kun camaron lootaan iski eriskummallinen vika. Laatikkoremontin jälkeen autolla on ajettu alle 1000km ja alkuun laatikko oireili siten että ei meinannut vaihtaa 2 vaihdetta isommalle, vika kasvoi nopeesti siihen että 3 ja 4 vaihteet oli ikäänkuin tyhjiä. No nyt sit vika muka selvisi, öljyä oli liian vähän, öljyä lisättiin ylärajaan ja laatikko toimi 10km oikein kunnes vika ilmestyi taas. No sit lisättiin jälleen öljyä ja sama juttu, 10km toimi hyvin kunnes taas lopetti. Kolmannen lisäyskerran jälkeen kun lähdin kokeilemaan niin ei toiminut 3 ja 4 vaihteet yhtään vaikka öljy ylärajassa. Onko vinkkiä mistä lähdetään vikaa etsimään?
mikke Posted August 29, 2020 Posted August 29, 2020 Öljyt katottu koneen käydessä ja kaikki vaihteet läpikäytynä? ajolämpysenä paras mittaus hetki. kytkeytyykö 3 vaihde mut jää luistamaan vai mitä siin tapahtuu?
Rämppäri Posted August 29, 2020 Author Posted August 29, 2020 Joo koneen käydessä katottu, nyt pari litraa kaikkineen lisätty öljyä, musta tuntuu että yrittää vaihtaa 3 vaihteelle jolloin laatikossa ei tunnu mitään, ikäänkuin luistaisi mutta ei oo vetoja yhtään. Sitten kun yrittää kaasulla hakea niin kytkee 2 vaihteen
TransNAM Posted August 29, 2020 Posted August 29, 2020 Olettaen että öljyn määrä on nyt varmasti oikea on joku vika 3/4 kytkinpakassa, öljyreitissä tai koneistossa siihen liittyvissä osissa esim. 3/4-akkumulaattori. Sikäli kun laatikko on "E" olis vikakoodit hyvä katsoa. Jos öljyä on pitänyt lisätä useamman kerran niin häviääkö sitä johonkin? Noin litran vajausta ei ajossa huomaa, isompi määrä alkaa vaikuttamaan. Shifterin säätökin hyvä tarkistaa mutta ei ole niin tarkka sähkölaatikossa. Onko öljy vielä kirkasta vai sameaa/tummaa? Näkee hyvin kun ottaa tikusta valkoiselle paperille. Vaihtaako neloselle jos kerää enempi vauhtia kakkosella ja nostaa kaasun? Yksinkertaistettuna vaihteet: Forward pakka: 1, 2, 3, 4 Panta/servo: 2, 4 3/4-pakka: 3, 4 Kytkimiä yms. on muitakin mutta muut vaikuttaa jokseenkin yhteen vaihteeseen kerrallaan.
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Olettaen että öljyn määrä on nyt varmasti oikea on joku vika 3/4 kytkinpakassa, öljyreitissä tai koneistossa siihen liittyvissä osissa esim. 3/4-akkumulaattori. Sikäli kun laatikko on "E" olis vikakoodit hyvä katsoa. Jos öljyä on pitänyt lisätä useamman kerran niin häviääkö sitä johonkin? Noin litran vajausta ei ajossa huomaa, isompi määrä alkaa vaikuttamaan. Shifterin säätökin hyvä tarkistaa mutta ei ole niin tarkka sähkölaatikossa. Onko öljy vielä kirkasta vai sameaa/tummaa? Näkee hyvin kun ottaa tikusta valkoiselle paperille. Vaihtaako neloselle jos kerää enempi vauhtia kakkosella ja nostaa kaasun? Yksinkertaistettuna vaihteet: Forward pakka: 1, 2, 3, 4 Panta/servo: 2, 4 3/4-pakka: 3, 4 Kytkimiä yms. on muitakin mutta muut vaikuttaa jokseenkin yhteen vaihteeseen kerrallaan. Öljy on kirkasta ja ei mielestäni yritä vaihtaa 4 vaihteelle. Öljyä ei häviä silminnähden ainakaan maahan/auton pohjaan joka tässä onkin se omituinen juttu
TransNAM Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 Tarkista vielä syylärinkorkista näkyykö jäähdytysnesteessä öljyä. Jos öljyä on ollut alunperinkin yli 2L liian vähän on hyvä mahdollisuus että joku on 1000km aikana ottanut jo siipeensä mutta tuo pitäisi näkyä öljyssä värin muuttumisena... Jos taas vika on ohjauspuolella (ei yritäkään) ei kytkimiin välttämättä tule vahinkoa. Vaihtoehtoja on aika monta... tiivisteitä, mäntiä jne. Jos loota ei remontin jälkeen kestä kun 1000km tulee mieleen joku moka remontissa. Mikä oli oireena ennen remppaa? Eli miksi rempattu? Edelleen vikakoodit olisi hyvä tietää. Näkisi mahdolliset johto-, venttiili yms. viat. Muuten ei auta kun avata ja tutkia... Missäpäin olet ja onko sielläpäin kellään sopivaa testeriä/ohjelmaa? Ainiin... Minkä ikäinen auto?
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Tarkista vielä syylärinkorkista näkyykö jäähdytysnesteessä öljyä. Jos öljyä on ollut alunperinkin yli 2L liian vähän on hyvä mahdollisuus että joku on 1000km aikana ottanut jo siipeensä mutta tuo pitäisi näkyä öljyssä värin muuttumisena... Jos taas vika on ohjauspuolella (ei yritäkään) ei kytkimiin välttämättä tule vahinkoa. Vaihtoehtoja on aika monta... tiivisteitä, mäntiä jne. Jos loota ei remontin jälkeen kestä kun 1000km tulee mieleen joku moka remontissa. Mikä oli oireena ennen remppaa? Eli miksi rempattu? Edelleen vikakoodit olisi hyvä tietää. Näkisi mahdolliset johto-, venttiili yms. viat. Muuten ei auta kun avata ja tutkia... Missäpäin olet ja onko sielläpäin kellään sopivaa testeriä/ohjelmaa? Ainiin... Minkä ikäinen auto? Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri. Oireena ennen remppaa oli se että hävis kaikki vaihteet. Tarvii lähtee hiipimään autolle ja kurkata sinne syyläriin. Auton omistaja ennen minua on pitkänlinjan jenkkiharrastaja joten todella oudolta tuntuisi että olisi lyönyt liian vähän öljyä lootaan asennuksen jälkeen.
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri. Oireena ennen remppaa oli se että hävis kaikki vaihteet. Tarvii lähtee hiipimään autolle ja kurkata sinne syyläriin. Auton omistaja ennen minua on pitkänlinjan jenkkiharrastaja joten todella oudolta tuntuisi että olisi lyönyt liian vähän öljyä lootaan asennuksen jälkeen. Jäähdytinnesteet on ok, en havainnut öljyä seassa
TransNAM Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri. Kyllä niitä tuolla "etelässä" pitäisi olla enempikin. 94 on mallia "vanhempi", 95 omansa ja 96 lähtien OBD-2. Ohjelmat löytyy netistä mutta sopivan ALDL-piuhan tarvii. Jos meinaat auton pitää suosittelen oman piuhan hankintaa. Maksaa joitain kymppejä. ALDL-USB, 8192baud. Esim: https://www.ebay.com/itm/12-Pin-ALDL-USB-OBD1-Cable-Adapter/274192466474? Jäähdytinnesteet on ok, en havainnut öljyä seassa Eli öljyä ollut alumperinkin liian vähän?
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Kyllä niitä tuolla "etelässä" pitäisi olla enempikin. 94 on mallia "vanhempi", 95 omansa ja 96 lähtien OBD-2. Ohjelmat löytyy netistä mutta sopivan ALDL-piuhan tarvii. Jos meinaat auton pitää suosittelen oman piuhan hankintaa. Maksaa joitain kymppejä. ALDL-USB, 8192baud. Esim: https://www.ebay.com/itm/12-Pin-ALDL-USB-OBD1-Cable-Adapter/274192466474?Eli öljyä ollut alumperinkin liian vähän? paha mennä sanomaan onko ollu öljyä liian vähän... on vaan kyllä mysteeri että mihin toi öljy tuolta "vähenee". Mut joo tarvii hommaa oma piuha
TransNAM Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 ... on vaan kyllä mysteeri että mihin toi öljy tuolta "vähenee". ... Ei ole kun tasan 2 vaihtoehtoa: maahan tai syyläriin... Tarkistuksessa pitää auton olla suorassa myös sivuttain. Tikku menee laatikon oik. etukulmaan eli auton kallistaminen vaikuttaa aika paljon tikun näyttämään. Varmin tapa tarkistaa öljy on suoraan ajosta sammuttamatta autoa välillä. Muistaa katsoa "Hot"-asteikkoa. Jos tarkistaa ajamatta pitää antaa koneen käydä hetki ja käyttää keppiä joka pykälässä. Tällöin "Cold"-asteikko. Turbiiniin, kytkimiin jne. mahtuu aika paljon öljyä joka seistessä valuu osittain pois = tikku näyttää "liikaa".
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Ei ole kun tasan 2 vaihtoehtoa: maahan tai syyläriin... Tarkistuksessa pitää auton olla suorassa myös sivuttain. Tikku menee laatikon oik. etukulmaan eli auton kallistaminen vaikuttaa aika paljon tikun näyttämään. Varmin tapa tarkistaa öljy on suoraan ajosta sammuttamatta autoa välillä. Muistaa katsoa "Hot"-asteikkoa. Jos tarkistaa ajamatta pitää antaa koneen käydä hetki ja käyttää keppiä joka pykälässä. Tällöin "Cold"-asteikko. Turbiiniin, kytkimiin jne. mahtuu aika paljon öljyä joka seistessä valuu osittain pois = tikku näyttää "liikaa". Tässä vehkeessä on oma lauhdutin vaihteistolle, eli kaiketi mahdotonta että öljy menisi syyläriin. Onko mitään vaihtoehtoa että vika olisi turbiinissa? Tätä veikkasi auton edellinen omistaja....
mikke Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 vähä erikoista et turbiini toimis 1-2 vaihteilla mut ei sit 3-4 vaihteella ensikään. kyl suurempi epäilys kohdistus 3 kytkimeen täs kohtaa.
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 vähä erikoista et turbiini toimis 1-2 vaihteilla mut ei sit 3-4 vaihteella ensikään. kyl suurempi epäilys kohdistus 3 kytkimeen täs kohtaa. Laskin öljyä pois niin kyllä se nyt on saatanan tummaa, öljytikussa kirkasta. Ohitin lauhduttimen, sieltäkin tuli ruskeeta öljyä, oiskohan kyseessä nyt jonkinlainen öljynkiertohäiriö?
TransNAM Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 Laskin öljyä pois niin kyllä se nyt on saatanan tummaa, öljytikussa kirkasta. Ohitin lauhduttimen, sieltäkin tuli ruskeeta öljyä, oiskohan kyseessä nyt jonkinlainen öljynkiertohäiriö? Ruskea öljy tarkoittaa yleensä että laatikko on joko käynyt tosi kuumana tai öljyn seassa on kytkinlevyjen kitkapintaa... Tikusta saa niin pienen määrän ettei välttämättä erota mutta paperilla yleensä näkyy, viimeistään kun ottaa uutta viereen. Muuten hyvä video mutta unohtui puolet vakavammista "tyyppivioista": halkeava 3/4-pakan mäntä (jos alumiininen=n.96 vanhemmat), halkeava akkumulaattorin mäntä, jumittuvat kuulat, spragiviat jne, jne. Tämä ei tarkoita että nämä kaikki joka laatikossa hajoaisi mutta ainakin osa on tullut itellä vastaan, mm. pakan mäntä meni kaverin 94 Camarosta, sungear-shelli omasta jne. Miksi kaikilla juutuubivideoilla riehutaan lootien kanssa...? Saa sen lootan purettua ilman kolisteluakin
Rämppäri Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Ruskea öljy tarkoittaa yleensä että laatikko on joko käynyt tosi kuumana tai öljyn seassa on kytkinlevyjen kitkapintaa... Tikusta saa niin pienen määrän ettei välttämättä erota mutta paperilla yleensä näkyy, viimeistään kun ottaa uutta viereen.Muuten hyvä video mutta unohtui puolet vakavammista "tyyppivioista": halkeava 3/4-pakan mäntä (jos alumiininen=n.96 vanhemmat), halkeava akkumulaattorin mäntä, jumittuvat kuulat, spragiviat jne, jne. Tämä ei tarkoita että nämä kaikki joka laatikossa hajoaisi mutta ainakin osa on tullut itellä vastaan, mm. pakan mäntä meni kaverin 94 Camarosta, sungear-shelli omasta jne. Miksi kaikilla juutuubivideoilla riehutaan lootien kanssa...? Saa sen lootan purettua ilman kolisteluakin Joo kyl se nyt on selvästi laatikkotohtorin hommia kunhan saan aikaseksi ottaa irti. Omituista että hajos alle 1000km ajossa, oisko sitte turbiiniin jääny jotain paskaa kun sitä ei sit jostain syystä oltu vaihdettu kun loota oli rempattu. Naureskelin kans tota videoo että kauhee kiire ja repiminen, no kukin tyylillään Valutin vielä vanhat öljyt laatikosta pois ja uudet tilalle mutta ei ollut vaikutusta, tuntuu siltä että huonommaksi vaan meni mitä enemmän testaili, ihan kuin 2 vaihdekkin olis alkanu luistamaan. No onneks tästäkin taitaa selvitä rahalla
TransNAM Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 Ei turbiinia vaihdeta rempassa ellei sitä erikseen haluta tai ole rikki. Ei ole varsinaisesti kuluva osa. Poikkeuksena niin paha räjähdys lootassa että öljy on metallia tai muuta moskaa täynnä.
Rämppäri Posted October 15, 2020 Author Posted October 15, 2020 Vähän päivitystä tohon laatikkoon liittyen. Laatikko kävi tohtorilla ja hämmennys oli melkoinen, joo 3 ja 4 vaihteen pakat loppu joka ei yllättänyt mutta se että edellinen seppä joka ton laatikon oli rempannu niin ei oo kyllä tiennyt mitä tehdä. Kaikki teflon tiivisteet oli vedetty sivuleikkureilla poikki että oli saanu paikalleen, johtosarjan liittimet ihan paskana, eli oli pyhällä hengellä kiinni, sit sieltä puuttui joku pieni kuula... Viikonloppuna tarvii askarrella laatikko paikalleen, eiköhän se nyt toimi ku melkeen koko lastikko tehtiin uusiksi...
TransNAM Posted October 15, 2020 Posted October 15, 2020 ...edellinen seppä joka ton laatikon oli rempannu niin ei oo kyllä tiennyt mitä tehdä. Kaikki teflon tiivisteet oli vedetty sivuleikkureilla poikki... :o Eli ei ole pakoille tullut kunnolla painetta = pakat aika pian entiset.
Rämppäri Posted October 18, 2020 Author Posted October 18, 2020 Voi kilinvittu että koettelee... Sain laatikon paikalleen kera uuden turbiinin, öljyt turbiiniin ja laatikkoon, nosturilla "ajoin" öljyt lämpimiksi ja lisäilin niin että on oikeassa tasossa, löin pakin päälle ja piti peruutta camaro ulos tallista mutta nykäs vaan hieman taakse ja sen koomin ei oo pakkia löytyny. Työnnettiin auto pihalle ja lähin heittää lenkkiä ajatuksella että jos se pakki löytyis ku vähän ajelee, ei löytyny. Ei myöskään vaihtanu 4. vaihteelle, ja vähänkin ku enemmän yritti antaa kaasua ni tuntu luistavan. Taitaa olla kyllä varsinainen mysteeri tää loota. Tarvii taas joku päivä ku motivaatio löytyy ni repii toi laatikko irti ja viedä takas kaverille joka sitä viimeks ropas
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now