Jump to content

flektin rele, käykö minkälainen tilalle?


Recommended Posts

Posted

Tere, huomasin että puhaltimen/flektin rele reistailee, neljä voimakkuutta puhaltimessa on, aikanasa kun naputtelee relettä niin saa neljännen eli täyden tehon päälle,

normaalisti toimii vain kolme säätöä, jos ei käy naputtelemassa relettä, eilen ei pjaska toiminut millään teholla, sitten naputtelin relettä niin taas toimi.

 

Minkäslaisen uuden releen siihen voi laittaa, kun alkuperäinen on tälläinen https://www.ebay.com/itm/NOS-Genuine-GM-ACDelco-15-8633-Blower-Relay/274141884548?fits=Year%3A1987%7CSubmodel%3ATrans+Am&epid=74546840&hash=item3fd4213084:g:Cv8AAOSwHEld9EsU

 

Sitten on tollastakin, https://www.ebay.com/itm/HVAC-Blower-Motor-Relay-ACDelco-Pro-D1734A/293728165218?fits=Year%3A1987%7CSubmodel%3ATrans+Am&epid=79327005&_trkparms=ispr%3D1&hash=item4463901d62:g:U9gAAOSw~u5a08lV&amdata=enc%3AAQAFAAACcBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%252Fn%252BzU5L90Z278x5ickkvjzWOStkxwnlDuxSI1PVVtg6koLPcLeV%252BIdmqPUWNkjGfy2YWoOf%252BuQdoDRHexDghjlOOfNQnglSJHT9aVNQnfavy3%252F4Db9A%252BCEUzYrPoEqAQyuCvrMPYZtVOmoxQuHh8nskq5NwFKxpc3RlZxMTpI4Rv%252BjojvfBK3B4dwAbLuLi6u%252FH7GdGp5ObqAXbkcBzawhplubQyeCWhmHOYQcWT1chWE2BMfmKn3Nvf2XF8fTDFMPIdJZdNw2Fxz1AoelfuZbppmwb2l3DGow2u3e%252B3Sqr2%252FmEcmPc75n%252BF0U23sTmCBRgzDoc4Bgf3DOxAsiv%252B29Z3Gl7IAAWOiP8HXAKIfn%252BP1kswsuEYXL3IDU6dtv%252FahSZorU6V0T19vcn5y9WVNtsEZXCxMZkqe5FUr5JVrNiGCkgWTZgVq8187iX41l%252FoDyFuJ8oCumowoHldoe7FuWsGnvcqBaCRiO4o6vxknD8CBhwTTPczWsrjw5Zuoa%252BKBF41abteFTnPOnad3npGvKI%252FUhpOSHheuKf%252F2318W3A0%252BCvHkmrjTizZ%252B5WFIN%252Fa%252Fh5q70khSgICCLR0adWqO4KMNRPKPuryFlBRh8Cn%252BaeDKAxV9SPzzDqtDuNaWvZQn75GhxiXUmcsZkELf%252FH%252BJ%252FHG6tClHmBaYf8otYA9LxVe%252BdIdy5Xu8r6xcjOIaOjP7E3Q9EAkTpRBh7NhM%252Ft6%252FhFlAZdK0JPVbqOYITe56P87OHtVI5FjSzdxKoTc7xNeE6QHE%252FIWmJKgBU%252FCvu3j%252Fho4tzvzQ49ye3rrmPQww%253D%253D%7Ccksum%3A29372816521882d2de90d36347b5ad0e6e89f82345a0%7Campid%3APL_CLK%7Cclp%3A2334524

 

Ja sitten on tälläinenkin, käykö tuo, vaikka näyttää että on vain 72-81 vuosmallehein, mutta viisi pinni piikkiä tuossakin on, eli kai paikoilleen sopisi mutta onko noissa sitten jotain ampeeri eroja että ei voi laittaa 70 luvun relettä 87 autoon? Tosta releestä kysyn sen takia kun tota standardin 72-81 mallin relettä ois kotikonnuilta saatavissa, mutta sitten noi e-bayn releet sun muut mitä netissä on, niin niitä ei tähän hätään sais.

https://www.ebay.com/itm/72-81-Firebird-Trans-Am-HVAC-Blower-Fan-Motor-Relay-STANDARD/131895371388?epid=1040033114&hash=item1eb593a67c:g:jQQAAOSwTZ1XnrDj

 

On kait flektille toinenkin rele olemassa, eikös se oo tälläinen, https://www.ebay.com/itm/Ry-85-Standard-Ignition-Air-Control-Valve-Relay-Hvac-Blower-Motor-Cutout/164472771334?epid=1717827604&hash=item264b575306:g:P-QAAOSwvKZfmDRX

 

Koitin testi mielessä irroittaa tuon releen, jos toi rele on pois niin sitten ei toimi puhallin ollenkaan, joten luulisin että itse tuossa releessa tuskin vika on, (senkin kyllä vaihdan myöhemmin) kun sitä isompaa relettä kun naputtelee niin sitten lähtee flektin korkein eli neljäs taso puhaltaan, ja eilen kun ei toiminut tilapäisesti matalempikaan puhallin säätö, niin sitä isompaa relettä naputtelemalla sai flektin sitten pelittään taas.

 

Tänään mie huvikseen vanhan releen aukaisin, mulla on siitä pari kuvaa,jos on tarvis, mutta tuskin niitä mitenkään sääteleen pystyy että taas toimisi?

Posted

Ei kyllä pitäis 3gen lämppärin puhaltimelle, jos sitä tarkoitit, olla kun yksi rele.

Tämä hoitaa täystehon (High) ohittamalla vastukset eli puhaltimelle tulee virta suoraan akulta.

Jos ongelmia on nelosnopeudella on vika luultavimmin releessä.

 

Jos flekti pätkii yleensäkin tarkistaisin puhalluksen ohjauksen vivun (sammuttaa flektin "Off"-asennossa) ja itse puhaltimen moottorin.

Loppuun kuluneet moottorin hiilet tekee juuri tuon eli toimii kunhan saa (koputtelemalla) pyörimään. Seuraavalla kerralla taas ehkä lähtee ehkä ei...

Tuo on helpoin todeta mittaamalla puhaltimen moottorilta jännite IRROITTAMATTA johtoa silloin kun puhallin ei lähde pyörimään.

Tai kolauttamalla moottoria...

 

 

Vahva viite hiilivikaan on myös jos puhallin ei lähde pienillä nopeuksilla pyörimään vaan pitää ensin käyttää isommalla että lähtee.

Posted

Sama vika itsellä, mutta en ole ehtinyt perehtyä.

Ekana tuli mieleen vastus.

Mutta voiko sen siis pois sulkea jos nopein 4. vaihde on mykkä?

Onneksi noi on kaikki halpoja osia vaihtaa.

Olisko puhallin, rele ja vastus joku 60-80€.

Posted

Sama vika itsellä, mutta en ole ehtinyt perehtyä.

Ekana tuli mieleen vastus.

Mutta voiko sen siis pois sulkea jos nopein 4. vaihde on mykkä?

Vastus vaikuttaa vain 1-2-3 ja harvemmin pätkii. Jos palaa poikki niin on yleensä sen jälkeen poikki.

Kuvassa 88+ mutta samanlaisia on puhaltimen osuus kaikissa 3gen.

IMG_8466.thumb.jpg.96f7515ce18a03af29f5d5881fd913d2.jpg

Posted

Ei kyllä pitäis 3gen lämppärin puhaltimelle, jos sitä tarkoitit, olla kun yksi rele.

Tämä hoitaa täystehon (High) ohittamalla vastukset eli puhaltimelle tulee virta suoraan akulta.

Jos ongelmia on nelosnopeudella on vika luultavimmin releessä.

 

Jos flekti pätkii yleensäkin tarkistaisin puhalluksen ohjauksen vivun (sammuttaa flektin "Off"-asennossa) ja itse puhaltimen moottorin.

Loppuun kuluneet moottorin hiilet tekee juuri tuon eli toimii kunhan saa (koputtelemalla) pyörimään. Seuraavalla kerralla taas ehkä lähtee ehkä ei...

Tuo on helpoin todeta mittaamalla puhaltimen moottorilta jännite IRROITTAMATTA johtoa silloin kun puhallin ei lähde pyörimään.

Tai kolauttamalla moottoria...

 

 

Vahva viite hiilivikaan on myös jos puhallin ei lähde pienillä nopeuksilla pyörimään vaan pitää ensin käyttää isommalla että lähtee.

 

On siinä sen "high" releen vieressä pienempi rele, sen releen jos irroitan, niin on flekti täysin mykkä, minun käsittääkseni se toinen, isompi rele, on vain sille nelos nopeudelle, tosin en oo varma koska eilen se oli kerran täysin mykkä, ja sitä isompaa relettä naputtelemalla lähti flekti päälle, mikä sinällään on ihme kun jos minun käsittääkseni se pienempi rele on sitä varten, siis kolmelle teholle, ja se isompi rele vaan sitten sille high teholle, niin silloin minun järjen mukaan sitä pienempää relettä naputtelemalla olisi pitänyt lähteä flekti päälle, eikä sitä isompaa relettä naputtelemalla.

 

No, katotaan miten pelittää jatkossa kunhan vaihtais joku päivä molemmat releet, kun tuntus että ainaskin siinä isommassa releessä, viisi piikkisessä, pienempi rele on kolme piikkinen, niin sitä viisi piikkistä relettä naputtelemalla saa flektin nelos tehon päälle, katotaan nyt miten flekti pelittää jatkossa, jos se on vielä jatkossa täysin mykkä, niin varmaan ne hiilet voi olla sitten huonot niinkuin mainitsit.

Posted

Vastus vaikuttaa vain 1-2-3 ja harvemmin pätkii. Jos palaa poikki niin on yleensä sen jälkeen poikki.

Kuvassa 88+ mutta samanlaisia on puhaltimen osuus kaikissa 3gen.

 

Onkos se vastus sellainen missä on kolme väännettyä rautalanka väkäräistä?

 

Itekkin tuumailin tänään tuota vastus juttua, mutta jos sen nyt jättäis vielä koskematta, ja keskittyisi releisiin ja hiiliin, muuten on kohta niin ymmällään mies tässä etten mitään enää tajua, sähkö hommat menee aina yli hilseen, ainaskin minun kohalla, vielä kun tuntus olevan sinällään harmillinen vika kun välillä flekti toimi jä välillä ei, ois kerrasta pimiä niin ois helpompi paikallistaa vika, tosin toistaseks on aina korjaantunut sillä kun menee kone huoneen alta relettä naputteleen, mutta ei se ny pitemmän päälle onnistu, täytyy flektin toimia niinkuin kuuluu, on täs talvi tulossa ja lasit menee huuruun jos ei flekti toimi, ja kylmähän sitä autossa tulee jos flekti ei toimis.  ;D

Posted

...pienempi rele on sitä varten, siis kolmelle teholle...

 

...pienempi rele on kolme piikkinen...

Sähkökuvien mukaan ei ole kun yksi rele.

Ei ole vielä 3-piikkistä relettä tullut vastaan... (paitsi vilkku). Oletko varma että on rele? Ja yleenskin liittyy puhaltimeen?

 

 

Vastus on juu sellainen missä on 3 eri paksuista lankaa sykeröllä.

Posted

Sähkökuvien mukaan ei ole kun yksi rele.

Ei ole vielä 3-piikkistä relettä tullut vastaan... (paitsi vilkku). Oletko varma että on rele? Ja yleenskin liittyy puhaltimeen?

 

 

Vastus on juu sellainen missä on 3 eri paksuista lankaa sykeröllä.

 

Neljä piikkinen se on, muistin väärin, luulin että se oli kolme piikkinen mutta onkin neljä.

 

Ton näköinen, eiks toi rele oo?

1796722237_IMG_20201031_2245372302.thumb.jpg.f241bcc46c23d9ffda8d44fa4acf951c.jpg

Posted

Tos on molemmat releet, ainakin mitä äsken koitin, niin puhallin vaatii molemmat releet toimiakseen, jos jompikumpi rele on veks, niin ei toimi puhallin ollenkaan, vaikka jos nyt oikein muistan, niin toimi päivällä jos pienempi rele oli paikoillaan. Tämähän jo hullua on, ainakin minun muistilla joka on hyvä mutta lyhyt kun ei ees päivän juttuja muista.  ;D

1773731222_IMG_20201031_2222559582.thumb.jpg.b1624c937aefb71b7f6a0231680b2c64.jpg

Posted

No nythän män jännäksi, tuntus että releessä ois vikaa, myös tuntus että "transnam" on oikeillä jäljillä, hiilet on varmaan huonot, moottoria jos releen sijaan kopauttaa, niin lähtee flekti päälle.

 

Täytyypä ottaa flektin moottori kotia niin pääsee tutkimaan sitäkin.

Posted

... hiilet on varmaan huonot, moottoria jos releen sijaan kopauttaa, niin lähtee flekti päälle.

 

Täytyypä ottaa flektin moottori kotia niin pääsee tutkimaan sitäkin.

Moottorit on senverran halpoja ettei kannata alkaa hiiliä vaihtamaan. Usein myös kollektori ja puslat on jo niin kuluneet ettei tule kovin pitkäikäistä kuitenkaan.

Kannattaa hommata sellainen moottori missä on siipipyörä mukana. Vanha voi olla hankala saada ehjänä irti. Hinnat näyttää olevan jenkeissä 30$+. Ruotsin hinnoista en tiedä...

Samaa moottoria myydään kaikkiin GM-Usa 66-92 eli luulisi löytyvän hyllystä.

Posted

Rockauto moottori 25€, rele 11€, vastus 6€.

Posted

Moottorit on senverran halpoja ettei kannata alkaa hiiliä vaihtamaan. Usein myös kollektori ja puslat on jo niin kuluneet ettei tule kovin pitkäikäistä kuitenkaan.

Kannattaa hommata sellainen moottori missä on siipipyörä mukana. Vanha voi olla hankala saada ehjänä irti. Hinnat näyttää olevan jenkeissä 30$+. Ruotsin hinnoista en tiedä...

Samaa moottoria myydään kaikkiin GM-Usa 66-92 eli luulisi löytyvän hyllystä.

 

No juu, katoin moottoria sen verran että tuumailin etten viitsi lähtee purkaan, ainakaan ennenkuin on uusi paikallaan, sit voi vanhan korjata ja säästää jos hiilien vaihdolla korjaantuisi, onhan se jo 30 vuotta autossa ollut niin ei oo uusi ainakaan törsäystä.

 

Katotaan miten toi vanha flektin moottori ny pelittää ennenkuin jostain siihen uuden saa, suihkuttelin vanhaan moottoriin brake cliinerii ja sitten oottelin että se on haihtunut, sitten crc spräytä, ainakin nyt nelos teho on niin voimakas että humisee flekti oikeen kunnolla kuin pölyn imuri konsanaan.

 

Sain mie sen vanhan propellin moottorista irti, putsailin sitä, täytys varmaan joku päivä uudestaan irroittaa siltä varalta jos moottorin sisältä on crc spräyt sun muut sonnat lennelly joka paikkaan,, vaikka kyllä mie flektin moottoria kääntelin ja pyörittelin että sais enimmät crc spräyt pyyhittyä pois.

 

Joo on niitä täällä ruottin puolella, alle tonnin kruunun jos ottaa ilman propellia, mutta hinta ero on sen verran pieni että kannattaa ottaa propellin kera.

Posted

Rockauto moottori 25€, rele 11€, vastus 6€.

 

Mites rahdit noissa, ainakin ebayt sun muut, niin rahdin kanssa on suunnilleen samoja hintoja mitä kotikonnun yli hintaset varaosa puljut.

Posted

Mites rahdit noissa, ainakin ebayt sun muut, niin rahdin kanssa on suunnilleen samoja hintoja mitä kotikonnun yli hintaset varaosa puljut.

eBayssä on rahdit ihan miten sattuu, varsinkin jenkeillä. Myyjän ei tarvitse rahdista maksaa provikkaa ebaylle joten laittavat usein tavaran halvemmaksi ja rahdin kalliimmaksi kun oikeasti olisi.

Isoista ja tunnetuista liikkeistä kun ostaa vastaa hinnat todellisuutta, monella jopa halvemmat postit ebayn kautta kun suoraan tilaamalla, esim. Summit.

 

 

Rockautossa näet rahdin kun laitat tavaran ostoskoriin, ostoskorissa laitat maan ja oman postinumeron.

Lisäksi kun laitat ruksin "pre-pay customs charges" näet verot (alv) ja tullit. Verot menee johonkin muuhun EU-maahan mutta ainakin Suomen osalta säästää useamman prosentin.

Näyttäis olevan puhallin mulle Fedexillä 20€ + verot 12€ eli yhteensä 60€. Lisäksi saa alennuskoodilla 5% tavaran hinnasta pois. Koodeja on tälläkin foorumilla.

Posted

Koko helahoito 73€ on kaikkine kuluineen Helsinkiin ilman alennusta.

Eikä edes hinnat alkaen osat.

Posted

Koko helahoito 73€ on kaikkine kuluineen Helsinkiin ilman alennusta.

Eikä edes hinnat alkaen osat.

 

Täytyypi miettiä uudestaan, kai nyt vanha flekti toimisi sen aikaa että saa ulkomailta tilattua uuden, eipä noissa nykyään  kauaa mene kun tavara on jo perillä.

Posted

Vanhassa on vielä pintaa jäljellä hiilissä, mikäli tuosta kuvasta jos ny jotain näkee.

 

Vanha flektin moottori on vielä testi mielessä autossa kiinni ja on toistaiseks toiminut, kaks kertaa oon 30 vuoden sontia putsaillut vanhasta moottorista, hiilien ympärillä oli aikaimoiset lika kertymät, jos vanha moottori vielä reistailee niin sitten saa luvan olla uusi, vanhaa en lähe enää putsaileen ja pyöritteleen.

1463701792_IMG_20201103_1117066062.thumb.jpg.27997290092eb6a16d1e569d384feaff.jpg

Posted

No ei se vanha flekti putsauksesta huolimatta sitten kauaa toiminut, kun sai taas naputella flektiä että lähti pyörimään.

 

On nyt uusi flekti paikoillaan, jos nyt toimisi.

Vanhan flektin voisi vaikka talvella sitten korjata jos innostuu ja säästää varalle.

 

Kiitoksia kaikille avusta. 

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...