Jump to content

3 Gen Firebirdin valokatkaisimen vaihto-ohje


F350

Recommended Posts

Loppujen lopuksi aika helppo vaihtaa, puolisen tuntia menee. 

Aloitetaan purkaminen vasemmanpuoleisen alapanelin irroituksella, kahdella ruuvilla alhaalta kiinni: 

 

Mittariston vsenpuoli.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sen jälkeen irroitetaan mittariston kehyksen yläreunan kolme ruuvia kojetaulun "lipan" alta, mittareiden päältä. Mittariston kehys lähtee irti, kun taivuttaa sen yläreuna edellä pois. Sen jälkeen paljastuukin valokatkaisijan kolme ruuvia:

Katkaiseimen irroitusruuvit.jpg

Edited by F350
Link to comment
Share on other sites

Kojelautaan jääviin liittimen kontakteihin kannattaa suihkuttaa kontaktisprayta. Uusi katkaisija lukittuu paikalleen kun sen työntää kiinnikkeeseen tarpeeksi syvälle. Sitten vaan kasataan kaikki paikoilleen. 

Valmis.jpg

Edited by F350
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kiertääkö muuten näissä kaikki valojen sähköt tuon katkaisijan kautta? Vai onko jossain releitä?

 

Itsellä katkaisija sinänsä toimii hyvin, mutta kun laittaa parkkivalot päälle, tahtoo ajovalot nousta esille (eivät syty). Syttyvät sitten kun painaa ajovalot päälle.

 

Vaiva on vähitellen pahentunut, viime kesä selvittiin kun pari kertaa ruikkasi wd40 tuonne sisälle katkaisija paikoillaan.

 

Onko tuolla jotain mekaanista syytä tälle vai onko katkaisija ns valmis?
Saako muuten tuota Suomesta? En ole kysellyt vielä mistään.

Link to comment
Share on other sites

20 tuntia sitten, osilpi kirjoitti:

Kiertääkö muuten näissä kaikki valojen sähköt tuon katkaisijan kautta? Vai onko jossain releitä?

 

Itsellä katkaisija sinänsä toimii hyvin, mutta kun laittaa parkkivalot päälle, tahtoo ajovalot nousta esille (eivät syty). Syttyvät sitten kun painaa ajovalot päälle.

 

Vaiva on vähitellen pahentunut, viime kesä selvittiin kun pari kertaa ruikkasi wd40 tuonne sisälle katkaisija paikoillaan.

 

Onko tuolla jotain mekaanista syytä tälle vai onko katkaisija ns valmis?
Saako muuten tuota Suomesta? En ole kysellyt vielä mistään.

Kiertää kaikki sähköt tuon kautta, uus katkaisin ja laittaa 2x releet lyhyille ja pitkille, sekä 100W polttimot niin maailma valaistuu. Mulla uuden katkaisimen vaihdon jälkeen parkit kirkastui huomattavasti, relekytkentä oli jo tehty aikaisemmin

 

Link to comment
Share on other sites

Suomi parkkien lisäilty voi kans aiheuttaa luukkujen nousua parkeilla ku virran kulussa jotain muuttuu. Mut ääni kans releistämiselle mitä tehdas ei oo tehny

Link to comment
Share on other sites

Nyt on katkaisija vaihdettu. Se olikin helppo, vartti meni.

Vanhassa ei ollut näkyvää vikaa, ja luukut nousevat satunnaisesti uudellakin katkaisijalla parkkiasennossa eli jotain häikkää sähköissä. Jälkiparkithan tässäkin on.

 

Täytyy tuo releistys tehdä jossain välissä, mutta auttaneeko tähän luukkuasiaan, on toinen juttu.

 

Miten näissä alunperin on nuo parkit edessä? Ilmeisesti vilkut on toimineet parkkeina himmennettynä? Vai onko vilkkuina ollut kaksinapainen oranssi polttimo?

Edited by osilpi
Link to comment
Share on other sites

Parkit palaa jatkuvasti keltaisena. 

Vilkku on yhtä kirkas, mutta vilkutus vain katkoo polttimon syttymistä. 

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Parkit palaa jatkuvasti keltaisena. 

Vilkku on yhtä kirkas, mutta vilkutus vain katkoo polttimon syttymistä. 

Ei vakiona ole yhtä kirkas. On siis vilkku/parkki 5/21W oranssina, jolloin vilkku on selvästi kirkkaampi, ja nyt puhutaan noista ajovalojen vierssä olevista lampuista. Lokareissa pätkitään samaa poltinta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...