Jump to content

Sopiva 92mm LS1/LS3 kaasuläppä etsinnässä


Jagsteri

Recommended Posts

Jagsteri

Autossa ollut LS1. Nyt tylee LS3 ja tarvis LS3 imusarjaan löyttää sopiva 92mm vaijeritoiminen kaasuläppä joka käyttää olemassa olevaa LS1 TPS anturia ja tyhjäkäyntiventtiiliä. Mikähän olis varmasti passeli ?

Link to post
Share on other sites

onko tuo 92mm itseisarvo? Eli syy päivittää  kaasuläppää, kun eikö tuohon väliin saa adapterin jolla 3-pulttinen LS1 kaasuläppä istuu 4-pulttiseen(?) LS3 imariin?

 

 

Edited by vwg4
Link to post
Share on other sites
Jagsteri
29 minuuttia sitten, vwg4 kirjoitti:

onko tuo 92mm itseisarvo? Eli syy päivittää  kaasuläppää, kun eikö tuohon väliin saa adapterin jolla 3-pulttinen LS1 kaasuläppä istuu 4-pulttiseen(?) LS3 imariin?

 

 

Ei ole sinänsä pelkästään syy läpän päivitykseen, Ei jää käytettäväks enään tuo LS1 kaasuläppä, niin tarvii uuden. Ja samalla sais olla suurempikin suurempiin tarpeisiin niin tuo 92mm olis. 

Link to post
Share on other sites
Jagsteri

Onkohan noita isoja läppiä edes olemassa GM:n tekemänä vaijerivetoisena. Trukkikoneet joissa vaijerivetoinen läppä ovat pienempiä. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Eipä taida olla. Liekkö gen4 ecuissa edes IAC ajureita/rautaa. 

 

Tätä on vissiin tarkoitus ajaa Ls1 eculla, et ei ongelmaa. Mut ns aftermarket läppään taitaa mennä. 

 

Mitenkähän softan Puolella näkyy? Ja onko kuitenkin Ls1 MAF "ahdistamassa" 

Link to post
Share on other sites
Jagsteri

En nyt muista oliko LS1 MAF vai MAP anturi. Ja LS1 eculla on juu tarkotus mennä. 75mm taitaa olla tuo LS1 kaasuläppä. Aftermarket läppiä tosiaan näykyy löytyvän, kiinan läpistä on näköjään jenkkifoorumeilta kokemuksia laidast laitaan, suuri osa että pientä hieromista vaativat. Fast ja Nick Williams brändit on vissii ollu toimivia semmosenaan ilman fixailua.

Link to post
Share on other sites
46 minuuttia sitten, Jagsteri kirjoitti:

En nyt muista oliko LS1 MAF vai MAP anturi

Pikaisesti vilkaistuna alkujaan ollu molemmat (2001 camaro & firebird-rockauto). 

Eli ahdistamaan maf jää, ja sitä kautta hyöty kaasuläpästä... 🤔 

Link to post
Share on other sites

Ainahan voi heittää maffin kuikkaan ja ajaa SD tunessa. Toki säätäminen vaatii enempi työtä mutta lopputulos on ihan hyvä. Miksi muuten pitää olla vaijerivetoinen läppä? Pistä LS2 läppä ja sähköinen poljin. Sen voi laittaa gen3 ecm:n kanssa. Uudemmat gen3 läpät ei toimi vanhalla ecm:llä.

Link to post
Share on other sites
Jagsteri

Kai se taitaa olla edullisempi hinta/hyöty mennä tuolla jo autossa olevalla vakiolla vaijeritoimisella kaasupolkimella ja sitäkautta vaijeriläpällä. Enempi myös työtä vaihtaa johdotuksia ja kaasupoljin ja säätö. LS2 kaasuläppä nopeesti katottuna on yks 500€ + uus kaasupoljin + johdot vs Fitech vaijeriläppä 172€ https://www.summitracing.com/parts/fif-70061 ja olemassa olemat vermeet. Täytyy tota maffin asiaa kyllä pohtia kuinka se rajottaa sitte.

 

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Jagsteri kirjoitti:

LS2 kaasuläppä nopeesti katottuna on yks 500€ + uus kaasupoljin + johdot vs

Plus TAC moduuli. noi LS2 läpät tosiaan on suosittuja ja kalliita.

 

MAF - ainahan sitä voi tuylevaisuuteen jättää parannettavaa :)

Link to post
Share on other sites
Jagsteri
6 tuntia sitten, vwg4 kirjoitti:

Plus TAC moduuli. noi LS2 läpät tosiaan on suosittuja ja kalliita.

 

MAF - ainahan sitä voi tuylevaisuuteen jättää parannettavaa :)

Juu, ja ajatuksena jotenkin tykkään mekaanisesta vaijeriläpästä...jalka, sen alla poljin, siitä lähtee vaijjeri, vaijerin päässä läppä, päkiä laskeutuu, läppä aukeaa, pyörät pyörii.., samaa mielikuva ajattelua ei yhtä kivaksi saa sähköisestä läpästä :D... vaikka sähkösellä läpällä jotain järki etuja kaiketi olisi :). Täytyy tuota MAF hommaa pohtia ja tuleeko siitä pullonkaula näillä tehoilla. Voi olla, että se ei näillä palikoilla ja tehoilla vielä rajota, jos rajottaa niin sitte se on päivityslistalla tulevaisuudessa joskus. Toi 92mm läppä olis kuitenki kauhian hyvä olla 75mm sijaan, kun koneen kuutiot kasvaa, LS3 imusarja virtaa kenties paremmin vs ls1 ja haluja ottaa enempi ilmaa olisi. 

Link to post
Share on other sites

Kyllä tuossa tapauksessa on tosiaan järkevin mennä sillä isolla vaijeriläpällä. Säädä sekä MAF että VE kartta kunnolla kohdalleen ja kokeile ahdistaako MAF. Eli ota MAF pois välistä ja aja speed density tilassa. Vertaa oliko tehoissa eroa.

Link to post
Share on other sites
Jagsteri
Posted (edited)
15.3.2021 klo 20.20, Tommi kirjoitti:

Ainahan voi heittää maffin kuikkaan ja ajaa SD tunessa. Toki säätäminen vaatii enempi työtä mutta lopputulos on ihan hyvä. Miksi muuten pitää olla vaijerivetoinen läppä? Pistä LS2 läppä ja sähköinen poljin. Sen voi laittaa gen3 ecm:n kanssa. Uudemmat gen3 läpät ei toimi vanhalla ecm:llä.

Tää MAF muunto MAP asia rupes kiinnostaan kyllä, jos se on materiaaleiltaan niin helppo ku ajatuksissa. Eli. LS3 imusarjassa on paikka MAP anturille valmiina. Tulisko se sit niin, jotta MAF poistoon, maf tilalle putki, johto irti ja liittimeksi mappiin ? Jotain muuta ? 

Onko tästä kellään omakohtasta kokemusta tai tietoo onko jossain muualla ? Onko joku tämmöstä muutosta säädättäny jossain ?

Muokkaus: ... Toki, onhan nuita isompia paremmin virtaavia MAF antureitakin, liekkö semmosessa ideaa.

Edited by Jagsteri
Link to post
Share on other sites

Kaikkissa LS koneissa on MAP anturi sekä MAF. Molemmille on valmiiksi omat liittimet. Lähtökohtaisesti moottorit on aina MAF säädöllä toimivia mutta jos esim MAF menee rikki siirtyy ECM automaattisesti käyttämään pelkkää MAP anturia. Ohjelmaa modaamalla voi sitten itse määrittää jos haluaa pelkän MAP säädön jos niin haluaa.

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Jagsteri kirjoitti:

Onko joku tämmöstä muutosta säädättäny jossain ?

 

Tämä on ihan perus kauraa moottoreiden säätämisessä. Usein ahdetuissa siirrytään MAP säätöön koska MAF anturissa ei riitä mittauskapasiteetti kuin sinne noin 500hp nurkille. Tällöin siittytään käyttämään joko 2bar tai 3bar MAP säätöä. Miedommissa MAF jätetään joissain tapauksissa käyttöön. Tehokkaamiissa se usein heivataan kokonaan pois. Näin tein itsekkin KimmoT:n ahdettua 1000hp vetteä säätäessäni. Sitten ahtimen rikkoontuessa nostin ahtimen pöydälle ja vaihtoin vaan tilalle 1bar MAP säädön ja auto ajoon väliaikaisesti vaparina ilman MAF:ia pelkällä MAP säädöllä. 

Link to post
Share on other sites
Jagsteri
18 tuntia sitten, Tommi kirjoitti:

Tämä on ihan perus kauraa moottoreiden säätämisessä. Usein ahdetuissa siirrytään MAP säätöön koska MAF anturissa ei riitä mittauskapasiteetti kuin sinne noin 500hp nurkille. Tällöin siittytään käyttämään joko 2bar tai 3bar MAP säätöä. Miedommissa MAF jätetään joissain tapauksissa käyttöön. Tehokkaamiissa se usein heivataan kokonaan pois. Näin tein itsekkin KimmoT:n ahdettua 1000hp vetteä säätäessäni. Sitten ahtimen rikkoontuessa nostin ahtimen pöydälle ja vaihtoin vaan tilalle 1bar MAP säädön ja auto ajoon väliaikaisesti vaparina ilman MAF:ia pelkällä MAP säädöllä. 

Aivan juu. Empäs tienny, että siinä on molemmat. Tosiaan itselle nää hommat on melko vieraita. Joku +500hp olisi tavoite, että se on varmaan siinä kiikun kaakun. 

Link to post
Share on other sites
Jagsteri
19 tuntia sitten, Tommi kirjoitti:

Kaikkissa LS koneissa on MAP anturi sekä MAF. Molemmille on valmiiksi omat liittimet. Lähtökohtaisesti moottorit on aina MAF säädöllä toimivia mutta jos esim MAF menee rikki siirtyy ECM automaattisesti käyttämään pelkkää MAP anturia. Ohjelmaa modaamalla voi sitten itse määrittää jos haluaa pelkän MAP säädön jos niin haluaa.

Varmasti MAF käytöstä on kuitenkin jotain etua vs pelkkä MAP ? Tai näin maallikkona kun ajattelee, että jos homman sais hoidettua käyttäen pelkkää MAP anturia, ja normaalisti on siltikin myös MAF, niin joku hyöty siitä täytyy olla mihin se vaikuttaa. Onko siinä jotain perusteltua hyötyä mennä käyttäen myös MAF anturia niin pitkälle, kun se ei ahdista ? Ja esimerkiksi hommata isompi/virtaavampi MAF, jos siitä MAF käytöstä on jotain hyötyä vs pellkä MAP.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...